Salvesen. Skrevet onsdag kl 17:47 Forfatter Skrevet onsdag kl 17:47 Takk for tips folkens! Skal prøve å pirke den ut i morgen å se hva som skjuler seg bak samt få inspisert
aklla Skrevet onsdag kl 17:57 Skrevet onsdag kl 17:57 Pipa består jo av metallrøret du ser, så isolasjon, så ett nytt metallrør inni der igjen som røyken skal gå ut av. Det skal og må være isolasjon mellom der. Men det må også være tilgang inn i selve pipa pga feier og inspeksjon. Fant en manual her, https://www.contura.eu/download/18.4dc5a77416eccdba3491404/1676897535904/iav_Premodul_skorstenssystem_ST_no.pdf selv om denne viser fint lite om akkurat den vinkelen.. Men man ser jo hvordan resten av pipa virker sånn helt grunnleggende.
Zeph Skrevet onsdag kl 18:00 Skrevet onsdag kl 18:00 (endret) Jobs skrev (56 minutter siden): Høres helt vilt ut at det er isolasjon der,da er nok feilen at noe av isolasjonen har blitt dratt med opp i pipeløpet. Pipa er isolert for å unngå varmetap i pipeløpet og oppnå betre trekk når den blir varm. Det er eit relativt nytt hus. Kva med å ta ein telefon til dei som installerte pipa? Endret onsdag kl 18:13 av Zeph 1
Satan666 Skrevet onsdag kl 22:00 Skrevet onsdag kl 22:00 Det er vel åpenbart at det ikke kommer nok oksygen INN. Se etter noen små luftehull/ventiler du kan åpne på peisdøren. Ta bilde av peisåpningen, døren, hva enn det er du har, så kan vi hjelpe deg å se.
Thor. Skrevet onsdag kl 22:03 Skrevet onsdag kl 22:03 Her jeg bor så er leiligheten konstruert til å være så tett at jeg må åpne et vindu på gløtt når jeg fyrer. Når peisen er varm så kan jeg lukke vinduet.
Rune_says Skrevet onsdag kl 23:33 Skrevet onsdag kl 23:33 Sette et brett med kubbelys inn i peisen for å varme opp pipeløpet i forkant har jeg hørt er et tips, men ellers høres peisovnen ut som møkka-ovnen jeg har. Kjører gulvvarme isteden, billigere og bedre. Har forresten fylt en plastpose med litt glava og dyttet inn i pipeløpet ellers fungerer driten som kjøleelement i stua om vinteren.
Labelle Skrevet onsdag kl 23:40 Skrevet onsdag kl 23:40 Mulig det står i tråden her men har ovnen din og pipeløpet tilluft? Noen piperør har dette innebygd i et eget rør mellom røykrør og isolasjon. Jeg har peis uten tilluft i en tett bolig med dobbel vindsperre. Det suger... 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 08:13 Forfatter Skrevet torsdag kl 08:13 Satan666 skrev (10 timer siden): Det er vel åpenbart at det ikke kommer nok oksygen INN. Se etter noen små luftehull/ventiler du kan åpne på peisdøren. Ta bilde av peisåpningen, døren, hva enn det er du har, så kan vi hjelpe deg å se. Jeg har Nordpeis ME. Den har etter hva jeg forstår bare en ventil: Den grå saken på bunn. Den står helt åpen. Og dette har den gjort når peisen var "god" og slik den er nå.
Salvesen. Skrevet torsdag kl 08:14 Forfatter Skrevet torsdag kl 08:14 Thor. skrev (10 timer siden): Her jeg bor så er leiligheten konstruert til å være så tett at jeg må åpne et vindu på gløtt når jeg fyrer. Når peisen er varm så kan jeg lukke vinduet. Ja, men som sagt var dette ikke nødvendig i starten og selv med vindu åpent eller to for å skape gjennomtrekk er det lite til ingen bedring. Dessverre. Jeg hadde samme problem i sist hus med samme peis, men da løste det seg med vindu trikset.
Salvesen. Skrevet torsdag kl 08:15 Forfatter Skrevet torsdag kl 08:15 Rune_says skrev (8 timer siden): Sette et brett med kubbelys inn i peisen for å varme opp pipeløpet i forkant har jeg hørt er et tips, men ellers høres peisovnen ut som møkka-ovnen jeg har. Kjører gulvvarme isteden, billigere og bedre. Har forresten fylt en plastpose med litt glava og dyttet inn i pipeløpet ellers fungerer driten som kjøleelement i stua om vinteren. Ja jeg kjører varmepumpe for varmen, men peisen er ment som kos. Og når jeg har brukt en liten formue på den så frister det lite å ikke bruke den å bare tette igjen 😛 I tillegg startet det jo så bra, så det er jo håp? 😛
Salvesen. Skrevet torsdag kl 08:17 Forfatter Skrevet torsdag kl 08:17 Labelle skrev (8 timer siden): Mulig det står i tråden her men har ovnen din og pipeløpet tilluft? Noen piperør har dette innebygd i et eget rør mellom røykrør og isolasjon. Jeg har peis uten tilluft i en tett bolig med dobbel vindsperre. Det suger... Mener jeg hadde denne løsningen i sist bolig, som ikke fungerte bra. Men jeg la ved bilde over av utvendig del av pipen og slik jeg har forstått det er tilluft i ventilen under der så rett igjennom veggen. Men, jeg er ikke helt sikker. Ble ikke innført på noe som helst ang pipen som sikkert er åpenbart når jeg ikke vet hvordan jeg inspiserer røret engang 😛
Rune_says Skrevet torsdag kl 09:03 Skrevet torsdag kl 09:03 Salvesen. skrev (38 minutter siden): ... peisen er ment som kos.... 😛 I tillegg startet det jo så bra, så det er jo håp? 😛 Ja, virker litt merkelig, men peiskosen tar jeg på hytta, dvs leide hytter. Den siste jeg leide så stod det at det var lett å få fyr etc, men viste seg å være i nærheten av din erfaring. Hytta var ny (2020+/-) men helt uten lufteventiler i rommene, kun små slisser over vinduene (her mener jeg det burde vært gml type passive luker, det passer på hytter). Fikk kun fyr med terrassedør på gløtt og peisovndør på gløtt (spjeld stod såvidt jeg så nelt åpent på ovnen). Så fort ovnsdøren ble lukket dabbet det av og ble mye røyk derinne. Fant ut at vi hadde glemt en liten avtrekksvifte på badet, så trodde det kunne være årsaken, men knapt bedre. Kom vel til konklusjonen at hytta var for tett og/eller pipa kald. På 60-talls hytter som er ganske utette er det aldri problem med å få fyr i åpen peis uten at røyk kommer inn i rommet, så peisovn-produsenten har mye som kan forbedres ift å lage system som garantert tenner og garantert ikke lekker røyk ut i rommet.
Salvesen. Skrevet torsdag kl 09:05 Forfatter Skrevet torsdag kl 09:05 Rune_says skrev (Akkurat nå): Ja, virker litt merkelig, men peiskosen tar jeg på hytta, dvs leide hytter. Den siste jeg leide så stod det at det var lett å få fyr etc, men viste seg å være i nærheten av din erfaring. Hytta var ny (2020+/-) men helt uten lufteventiler i rommene, kun små slisser over vinduene (her mener jeg det burde vært gml type passive luker, det passer på hytter). Fikk kun fyr med terrassedør på gløtt og peisovndør på gløtt (spjeld stod såvidt jeg så nelt åpent på ovnen). Så fort ovnsdøren ble lukket dabbet det av og ble mye røyk derinne. Fant ut at vi hadde glemt en liten avtrekksvifte på badet, så trodde det kunne være årsaken, men knapt bedre. Kom vel til konklusjonen at hytta var for tett og/eller pipa kald. På 60-talls hytter som er ganske utette er det aldri problem med å få fyr i åpen peis uten at røyk kommer inn i rommet, så peisovn-produsenten har mye som kan forbedres ift å lage system som garantert tenner og garantert ikke lekker røyk ut i rommet. det som er så rart her også, for den er virkelig lettent! Før har jeg alltid opplevd problemer med tenning ved lignende problemer men her er alt topp helt til jeg lukker luken og det er god fyr. Da "dør" det rett og slett og blir bare en stor os av røyk. Skal ut å se om jeg kommer inn i pipen nå.
Vokteren Skrevet torsdag kl 09:28 Skrevet torsdag kl 09:28 Satan666 skrev (11 timer siden): Det er vel åpenbart at det ikke kommer nok oksygen INN. Se etter noen små luftehull/ventiler du kan åpne på peisdøren. Ta bilde av peisåpningen, døren, hva enn det er du har, så kan vi hjelpe deg å se. Oksygenet er nok ikke problemet her, men heller trekken i pipa. Røyknedslag fra ovnen er et velkjent problem i en kald pipe. Pipetrekk er helt avhengig av en varm skorsten. Jeg opplever stadig det samme på familiens fjellhytte. Dette løser seg ved å fyre kun med lettantennelig never e.l. i noen minutter før jeg legger på ved. Har ts forsøkt dette ?
Hugo_Hardnuts Skrevet torsdag kl 09:57 Skrevet torsdag kl 09:57 Det høres jo veldig ut som et problem relatert til tett bolig og for lite trekk i pipa ja, og at dette melder seg når utetemperaturen faller under et visst nivå, og da også kan oppleves å oppstå veldig brått. Gjenkjennelig fra tidligere bolig som var nybygd. Det finnes vifter som kan kobles til ildsteder som øker trekken, men om det finnes til akkurat ditt ildsted @Salvesen. må du nesten høre med leverandøren om. Jeg har heller ikke inngående kunnskap til hvordan det fungerer mtp. hvorvidt det trengs tilkobling til strøm e.l. Ev. finnes det også vifter som kan installeres i selve pipa. Alternativet er at man bruker mer tid på å fyre opp i den kalde tiden på året. I mitt tilfelle fungerte dette, da tilstrekkelig trekk ble oppnådd så lenge man var tålmodig nok med opptenningen. Gradvis oppbygging av bålet og økning i størrelse på veden, og både vindu(er)/terrasedør åpen innledningsvis, samt døren på ildstedet på gløtt, inntil tilstrekkelig varme i ildsted og pipe er oppnådd. 1 1
Zeph Skrevet torsdag kl 10:23 Skrevet torsdag kl 10:23 (endret) Om trekken fungerer greit ved opptenning kan du la døra stå åpen lengre for å få meir varme i pipa før du lukker den. Opptenninga kan gå fort med riktig ved og ev. briketter, men pipa blir ikkje varm av eit par minutt med god fyr i ovnen. Så lenge røyken går ut pipa er det ikkje noko problem å la døra stå på gløtt. Blir det for heftig tilførsel av oksygen kan du regulere ventilen for tilluft så den får mest gjennom døra. Med kald pipe er det kanskje ikkje nok trekk gjennom ventilen på ovnen til å halde det gåande. Ved å få meir varme i pipa får du meir løft frå den for å få nok luft inn ventilen når døra er stengt. Endret torsdag kl 10:23 av Zeph 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 10:43 Forfatter Skrevet torsdag kl 10:43 Fikk åpnet å kikket i pipa, ser bra ut for meg
The Avatar Skrevet torsdag kl 10:55 Skrevet torsdag kl 10:55 Salvesen. skrev (17 timer siden): Det er en luke helt nede på pipen(utvendig stålpipe), prøvde å åpne luken i dag og ble møtt med isolasjon. Ville ikke pirke i noe jeg kan 0 om så bare lukket igjen. Isloasjonen er berre å flytte på. Det er her du skal kunne fjerne soten etter feiing så luka er laga for at du skal få enkelt tilgang. Det er likevel veldig lite sannsynleg at skorsteinen er tett, særleg når det fungerte fint tidlegare. Det er ingen sjans for at det er fugl som har bygd reir eller liknande i skorsteinen no på seinhausten. Eg er nesten hundre prosent sikker på at problemet er trekken. Rune_says skrev (10 timer siden): Sette et brett med kubbelys inn i peisen for å varme opp pipeløpet i forkant har jeg hørt er et tips, men ellers høres peisovnen ut som møkka-ovnen jeg har. Kjører gulvvarme isteden, billigere og bedre. Har forresten fylt en plastpose med litt glava og dyttet inn i pipeløpet ellers fungerer driten som kjøleelement i stua om vinteren. Eg vil ikkje anbefale kubbelys, men det å fyre opp nokre tennbrikkettar (som brenn med lite røyk) kan være eit tips for å starte å varme opp lufta i skorsteinen. Når det blir kaldt så er den kalde lufta som står i skorsteinen ekstra tung å løfte, så då treng ein ofte litt meir varme for å få røyken til å stige gjennom skorsteinen. Eit anna tips er å la ovnsdøra stå open ei lita stund før opptenning. Då vil den oppvarma lufta i stova starte å stige ut gjennom skorsteinen, og då er det lettare å få til opptenning når det alt er ein svak luftstraum i den retninga. Salvesen. skrev (2 timer siden): Ja, men som sagt var dette ikke nødvendig i starten og selv med vindu åpent eller to for å skape gjennomtrekk er det lite til ingen bedring. Dessverre. Jeg hadde samme problem i sist hus med samme peis, men da løste det seg med vindu trikset. Meir tilluft er ofte ei løysing. Mitt beste tips er at du tek ei ekstra runde for å sjekke ventilasjonen i huset. Sjølv om ventilasjonsanlegget ditt har ein opptenningsmodus så kan det være ting som dreg lufta feil veg. Typisk bruk av kjøkkenventilator eller ei avtrekksvifte på badet som står og suger luft feil veg. Sjekk også at eventuelle lufteventilar over vindauga står opne. Salvesen. skrev (1 time siden): det som er så rart her også, for den er virkelig lettent! Før har jeg alltid opplevd problemer med tenning ved lignende problemer men her er alt topp helt til jeg lukker luken og det er god fyr. Da "dør" det rett og slett og blir bare en stor os av røyk. Skal ut å se om jeg kommer inn i pipen nå. Har du prøvd å justere ned trekken når du har fått god fyr? I enkelte ovnar så er det mogleg å få så god trekk at flammen "blåser ut" om trekken er for god. Normalt så bruker ein full opning berre ved opptenning og så justerer ein ned trekken når ein har fått god fyr. Det eg trur har skjedd er at det no har blitt kaldare, og dermed må du ha meir varme raskare for å få røyken ut gjennom skorsteinen. Tjukk grå røyk har lite varme og gir derfor lite termisk oppdriv, særleg om det også er mekanisk ventilasjon som dreg luft ut av huset eller det er for lite ventiler som gir nok tilluft. Vindretning og vindstryke kan også påvirke trekkforholda ved at røyken må være varm nok til å også motvirke vindkreftene. Mine to konkrete tips: Prøv igjen med meir tilluft, er huset veldig tett og lufta i skorsteinen er kald så kan det fort være nødvendig med meir tilluft enn tidlegare, så prøv å opne eit vindu til eller verandadøra sjå om det hjelp. Det siste og viktigaste tipset er å sørge for at du får god varme i brennkammeret. Det er veldig typisk at du får mykje grå røyk som ikkje stiger opp gjennom skorsteinen når du har for liten flamme i forhold til veden som blir oppvarma og produserer røyk. Bruker du opptenningsved? Det er ikkje gitt at du får nok varme med berre nokre få tennbrikkettar, tennbrikketten bør brukast saman med småved/opptenningsved. Målet er å få nok varme slik at røykven som blir avgitt frå vedkubbane tek fyr så raskt som mogleg. Eit siste tips på vegen, men som kan være litt risikabelt er at dersom du får mykje røyk i peisen som ikkje forsvinn ved å opne eit vidu, det er å få antent den grå røyken ved å hive inn ei fyrstikk. Får du inn ei flamme så vil den grå røyken raskt antenne og klarne opp. Risikoen her er at røyken er brennbar, og med rett/feil kombinasjon av luft så kan du få ein røykgasseksplosjon når du kaster inn ei fyrstikk som kan skade eldstaden og i verste fall knuse glaset i døra. 1
The Avatar Skrevet torsdag kl 10:58 Skrevet torsdag kl 10:58 Salvesen. skrev (12 minutter siden): Fikk åpnet å kikket i pipa, ser bra ut for meg For å være 100% sikker på at skorsteinen ikkje er blokkert på toppen (svært usannsynleg) så kan du enkelt sjekke det ved å bruke ei kraftig lommelykt som du lyser oppover med etter at det blir mørkt. Då vil du enkelt sjå om det lyser oppunder pipehatten når du går nokre meter unna husveggen.
kremt Skrevet torsdag kl 10:58 Skrevet torsdag kl 10:58 1 minute ago, The Avatar said: Sjekk også at eventuelle lufteventilar over vindauga står opne. Nyere hus og vinduer har som regel ikke slke. Byttet noen vinduer her og ingen av de nye har ventil. Huset har uansett balansert ventilasjon. Men ved fyring i ovnen har jeg alltid en ventil i nærheten av ovnen åpen sånn at det kan trekke så mye som nødvendig når det fyres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå