Gå til innhold

Nazist er blitt det nye ordet for å dehumanisere noen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
DukeNukem3d skrev (13 timer siden):

"Nazist og fascist" som trådstarter prater om har jo alle vi på høyresiden fått høre. Uansett om det er snakk om strengere innvandringspolitikk eller at man er imot woke eller hva som helst.

Det er mye som tyder på at mange på dette forumet må skjerpe oss, for som sagt dette har aldri vært en veis gate, det er trafikk begge veier, vi kunne jo alle velge å "skrive under" i en tråd  for akkurat det formål om at den slags oppførsel skal vi avstå fra, som ett slags manifest mot ræva debatt teknikk eller noe lignende. 

Vi må jo nesten ta ansvar for vår egen oppførsel.

• Liker 1
Skrevet
halnes1 skrev (1 time siden):

Og Hitler var jo Sosialist eller nasjonal sosialist.

Er du av den seriøse oppfatning at Nord-korea er en demokratisk republikk også? 

halnes1 skrev (1 time siden):

Venstre siden dreper norsk kultur

Mens høyresiden gladelig erstatter den med amerikanske kultur. 

• Liker 5
Skrevet
Fatninja skrev (På 16.11.2025 den 5.39):

Nazist er blitt det nye ordet for å dehumanisere noen

Jeg kan ikke si jeg har sett ‘nazist’ brukt så veldig mye, mulig det handler om at jeg for det meste følger med på ‘mainstream’ nyhetskilder, men med tanke på dehumanisering og hvor radikalisert mye av diskusjonen er blitt var drapet på Charlie Kirk ganske talende. Mye av omtalen av ham, inkludert den dehumaniserende retorikken vi så her inne, var rett og slett ganske sjokkerende og avslørte det som fremstår som et ganske intenst hat som det var rart å se mennesker som selv anser seg som representanter for ‘det gode’ vise frem så åpenlyst. 

I en tid der vage merkelapper slenges i alle retninger tror jeg vi har mye å hente på å ta tak i hva vi er uenig i og diskutere det med innestemme heller enn å diskutere hvilke merkelapper vi kan sette på hverandre. Setninger av typen «han var ikke en person med andre meninger enn meg, han var en ‘fascist/transfob/kommunist’ osv. tror jeg er bør få oss til å stoppe opp og ta et skritt tilbake.

Skrevet (endret)
Fatninja skrev (3 timer siden):

Mange er åpent glade for at Charlie Kirk ble drept og mener det er bra.  Mange håper åpent at Elon Musk skal bli drept.  Ikke fullt så mange, men fler enn ingen mener at jødene bør utryddes fordi de er blitt nazister på grunn av det de har gjort i Gaza.

"Flere enn ingen"? Hvem konkret er det du snakker om nå? Vær spesifikk. Er det partier, organisasjoner eller deltakere på et norsk debattforum du snakker om vil utrydde jøder?

Eller er det venstreradikale vampyrer i et altright-inspirert dataspill du driver og spiller?

Endret av Folkflesk
  • Liker 4
Skrevet

På vestlandet bruker vi "nazi" om å være prinsippfast, streng eller pertentlig. Stort sett gode karaktertrekk.

Min mor sier at vi må være nazi på juleforberedelsene.

Jeg tror ikke at vi kvalifiserer til å omtales som nazister selv om vi er en smule nazi. Selv ikke "Per" som er nazi, les:streng, i spørsmål om invandring og bistand til utlandet.

https://www.tv2.no/video/nyheter/reagerte-pa-statsministerens-ordbruk/1WjFTni1YM-20123775

• Liker 2
Skrevet
BadCat skrev (31 minutter siden):

På vestlandet bruker vi "nazi" om å være prinsippfast, streng eller pertentlig. Stort sett gode karaktertrekk.

Min mor sier at vi må være nazi på juleforberedelsene.

Samme på Østlandet, "trenger ikke værra helt nazi på det heller da" er et normalt uttrykk som brukes når det er ett behov for å roe ned bittelitt. 

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (På 16.11.2025 den 9.02):

Jeg tror det er liten tvil om at dette er sant, ganske enkelt fordi vi er på et forum som ikke modereres veldig aktivt, men det er sant for alle politiske slagsider på dette forum, ikke bare venstresiden som det i praksis blir med denne versjonen, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg er blitt kalt et eller annet som i praksis betyr at jeg er en venstreekstremist eller kommunist, sosialist er et kallenavn som er nesten godtatt, og alle på venstresiden støtter islam sies det, dette er vanlig påstand her på dette forum, løgn fra ende til annen selvfølgelig. 

Poenget er at dette er noe de aller færreste faktisk gjør, men de kommer ikke utelukkende fra den siden du muligens personlig ikke er en stor fan av, og de som faktisk gjør sånt, enten det er sammenligning med hitler eller stalin, vel de bør ganske enkelt ignoreres og rapporteres, det skjer tilsynelatende ganske sjeldent. 

Det er så forbannet ille at det som kjennetegnet nazismen aller mest var rasismen og raseideologien ! Der de som virkelig ble hatet var jødene ! Nå kalles også de som støtter Israel og alle jøder for nazister ! Spruten står ut av sosialistene der de brunpisser alt og alle de kommer over som avviker en millimeter fra deres meninger !  Det som er så absurd er at denne røde pesten er omtrent akkurat det samme som svartedauden(nazistene) var ! Det er ekstremt lite som skiller de ! 

Den røde pesten er ekstremt mye farligere ! Fordi de var en del av seierherrene etter 2 verdenskrig og det ble aldri tatt noe oppgjør med den røde pesten. Men svartedauden (nazistene) ble fysisk helt utryddet etter 2 verdenskrig. Noen få ideologiske tilfeller var det igjen etter Svartedauden(nazistene) også, men i det store ekstremt få. Det er det også av bakterien Yersinia pestis, men er i dag ikke en trussel mot menneskeheten.  Det er den røde pesten. 

Skrevet (endret)
23:4 skrev (12 minutter siden):

Det er så forbannet ille at det som kjennetegnet nazismen aller mest var rasismen og raseideologien ! Der de som virkelig ble hatet var jødene ! Nå kalles også de som støtter Israel og alle jøder for nazister ! Spruten står ut av sosialistene der de brunpisser alt og alle de kommer over som avviker en millimeter fra deres meninger !  Det som er så absurd er at denne røde pesten er omtrent akkurat det samme som svartedauden(nazistene) var ! Det er ekstremt lite som skiller de ! 

Hva er det som skjer her? Florerer jo av utropstegn og hysteriske uttrykk som svartedauen og "den røde pesten". Klokka er 08.53 og dette minner sterkt opp kauking i fylla. Er vi inne fra nachspielet etter Michaels?

Endret av Folkflesk
  • Liker 4
Skrevet
47 minutes ago, herzeleid said:

Jeg kan ikke si jeg har sett ‘nazist’ brukt så veldig mye, mulig det handler om at jeg for det meste følger med på ‘mainstream’ nyhetskilder

Det brukes ikke som en direkte anklage mot deg, meg eller engang FRP, men mer som en bred anklage om at vi hjelper nazistene. Deretter peker de på eksempler som folk flest ikke kjenner detaljene i, og bruker det som “bevis” for at det er nazister overalt.

Et godt eksempel er da NRK nylig omtalte uavhengighetsmarsjen i Polen som en “nazimarsj”. Det var feil, og NRK endte opp med å beklage, men det faktum at det ble publisert i utgangspunktet sier ganske mye om hvor lettvint ordet “nazist” brukes i norske medier.

https://www.nettavisen.no/nyheter/nrk-beklager-etter-nazi-kommentar-under-polsk-uavhengighetsdag/s/5-95-2730389

Skrevet
23:4 skrev (14 minutter siden):

Den røde pesten er ekstremt mye farligere ! Fordi de var en del av seierherrene etter 2 verdenskrig og det ble aldri tatt noe oppgjør med den røde pesten. Men svartedauden (nazistene) ble fysisk helt utryddet etter 2 verdenskrig. Noen få ideologiske tilfeller var det igjen etter Svartedauden(nazistene) også, men i det store ekstremt få. Det er det også av bakterien Yersinia pestis, men er i dag ikke en trussel mot menneskeheten.  Det er den røde pesten. 

Du vet du har helt rett i at høyreekstremsime og venstreekstremistene er mye den samme dritten, samme hva det starter som så utvikler det seg i en retning som ikke er forenlig med frihet, det er klart det er ikke mye organisert nazisme i dag, men vi har maga bevegelsen f.eks, den er like farlig som annen ekstremisme, og som jeg lenge har sagt wokerne (Maga sin definisjon) og anti-wokerne er to sider av den samme ekstreme mynten.

Når noen kalles nazi i dag så er det jo gjerne i en overført betydning, de er som nazister de gjør som nazister, fasisme er fasisme og i min bok er ikke kommunisme stort annet enn fasisme det heller, i praksis. At det som skjer i israel er ekstremt er det liten tvil om.

• Liker 2
Skrevet
FrihetensRegn skrev (På 16.11.2025 den 10.29):

Spesielt ser man det i USA, der ICE nå ikke får lov til å gjøre jobben sin uten noen arbeidsløse hippier febrilsk skriker "nazi! fascist!" som eneste argument.

Er det forsøk på historieløs satire så treffer du rimelig bra. 

• Liker 3
Skrevet
DukeNukem3d skrev (17 timer siden):

Det var et eksempel på hvor venstresidens (Canada er jo ganske like oss) retorikk kan føre oss. "Vi kan ikke invitere en yezidi-jente fordi detaljene av det kan føre til islamofobi". Disse stempelene og konsekvenser av den er det trådens tema handler om mener jeg.

Et ytterpunkt ja. Men det er allikevel ikke slik at fordi et ytterpunkt kan lede et sted, så vil hele spekteret gjøre det. Og dette er noe av problemet med debattklimaet nå, at det så ekstremt raskt ender i "se hva høyre/venstresidens synspunkter kan føre til", eksemplifisert med noe som egentlig de aller fleste synes er problematisk. Men fordi man samtidig utelater å rette kritikken mot nettopp ytterpunktene, og i stedet drar hele spekteret over samme kam, så ender man opp i skyttergravene på hver sin side.

• Liker 1
Skrevet
halnes1 skrev (6 timer siden):

Og Hitler var jo Sosialist eller nasjonal sosialist.

Det var han ikke. Har du lest eller hørt noe som helst om historien til nazi-tyskland?

• Liker 1
Skrevet

Det er så smålig morsomt kor folk her syt seg uten intet om at dei blir kalla nazister, men så snur dei seg umidedlbart og lirer av seg uttrykk som kommunister, sosialister, ekstrem venstre, osv.

Hyklere.

• Liker 2
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Når noen kalles nazi i dag så er det jo gjerne i en overført betydning, de er som nazister de gjør som nazister, fasisme er fasisme og i min bok er ikke kommunisme stort annet enn fasisme det heller, i praksis. At det som skjer i israel er ekstremt er det liten tvil om.

Det var en veldig til bagatellisering av bruken av "nazi". Det er langt alvorligere enn så, og dybden i alvoret får vi stadig demonstrert gjennom Norges viktigste liksom-nøytrale medium Nrk. Unnskyldningen til eksempelet under er at det var en "glipp". Nei det var ingen glipp, det var og er en ganske avslørende forsnakkelse som viser hvilken ekstrem venstrevridd fobi mot ekte nasjonalfølelse, som rir hele kanalen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/massiv-klagestorm-mot-nrk-etter-nazimarsj-tittel/s/5-95-2733699

«Nå må NRK slutte å lyve! Hva om andre land skulle kalle 17. mai-tog nazimarsj?»

Endret av Klote
Skrevet
Klote skrev (1 minutt siden):

«Nå må NRK slutte å lyve! Hva om andre land skulle kalle 17. mai-tog nazimarsj?»

Er det så ille da, de beklaget seg jo, det er menneskelig å ta feil. 

Klote skrev (2 minutter siden):

Det var en veldig til bagatellisering av bruken av "nazi".

Jeg bare sier at det en bruk i overført betydning er ganske vanlig, det er ingen bagatellisering her, bare informasjon. 

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Du vet du har helt rett i at høyreekstremsime og venstreekstremistene er mye den samme dritten, samme hva det starter som så utvikler det seg i en retning som ikke er forenlig med frihet, det er klart det er ikke mye organisert nazisme i dag, men vi har maga bevegelsen f.eks, den er like farlig som annen ekstremisme, og som jeg lenge har sagt wokerne (Maga sin definisjon) og anti-wokerne er to sider av den samme ekstreme mynten.

Mitt inntrykk er at disse anti-wokerne i stor grad har overgått de mest sensurglade wokerne og nå har blitt en uspiselig bevegelse av religiøse moralister, ytre høyre-folk og trumpister. I USA er kansellering av bøker og "umoralsk" litteratur blitt en stor hit i Florida og andre republikanske stater. Anti-woke har i det hele tatt blitt en integrert del av den trumpistiske galskapen.

Så skal man ikke overdrive hvor mye vi har av dette i Norge. Vi har ytterliggående kristne kun i en del av landet og bortsett fra Dag Inge Ulstein så et det få tendenser i det politiske miljøet til amerikanske tilstander. Så man får heller sørge for at vi ikke går i den retningen, for da ramler vi ned i et sort hull av kunnskapsløshet og moralistisk dumskap. Der det såkalte "frihetens land" for lengst har innfunnet seg.

Endret av Folkflesk
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Jeg bare sier at det en bruk i overført betydning er ganske vanlig, det er ingen bagatellisering her, bare informasjon. 

Det er jeg enig i. Men ikke denne:

skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Er det så ille da, de beklaget seg jo, det er menneskelig å ta feil. 

At dette bare er en feil er en veldig grunn vurdering. En slik type feil forteller noe om hva som foregår i øverste etasje på journalistene. 

Skrevet
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Mitt inntrykk er at disse anti-wokerne i stor grad har overgått de mest sensurglade wokerne og nå har blitt en uspiselig bevegelse av religiøse moralister, ytre høyre-folk og trumpister. I USA er kansellering av bøker og "umoralsk" litteratur blitt en stor hit i Florida og andre republikanske stater. Anti-woke har i det hele tatt blitt en integrert del av den trumpistiske galskapen.

De har nok det, da det er så veldig mange flere av dem, men jeg føler wokerne (maga sin definisjon) lider av den samme mangelen på kildekritikk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...