Gå til innhold

kjønn vs kjønnsidentitet

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (3 minutter siden):

Feil.
«De og dem» benyttes for en mye større gruppe enn for de spesifikt usikre i hen-kategorien.

Feil hva? Siktet til they og them, ikke de og dem.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Feil hva? Siktet til they og them, ikke de og dem.

Så du mener at they og them ikke betyr de og dem i engelsk dagligtale ?

• Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (Akkurat nå):

Så du mener at they og them ikke betyr de og dem i engelsk dagligtale ?

Hvorfor skulle jeg mene det? Foreslår å lese innlegget jeg skrev.

Jeg svarte på påstanden din;"«They» eller «them» kan vel neppe sammenlignes med «hen»" med at jo, de kan absolutt sammenlignes siden de brukes til det samme. Disse ordene brukes til å beskrive ukjent kjønn på henholdsvis engelsk og norsk.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Camlon said:

Jeg skulle ønske at hen ikke var blitt så politisk ladet, for det er et praktisk ord når man ikke vet kjønnet. Det er synd at transbevegelsen i praksis har tatt eierskap til det, på samme måte som jeg synes det er feil at regnbuen skal representere en bestemt bevegelse.

Språk tilhører alle, og man bør ikke la politiske motstandere definere hvordan man bruker sitt eget språk.

Språket blir misbrukt for å skape bølger og polarisering. Blir ikkje å støtte opp om den slags. 

Skrevet
3 hours ago, Camlon said:

Jeg skulle ønske at hen ikke var blitt så politisk ladet, for det er et praktisk ord når man ikke vet kjønnet. Det er synd at transbevegelsen i praksis har tatt eierskap til det, på samme måte som jeg synes det er feil at regnbuen skal representere en bestemt bevegelse.

Språk tilhører alle, og man bør ikke la politiske motstandere definere hvordan man bruker sitt eget språk.

Men er det egentlig så politisk ladet?
Jeg føler det er som global oppvarming ér, egentlig bare et fenomen som finnes, men politiseres av de som nekter å akseptere det. Det er ikke noe iboende politisk med naturfenomener, frem til noen gjør det slik ved å nekte for dets eksistens.
Hvorfor føler du at ordet må gis opp til det du kaller politiske motstandere?

Jeg synes dette virker veldig rart, du annerkjenner nytteverdien av ordet, men kvier deg for å bruke det da du føler dine motstandere også annerkjenner nytteverdien, annerkjenner den så mye, at du føler kvaler over å ordet?

Det er nesten så man skulle ønske det var flere trans- og ikke binære -personer, slik at flere hadde dem som barn, søsken, fettere, venner, onkler, mødre, etc. og kunne forstå at det ikke er noe å ta slik på vei for.
Samtidig som jeg ikke ønsker flere folk den smerten som desverre ofte kommer med å være trans- eller ikke binær, men man ser hvor effektivt det var for homofober å ha en homofil venn, sønn, bror, plutselig var alt det surret det hadde gått og laget seg borte, bare de fikk et menneskelig ansikt de likte på fenomenet.

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Hvorfor skulle jeg mene det? Foreslår å lese innlegget jeg skrev.

Jeg svarte på påstanden din;"«They» eller «them» kan vel neppe sammenlignes med «hen»" med at jo, de kan absolutt sammenlignes siden de brukes til det samme. Disse ordene brukes til å beskrive ukjent kjønn på henholdsvis engelsk og norsk.

Og da må du også lese hva jeg skriver.
Nemlig at «they og them» brukes i langt flere sammenhenger enn i en beskrivelse av de spesifikt usikre.

En god løsning hadde kanskje vært å erstatte det stigmatiserende ordet «hen» med de eller dem ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...