Gå til innhold

**** ta disse nazistene!

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutes ago, Trestein said:

Har alltid trodd at Nazi var en forkortelse av nasjonal sosialist

Mener at Nazi partiet i Tyskland egentlig hette det nasjonal sosialistiske arbeiderparti? Mulig jeg tar feil her

Joda, det var det namnet dei ga seg sjølv. Veit du kvifor? Det var ikkje pga kva dei ynskje gjera, men fordi i den tid var kommunisme veldig populært, og ein kunne nesten ikkje sanke stemmer uten å fremstå som om du var det og.

Men det er så langt "sosialismen" eller "arbeiderpartiet" gjekk. Mens kommunistene ynskja sterke unioner, arbeidsrettighter, ein sterk velferdsstat, globalisering, osv, så var nazistene nesten ekslusivt i motstand til disse ideene. Spesielt alle ideer kor hierarkiet som støttet opp landet blei rivi ned, f.eks at rike ikkje lengre var mektige.

Tenker du at Demokratiske Folkets Republikk for Korea er demokratisk eller for folket også, eller gjeld disse fantasiene dine berre påpasselig når du driv med ljug for å vaske blod av hendene dine?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Joda, det var det namnet dei ga seg sjølv. Veit du kvifor? Det var ikkje pga kva dei ynskje gjera, men fordi i den tid var kommunisme veldig populært, og ein kunne nesten ikkje sanke stemmer uten å fremstå som om du var det og.

Men det er så langt "sosialismen" eller "arbeiderpartiet" gjekk. Mens kommunistene ynskja sterke unioner, arbeidsrettighter, ein sterk velferdsstat, globalisering, osv, så var nazistene nesten ekslusivt i motstand til disse ideene. Spesielt alle ideer kor hierarkiet som støttet opp landet blei rivi ned, f.eks at rike ikkje lengre var mektige.

Tenker du at Demokratiske Folkets Republikk for Korea er demokratisk eller for folket også, eller gjeld disse fantasiene dine berre påpasselig når du driv med ljug for å vaske blod av hendene dine?

Hva var jug i det jeg skrev? At jeg glemte deuchland i NSDAP 

https://snl.no/NSDAP

• Liker 3
Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Du ljug når du prøver å erklære at Nazistene var sosialister. Men om du ikkje skal erkjenne kva du sjølv seie ein gong så er det slutt å snakke med deg igjen. 💖

Har ikke lest partiprogrammet fra den tiden så hva som lå i sosialistisk den gangen vet jeg ikke. Bare at NAZI parti var en forkortelse for NSDAP som du finner mange steder også i norske leksikon. Så du har mange du ikke vil snakke med da

• Liker 3
Skrevet
Abigor skrev (10 minutter siden):

Har du nettopp fullført kapittelet i historie på ungdomsskolen? Det der er ganske banalt, med mindre du ønsket å gjøre et poeng ut av det?

Hallo det står i leksikon. Skjønner ikke hva som er saken her. Dette er jo noe alle vet!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg tror ikke dette er noe problem, så lenge de ikke skaper problemer. Det hadde vært verre med kommunister eller anarkister, da de ofte ikke respekterer eiendom og står bak voldelige aksjoner. Mye av dagens trusler og vold mot norske jøder kommer uansett ikke fra nasjonalsosialister, men fra kommunister og muslimer.

• Liker 8
Skrevet
Boing_80 skrev (14 timer siden):

Jeg tøt påstå at de som kjemper for ytringsfriheten til disse svina enten selv i det hemmelige deler slike holdninger eller er såpass naiv, og tror at det bare er et lite treff. Jeg tipper at mange av de som taler for nazistenes rett til å kunne ytre seg innerst inne tror at dersom nazistene hadde kommet til makten at de selv hadde vært beskyttet fra fare.

Jeg er for ytringsfriheten til disse folkene fordi da kommer de frem da sine ekkokammer, og det gjør det mulig å diskutere rundt disse meningene de har og vise dem at verden faktisk ikke er så svart/hvitt som disse er lurt til å tro over flere år.

• Liker 4
Skrevet

Min oldefar var 50% nazist. Eller kanskje ikke i det hele tatt?

Han bodde i Hamburg gjennom hele krigen pga at skipet han var styrmann på hadde tilholdssted der. Han innrømmet åpenlyst den gang at han syntes Hitler førte Tyskland på rett vei og reddet borgere ut av elendighet. Han og mange andre likte også godt at Hitler holdt tordentaler til landene bak Versailles traktaten med deres faste fakturaer, det som gjorde at Tyskland hadde problemer med å holde hodet over vannet.

Jødeforfølgelsen derimot, var oldefar kritisk til, det sa han til etterkommerne etter krigen i alle fall.  Han var ikke alene i Tyskland om en stilltiende motstand. Hvor mye tyske borgere gjorde for jødene blir da et annet spørsmål. Men de risikerte selvsagt livet hvis de gjorde det. Massakrene var til en stor del forsøkt skjult for offentligheten også.

Mein kamp var en plikt å ha i hylla har jeg hørt. Denne har gått i arv, ingen har valgt å kaste den. Jeg har den nå i hylla som en kuriositet. Sammen med 1st opplag av Nålen, Sjakalen og Lolita.

Jernkorset som oldefar ble tildelt sitter min bror på, ikke rundt halsen heldigvis. Men til syvende og sist, var altså oldefar en jævla nazist? Til og med min bror og jeg?

• Liker 1
Skrevet

Begrepet nazisme har fullstendig mistet sin betydning i Norge. Det brukes over en lav sko, og bare det å kritisere verdens mest radikale masseinnvandringspolitikk er nok til at man blir stemplet som "nazi".

Og når jeg sier "verdens mest radikale masseinnvandringspolitikk", er det ikke sarkasme, det er en ren og skjær faktaopplysning.

"På NRKs Nyhetsmorgen 12. november var overskriften «nazimarsj i Polen». Referansen var den årlige feiringen av Polens nasjonaldag, 11. november. Polens nye president Karol Nawrocki deltok. Dermed ble overskriften en stempling også av ham. Karakteristikken var så grov at nyheten nådde Polen. NRKs ledelse måtte fredag beklage.

Den polske ambassaden i Oslo klaget til NRK over ordbruken, og sent fredag kom beklagelsen fra direktør Ole Eivind Henden. Henden sa at karakteristikken var «feil». Det var samme betegnelse som NRK brukte om sin karakteristikk av 6. januar på Supernytt."

https://www.document.no/2025/11/16/nrk-nyhetsmorgen-polens-president-gikk-i-nazimarsj-pa-nasjonaldagen/

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)
1 hour ago, Trestein said:

Hallo det står i leksikon. Skjønner ikke hva som er saken her. Dette er jo noe alle vet!

Så du diskuterer på ungdomsskolen nivå. Har du husket å pusse tennene dine i dag?

Endret av Abigor
  • Liker 6
Skrevet
Abigor skrev (1 minutt siden):

Så du diskuterer på ungdomsskolen og. Har du husket å pusse tennene dine i dag?

Kaste stein i glasshus og slikt...
Eller tenker du selv at kommentaren din var nyttig for å føre diskusjonen videre?

• Liker 5
Skrevet
Trene Arnholdt skrev (10 timer siden):

Kan jeg få skyte inn at "Free palestine bevegelsen" du reklamerer så fint for virker å ha mye til felles med nazismen fra 2. verdenskrig? 

Ser du ikke ironien i hva du skriver selv, så er jeg redd du også er naiv eller i værste fall en som ønsker å spre misinformasjon.

Brukeren du siterer støtter Iran og Hizbollah i tillegg.

Men jeg vil ikke si at folk som støtter Palestina er nazister. Jeg ønsker selv en palestinsk stat velkommen, med forutsetning at Hamas eller andre wahabi-ekstremister aldri får makt. 

• Liker 8
Skrevet
2 hours ago, Drunkenvalley said:

Det hadde hjulpet om det stemte da, men det gjør det ikkje. Så skamløst openbart forsøk på DARVO og whataboutism. Deny, Attack, Reverse Victim and Offender, og det å prøve kaste samtalen i ein anna retning.

Free Palestine har Israel som fiende, ikkje jøder, skjønt eg forstår kvifor rasshøl prøve forvirre dei tingene av fleire grunner. Dei er fiender av Israel fordi palestinere blir dyttet ut av sitt eige land, misbehandlet av Israels regjering, osv. Dette er fakta; Israel er eit land med sin egen regjering, og dei bruker dette statsapparatet for å erklære palestinere som intet-sivile i sitt eige land, og dermed uten rettigheter. Israel hevder å eige territorier, at dei territoriene ikkje er godkjente for beboelse, og fjerner palestinerne med makt. Så snur dei rundt og hevder at det er godkjent for beboelse likevel, men for Israelske. Snodig tilfeldighet. 

Ironien her er jo at Israel har skremmende mange paralleler til Nazi-Tyskland.

Å støtte eit Palestina kor folk har rettigheter i sitt eige land, får bo på landet dei har rett på, osv, er ikkje nazisme.

Dette er nazisme:

https://filternyheter.no/filter-avslorer-dette-er-mennene-bak-nazi-festivalene-pa-ostlandet/

Kvifor prøver du å flytte samtalen vekk fra denne nazismen, @Trene Arnholdt?

Det første du skriver her er jo bare rot og støy. Hva mener du egentlig med alt dette fjaset: "DARVO og whataboutism. Deny, Attack, Reverse Victim and Offender"? Forstår du egentlig hva du selv skriver, eller kaster du bare ut forkortelser og ord du har hørt og lest fra mer oppegående folk?

Free Palestine folka klikker jo i vinkel hvis de ser en jøde. Bare se på hvordan idiotene holdt på under fotballkampen mellom Norge - Israel for en liten stund siden. Så det du sier om at de kun er imot Israel stemmer vel ikke helt? 🤣

Så stiller jeg legitime spørsmål om hva som menes med nynasisme.

2 hours ago, Boing_80 said:

Hvor forskjellig er MIFF da? Du blir rapportert da du gikk til personangrep.

Vet ikke og gidder ikke å finne ut hva MIFF er.

Følte du at det var et personangrep så er det vel det du har å komme med bare.. Så må jeg bare ta den diskusjonen med en voksen fra mod teamet. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
Mbappe09 skrev (17 minutter siden):

Brukeren du siterer støtter Iran og Hizbollah i tillegg.

Men jeg vil ikke si at folk som støtter Palestina er nazister. Jeg ønsker selv en palestinsk stat velkommen, med forutsetning at Hamas eller andre wahabi-ekstremister aldri får makt. 

Du tar feil. Er du mann nok så snakker du til meg, ikke om meg. Dessuten har du enda ikke fortalt hvilken formidbel muslimsk nasjon du tilhører? Du gjorde en stor sak ut av det i en annen tråd. Jeg tipper Tyrkia mtp. det hatet du har uttrykt om Iran.

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Hansien skrev (1 time siden):

Jeg er for ytringsfriheten til disse folkene fordi da kommer de frem da sine ekkokammer, og det gjør det mulig å diskutere rundt disse meningene de har og vise dem at verden faktisk ikke er så svart/hvitt som disse er lurt til å tro over flere år.

Den dagen de får makten så tror jeg du vil revurdere måte du har tenkt om ting på. Sannheten er at det er minoriteter som vil få unngjelde på det groveste. Den vanlige mannen i gaten vil forbli passiv og trolig leve et bedagelig liv fordi det ikke går utover han. Samme vanlige mannen som filosoferer og tror at han kjemper en nobel kamp ved å tale for potensielle okkupanters sak.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Krig og fred skrev (17 minutter siden):

Hva slags styre har Den demokratiske folkerepublikken Korea? 

Tviler på om det er NSDAP som tråen handler om. 

Fra Wiki

Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei (NSDAP, tysk for «Det nasjonalsosialistiske tyske arbeiderparti»), ofte uformelt kjent som Nazipartiet og Nazistpartiet av meningsmotstandere, var det nasjonalsosialistiske partiet som regjerte i Tyskland mellom 1933 og 1945.

Wiki sier det samme som store norske leksikon

https://no.wikipedia.org/wiki/NSDAP

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...