Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Cyrio skrev (30 minutter siden):

Hva er det beste for disse familiene? 

A) en hundrelapp mindre skatt i måneden 

Eller

B) at man kanskje stopper å bruke penger helt ukritisk på alt mulig som igjen fører til dette skattenivået i utgangspunktet 

Ikke samme tema. Vi snakket om kulturtilbud og om hvem som skal finansiere den biten. 

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (3 minutter siden):

Å så glad jeg er for at jeg ikke stemte på disse såpekokerne!

I natt kan jeg legge meg med god samvittighet.....

Enig, jeg stemte på et parti som prioriterer økonomisk dårligstilte foreldre, så jeg sover godt

• Liker 1
Skrevet
oophus skrev (1 minutt siden):

Ikke samme tema. Vi snakket om kulturtilbud og om hvem som skal finansiere den biten. 

Såklart er det samme tema. 

Staten får inn x antall kroner som skal forvaltes på våre vegne 

Pr nå forvaltes det på en måte som gjør at vi egentlig blir lurt til å tro at vi lever i et samfunn hvor "alt er gratis"

Stemmer jo det, du kan besøke legen din et kvarter for en hundrings, og knekker beinet ditt får du hjelp. 

Men dette er på ingen måte gratis, dette finansieres delvis gjennom et skattetrykket på rundt 70% for de som faktisk jobber.

Da har jeg ikke engang snakket om avgiftene som kommer på toppen her. 

Det er jo litt rart at vi bruker mer penger enn noen andre sammenlignbare land, og allikevel har vi dårligere tilbud på de aller fleste områder. 

Det eneste vi er flinkest i klassen på er bistandspenger og subsidier. (Som stammer fra skattebetalere)

Derfor mener jeg at det er helt horribelt hvordan vi ødsler bort hele arven på fjas samtidig som noen i fullt alvor kan stå og skryte av at dere får bedre råd grunnet en hundrelapp i måneden. (Men ikke tenk på den sinnsyke prisøkningen på alt annet vi har hatt de siste årene, for det passer ikke inn i narrativet)

Løsningen for fattigdom er ikke å tilby en svømmehall og en fotballbane, den er å senke skattene så det lønner seg å jobbe. 

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (3 minutter siden):

Familier trenger mer støtte fordi det er barn involvert,  det handler om samfunnets fremtid. Jeg har ingen barn selv. Men dropper gjerne de 400kr jeg får i skattelette og mer hvis mødre for beholde engangsstøtten for å si det sånn. 

Noe kultur må vi ha. Men Kristiansand trengte ikke Kunstsilo til hundrevis av millioner, det trengs ikke så mange museer, teater og whatever. Det er ingen rettighey med kunststudenter til kunstnere som ikke kan finansiere arbeidet sitt ved at folk liker det

Det handler om prioritering

Samtidig ser vi at kulturbygg har flere ulike bruksområder. Det kan være at kunstsiloen også vil brukes til å leie ut til kurs og foredrag el.

Det har blitt vanligere med private sponsorer.

Et argument til for kulturen, er at det samler folk og man opplever kulturen sammen. På samme måte som med sport og heiagjenger, gir det fellesskapsfølelse og mindre ensomhet. Det er så viktig å komme seg ut i aktivitet, i en tid der alt kan gjøres hjemmefra uten å ha kontakt med andre. 

• Liker 2
Skrevet
Subara skrev (1 minutt siden):

Samtidig ser vi at kulturbygg har flere ulike bruksområder. Det kan være at kunstsiloen også vil brukes til å leie ut til kurs og foredrag el.

Det har blitt vanligere med private sponsorer.

Et argument til for kulturen, er at det samler folk og man opplever kulturen sammen. På samme måte som med sport og heiagjenger, gir det fellesskapsfølelse og mindre ensomhet. Det er så viktig å komme seg ut i aktivitet, i en tid der alt kan gjøres hjemmefra uten å ha kontakt med andre. 

Joda. Og da kan man bruke penger på det når det er gode overskudd...

Skrevet
3 minutes ago, Tussi said:

Familier trenger mer støtte fordi det er barn involvert,  det handler om samfunnets fremtid. Jeg har ingen barn selv. Men dropper gjerne de 400kr jeg får i skattelette og mer hvis mødre for beholde engangsstøtten for å si det sånn. 

For all del enig at eg gjerne hadde droppet den summen eg får igjen på skatt i dette budsjettet for å støtte Norges framtid i alle former.

Med det sagt kan eg godt argumentere her at barn er ein kjent økonomisk risiko foreldre tar. Det er ikkje posisjonen min, men det ville vore ein like gyldig stilling her. Nøyaktig korleis fordelene i samfunnet skal vera fordelt veit eg ikkje, men eg mislik sjølv når familier behandles som om dei er heilage berre fordi dei dreit ut ein unge, og derfor må tilbes ved alteret.

Resten av Norges befolkning har også rett til å sjå skattepengene deiras gå til kva som treff dei, ikkje berre familier.

13 minutes ago, Tussi said:

Noe kultur må vi ha. Men Kristiansand trengte ikke Kunstsilo til hundrevis av millioner, det trengs ikke så mange museer, teater og whatever. Det er ingen rettighey med kunststudenter til kunstnere som ikke kan finansiere arbeidet sitt ved at folk liker det

Det handler om prioritering

Det er forøvrig sikkert meir enn nok "dårlige investeringer," men du har eit svinnende dårlig argument her for å kutte i kulturtilbudet.

Først av alt så ynskje me kultur. Kultur koster penger. Kunst koster penger. Me kan ikkje stå her og kreve kunst lagd for skapers rekning til å fylla opp museer og gallerier. Det er rett og slett frekt og grådig, og det er dermed naturlig at dei må sponses.

Dette har me gjort i bokstavlig talt årtusener i form av rike familier som sponser kunst, spesielt lagd av sine eller andre rikes begavede barn. Dette er openbart ikkje veldig gunstig, fordi det betyr at eit veldig snevert utval får delta i utvikling av kultur. Dermed er det mykje meir hensiktsmessig at også staten deltar i å sponse disse til ein grad, så mennesker med andre stemmer får tilgang til å uttrykke seg.

Samtidig så utgjør disse ein svinnende lav andel av kulturbudsjettet. Eg veit ikkje kva fordelingen her er nøyaktig, men det er mildt sagt billig med kunst i kontrast til kva det koster å bygge og vedlikeholde ein svømmehall.

Forøvrig: Det er ingen rettighet i at familier skal ha fremskritt foran resten av befolkningen. Slutt med slikt skitsnakk om "rettigheter" som om nokon her skal ha fremskritt foran andre. Det er stygt og ufint.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (8 minutter siden):

Forøvrig: Det er ingen rettighet i at familier skal ha fremskritt foran resten av befolkningen. Slutt med slikt skitsnakk om "rettigheter" som om nokon her skal ha fremskritt foran andre. Det er stygt og ufint

Uenig. Barn er en særlig sårbar gruppe, og fattigdom her medfører mye trøbbel for samfunnet. I tillegg er vi helt avhengige av barn for å videreføre samfunnet. Jeg som barnløs er avhengig av at andre før barn for at jeg skal få hjelp når jeg blir eldre. Det minste jeg og andre kam gjøre er å bidra økonomisk når det er så dyrt med barn

Endret av Tussi
Skrevet (endret)
4 minutes ago, Tussi said:

Uenig. Barn er en særlig sårbar gruppe, og fattigdom her medfører mye trøbbel for samfunnet. I tillegg er vi helt avhengige av barn for å videreføre samfunnet. Jeg som barnløs er avhengig av at andre før barn for at jeg skal få hjelp når jeg blir eldre. Det minste jeg og andre kam gjøre er å bidra økonomisk 

Så kontroversielt. 🙄

Stinker av mott and bailey argument, for her driv du med skitsnakk om kven som har "rettighet" til ditt og datt, men når du blir dyttet på det vandrer du til ein generisk, noko tynt relatert erklæring.

Ingen i denne samtala er uenig med det du skriv i dette sitat, men det har lite relasjon til skitsnakket du driv med.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Så kontroversielt. 🙄

Stinker av mott and bailey argument, for her driv du med skitsnakk om kven som har "rettighet" til ditt og datt, men når du blir dyttet på det vandrer du til ein generisk, noko tynt relatert erklæring.

Ingen i denne samtala er uenig med det du skriv i dette sitat, men det har lite relasjon til skitsnakket du driv med.

Merkelig kommentar, hvilket skitsnakk?

Hvis du ikke tåler å bli motsagt er du kanskje på feil sted?

Endret av Tussi
  • Liker 3
Skrevet
Tussi skrev (11 minutter siden):

Uenig. Barn er en særlig sårbar gruppe, og fattigdom her medfører mye trøbbel for samfunnet. I tillegg er vi helt avhengige av barn for å videreføre samfunnet. Jeg som barnløs er avhengig av at andre før barn for at jeg skal få hjelp når jeg blir eldre. Det minste jeg og andre kam gjøre er å bidra økonomisk 

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/vil-gi-mindre-sosialhjelp-til-familier-som-mottar-barnetrygd-6.158.1169843.eec6ca4973

Skrevet
41 minutes ago, Cyrio said:

Skjønner jo godt at mange barn ikke vokser opp i møblerte hjem når jeg ser hva kostnadsnivået for å "overleve" ligger på om dagen. 

Så mitt spørsmål er, hvorfor klistrer vi på et plaster i form av "gratis" svømmehall osv samtidig som vi nekter å gjøre noe med sløsing, og dermed også skattenivået..?

Om mitt valg kunne vært umøblert hjem + svømming 3 dager i uken eller møblert hjem uten svømming 3 ganger i uken hadde valget vært enkelt. 

Om man hadde kuttet inntektsskatten med 50% i Norge hadde man sannsynligvis brukt en brøkdel av pengene man kaster ut i sjøen i dag, og man hadde løst fattigdomsproblemet for de aller fleste. 

Problemet her er egentlig janteloven. 

"Alle" kaller de som tjener enn viss sum mer enn de selv,  f. Eks 200 000,- ekstra i året for "rikinger", også tenker de "aiai, herregud så mye penger det er"

Neste impuls da virker å være at man kjemper for at alle skal ned på fattigdomsnivået til en selv slik at alle har det like kjipt, fremfor å øke velferdsnivået til de som har minst. 

I tillegg er det dessverre sånn at du ikke kan forvente et liv i luksus om du går på AAP, samboeren jobber deltid på den lokale bensinstasjonen og dere begge liker å bruke pengene på diverse forbruk. 

Desverre finnes det tilfeller hvor barna ikke blir prioritert uansett hvor mye penger en skulle kaste på foreldrene. Rus, psykriatri osv. Disse barna behøver nok tilbud mer enn andre. 

• Liker 3
Skrevet
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Skal de fjerne den regelen også? Dette er jo ren krig mot barnefamilier med dårlig råd. Det er kvalmt! 

De kutter I engangsstøtten med 32 000kr. De kutter I overgangsstøtten slik at flere må på sosialhjelp, så kutter De faen meg i sosialhjelpen til barnefamiliene også, samtidig som barnetrygden ikke inflasjonsjusteres. 

I tillegg til dette kutter De i foreldrefradraget

Dette er en frontalangrep på barnefamilier og vil øke belastningen på, og antallet, fattige barn

Fy pokker!

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Skal de fjerne den regelen også? Dette er jo ren krig mot barnefamilier med dårlig råd. Det er kvalmt! 

De kutter I engangsstøtten med 32 000kr. De kutter I overgangsstøtten slik at flere må på sosialhjelp, så kutter De faen meg i sosialhjelpen til barnefamiliene også, samtidig som barnetrygden ikke inflasjonsjusteres. 

I tillegg til dette kutter De i foreldrefradraget

Dette er en frontalangrep på barnefamilier og vil øke belastningen på, og antallet, fattige barn

Fy pokker!

Og Jonas sitter å lurer på hvorfor politikerforakten øker. 🥴

• Liker 2
Skrevet
Smule8o skrev (5 minutter siden):

Desverre finnes det tilfeller hvor barna ikke blir prioritert uansett hvor mye penger en skulle kaste på foreldrene. Rus, psykriatri osv. Disse barna behøver nok tilbud mer enn andre. 

Nei, disse barna behøver hjelp. 

Men det får de jo heller ikke så mye av i dagens samfunn, er stusselige statistikker som kommer ut av barnevernet dessverre. 

Og igjen, dette er penger vi kunne hatt tilgjengelig for å tilby hjelp fremfor statusprosjekter, "utredninger", og diverse andre feel-good" ordninger som vi har i dag. 

Var det helse Nord som hadde flere direktørstillinger enn intensivplasser nå..? 

Dette er jo noe som gjenspeiles i hele det offentlige. Og vi klapper det frem samtidig som vi sier oss fornøyde med at "de er så flinke, for vi fikk ikke høyere skatt i år"

Allikevel får de fattige det værre, de rike stikker og den lille gjengen i midten får stadig større ryggproblemer av å bære dette opplegget videre.

• Liker 1
Skrevet
oophus skrev (1 time siden):

For veldig mange fattige familier så er disse tilbudene det eneste ungene har å vise til etter f.eks en sommerferie når de ofte prater om hvordan sommeren har vært. Jeg syns det burde være åpenbart at kultur ligger fast til stat. 

Hvor mange er det, sånn egentlig? Det finnes ekstremt mange støtteordninger og veldedighet for folk i slike situasjoner. 

Skrevet
obygda skrev (3 timer siden):

Jeg bruker kun naturen som rekreasjon..alt annet er helt uinteressant.

Da får du skaffe deg noe teltutstyr og leve som Lars monsen i helgene da?

Smule8o skrev (2 timer siden):

Men hva med rally-løp, soppkurs, basehopping og andre fritidssysler da? Skal de være reservert for rike mennesker?

1. Rally-løp.
- Bryr meg ikke, dem har nok uansett en inntektskilde med bred appell som bistår med lavere billettkostnader.
2. Soppkurs.
- Finner nok av små selvstendige frivillige grupper for dette. En av dem har årlig kurs på Ekeberg i Oslo, hyggelig det, deltatt en gang. Dog er små grasrotaktiviteter med skog som fokus ikke sammenlignbart. 
3. Basehopping.
- Risikosport med døden til følge. Greit nok at jeg har deltatt på et par kunstgallerier med for mye gratis vin og nesten død, men dog ikke helt sammenlignbart med basehopping.
4. Andre fritidssysler.
- Det er allerede i statsbudsjettet.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Subara skrev (4 timer siden):

Kulturdirektoratet tar i mot søknader i altinn, så det er veldig strengt. Samme sted vi fyller ut skattemeldingen.

Jada, det sløses aldri med penger innen kultur! 

https://www.nettavisen.no/okonomi/dansemillioner-havner-pa-bok-katastrofal-systemsvikt/s/5-95-2649666?fbclid=IwY2xjawNcpe9leHRuA2FlbQIxMQABHu9s61O5svgrmB2SLSWLUlgSGR7aFWvxjTe0vnz3CbwdhaAt_LG8OV3pAoHy_aem_bipMh0-6iNXUO3ymnxhMmw

Subara skrev (4 timer siden):

Setter folk i aktivitet, selv om ymse kvalitet. Også arrangementer der frivilligheten er med er viktig.

Så vi skal sysselsette folk via kultur er det tanken din? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...