Gå til innhold

Tromsø, der mistet dere retten til å le!

Snylter

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snylter skrev (9 timer siden):

Klart du hørte det via via. Sånne uttalelser man hører via via tenker jeg man skal ilegge svært lite troverdighet.

Nja, ekte Tromsøværinger er vel født med pigger på dekkene og 4x4 under pedalen så det må vel per definisjon være en søring eller utlending når det først skjer noe på glatta her. :p

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutes ago, Iki said:

nordlendingene ler av Oslo

Ja, null selvinnsikt + at det kan vanskelig bli kaos på en veg der 4 biler kjører per time. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
kremt skrev (31 minutter siden):

Ja, null selvinnsikt + at det kan vanskelig bli kaos på en veg der 4 biler kjører per time. 

Tja, nå har jeg tilbrakt mye tid i Oslo, og gode kjøregenskaper er en mangelvare i den byen. Så tror nok at både Tromsøværinger og andre kan forsette å le av bilister i Oslo med god grunn.

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Jepp. Det er sånne ting som gjør at vi i nord ler så tårene triller og slår oss på lårene når vi ser dagsrevyen av snøvær sørpå.

- Busser som sakser på tilnærmet flatmark

- Bilister som skaper kjedekolisjoner på flatmark, f.eks inn mot kryss

- Bilister som står fast i 10 cm snø, gjerne med 10 år gamle piggfrie vinterdekk og forhjulstrekk

- Folk generelt som ikke eier spade, men baserer sin personlige snøberedskap på å eventuelt kjøpe spade om det trengs. Når 100 000 innbyggere stiller seg i kø for å kjøpe de 1000 spadene som finnes på lager i butikkene på hele østlandet.

- Folk som eier spade, av tynn plast, og tror den fungerer evig når det laver ned tung snø.

- Bilister som tror maks gass løser problemer med grep på glatta

- Bilister som tror svinger kan forseres i vanlig fart, fartsgrensa + 10 km/t, når det er glatt.

- Folk generelt som "blir syk" / "tredagers fra jobben" fordi de ikke eier sko med mønster og tenker det er for farlig å gå til trikken / tbanen på glatta.

- Folk som tenker at snøflak i lufta er synonymt med uvær

- Folk som kjører elbil og planlegger å ankomme med 5% på batteriet - når det er "snøkaos" på veiene. - "Hva kan gå galt?"

- Folk som enten kjøper/bruker boblekåpe, longs og skibukse på tur til butikken eller jobb fordi det er -5°C og frisk bris

- Folk som går i shorts og tøfler eller skjørt og høyhælte sko og skylder på at det normale vinterværet er problemet

- Preppere som forskanser seg i "hula si" og tar hjemmekontor under de samme forholdene

- Søringtrær som ikke tåler frisk bris og lager søringproblemer for bilister og andre

- Folk som ikke kan kjøre riktig fordi de ikke ser oppmerkingen på veien

- Folk som tror det er en god ide å salte bort snøen

- Hundeeiere som klager på vegne av pyntehunden når snødybden er høyere enn den.

Jeg har sikkert glemt noen punkter men det er vel bare å følge med i Budstikka for mer.. :D

Endret av Simen1
  • Liker 4
Skrevet
Krig og fred skrev (13 minutter siden):

Hele Norge ler uansett av Nord-Norge som ikke fikk OL 🤌:p

Når skal Oslo holde OL neste gang?

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jepp. Det er sånne ting som gjør at vi i nord ler så tårene triller og slår oss på lårene når vi ser dagsrevyen av snøvær sørpå.

- Busser som sakser på tilnærmet flatmark

- Bilister som skaper kjedekolisjoner på flatmark, f.eks inn mot kryss

- Bilister som står fast i 10 cm snø, gjerne med 10 år gamle piggfrie vinterdekk og forhjulstrekk

- Folk generelt som ikke eier spade, men baserer sin personlige snøberedskap på å eventuelt kjøpe spade om det trengs. Når 100 000 innbyggere stiller seg i kø for å kjøpe de 1000 spadene som finnes på lager i butikkene på hele østlandet.

- Folk som eier spade, av tynn plast, og tror den fungerer evig når det laver ned tung snø.

- Bilister som tror maks gass løser problemer med grep på glatta

- Bilister som tror svinger kan forseres i vanlig fart, fartsgrensa + 10 km/t, når det er glatt.

- Folk generelt som "blir syk" / "tredagers fra jobben" fordi de ikke eier sko med mønster og tenker det er for farlig å gå til trikken / tbanen på glatta.

- Folk som tenker at snøflak i lufta er synonymt med uvær

- Folk som kjører elbil og planlegger å ankomme med 5% på batteriet - når det er "snøkaos" på veiene. - "Hva kan gå galt?"

- Folk som enten kjøper/bruker boblekåpe, longs og skibukse på tur til butikken eller jobb fordi det er -5°C og frisk bris

- Folk som går i shorts og tøfler eller skjørt og høyhælte sko og skylder på at det normale vinterværet er problemet

- Preppere som forskanser seg i "hula si" og tar hjemmekontor under de samme forholdene

- Søringtrær som ikke tåler frisk bris og lager søringproblemer for bilister og andre

- Folk som ikke kan kjøre riktig fordi de ikke ser oppmerkingen på veien

- Folk som tror det er en god ide å salte bort snøen

Jeg har sikkert glemt noen punkter men det er vel bare å følge med i Budstikka for mer.. :D

Hva er poenget med å "le" av hverandre i det hele tatt? Gjelder både "søringer" og "nordinger". Verste opplevelsen jeg har hatt noen gang med snøvær er når det var snøstorm på Autobahn i Tyskland, det var på grensen til at vi vurderte å bytte hotell for å slippe å kjøre videre. Dagen etterpå var heldigvis været roet seg. Ellers så går det veldig fint de få dagene det er snø hos oss.  Jeg har venner fra nord - norge, så jeg ser jo at de er vant med mer snø, men de slipper stort sett unna mer holkeføre også da, hvor gradestokken veksler mellom pluss og minus vinteren gjennom. 

Vi har forskjellige erfaringer og opplevelser, og det er nok "feil" med folk fra både nord og sør. Btw, når jeg er ved Rivieraen så ser folk der rart på meg at jeg ligger i bikini i 15 grader, mens de går i boblejakke. Kan vi ikke bare godta forskjellene våre, at vi er vant med forskjellige ting? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (37 minutter siden):

Hva er poenget med å "le" av hverandre i det hele tatt?

Det er som guttete vennskapelig knuffing og lekeslossing. En måte å sosialisere på som kvinner ofte ikke forstår eller synes er barnslig. Likevel, noen kvinner sosialiserer verbalt på samme måte f.eks når de heier på ulike fotballag.

Jeg skriver i hvert fall som jeg gjør med et rampete smil om munnen. Det er ingen innbitthet eller genuint hat i bunn. Det er vennskapelig erting. Men det er nå bare min nordnorske humorstil. Jeg forstår at folk er litt mer hårsåre sørpå og får litt bakoversveis når de hører oss nordfra banne eller erte og knuffe for å sosialisere.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Har gått fint å kjøre i byen de siste dagane for min del. Men jeg skulle gå en tur ned fra toppen av øya og til sentrum her om dagen og klarte å tryne 3 ganger. 

Var latterlig glatt 😅

Tromsø er en liten by på ett fjell. Mange kronglete bakker så blir fort litt kaos når det laver ned en meter snø i døgnet i flere dager..

Nå er det vel ikke lov å dumpe snø i sjøen heller lengere? Virker iallefall som de prøver å unngå det så det er jo stort problem for brøyterne å bli kvitt snøen og.

Nordlysturismen er helt ekstrem her også, og de fra Asia virker ikke så stødig på veiene..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (23 minutter siden):

Nordlysturismen er helt ekstrem her også, og de fra Asia virker ikke så stødig på veiene..

Ja, det er uproporsjonalt mange hendelser med turister i forhold til hvor mange de er. Jeg ser faktisk daglig hendelser og nestenhendelser med leiebiler. Står det Hertz, Sixt eller lignende på bilen er det gode grunner for å holde ekstra avstand. Selv asiater til fots har ofte rystende holdninger til trafikksikkerhet. F.eks mørke klær, null refleks og midt i veibanen i 70-90 sone, "hva kan gå galt" liksom. Eller de som tar snarveien rett over de mest trafikkerte veiene våre i stedet for underganger og gangbruer. Jeg har til og med sett på tvers-parkering midt en i 80-sone der alle var ute av bilen for å fotografere nordlyset.

Jepp, snøen skal ikke i sjøen lengre pga forurensning (veistøv, dekkstøv, mikroplast, tungmetaller osv).

Apropos bakkekjøring så har vi to-tre-fire elendige bakkete veier på tvers av Tromsøya. Tunnellen som også går på tvers er stengt i et helt år på grunn av oppussingsarbeid. Øya er 2 km på tvers så å ta en 10 km lang omvei rundt nord- eller sør-spissen av øya gjennom 30-soner er heller ikke noe digg. Veinettet er rett og slett ekstra elendig for tida.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Skrevet
22 minutes ago, Complexity said:

litt kaos når det laver ned en meter snø i døgnet i flere dager..

Har du bevis på at dette noensinne har skjedd i moderne historie. Ellers er det jo bare svada å skrive sånt, det kan snø veldig mye mange plasser i landet, og på sørlandet har det skjedd flere ganger at veger har blitt fullstendig stengt pga store snøfall. 

• Liker 1
Skrevet

En meter i døgnet er litt drøyt, men ikke umulig. Det skjer ikke hver vinter her jeg bor men nok ganger til at jeg har mistet tellinga. Da mener jeg en meter løssnø som faller litt sammen over noen dager eller de gangene det blåser mye og legger seg i søkk i terrenget, som oppkjørselen gjerne blir i februar-mars. Så kommer gjerne brøytebilen og legger fra seg en to meter skavl ytterst i innkjørselen.. :realmad:

• Liker 2
Skrevet
37 minutes ago, Complexity said:

Har gått fint å kjøre i byen de siste dagane for min del. Men jeg skulle gå en tur ned fra toppen av øya og til sentrum her om dagen og klarte å tryne 3 ganger. 

Var latterlig glatt 😅

Tromsø er en liten by på ett fjell. Mange kronglete bakker så blir fort litt kaos når det laver ned en meter snø i døgnet i flere dager..

Nå er det vel ikke lov å dumpe snø i sjøen heller lengere? Virker iallefall som de prøver å unngå det så det er jo stort problem for brøyterne å bli kvitt snøen og.

Så, du har ikke hørt om brodder? Standarutrustning fra første frosten kommer og frem til veiene blir bare igjen.

En meter snø i døgnet i flere dager er bare vås, mellom 11 og 12 i dag var det ifølge YR 72cm snø i Tromsø.

Snø kan vel fortsatt kjøres på sjøen hvis den er fersk og uberørt etter hva jeg forstår.. I Oslo har man snøsmelteanlegg i fjorden slik at man får smeltet snøen og samtidig renset ut all skiten som ikke skal i fjorden.

19 minutes ago, Simen1 said:

Ja, det er uproporsjonalt mange hendelser med turister i forhold til hvor mange de er. Jeg ser faktisk daglig hendelser og nestenhendelser med leiebiler. Står det Hertz, Sixt eller lignende på bilen er det gode grunner for å holde ekstra avstand. Selv asiater til fots har ofte rystende holdninger til trafikksikkerhet. F.eks mørke klær, null refleks og midt i veibanen i 70-90 sone, "hva kan gå galt" liksom. Eller de som tar snarveien rett over de mest trafikkerte veiene våre i stedet for underganger og gangbruer. Jeg har til og med sett på tvers-parkering midt en i 80-sone der alle var ute av bilen for å fotografere nordlyset.

Jepp, snøen skal ikke i sjøen lengre pga forurensning (veistøv, dekkstøv, mikroplast, tungmetaller osv).

Apropos bakkekjøring så har vi to-tre-fire elendige bakkete veier på tvers av Tromsøya. Tunnellen som også går på tvers er stengt i et helt år på grunn av oppussingsarbeid. Øya er 2 km på tvers så å ta en 10 km lang omvei rundt nord- eller sør-spissen av øya gjennom 30-soner er heller ikke noe digg. Veinettet er rett og slett ekstra elendig for tida.

Jada, vi ser flere hendelser med turister her enn det skulle vært ut fra andelen turister også..

Det med å gå med mørke klær er en klassiker, helst vil de også gå på den siden av veien der det ikke er separat gangvei..

Av trafikkuhell ser vi mest av alt at de forsøker å kjøre utenfor veien..

6 minutes ago, Simen1 said:

En meter i døgnet er litt drøyt, men ikke umulig. Det skjer ikke hver vinter her jeg bor men nok ganger til at jeg har mistet tellinga. Da mener jeg en meter løssnø som faller litt sammen over noen dager eller de gangene det blåser mye og legger seg i søkk i terrenget, som oppkjørselen gjerne blir i februar-mars. Så kommer gjerne brøytebilen og legger fra seg en to meter skavl ytterst i innkjørselen.. :realmad:

Siste 13 mnd var største snødybde i Tromsø 120cm den 13. januar..

Skrevet (endret)
Snylter skrev (20 minutter siden):

Under rekordvinteren i 97 var største snødybde 2,4 meter på værvarslinga i Tromsø, men det hadde snødd "fire ganger mer" den vinteren (i følge værvarslinga som ble intervjuet i videoen i artikkelen). Snø kompakteres over tid så det som falt i går blir gjerne flatere når det legger seg nytt lag oppå.

Hvordan snøen legger seg er også avhengig av lokale værforhold. Alt fra hvilken himmelretning stedet heller til hvilken side av huset snøen hoper seg opp på. Jeg bor et sted det snør godt over det værvarslinga melder, men vet at det er ennå verre en kilometer herfra. Tromsøya der værvarslinga holder til er egentlig litt skjermet for snøfall. Tromsø domineres av vinder fra sør og vest "balsfjordvinden" pga fjellene. Når det blåser fra øst så legger det seg i Ramfjord-siden av Tromsdalstiden. Så det meste legger seg enten i vaken bak fjellene på Kvaløya eller når skyene møter fjellveggen på østsiden av byen. Tromsøya ligger midt i mellom og "skånes" for en del av det snøfallet som havner enten på Kvaløysida eller Tromsdalssida av byen. Når det blåser fra Nord så ramler det lite snø ut av skyene før de treffer de høye fjellene i Balsfjorden eller Malangen.

Edit: Jeg måler min snødybde i oppkjørselen som utover vinteren ligger i et søkk i terrenget. Det skjer nesten hver vinter at det er høyere enn søppelkassa (~1m) selv om jeg måket skrape rent dagen før. Under rekordvinteren var det 4 - 4,5 meter på den ene siden av huset så det skygget for stuevinduene i 2. etasje. Jeg har et annet sted på tomta der snøen stort sett blåser bort.

Endret av Simen1
Skrevet
Snylter skrev (26 minutter siden):

Dette handler ikke om realistiske tall eller realistiske forhold..

Iki skrev (5 timer siden):

Er en grunn til at nordlendingene ler av Oslo når dem melder farevarsel og snøkaos.

Tromsø når det er snøkaos, er jo knapt hvitt der..
image.thumb.jpeg.2f01181dc29164e5dae655148635a394.jpeg
image.jpeg.235eb83557cc688139f9e1ea7f943b9b.jpeg

• Liker 3
Skrevet (endret)
37 minutes ago, Snylter said:

Så, du har ikke hørt om brodder? Standarutrustning fra første frosten kommer og frem til veiene blir bare igjen.

Går ikke rundt med brodder i lomma til en hvertid nei. De er ubehagelige å gå med og må av hver gang man skal inn en plass.

Men er det våt is ute så hender det man finner de frem ja. Nå var det bare store mengder nysnø oppå polert snø som gjorde det såpeglatt over alt..

Værvarslinga i Tromsø er dumt plassert, og har i årenes løp blitt innesperret av veier og andre bygg, så stoler ikke helt på hva de måler der, men jeg har måkket 2 store snømengder i helgen og ser ut til å måtte bli en tredje så det laver ned godt her jeg bor iallefall.

Måler 71.6cm på værvaslinga nå

https://www.itromso.no/nyheter/i/4Bn269/ser-nesten-ikke-enden-paa-det

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet
16 minutes ago, Simen1 said:

Under rekordvinteren i 97 var største snødybde 2,4 meter på værvarslinga i Tromsø, men det hadde snødd "fire ganger mer" den vinteren (i følge værvarslinga som ble intervjuet i videoen i artikkelen). Snø kompakteres over tid så det som falt i går blir gjerne flatere når det legger seg nytt lag oppå.

Hvordan snøen legger seg er også avhengig av lokale værforhold. Alt fra hvilken himmelretning stedet heller til hvilken side av huset snøen hoper seg opp på. Jeg bor et sted det snør godt over det værvarslinga melder, men vet at det er ennå verre en kilometer herfra. Tromsøya der værvarslinga holder til er egentlig litt skjermet for snøfall. Tromsø domineres av vinder fra sør og vest "balsfjordvinden" pga fjellene. Når det blåser fra øst så legger det seg i Ramfjord-siden av Tromsdalstiden. Så det meste legger seg enten i vaken bak fjellene på Kvaløya eller når skyene møter fjellveggen på østsiden av byen. Tromsøya ligger midt i mellom og "skånes" for en del av det snøfallet som havner enten på Kvaløysida eller Tromsdalssida av byen. Når det blåser fra Nord så ramler det lite snø ut av skyene før de treffer de høye fjellene i Balsfjorden eller Malangen.

Edit: Jeg måler min snødybde i oppkjørselen som utover vinteren ligger i et søkk i terrenget. Det skjer nesten hver vinter at det er høyere enn søppelkassa (~1m) selv om jeg måket skrape rent dagen før. Under rekordvinteren var det 4 - 4,5 meter på den ene siden av huset så det skygget for stuevinduene i 2. etasje. Jeg har et annet sted på tomta der snøen stort sett blåser bort.

Klart det snør mer enn det snødybden sier. Men snør det mer enn en meter om dagen i flere dager vil det nok bli mer enn 2,4 meter snø ut av det, særlig med tanke på at vi neppe starter på null..

Saken i går omhandlet Tromsø by, ikke Kvaløya eller Tromsdalen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snylter skrev (45 minutter siden):

Saken i går omhandlet Tromsø by, ikke Kvaløya eller Tromsdalen.

For hundre år siden var Tromsø by omtrent synonymt med skippergata + storgata + grønnegata, mens Tromsdalen og toppen av øya der værvarslinga er, var bondelandet. Det var bokstavelig talt beiteland og dyrket mark der på 1920-tallet. I dag er Tromsø by (ikke bykjernen men hele byen) hele Tromsøya + ca en mil på Kvaløysida + ca en mil på fastlandssida. Bor man innenfor bybuss-sonen sier man at man bor i Tromsø by, ikke utenfor. Værvarslinga ligger nå ikke lengre utenfor byen, men sentralt i byen.

Endret av Simen1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...