Gå til innhold

Sykehus: Åpen tilgang uten kontroll

Delvis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp dette. 
https://www.h-avis.no/mann-bortvist-fra-haugesund-sjukehus/s/5-62-1953172

Har stusset litt på det ganske lenge, at på sykehus (hvertfall sykehuset i linken) er det fritt fram for hvem som helst å bare gå rett inn.
Og man kan gå inn i hvilken som helst avdeling, der det ligger pasienter overalt, uten at noen kontrollerer deg.
De ser nesten ikke på deg en gang . 
Er ikke det ganske skummelt, når man vet hvor mange psykotiske og farlige personer der er rundt omkring i dag?
Vet ikke hvordan det er på andre sykehus. Et sykehus er da veldig sårbart flere måter, hvis personer med skumle hensikter tar seg inn.
Og de kan altså gå rett inn og rundt overalt der. Syns det burde være en slags sjekk på de som kommer inn dørene. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Under mitt 8 måneder lange opphold på diverse sykehus innså jeg at det var svært få avdelinger det var begrenset tilgang til. Det er definitivt sperrede områder hvor man må ha adgangskort til, men besøkende kan gå høvelig fritt rundt. 

• Liker 2
Skrevet

Ligget på sykehus selv i 14 dager pga høyt blodtrykk og går til månedlige kontroller ser aldri noen på sykehuset som ikke skal være der muligens på akuttmottaket der jeg var når jeg ble innlagt men det er vektere fra Avarn der 

Skrevet
On 11/20/2025 at 8:01 PM, Delvis said:

Er ikke det ganske skummelt, når man vet hvor mange psykotiske og farlige personer der er rundt omkring i dag?

Er det spesielt mange, og er det eit stort problem at kven som helst kan gå meir eller mindre fritt rundt på sjukehus? Om det ikkje er eit problem er det ikkje vits i å prøve å fikse det.

• Liker 2
Skrevet
Delvis skrev (På 20.11.2025 den 20.01):

Leste nettopp dette. 
https://www.h-avis.no/mann-bortvist-fra-haugesund-sjukehus/s/5-62-1953172

Har stusset litt på det ganske lenge, at på sykehus (hvertfall sykehuset i linken) er det fritt fram for hvem som helst å bare gå rett inn.
Og man kan gå inn i hvilken som helst avdeling, der det ligger pasienter overalt, uten at noen kontrollerer deg.
De ser nesten ikke på deg en gang . 
Vet ikke hvordan det er på andre sykehus. Et sykehus er da veldig sårbart flere måter, hvis personer med skumle hensikter tar seg inn.
Og de kan altså gå rett inn og rundt overalt der. Syns det burde være en slags sjekk på de som kommer inn dørene. 

Jeg har undret meg over hvordan tannleger kan ha åpne kontordører mens pasientene sitter i stolen. 

Skrevet
On 11/20/2025 at 8:01 PM, Delvis said:

Et sykehus er da veldig sårbart flere måter, hvis personer med skumle hensikter tar seg inn.

Ja vi bør være svært nøye med hvem vi slipper inn. Hele miljøet på sykehuset kan bli forandret i retninger som de fleste nå ikke ville gå god for. Jeg har sett andre sykehus i verden der forvandlingen allerede er ganske omfattende fordi dørene var veldig åpne.

Skrevet

Så lenge det ikkje er eit problem, så er det nok lite aktuelt å innføre nye kostnadar i form av adgangskontroll og sjekk av besøkande. 

Tanken med å ha det opent er at det er effektiv for drifta at pasienten møter opp direkte på avdelinga i staden for å måtte bli henta ved hovudinngangen. Det at det er mange folk innom sjukehuset er også betryggande i seg sjølv ettersom dei med onde hensikter fort blir oppdaga. 

Eg er forsåvidt einig i at det er ein risiko for lommetjuvar når pasientane søv på rom og i korridorar med fri tilgang, men det er tydelegvis ikkje eit reelt problem i dag. Eg deler også synet på at det potensialet kan være problematisk for personvernet når du rusler rundt på sjukehuset og møter naboen utanfor poliklinikk for mage og tarmsjukdommar, du veit sjølvsagt ikkje konkret kva som feiler naboen men du skjønner nok kva det gjeld likevel. 

PS. Mange sjukehus har gode kantiner med god mat til greie prisar, som sjølvsagt også er opne for alle. Ved å benytte dette tilbudet så støtter du også drifta av sjukehuset. 

• Liker 1
Skrevet

Trur det er feil å begrense tilgang over alt. Norge har vært og er et åpent og trygt land. Begynner vi å forandre dette skaper vi et lukket samfunn. Vi må heller hjelpe de som ønsker å utnytte dette til å forstå at det ikke er riktig. 

• Liker 1
Skrevet
Boing_80 skrev (1 time siden):

Jeg har undret meg over hvordan tannleger kan ha åpne kontordører mens pasientene sitter i stolen. 

Ja det har de alltid her, og det har jeg også stusset litt på. Var hos tannlegen sist uke, og satt på venterommet og hørte alt tannlegen snakket med en pasient om i et kontor over gangen. Inngående greier om pasientes problem, hva han må gjøre osv. 
Tror det er blitt en trend om at det skal være "åpenhet" man har lagt seg til. 
På sykehuset snakker jo legene om alt mulig med pasientene, mens det ligger flere på samme rom, og det står sykepeiere og studenter av og til rundt. Opplevde det ofte selv da jeg lå inne. Brydde meg ikke særlig om det, det er jo likt for alle. Men om det egentlig er rett i forhold til regler om konfidensialitet mellom pasient og lege, kan man lure litt på. På sykehus må det sikkert være sånn pga kapasitet.

Skrevet
Delvis skrev (16 minutter siden):

Ja det har de alltid her, og det har jeg også stusset litt på. Var hos tannlegen sist uke, og satt på venterommet og hørte alt tannlegen snakket med en pasient om i et kontor over gangen. Inngående greier om pasientes problem, hva han må gjøre osv. 
Tror det er blitt en trend om at det skal være "åpenhet" man har lagt seg til. 
På sykehuset snakker jo legene om alt mulig med pasientene, mens det ligger flere på samme rom, og det står sykepeiere og studenter av og til rundt. Opplevde det ofte selv da jeg lå inne. Brydde meg ikke særlig om det, det er jo likt for alle. Men om det egentlig er rett i forhold til regler om konfidensialitet mellom pasient og lege, kan man lure litt på. På sykehus må det sikkert være sånn pga kapasitet.

Men er det lovlig? Jeg jobber i helsevesenet selv, men har eget kontor der jeg har samtaler med pasienter. Døren er lukket. Taushetsplikten er absolutt.

Tviler på om Psykisk helsevernloven eller Helsepersonellloven tilltater slikt. Noen som vet?

Skrevet (endret)
Delvis skrev (På 20.11.2025 den 20.01):

Men det er uproblematisk at de samme folkene går fritt ute i samfunnet?

Faglige mennesker bør og skal ikke gå fritt, at all psykiatri nærmest er helt ødelagt er noe som bør fikses, noen mennesker bør befinne seg i kontrollerte miljøer. 

Det samme med notoriske kriminelle, de har ingenting i frihet og gjøre, samme med mennesker som ødelegger andre med vold og mishandling, hvor mange ganger skal man akseptere partnervold og drittoppførsel før problemet fjernes fra samfunnet?

Endret av agvg
Skrevet (endret)

Psykoer og det som verre er som har ondsinnede hensikter mot kjente og ukjente pasienter er det vel lavere odds på.

Støy og faenskap var det imidlertid når det var etablert en drøss med Pokemon stasjoner inne på Rikshospitalet for endel år siden. Kanskje ledelsen der måtte gjøre som meg. Jeg hadde en stasjon(i mangel av bedre ord) svært nær en minnestøtte fra krigen og som jeg i tillegg hørte forferdelig mye leven fra.

Jeg kontaktet admin Pokemon i San Francisco og kom med en tirade om respekt for falne soldater osv. Der har visst amerikanerne selv den dypeste respekt. Svisj, så ble Pokemon borte fra nærmiljøet gitt..

Endret av Sovna
Skrevet
agvg skrev (1 time siden):

Faglige mennesker bør og skal ikke gå fritt, at all psykiatri nærmest er helt ødelagt er noe som bør fikses, noen mennesker bør befinne seg i kontrollerte miljøer. 

Jeg håper at du mente farlige mennesker og ikke faglige mennesker nå?

Skrevet

Vannglass?
Men selv da, må man stille seg spørsmålet om at vis du ikke er uniformert så bør du i det minste bli stilt spørsmål om hvor du har tenkt deg straks du kommer inn døren til en avdeling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...