Gå til innhold

Høyresidens nyttige idioter: Hvordan milliardærenes PR-maskin fikk arbeidsfolk til å tro at formuesskatten angår dem.

Anbefalte innlegg

Skrevet
agvg skrev (29 minutter siden):

Vel, i ett land hvor trygghet, forutsigbarhet og fast jobb for livet er prioritert 1 så blir sjangsetaging ansett som ett avvik. Vi har jo også en jantelov som blir håndhevet på Gestapo-nivå. 

En annen ting er at det sjeldent lønner seg. Man tar ganske stor risiko, mp leve rt ubehagelig liv i lang tid for å kanskje lykkes. Hvorfor skal man utsette seg for det? De fleste bedriftseiere får relativt dårlig betalt. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
34 minutes ago, Sjørøver said:

En annen ting er at det sjeldent lønner seg. Man tar ganske stor risiko, mp leve rt ubehagelig liv i lang tid for å kanskje lykkes. Hvorfor skal man utsette seg for det? De fleste bedriftseiere får relativt dårlig betalt. 

Det er avhengig av hvilken type bedrift. Det kan være ganske lukrativt i Norge å sette opp et AS sånn at man kan føre private utgifter som bedriftsutgifter. Det er ikke helt lovlig, men mange små bedrifter gjør det allikevel.

Det som ikke gir mening i Norge er å ta risiko for å få firmaet til å vokse, fordi enten taper du alt, eller så får du en enorm skatteregning og exit-skatt hvis du noensinne vil flytte ut.

Endret av Camlon
Skrevet
obygda skrev (På 12.10.2025 den 14.57):

Jeg fikk lyst til eksemplifisere galskapen ved å bruke meg selv som referanse. Jeg eier en bolig med markedsverdi 6 millioner - det er null gjeld på denne. Jeg  har egenkapital i banken på ca 10 millioner - og betaler litt over 100.000 kroner i formueskatt hvert år. Om jeg nå kikker på eiendomsmarkedet etter ny bolig - så finner jeg f.eks leliligheter til 12-13 millioner. Jeg kan gå inn i  budrunde på disse og strekke meg f.eks til 16 millioner. Ligningsvedien er ca 3.5 millioner. Jeg har samboer - om vi to kjøper denne sammen til 16 millioner etter en budrunde der vi løfter prisen fra f.eks 13 millioner til 16 millioner - så sitter jeg igjen med NULL i formueskatt. Boligen er mer moderne, bruker mindre strøm osv..så de løpende utgiftene blir mindre. Jeg kan altså gå opp i standard - betale mindre løpende og slippe 100.000 kroner i eiendomsskatt  -ENE OG ALENE ved å agere annerledes i eiendomsmarkedet. Men ikke nok med det - min agering vil LØFTE prisen i området og DRA STIGEN ETTER MEG for andre som kommer senere og vil kjøpe. Mao det vil være ekstremt usosialt overfor de som kanskje ikke har så mye penger å rutte med. Slik kan altså denne skatten som f.eks LO skryter så mye av  -faktisk bidra til at jeg som "riking" betaler MINDRE skatt og samtidig gjør det vanskeligere for de med mindre råd å komme seg inn på boligmarkedet. Det virker som en naturlov for venstresiden at ALLE vil løpe etter større og dyrere eiendommer og strekke strikken så langt man kan. Og at ALLE som tjener mye må forbruke penger i takt med økende lønn.  

Det er den ene siden av skatten - en andre er jo den åpenbare som de som er opptatt av næringsutvikling påpeker. Formueskatten vil skremme mange fra å tørre å etablere seg i Norge. Poenget er at man må betale formue på f.eks verdier som kanskje kun finnes på papiret..og som man må ta opp lån for å betale. Jeg ville ALDRI investert penger i Norge som Nordmann - jeg ville da heller flyttet til f.eks Sverige og sittet der og investert i Norge dersom det er slik at forutsetningene for denne bedriften for å lykkes lå i Norge. Jeg har jo sikkert som flere her blitt irritert på slike som Bjørn Dæhlie og Røkke osv..men det er jo ikke deres feil at reglene er slik de er.  Man tror også på venstresiden av verdiskapingen ligger hos de ansatte - vel de ansatte hadde ikke klart å generere noen verdier uten startkapital, en ide og kanskje kompetanse som en gründer kunne bidra med. Man kan heller ikke spise penger - for de fleste gjelder også at man ikke kan kjøpe seg lykke for penger. Når man har til det man føler man behøver (og her er behovene ekstremt forskjellig) - så blir jo fokuset på å skape noe. Du har dessverre idioter som Stordalen og noen andre rikinger som velter seg i penger og nyter det - men de aller fleste mennesker tror jeg ikke er ikke slik. Og denne misunnelsen som enkelte på venstresiden føler må jo jo være flere ganger sexdriften - kanskje noen av dem drømmer om luksus selv?

Jeg har ikke alle svarene - men formueskatten MÅ VEKK - den er skadelig BÅDE for vanlige folk som står på og jobber , og for samfunnet og kommende generasjoner. Jeg er FOR en progressiv skatt - men skatten må ikke være slik at den står i veien for en fornuftig,ansvarlig og bærekraftig agering. Jeg mener formueskatten gjør det nå. Mulig jeg skal kjøpe meg denne leiligheten jeg IKKE trenger - løfte prisen i området til nye høyder og bare gjøre det ennå verre for kommende generasjoner å komme inn i boligmarkedet..samtidig som jeg kan vise fingeren til Støre og slippe å betale så mye i skatt samt spare løpende vedlikeholdsutgifter. Jeg HADDE foretrukket å vedlikeholde det jeg har - men det er jo ikke det staten vil!

Du har jo formue. 10 millioner i ren egenkapital på konto (i tillegg til nedbetalt bolig) er definitivt en formue. Renteinntektene dine dekker jo mer enn fint formueskatten. 

Mange er for å øke bunnfradraget, men jeg tviler på at det er stor oppslutning for å heve det langt over 10 millioner. 

Jeg er glad for at vi har et skattesystem som i det minste prøver å skape et godt fellesskap, fremfor at rike skal sitte å gnukke på to og tresifrede millionformuer. What's the fucking point? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutes ago, afterall said:

Mange er for å øke bunnfradraget, men jeg tviler på at det er stor oppslutning for å heve det langt over 10 millioner. 

Det er stor forskjell på å bare øke bunnfradraget og på å fjerne alle fradrag før man øker bunnfradraget.

Uten fradrag vil mange med oppspart pensjon og nedbetalt bolig raskt få en formue som overstiger 10 millioner kroner.

Skrevet (endret)
afterall skrev (12 minutter siden):

Jeg er glad for at vi har et skattesystem som i det minste prøver å skape et godt fellesskap, fremfor at rike skal sitte å gnukke på to og tresifrede millionformuer. What's the fucking point? 

-Og hvordan syns du det går? Jeg frykter at de offentlige utgiftene galloperer i et langt høyere tempo enn man klarer å ta for seg av milliardærenes pengesekk. Jeg tror vi gjør oss selv en gigantisk bjørnetjeneste, dersom vi tror at utgiftene skal løses ved at milliardærene skal betale mer skatt, men det er jo selvsagt brød og sirkus for velgerne, at vi har noen superrike vi kan skylde på for at forskjellene bare blir større og større

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Skrevet
afterall skrev (58 minutter siden):

Du har jo formue. 10 millioner i ren egenkapital på konto (i tillegg til nedbetalt bolig) er definitivt en formue. Renteinntektene dine dekker jo mer enn fint formueskatten. 

Jeg KAN fjerne hele min formue ved å handle eiendom..en dyrere enebolig for meg og min familie...

WHATS THE FUCKING POINT å bytte bolig for å slippe formueskatt?

Jeg kan også handle en eller 2 hytter og sånn fjerne formueskatten..

WHATS THE FUCKING POINT ?

Det er jo dette som er helt tullete..forstår ikke folk dette?

Man kan SKJULE formue i eiendom og fremstå som IKKE formuende..Det er den galskapen jeg først og fremst reagerer på.. Dernest ser jeg ikke formålet med formueskatt faktisk har noe for seg. Men det verste er å se personer skjule egen formue..f.eks eie hytter eller flott bolig..og så hyle opp om at formueskatten må vi ha. Ta LO lederen f.eks..de eier hytte på hedemarken..disponerer bolig i Oslo og i Nordland...med en årslønn på 1.6 mill..og liksom ikke eier formue..Hyklersk er det..

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minute ago, Jarmo said:

LEIETAGERE BETALER: Dag Aanonsen har drevet med boligutleie i 25 år og mener formuesskatt har bidratt til kraftig økning i husleiene fordi utleiere må dekke kostnadene hos leietagerne samtidig som de tvinges til å ha mer egenkapital.

Sjokkerende nyhet: Rike rasshøl er framleis rasshøl som gjerne stjel snop fra barn om det sparer dei ein krone.

• Liker 2
Skrevet
afterall skrev (1 time siden):

Kommunister skal ligge langt unna mine fond når jeg bikker 10 millioner. Flytter heller til utlandet.

Dere får tjene pengene deres sjæl, lathanser.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (33 minutter siden):

Sjokkerende nyhet: Rike rasshøl er framleis rasshøl som gjerne stjel snop fra barn om det sparer dei ein krone.

Fjernes formueskatten så er det i alle fall rom for lavere leie..Personlig vil jeg ha boligprisene ned. Gjerne ett krakk. Jeg ønsker ikke å eie mer bolig enn jeg trenger. Ei heller hytte. Jeg ser også at bolig verdsettes til 100% av markedsverdi mhp eiendomsskatt og event. formueskatt. Om man vil sitte i eiendom eller bank,aksjer mener jeg hver enkelt bør bestemme selv uten at skatt skal endre vurderingene. Jeg er lei denne hyklerske holdningen man finner i Ap. De sitter å ruger på eiendommer som er mye mer verdt i markedet enn formueverdien tilsier...så kjefter de huden full på de som sitter med mindre verdier i banken..Sikkert mange SV'ere der ute som også sitter med handa godt planta i både bolig ig hytte..til mye mer markedsverdi enn jeg har av egenkapital i banken. Nei hyklere og oligarker!!!!

• Liker 1
Skrevet
Camlon skrev (2 timer siden):

De som ønsker lavere formuesverdi på bolig prøver egentlig å hjelpe de som sliter med å betale formuesskatt på bolig, men de misforstår problemet og skaper i stedet flere nye.

Man løser problemet med og fjerne hele denne latterlige formuesskatten, kan det bli enklere? 

• Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (56 minutter siden):

Ja, når staten øker utgiftene så drypper det nedover, det enkleste er og fjerne disse utgiftene.

Skrevet (endret)
agvg skrev (5 minutter siden):

Man løser problemet med og fjerne hele denne latterlige formuesskatten, kan det bli enklere? 

Kommunistene ønsker kompliserte løsninger slik at de kan skjule sitt ekte jeg...De har fått med almuen og lurt dem til å tro at formueskatten er noe som medfører mer velferd. Det gjør absolutt ikke det. Det begrenser velferden..løfter bolig og hytteprisene og reduserer investering i vekst ig utvikling i samfunnet. Det er en snik innføring av kommunisme der et fåtall skal ta kontroll over verdiene og alle bli litt fatttigere. Dette er omvendt velferd i praksis.

Endret av obygda
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (37 minutter siden):

Sikkert mange SV'ere der ute som også sitter med handa godt planta i både bolig ig hytte..til mye mer markedsverdi enn jeg har av egenkapital i banken. Nei hyklere og oligarker!!!!

Mange på venstresiden og mange kristne har en ting til felles, de snakker mye om og gi til de fattige og de trengende, dog så er det som regel med ett forbehold, at man ikke deler mine penger men alle andre sine penger er helt ålreit og dele ut....

Endret av agvg
  • Liker 2
Skrevet
agvg skrev (1 minutt siden):

Mange på venstresiden og mange kristne har en ting til felles, de snakker mye om og gi til de fattige og de trengende, dog så er det som regel med ett forbehold, at man ikke deler mine penger men alle andre sine pengerer helt ålreit og dele ut....

Hvorfor kan ikke en av disse økonomi avisene gå etter LO og Ap ledelsen og verdsette deres eiendomsverdier gitt at de selges i det åpne markedet. Så se på hvor mye skatt de da skulle betale gitt 100% verdifastsettelse av deres eiendommer.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Kommunistene ønsker kompliserte løsninger slik at de kan skjule sitt ekte jeg...De har fått med almuen og lurt dem til å tro at formueskatten er noe som medfører mer velferd.

Ja, denne bløffen hvor stat og regjering stadig argumenterer for mer penger til de "fattige" er helt utrolig, alle som har sett den kommunale fattigdomen ser at dette er pisspreik på høyt nivå. Kommunene er de som står for mye av det folk føler er greit og betale skatt for, og når man har underfinansieret kommunene i årevis så kommer man til det punktet at velferden begynner og bryte sammen. Og det er alltid de svakeste som blir nedprioritert, de uten makt og stemme.

Kommunene kan ikke nedprioritert stadig nye og dyre krav fra styringsapparatetet i Oslo så da er det bedre de svakeste lider enda mer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
agvg skrev (27 minutter siden):

Kommunene kan ikke nedprioritert stadig nye og dyre krav fra styringsapparatetet i Oslo så da er det bedre de svakeste lider enda mer.

Kommunene bør sitte igjen med betydelig mer penger. Staten er flink å sløse vekk, det er sjeldent kommunene. 

• Liker 1
Skrevet

Eller så kan man fortsette å betale sin del skatt, samtidig som man øker formuen sin år etter år. Og leve et luksusliv sammenlignet med verden sin standard. Det er for de fleste Norge sine naturresssurser og velferdstat som har gitt oss mulighet til å være f.eks. lastebilsjåfør eller fabrikkarbeider og samtidig prioritere å bygge formuer.

Man kan også akseptere at livet kan endre seg, også for rike. Som gjør at enkelte må nedjustere og andre kan oppgradere.

Å trekke frem regjeringen sin vilje til å prioritere fattige i samme setning som man fremstiller seg selv som et offer for formueskatten konverterer i alle fall ingen til å ville fjerne denne skatten.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
JornHansen skrev (På 11.10.2025 den 16.41):

Du kan takke "sosialistene" for at du har noe i det hele tatt. Hadde det ikke vært for sosialdemokratiet så hadde Norge solgt all oljen til USA på 60 tallet og vi ville fortsatt levd av fiske og tømmer.

Faktisk tror jeg vi ville hatt det bedre i Norge i dag, om vi hadde solgt oljen til de som fant den, altså nederlenderne og Phillips Petroleum. Da ville vi hatt en mer diversifisert industri, og ikke vært en kommunistisk bananrepublikk. Uten oljeindustrien, og alle som arbeider der, ville arbeidsplassene og verdiene i samfunnet vært mer likelig fordelt, og vi ville hatt et mer miljøvennlig, moderne og allsidig næringsliv i landet. Vi ville hatt langt færre statsansatte, fordi vi ville vært tvunget til å skape verdier, og vi ville hatt mer moderate og jordnære politikere.
Alt i alt har ikke oljen brakt noen stor glede til nasjonen. Spesielt ikke i lys av de siste 10-årenes utvikling, hvor vårt eneste gode, vår kostbare velferdsstat, er blitt omgjort til et globalt prosjekt. Både vår nasjon og vår befolkning, ville vært langt mer bærekraftig og levedyktig uten de store oljeinntektene. Så sosialistene er det ingen ting å takke for, de brukte oljeinntektene til å kuppe pengesekken og landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...