Gå til innhold

Egen beredskap hvordan vil du preppe ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, Jobs said:

Verden har blitt farligere og Europa er det igjen truende skyer som kan ende i en ny storkrig, der det i verste fall kan bli brukt atomvåpen. Hvordan vil du forberede deg og din familie om det verste skulle skje ? Selv har jeg hermetikk og tørrvare for ca 1 mnd og et dieselaggregat .

https://www.abcnyheter.no/nyheter/dsb-oppfordrer-alle-til-a-fa-seg-en-beredskapsvenn/1266308

Naboene dine er nok kjempeglad for at du har hamstret for de.

Skrevet

Det store spørsmålet er om du har nok plass til å beslaglegge plass til 20l vann per person. 
Så er det neste spørsmålet om du har plass til f.eks en gassgrill eller ved.

For de fleste av oss er svaret nei.
Tiden vi lever i er ikke spesielt annerledes enn nedrusting til andre verdenskrig, bare i en litt annen form og fasong.  Er nok dog mer trolig at Russland knekker sammen som en kortstokk vis det vier seg at varig angrep på infrastrukturen til de russiske bystenete er mulig, siden Russland er et sentralt regime. Vi lever nok heller i en tid hvor global handelskrig kan replisere alle probleme til pandemien, enn tredje verdenskrig.

Skrevet

Ser foreløpig ille ut med for lite vann, litt hermetisk mais og en boks Vilti. Har tenkt på dette lenge, så tar innlegget ditt som en god påminnelse.

Skrevet

Folk som har preppet skikkelig kan teoretisk gjøre seg selv til mål for angrep. Hvis mange finner ut at du har alt dette, tror du virkelig at du får beholde det for deg selv når "shit hits the fan"? Du vil måtte forsvare deg selv med dører, låser, safer, våpen og mer til. Man får håpe det ikke går så langt, men man vet bare aldri. Jeg oppfordrer ikke folk til å IKKE forbedrede seg litt, overhodet ikke. Men man trenger kanskje ikke kommunisere dette ut i det vide og brede. Eller gå all på å bli en "prepper-type" fyr. 

Skrevet

Det klassiske er at folk flest har alt for lite vatn i beredskap. Matmessig står det ofte betre til, men det er litt typisk at mange har matreservane sine i form av frysevarer og er derfor sårbare. Det er også vanleg at folk overser andre egenberedskapsting, som medisiner, hygieneprodukt, varmekilde, dyrefor, osv. 

Eg tenker også at kva som er nødvendig å ha i beredskap, er også eit spørsmål om kor behageleg/normalt du ønsker å leve dei dagane du må klare deg sjølv. 

Min vurdering er at ein plan for å flykte, er det mest hensiktsmessige. Altså at eg bør ha minst "halvt tank" på bilen, og ellers mat og utstyr til å i verste fall campe i bilen på veg bort. 

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (3 minutter siden):

Folk som har preppet skikkelig kan teoretisk gjøre seg selv til mål for angrep. Hvis mange finner ut at du har alt dette, tror du virkelig at du får beholde det for deg selv når "shit hits the fan"? Du vil måtte forsvare deg selv med dører, låser, safer, våpen og mer til. Man får håpe det ikke går så langt, men man vet bare aldri. Jeg oppfordrer ikke folk til å IKKE forbedrede seg litt, overhodet ikke. Men man trenger kanskje ikke kommunisere dette ut i det vide og brede. Eller gå all på å bli en "prepper-type" fyr. 

Det har jeg tenkt på,har metall dør og sikkerhets glass i alle vinduer med overvåkning rundt hele huset.Og jeg kan forsvare meg .Så jeg tviler på at noen prøver seg på huset mitt.

• Liker 1
Skrevet

Bor på bygda, så vann er det over alt. Ellers har jeg propan, diesel og ved for flere år. Burde kanskje kjøpe en tønne med ris. Fisk er det plenty av i sjøen.

Skrevet

Jeg tror folk har sett for mange filmer. Da store deler av Puerto Rico ble jevnet med jorden av orkan Maria, og enorme områder manglet strøm, mat og rent vann, gikk lokalsamfunn sammen og hjalp hverandre. Det var en økning av kriminalitet, men det var hovedsakelig rettet mot kvinner. 

Hvis du er smart og prepper, så betyr ikke det at Mad Max lignende gjenger vil gå dør til dør og plundre skulle katastrofen ramme. 

• Liker 3
Skrevet

Glemte og nevne at jeg har kjøpt gassmasker som også beskytter mot radioaktiv om det blir brukt atomvåpen,greit og ha om man må ut av huset. 

Skrevet
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Dersom det brukes atomvåpen der jeg bor, tenker jeg det er like greit å stryke med i første omgang.

Det er vel tvilsom om det blir brukt atomvåpen mot Norge,men Britene er i faresonen og er vinden da mot Norge kan vi få nedfall som er livsfarlig og puste inn. Det er mest kritisk de 3 første døgn.

Skrevet
Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Dersom det brukes atomvåpen der jeg bor, tenker jeg det er like greit å stryke med i første omgang.

Enig. Blir det njuking er det å håpe man er blant de første som smelter.

Skrevet (endret)

Jeg har 50 kilo vakumpakket ris (karb med nesten uendelig holdbarhet), to 10 kilos sekker med tørkede bønner (protein med flere tiår holdbarhet), 200 meter aluminiumsfolie på rull, koketopp med 3 bluss, 50 liter propan på flasker, 80 liter parafin, parafin lamper, stormkjøkken for parafin, kvistbrenner, fiskegarn, isfiskeutstyr, hagle/rifle + en god del ammunisjon, en del kniver og økser, 3 kubikk tørr bjørkeved (topper alltid opp når det går ned til ca 1 kubikk), to bærbare solcelle panel (10 og 30 watt), god mengde tykke store stearinlys, en del frysetørret mat (kjøper nesten alltid når de er på tilbud og legger i lageret), suppeposer + noe hermetikk.

Burde holde greit til både Putin og zombie apocalypset kommer.

edit: vann ja, har en 5 liters tank og en 25 literstank, begge med tappekran - oppbevarer de tomme i kjeller da vi har en bekk rett utenfor huset som renner rett ned fra høyfjellet.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 4
Skrevet
Kakkelfant skrev (7 minutter siden):

Jeg har 50 kilo vakumpakket ris (karb med nesten uendelig holdbarhet), to 10 kilos sekker med tørkede bønner (protein med flere tiår holdbarhet),

Hvor får du kjøpt dette ?

Skrevet

-Vann

-Mat

-Ly

-Sikkerhet

I den rekkefølgen. 

Er mange måter å preppe på. 

Prepper du for en postapokalyptisk verden hvor zombiene overtar..? 

Kjøp x antall kniver og børser, 300kg med ammunisjon og vent til du innser at det scenarioet ikke er så realististisk. 

Prepper du til naturkatastrofer og lignende hvor lokalsamfunnet bryter sammen og du må klare deg på egenhånd er det vann, mat og ly som gjelder. (Alt som omhandler temperaturkontroll og komfort faller inn under sistnevnte)

Covid var jo faktisk et ganske godt eksempel på hvor dårlig forberedt folk er, og hvor dårlige folk er til å ta rasjonelle valg i uoversiktlige situasjoner. Hjelper lite med en europall dasspapir om matlageret ditt er 3 pakker kjøttdeig og en agurk. 

Om man regner 2 liter vann pr person i døgnet trenger du 60 liter vann pr medlem av husstanden for å klare deg i en måned. 500gram mat pr døgn - 15 kg pr mnd.. 

Si du er en husstand med 4 personer og har ambisjoner om å klare deg i 2 måneder. Da er du på 480 liter vann og 120kg mat. Baller raskt på seg, og ambisjonsnivået må kanskje justeres alt ettersom hvor/hvordan du bor. 

Jeg er hellig overbevist om at den desidert beste (men sikkert dyreste) investeringen du kan gjøre som prepper er å skaffe brønn/borehull med vann og et dieselaggregat. Da kan du ta hagla/rifla på ryggen og holde fokus på supplering av mat til et lager som i utgangspunktetet bør inneholde mye av det @Kakkelfant skriver ovenfor her.

• Liker 2
Skrevet (endret)
18 minutes ago, Jobs said:

Hvor får du kjøpt dette ?

Vakumpakket ris selges på rema 1000, ca 40 kroner for 2 kilo eller 69 kroner for 4 kilo

tørkede brune bønner selges av norgesgruppen i 10 kilos sekker (mest da for salg i løsvekt, men jeg fikk en kompis som er butikksjef på KIWI til å bestille to sekker for meg)

edit: de selger nok tørkede brune bønner i løsvekt hos enkelte spar eller meny butikker, går fint å vakumpakke de selv i ca kilos pakker (da får de også tilnærmet uendelig holdbarhet)

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Skrevet

Glemte å legge til noe av det viktigste i en krise situasjon - to 50 kilos sekker med havsalt (for å salte fisk/kjøtt når man hverken har fryser eller annet tilgjengelig), de får man kjøpt hos felleskjøpet for 200 kroner sekken

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vann og brus: ca 1 uke forbruk. Deretter kan jeg tappe varmtvannstanken og da holder det flere uker.

Hermetikk: ca 2 uker forbruk

Tørrvarer: ca 1 mnd forbruk (mye av det krever vann)

Bakevarer: ca 3 mnd forbruk (steking krever enten strøm eller ved)

Frysevarer: ca 3 mnd forbruk (men det ryker dersom strømmen går og det er sommer)

Kjølevarer: ca 1 uke forbruk (ryker vel etter et døgn, men tida kan forlenges til 1-2 uker ved å flytte frysevarer inn i kjøledelen)

Salt: 20 kg

Ved: ca 1 vinters forbruk

Bil: Dobbelt drivstoff (bensin og strøm)

Alt er ting jeg bruker til vanlig så jeg slipper å legge om matvanene. En annen fordel er at det rullerer med tanke på holdbarhet.

Endret av Simen1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...