obygda Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden mandodiao skrev (33 minutter siden): Sett vekk i fra inntektene du har, eller har mulighet for på egenkapitalen din når den ikke er bundet i bolig. Samt om du er økonomisk klok ønsker å betale minst mulig for objektet du byr på av åpenbare grunner. Du får det til å høres ut som man må følge strømmen og kjøpe bolig for alle sparepengene for at skattesystemet skal behandle deg rettferdig. Setter du penger i fond,banken der verdifastsettelsen er 1:1 eller nær 1:1 så skal det svi med mer skatt. Kjøper du for mer enn du har sparepenger til,altså tar opp gjeld, så kommer staten å hjelper deg betjene gjelden. Man blir som menneske forskjellsbehandlet av skattesystemet avhengig av hva man bruker penger på. Det kan ALDRI bli rettferdig. Er møkk lei denne forskjellsbehandlingen. Man blir som menneske spyttet på av staten på denne måten. Det er sykt at vi har slike merkelige skatteregler. Om jeg flyr til banken,tar ut alle sparepengene i kontanter og brenner dem opp..så sparer jeg årlig 100.000 i skatt. Jeg får kun 3% renter på mine penger..men jeg kunne faktisk hatt dem stående på konto til 0% rente også..ja,jeg kunne hatt dem i sofaen...og hadde jeg da brent dem opp så hadde jeg jo gått i pluss. Det er galskap at hvor du har verdier skal bestemme hvor mye du skatter. Helt tullete regelverk som forutsetter at man gjør de rette grepene med verdiene man har. Og det beste grepet mhp skatt er jo å bo så flott og dyrt egen økonomi tillater. Bor man under potensialet sitt så kommer staten og straffer deg. Dette er harde,rene fakta!!!
Camlon Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 3 hours ago, Kahuna said: Samtidig er den sosial fordi folk flest sin viktigste formue er boligen. Om du fjerner formueskatten vil det først og fremst gange de rikeste, jeg ser ikke hvordan det skal gi reduserte boligpriser. At folk flest har penger i bolig er ikke en god grunn til å gi lavere skatt for boligformue. Folk bør bli behandlet likt, ikke få skattelettelse fordi de representerer flertallet. Og å skjerme rike boligeiere med hytte og gjeld høres ikke veldig sosialt i mine øyne. 1
Kahuna Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Camlon skrev (8 minutter siden): At folk flest har penger i bolig er ikke en god grunn til å gi lavere skatt for boligformue. Folk bør bli behandlet likt, ikke få skattelettelse fordi de representerer flertallet. Formueskatt er per definisjon en rikingskatt. At folk flest slipper unna er altså meningen. 2
Camlon Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 6 minutes ago, Kahuna said: Formueskatt er per definisjon en rikingskatt. At folk flest slipper unna er altså meningen. Hadde det vært målet så ville vi hatt et bunnfradrag på over 10 millioner og inkludert all formue med samme prosentsats. Formueskatten er hovedsakelig en populistisk skatt hvor staten kan velge vinnere og tapere. 4
Kahuna Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Camlon skrev (15 minutter siden): Hadde det vært målet så ville vi hatt et bunnfradrag på over 10 millioner og inkludert all formue med samme prosentsats. Det er tradisjon i det norske skattesystemet at du begynner å betale rikingskatt allerede i det du er *litt* rik, du trenger ikke være skikkelig rik. 1
Camlon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 47 minutes ago, Kahuna said: Det er tradisjon i det norske skattesystemet at du begynner å betale rikingskatt allerede i det du er *litt* rik, du trenger ikke være skikkelig rik. Hvis det er bare de rikeste som skal betale så burde bunnfradraget ha vært mye høyere. Hvis alle med formue skal betale litt, så må vi naturligvis behandle formue likt og ikke gi unntak for formue som folk flest har. Så her motsier du deg selv. Hvis det er en tradisjon at alle skal begynne å betale hvis de blir "litt" rik, så bør det også inkludere rike boligeiere som idag betaler null formueskatt om de har 10 millioner i boligformue og 800K i gjeld. Endret 1 time siden av Camlon
Drunkenvalley Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Skulle ønske eg hadde ein distribusjonskurve av formue her til lands. Forøvrig så hadde me toppskatt i Norge fram til 2016, og den ga skatt på 9% på alt over henholdsvis 550'550 kr, og 12% på alt over 885'600 kr. Inflasjon har jo absolutt vore eit problem siden, så ta alltids tala med litt salt, men du tjente bra om du lå over dei summene. Uansett så er det ein fundamentalt poeng at tjen ein meir enn det så har man det ganske bra, og kan gje tilbake til samfunnet for å hjelpe andre. Det er då ikkje heilt lolrandom å byrje med formueskatt på liknande skala. Forøvrig så er det helst absolutt dei med "reell" formue eg ynskje sjå bli gått etter med høg skatt, enten det er formueskatt eller ei. 1 1
Klote Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Drunkenvalley skrev (2 minutter siden): Uansett så er det ein fundamentalt poeng at tjen ein meir enn det så har man det ganske bra, og kan gje tilbake til samfunnet for å hjelpe andre. Det er då ikkje heilt lolrandom å byrje med formueskatt på liknande skala. Vi burde vært forbi det stadiet for lenge siden. Med de skatteinntektene staten har kan en ikke bebreide andre enn politikerne for at penger ikke finner veien til de som trenger det mest, ikke skattebetalerne. Norske politikere er alt for opptatte av å splitte befolkningen, og rette fokus mot de som etter deres mening tjener for mye. Det er ikke politikernes oppgave å bestemme hva som er for mye. Mange mener at det er alt for mange direktører i offentlig sektor, der har politikerne en stor jobb å gjøre. Glem de som skaper sine egne verdier. De klarer seg best uten konstant innblanding fra politikere uten næringsvett, og de betaler uhorvelige summer i skatt. Totalt sett. Vi bør være stolte av de aller heldigste/dyktigste, de burde være forbilder og inspirasjon for andre, ikke mobbeoffer som stigmatiseres av politikere som selv aldri har noe å vise til.
Jarmo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Da fikk vi trinnskatt. Kommer på toppen av 22%. Den ble innført i 2016 og erstattet det som før het toppskatt. https://www.smartepenger.no/skatt/2502-trinnskatt Endret 1 time siden av Jarmo
Drunkenvalley Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Me kan debattere til me er blå i fjeset forøvrig om kor mykje me burde skattelegge nokon som "tjener ok," men som til allmenns språk ikkje akkurat er "rik". Med det sagt hefter det meg ganske lite å betale skatt, eg berre ser på at alle med vesentlig inntekt betaler sin rettferdige andel. Det trur eg skal godt la seg gjøre å påstå at rike rasshøl gjer i dag, og formueskatten er jo egentlig ganske tamt der. Eg vil heller lappe opp hullene me har enn å gje rike rasshøl meir peng gratis. 1
obygda Skrevet 35 minutter siden Skrevet 35 minutter siden Drunkenvalley skrev (46 minutter siden): Me kan debattere til me er blå i fjeset forøvrig om kor mykje me burde skattelegge nokon som "tjener ok," men som til allmenns språk ikkje akkurat er "rik". Med det sagt hefter det meg ganske lite å betale skatt, eg berre ser på at alle med vesentlig inntekt betaler sin rettferdige andel. Det trur eg skal godt la seg gjøre å påstå at rike rasshøl gjer i dag, og formueskatten er jo egentlig ganske tamt der. Eg vil heller lappe opp hullene me har enn å gje rike rasshøl meir peng gratis. Rasshøl er jo eiere av dyre eiendommer som "lurer" unna formuen sin den veien. Hvorfor skal jeg betale 100.000 i formueskatt med 10 mill på bok,mens naboen med ny funkis til 24 millioner og hytte både på fjellet, sjøen og faktisk også utlandet slippe? Det er realiteten her. Det er noe fundamentalt galt med skattesystemet som lar noen slippe unna med formueskatt,mens jeg,fagorganisert,må betale ene og alene fordi jeg har spart på bok istedenfor eiendom. Naboen driver eget firma og er god for sikkert 100 millioner..men jeg eier en brøkdel og skatter så det renner ut av ørene her. Det er jo dette som ikke gir mening. Derfor mener jeg hele formueskatten er tull. De som burde vært rammet av den klarer jo tydeligvis uansett å slippe unna 2
frohmage Skrevet 26 minutter siden Skrevet 26 minutter siden Kahuna skrev (16 timer siden): På et personelig plan burde du kanskje kjøpe en leilighet for utleie? Da reduserer du effektivt likningsverdien på formuen din. Likningsverdien er vel betydelig høyere for sekundærbolig, så du vil ikke spare så mye på det.
Jarmo Skrevet 7 minutter siden Skrevet 7 minutter siden frohmage skrev (18 minutter siden): Likningsverdien er vel betydelig høyere for sekundærbolig, så du vil ikke spare så mye på det. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/formuesverdi-bolig/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå