Gå til innhold

For dyrt med desentralisert bosetting ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes personlig de sentrale prosjektene som ny E18 og regieringskvartalet er veldig dyre...ja denne fornebubanen er vel heller ikke billig...Det var vel snakk om en ganske stor investering for drikkevann også om jeg ikke husker feil......

Var det ikke ca snart 15 millioner pr arbeidsplass det koster nå i regjeringskvartalet? Er vel 4100 ansatte og regningen er nå kommet opp i 60 milliarder.....og ennå har vi ikke sett slutten.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fibonacci skrev (5 timer siden):

43% av Norges befolkning bor i denne sirkelen.

Det er et politisk problem. Det er for mange i Oslo som er avhengig av staten på en eller annen måte. Enten direkte ved at de jobber i en eller annen statlig funksjon, eller ved at de driver virksomhet rettet direkte mot staten. 

• Liker 3
Skrevet
Cyrio skrev (6 timer siden):

Tenk at vi bor i verdens rikeste land, også har vi ikke råd til å bo utenfor bygrensen engang. 

De som har kommet frem til dette burde ta en ny titt på budsjettene for innvandring, kunst, byplanlegging, "bistand" og det grønne skiftet. 

Så kan vi snakke litt om hva som koster mest etter det. 🙂

Nettopp. Forfatterne har en motbydelig holdning der økonomiske hensyn skal trumfe alt annet. Det er fullstendig tullete. Hvilke interessegrupper er de egentlig sponset av? De er neppe nøytrale.

Samfunnet består av mennesker, og mennesker er ikke business.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Satan666 skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Forfatterne har en motbydelig holdning der økonomiske hensyn skal trumfe alt annet. Det er fullstendig tullete. Hvilke interessegrupper er de egentlig sponset av? De er neppe nøytrale.

Samfunnet består av mennesker, og mennesker er ikke business.

Vel, vi har begrensede ressurser, og da spiller det en rolle hvordan man bruker dem. Jeg er for at man skal bruke penger i distriktene, men i noen tilfeller, når kostnaden blir for stor for for få, så må man ta konsekvensene av egne valg

Skrevet

Tycker saken framställs alltför svart vit, antingen folk överallt eller alla i Oslo. 

Att folk flyter til Oslo och andra större byer och samfund beror på att det er en bättre arbeidsmarknad der för väldigt många yrken. 

Skrevet
Tussi skrev (4 minutter siden):

Vel, vi har begrensede ressurser, og da spiller det en rolle hvordan man bruker dem. Jeg er for at man skal bruke penger i distriktene, men i noen tilfeller, når kostnaden blir for stor for for få, så må man ta konsekvensene av egne valg

Kostnadene kommer fra EU-direktiver, ikke fra folk i distriktene.

• Liker 2
Skrevet

For dyrt for hvem? 
Staten? Eller beboerne?

Hvorfor skal jeg betale 7 milioner for samme bolig i et tettsted som koster 2 milioner på "landet"?
Om man vil at folk skal flytte mer sentralt så må man gjøre det mulig å bo sentralt, både mtp jobbtilbud, lønn og prisnivå på bolig. 

• Liker 2
Skrevet

Når alle på død og liv skal bo så sentralt som mulig, sier det seg selv at boligprisene der stiger omvendt proporsjonalt med boligprisene på bygdene.

Tok en gang nattbuss til Oslo for å ta et fly, og da var det faen meg kork inn mot sentrum før klokka var 6 om morgenen. At folk gidder å leve slik, er utenfor min fatteevne. Men det er visst vi som bor på bygda som er raringene.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Zepticon skrev (15 timer siden):

For dyrt for hvem? 
Staten? Eller beboerne?

Hvorfor skal jeg betale 7 milioner for samme bolig i et tettsted som koster 2 milioner på "landet"?
Om man vil at folk skal flytte mer sentralt så må man gjøre det mulig å bo sentralt, både mtp jobbtilbud, lønn og prisnivå på bolig. 

Her svarer du deg sjølv. For staten/kommunen er det beste at du av eiga lomme bruker betalar for å bu sentralt slik at det blir billig å tilby deg offentlege tenester enten det er postutlevering eller heimesjukepleier utan at å kaste vekk tid på unødig transport.

Som veldig mykje anna i det offentlege så handlar det om å flytte utgiftene over til nokon andre. Noko som igjen er grunnen til at vi er "verdens rikaste land", for den norske staten har god råd sjølv om kommunane sliter, og det er igjen fordi staten flyttar stadig fleire oppgåver ut til kommunane utan at det følger med pengar til å gjere jobben.
Tilsvarande er det også stadig fleire kostnadar som blir flytta over frå kommunen til den enkelte innbyggar ved at det offentlege sparar pengar på å berre utføre det som er absolutt lovpålagt.

Eg tviler på at samfunnsøkonomien blir særleg mykje betre om alle flyttar til Oslo, kanskje snarare tvert imot sidan folks privatøkonomi også er ein del av samfunnsøkonomien, og det seier seg sjølv at om alle har så høge buutgifter at dei nesten ikkje har råd til andre ting, så blir det dårlege kår for dei som skal prøve å drive butikk der kundane ikkje har råd til å handle.

Skrevet
Fibonacci skrev (15 timer siden):

Når alle på død og liv skal bo så sentralt som mulig, sier det seg selv at boligprisene der stiger omvendt proporsjonalt med boligprisene på bygdene.

Det er ikke helt sant. Det er mange som ønsker å bygge seg hus på landet, helt for seg selv, men de får ikke lov. Det er så sinnsykt mye byråkrati i mange ledd som gjør at det ikke er mulig. Kommunen min ville legge ut store tomter for salg, alle rundt 2 mål. Fikk ikke lov av fylkeskommune for de ville ha fortetting. Det lokale kollektivselskapet gjorde seg også vanskelig. Så kommer det masse naturvern og slikt når man vil bygge hus i "uberørt" natur. En tidligere klassekamerat har forsøkt og få bygge hus på gården han skal overta, men får ikke lov. Er litt vekke fra alle driftsbygningene med fantastisk utsikt. Faren bor jo i huset som allerede finnes, men det er gammelt og ikke verdt å modernisere. 

TLDR: Vi trenger frislipp på utbygging.

Skrevet
Sjørøver skrev (10 minutter siden):

Det er ikke helt sant. Det er mange som ønsker å bygge seg hus på landet, helt for seg selv, men de får ikke lov. Det er så sinnsykt mye byråkrati i mange ledd som gjør at det ikke er mulig. Kommunen min ville legge ut store tomter for salg, alle rundt 2 mål. Fikk ikke lov av fylkeskommune for de ville ha fortetting. Det lokale kollektivselskapet gjorde seg også vanskelig. Så kommer det masse naturvern og slikt når man vil bygge hus i "uberørt" natur. En tidligere klassekamerat har forsøkt og få bygge hus på gården han skal overta, men får ikke lov. Er litt vekke fra alle driftsbygningene med fantastisk utsikt. Faren bor jo i huset som allerede finnes, men det er gammelt og ikke verdt å modernisere. 

Der jeg vokste opp, i en liten kommune uten fastlandsforbindelse, er boligprisene på nivå med nært Kristiansand...

Skrevet
Tussi skrev (17 timer siden):

Norge har allerede ordninger som stimulerer til sentralisering, fraflytting, kommunesamarbeid eller sammenslåing av små landbruksenheter. Vi trenger ikke enda mer uegnet EU-tankegang på dette feltet.

Det hadde vært bedre å effektivisere ved fornuftig ressursallokering og ved å fjerne byråkrati.
Feks ved å avvikle et helt unødvendig og fordyrende forvaltningsnivå som heter Fylkeskommunen.

• Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (6 minutter siden):

Det er rett dette. Men det er også mye byråkrati å få bygge sentralt. Så sånn sett er det lik papirmølle. Men at man møtes med nei fordi man krever fortetting er jo et nytt krav som følge av samfunnsutviklingen. Jeg personlig vil aldri bo sentralt. Det ville føles som om man tok livet fra en. Sikkert noen som bor sentralt som kanskje ville føle noe lignende dersom vedkommende ble plassert utenfor en liten bygd i landet. Folk er ulike med ulike preferanser og jeg vil bo i ett samfunn der man respekterer ulikheter. Å tvinge noen til å flytte kan ødelegge livet til enkelte. Dessverre forstår ikke alle at mennesker er ulike og har ulike preferanser. Går gjerne til tannlegen og rotfyller eller tar koloskopi på sykehus..men jeg går ikke på Kino eller restaurant da jeg misliker det mye,mye mer..så ulike kan vi altså være..

• Liker 1
Skrevet
On 10/27/2025 at 11:51 AM, Tussi said:

jeg synes ikke det er riktig at en øy med 10 innbyggere skal ha ferje 6 ganger om dagen

Har du eksempel på 1 slik øy?

• Liker 4
Skrevet
Vokteren skrev (20 minutter siden):

Norge har allerede ordninger som stimulerer til sentralisering, fraflytting, kommunesamarbeid eller sammenslåing av små landbruksenheter. Vi trenger ikke enda mer uegnet EU-tankegang på dette feltet.

Det hadde vært bedre å effektivisere ved fornuftig ressursallokering og ved å fjerne byråkrati.
Feks ved å avvikle et helt unødvendig og fordyrende forvaltningsnivå som heter Fylkeskommunen.

Hvorfor er Fylkeskommunen fredet når det er snakk om avbyråkratisering og effektivisering ?
Hvorfor er det mye bedre å kutte der det svir for menigmann ?

Hvorfor trenger vi et eget forvaltningsnivå for å administrere videregående skoler når kommunen allerede administrerer grunnskolen, eller for å administrere fylkesveier når staten allerede styrer riksveiene og kommunen allerede styrer kommunale veier ? Hvorfor er fylkesbibliotekene underlagt fylkeskommunen ?

Fylkeskommunene sysselsetter i dag rundt 45000 mennesker. Hvis 10% av disse ble frigjort og omskolert til helsefagarbeidere ville den varslede eldrebølgen vært håndterbar uten arbeidsinnvandring.

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er Fylkeskommunen fredet når det er snakk om avbyråkratisering og effektivisering ?
Hvorfor er det mye bedre å kutte der det svir for menigmann ?

Hvorfor trenger vi et eget forvaltningsnivå for å administrere videregående skoler når kommunen allerede administrerer grunnskolen, eller for å administrere fylkesveier når staten allerede styrer riksveiene og kommunen allerede styrer kommunale veier ? Hvorfor er fylkesbibliotekene underlagt fylkeskommunen ?

Fylkeskommunene sysselsetter i dag rundt 45000 mennesker. Hvis 10% av disse ble frigjort og omskolert til helsefagarbeidere ville den varslede eldrebølgen vært håndterbar uten arbeidsinnvandring.

4500 mennesker vil løse eldrebølgen????

• Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (1 time siden):

Ja, det burde vært mye mer avslappede regler for distriktene. F.eks. der jeg bor, har NVE definert hele fjorden som rasfarlig. Dvs alle som vil bygge noe, må selv bevise at der ikke er rasfarlig. På den måten hever man med en gang terskelen for å bygge noe.

Pluss at man må få utnytte de naturressursene som finnes på stedet for å lage arbeidsplasser. Det er frustrerende at folk i byer skal sitte og mene noe om naturutnyttelsen i avkroker de ikke en gang vet eksisterer, langt mindre kommer til å besøke.

• Liker 2
Skrevet
Krig og fred skrev (20 timer siden):

Vi har eget kraftanlegg, går på bitre tårer fra distrikts Norge.

🤣

Leste en lengre intervju med en stortingspolitiker og hun påpekte at den til enhver tid største politiske fraksjonen på tinget er 'vi som ikke liker Oslo' (hun var ikke fra Oslo selv). Det er åpenbart mye misunnelse ute og går, samt en god porsjon sadisme/hevngjerrighet.. De som får akutt vondt på netthinna av å kunne skimte en vindmølle 5 mil unna ser tilsynelatende ingen problemer med å sette opp vindmøller midt i tettbebyggelse, så lenge det er i Oslo. 

Samtidig så er det jo ikke sånn at østlendingene ikke er villige til å 'spise sin egen hundemat'. For å ta et eksempel så renner 5 av landets 10 største elver gjennom østlandet. Samtlige er regulert. Det er nesten 20 kraftverk langs Glomma..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
rozon skrev (2 timer siden):

Har du eksempel på 1 slik øy?

Det var en debatt om dette i Kristiansand for noen år tilbake, men finner ikke saken. I Austevoll var det en 90-år gammel kvinne som bosatte seg på en øy med 10 innbyggere eller noe, ble nektet hjelp i hjemmet og måtte flytte, og jeg synes faktisk det er helt greit

Skrevet

Det er jo bare et spørsmål om vi må si nei til de aller dyreste enkeltpersonene i samfunnet. Skal en multihandikappet få koste samfunnet 15 millioner i året fordi denne personen skal få så god livskvalitet som mulig, eller skal vi si "godt nok" et sted, og spare penger? Skal vi ha barnehager med 10 barn og 7 voksne? Skoler med like mange elever som klassetrinn, og enda flere lærere? Utfordringen er at ved å begynne å kutte de dyreste 10%, så er det noen andre som er de dyreste 10%. Hvor skal du stoppe, eller begynne? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...