Gå til innhold

Ungdommer uten konsekvenser på skolen.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner intet mer enn 5 lærere i min omkrets, 
De er lærere på forskjellige steder og klassetrinn.

Men det er helt horribelt å høre på historiene de deler om hvordan skoledagen har blitt.

De forteller om ungdommer som utagerer daglig, fysisk og psykisk "mobbing" mot lærere er en normalitet i hverdagen.
Nå er alle lærere på skoler i og nærme Oslo rikignok.

Alt fra å bli kastet stol/pult/bøker/sekk/telefon på til å bli truet på livet av venner/familie av barna utenfor skoletid.
Politiet har så mye saker om dette alene at det ikke engang skjer noe lenger, kun i de mest alvorlige tilfellene, 1 av de forteller at skolen han jobber på har 1-3 slike saker daglig hvor politiet innblandes.
Og da rapporteres det om ofte det dobbelte til skolen, samt at mørketallene er der da flere av lærerne ikke gidder å rapportere inn alt ettersom det verken er "alvorlig" nok eller at man kommer noe vei, eneste som skjer er bare at man skaper merarbeid for seg selv da det ikke har noe å si om barnet har 30 rapporter på seg, eller 100.

Jeg tenkte i starten at de må jo overdrive litt, det kan ikke være sånn.
men så ble jeg med et par dager på jobben til han ene hvor jeg da skulle fortelle om min jobb under karriereuke de hadde.
jeg var vel innom 14 klasserom, det var bråk og herjing i alle.

Det jeg så var en håndfull bråkmakere, og 15-20 andre barn som satt der og ikke fikk mye ut av det som skjedde mens gutta holdt på under sitt verste.

Mitt i min "fortelling"  så begynte 2 av ungene å tenne seg en røyk ( de er vel 12-13 år gamle) de blir bedt om å forlate klasserommet, noe de gledelig gjør mens de kaller læreren "jævla bøg og meg en skitten potet"
På gangen kan vi høre de løpe rundt og dunke på dørene før de smetter ut i skolegården og forsvinner ned til hjørnet av skolegården hvor et par biler står med noen eldre karer som da deler sikkert det ene og det andre, det går ikke mer enn noen minutter før det kommer flere unger ut til disse fra andre klasser.
De får ikke komme inn i klasserommet igjen og blir bedt om å gå til rektor sitt kontor, usikkert om de gjorde det eller gikk hjem.

Jeg spør om dette er normalt og det er det visstnok. Daglig, flere ganger også dersom de ikke er så "ille"

Og det var en øyeåpner dette her. Som sagt bare ett tilfelle jeg nevner over, det var bråk i hver klasse, vi var 5 stk som hadde en 5-8 minutter forelesning om våre forskjellige jobber.

Så jeg tok praten videre med de andre lærerne jeg kjenner også, og alle sier det samme, det er vanskelig å få bukt med noe som helst.
Halvparten av klassene i dag har en eller annen form for diagnose, og det er alltid for mange bråkmakere.

Jeg kan jo bare tenke på min tid (17 år siden), vi hadde 2 bråkmakere i klassen fra 8-10 klasse, det var meg og kameraten min..hvordan vi var bråkmakere? Jo vi pratet litt for mye, var ikke glad i skolen og gjorde det dårlig på de fleste prøver. Prøvde å være klassens klovn et hakk for mye. 

Nå er det å være bråkmaker å gå med kniv i baklomma og deale dop i gårdsplassen mens du vurderer hvilke unge som skal ranes den dagen.

Bup, bip, bap, bop, ptt, barnevern..Ja you name it..Alle instanser vi klarer å lage, er involvert men likevel skjer det jo ikke noe? Det blir faktisk bare verre.

Hvor er konsekvensene til disse barna? Og hva ville vært riktig tror du? 
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kjenner igjen det du beskriver fra skoledebatten i Sverige. For ikke lenge siden ble en gravid lærer sparket i magen, noe som førte til at hon miste fostret. I et annet tilfelle oppfordret en grovt kriminell sina gjengmedlemmer til å søke på forskjellige skoler for å underlette rekruttering. Kaos er bare fornavnet.

Hva skolens situasjon bero på er sannsynligvis en kombinasjon av forskjellige faktorer. Delvis har pedagogikken endret seg. Læreren er ikke lenger sett på som en autoritet som besitter kunnskap. I stedet har sosialkonstruktivisme tatt over, der barn oppfordres til å søke kunnskap på egenhånd gjennom gruppearbeid og samtaler. Læreren bør ha en veiledende, men ikke kontrollerende, rolle. Barn får et ansvar de ikke er modne nok til å håndtere.

Et annet problem er digitalisering. Det sier seg selv at en lærer ikke kan gi de samme dopaminkickene som en padde/data/telefon kan gi. Konsekvensen bli at stadig flere barn viser symptomer på ADHD. Konsentrasjon er en ferdighet som må trenes, men verken på skolen eller i fritiden er det mulig. Til tross for dette slukte skolemyndighetene de digitale konsulentenes salgsargumenter helhjertet. De ønsket å være moderne og la elevene få ''digital kompetanse''.

Synet på foreldreansvar har også endret då foreldre vil ikke lenger håndtere konflikter. Dette gjelder spesielt skjermtid, å sette grenser fører til krangler man ikke vilje håndtere. Da blir det lettere å skylde atferden på en diagnose, fordi den kan ikke endres og man unngår ansvar.

Så det er en sammensurium av problemer som ingen voksne vil/tør/kan håndtere. Det ideelle ville være om de mest forstyrrende elevene fikk sitte i mindre klasser med større ressurser. I tillegg til at det koster penger, mener dagens pedagoger at det er utpekande og stigmatiserende. Som om å være verste i klassen ikke allerede er det..

Endret av Bastu
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Hva mener lærerne du kjenner burde være løsningen? Jeg liker å høre fra de som står midt oppe i det.

Uten å røpe for mye, men nærskolen her hadde utfordringer med grenseløse tøff i trynet-unger i fjor. Jeg skal ikke si problemet er helt borte, men det har hjulpet veldig å øke lærertettheten og få inn en miljøarbeider på det trinnet det gjelder. 

For mange lærere står alene i klasserommet. Når man da må hanskes med tre med ulike atferdsdiagnoser, og fire som bare kjeder seg og lager helvete, da blir det vanskelig.

  • Liker 5
Skrevet

Jeg har veldig ofte lyst til banke skiten ut av disse "ungene" som beskrives her, men enn så lenge krysser jeg fingrene for at det finnes et slags håp.

Da jeg var russ på begynnelsen av 80 tallet hadde vi også en "klikk" litt på siden. Russebilen til en klassekamerat ble beskutt med revolver og det var bare flaks at ingen ble skadet.

Dette er altså ikke et nytt fenomen, selv om det nok har blitt mer utbredt, ikke minst kanskje pga. sosiale media og sosial status?

Det skal mye til for dagens ungdom å oppnå "respekt", og jeg tror kanskje noen som ikke oppnår dette på andre måter tyr til sånne kriminelle handlinger, selv om respekten i stor grad bunner i frykt?

En av de som deltok i den i skyte-episoden nevnt over kom hjem til meg på en "hjemmealene" fest en stund senere, og det var en viss frykt for at det skulle bli bråk. Det endte med at han ble sittende på rommet mitt hele kvelden og studere et tegnekurs jeg hadde gått på.

Forsøker ikke å unnskylde noen, men å forstå.

Var med i elevrådet på ungdomskolen på slutten av 70 tallet og hadde blant ansvar for å holde holde folk utenfor som f.eks. var beurset eller kjent for å lage kvalm. Ved en anledning i døren etter å ha avvist en gjeng fikk jeg beskjed om at de ville vente på meg...

Det var selvsagt med viss frykt jeg gikk hjem den kvelden, men det fantes ingen utenfor. Så tenkte jeg meg litt om og gikk hjem til den ene personen som jeg kjente og var den største bråkmakeren for å oppklare saken.

Da jeg kom hjem til vedkommende var det et voldsomt spetakkel rundt adressen han bodde på. På litt avstand så jeg en mann kaste en lenestol gjennom et stort vindu i stuen, så jeg gjemte meg i hekken utenfor.

Til min store overraskelse lå "drittsekken" i samme hekk. Det var faren hans som banket moren...

Så igjen, ikke som en unnskyldning for den type oppførsel, men litt forståelse bør man kunne ha?
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
:utakt skrev (På 6.10.2025 den 21.33):

Hva mener lærerne du kjenner burde være løsningen? Jeg liker å høre fra de som står midt oppe i det.

Uten å røpe for mye, men nærskolen her hadde utfordringer med grenseløse tøff i trynet-unger i fjor. Jeg skal ikke si problemet er helt borte, men det har hjulpet veldig å øke lærertettheten og få inn en miljøarbeider på det trinnet det gjelder. 

For mange lærere står alene i klasserommet. Når man da må hanskes med tre med ulike atferdsdiagnoser, og fire som bare kjeder seg og lager helvete, da blir det vanskelig.

De har ikke lyst på så mye mer ansvar egentlig, mest fordi de frykter at de som privatperson blir et mål dersom de skal gjøre noe mer enn det de allerede gjør ( rapportere til ledelsen).

Det korte svaret er å kunne utvise disse barna lettere også må en annen instans ta seg av de, helst noen med kunnskap nok til å få frem resultater for "problembarn"
 

  • Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (På 6.10.2025 den 21.39):

Nå får lærere og andre betale prisen for grenseløs naivitet og dumskap når de legger stemmeseddelen i urnen.
Det er for sent å angre nå.

Ja, lurer på hvem det er som systematisk skreller vekk og defunder både skolen og alle støtteordningene og tiltakene som går på målgruppen?

Samtidig må foreldrene få en stor del av skylden når barn vokser opp totalt uten grensesetting, og ikke gidder jobben med å oppdra unger. Grensesetting er slitsomt og det gidder man ikke.

I skolen og skolepolitikken er det et likestillingsproblem. En stor del av dette kommer nok av en stor vekt av kvinner på i yrkene, og meningsutvekslingen, og som legger listen for hva som er rett og ikke. Her har vi rett og slett et likestillingsproblem siden det ikke er nok men som søker og er i disse omsorgsyrkene, som kan komme med andre synspunkt enn kvinnene. Vi vet av forskning at menn har en helt annen tilnærming til barna, og at dette er superviktig for dem.
 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er det åpenbare resultatet; av å tro at mennesker fra underutviklede kulturer er som deg og meg så fort du flytter de over en landegrense.
Men fremdeles har ikke folk lært.
Og nå er det for sent. Forvandlingen er irreversibel, og den vil bli mye verre. Takk til alle dere som har stemt AP, SV, SP, Rødt, MDG osv.

Det har alltid vært fascinerende for meg; at folk som ser risikoen i klimaendringer ikke ser risikoen i å gjøre historiens største befolkningsendring (eller motsatt).
Selv om de omhandler helt ulike temaer er logikken i begge ganske like.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Uansett hvilket problem, så er alltid innvandring årsaken og stopp innvandring løsningen....

Når det kommer til problemene man ser med barn/unge i skolen i dag, så er det ekstremt mye mer sannsynlig at problemene kommer fra at dagens unge har en helt fullstendig endret hverdag når det kommer til påvirkning.

Før var det jevnaldrende barn, foreldre, lærere og trenere som var majoriteten av input, påvirkning og "rollemodeller".
Nå er det 99% SOME som står for påvirkning. Rollemodellene er alt mulig av influenser og "ekstreme" karakterer. 



 

  • Liker 7
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (På 6.10.2025 den 21.39):

"Vi" har valgt det selv.
Og spesielt lærerne. Så ingen sympati fra meg.

Nå får lærere og andre betale prisen for grenseløs naivitet og dumskap når de legger stemmeseddelen i urnen.
Det er for sent å angre nå.

De har fått det som de vil, så jeg skjønner ikke hvorfor de klager.

https://www.utdanningsnytt.no/laererne-stemmer-rod-gront/137820

Endret av Kone
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
WiiBoy skrev (13 minutter siden):

Uansett hvilket problem, så er alltid innvandring årsaken og stopp innvandring løsningen....

Når det kommer til problemene man ser med barn/unge i skolen i dag, så er det ekstremt mye mer sannsynlig at problemene kommer fra at dagens unge har en helt fullstendig endret hverdag når det kommer til påvirkning.

Før var det jevnaldrende barn, foreldre, lærere og trenere som var majoriteten av input, påvirkning og "rollemodeller".
Nå er det 99% SOME som står for påvirkning. Rollemodellene er alt mulig av influenser og "ekstreme" karakterer. 
 

Når problemet hovedsaklig er barn av innvandrere så blir det fort slik.
Man kan gjøre et interessant studie på dette med f.eks Fjellhamar/Lørenskog som er vegg-i-vegg, men som likevel er svært forskjellige. Hovedsakelig grunnet demografi.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

La meg innlede med å understreke at dette ikke er ment som et forsvar av vold i skolen, det er bare noen tanker jeg har gjort meg om at endringene i skolen kanskje ikke er store nok.
At dagens skolesystem fremdeles bygger videre på en skole fra en tid da elevene ble straffet med vold, eller korrigert med løfter om vold for å oppføre seg på måter som ikke var ønsket i skolen.

Jeg hørte en anekdote om at det var gutta som reiste på sjøen som først saboterte for lærervold, ved å oppsøke lærerne som underviste søsknene deres, og true dem med straff fra seg og sine sjømanns-brødre om de la hånd på søsknene deres.

Jeg aner ikke om det er noe hold i den anekdoten, men man fant etterhvert at vold i skolen og i hjemmet ikke var den vidundermedisinen for barneoppdragelse man hadde fått for seg, og avviklet dermed løsningen med vold eller trussel om vold som korrigerende virkemiddel, men skolen har likevel fortsatt i mer eller mindre samme mal, med samme forventning om at alle elevene skal kunne tilpasse seg et klasseromsregime, jeg mistenker at det å insistere på at det å sitte bak en pult og motta undervisning i økter av tre kvarter rett og slett ikke funker for alle, men man kunne tvinge dem til å i det minste sitte stille når man truet med vold.
Jeg tror det var essensielt for gårsdagens skole å beskytte systemet sitt med vold, og jeg mistenker at dette systemet ikke fungerer uten voldsaspektet, at man må tenke mye nyere rundt skolen enn å bare fjerne volden, men bevare 50'-talls strukturen, elevene som ikke klarer klasseromsundervisning må gis alternativer slik at dem som klarer det får anledning til å ha noe utbytte av det.

  • Liker 1
Skrevet

Fjerne bråkemakere fra skulen og ta tak i alt av eldre ungdommer osv som ikkje har noko med å oppholde seg i nærleiken av skulen. Uannsett eit problem politi og politikere burde ta tak i. Blir nok feia under teppet så lenge som mulig. Nokre politikere har virkelig gjort alt di kan for å ødelegge Norge. Har ingen tru på at det blir fiksa av gjerde-sliter Støre & co. 

  • Liker 5
Skrevet (endret)

I Osloskolen skal det bare spares penger. Det er budsjettkutt og innstramminger over en lav sko, og det går hardest utover alle støttefunksjonene rundt elevene som trenger tettere oppfølging.

Sitat fra én av mange skoler:

https://www.nrk.no/stor-oslo/varsler-krise-i-osloskolen_-_-vi-roper-varsko-med-ganske-store-bokstaver-1.17521427

Sitat

Skolebøker, digitale læringsverktøy, utstyr i klasserom, ekskursjoner, utflukter, skolebibliotek, sosiallærer, miljøteam, ledere, spesialpedagoger og skoleassistenter ved Grefsen skole står i fare for å ryke.

Det gjelder ikke bare Oslo. Tilsvarende fra en skole i Nordre Follo:

https://www.oblad.no/mister-viktige-ansatte-rammer-de-mest-sarbare-barna/s/5-68-1672454

Sitat

Nordre Follo kommune må kutte ni stillinger ved Langhus skole grunnet et merforbruk på skolebudsjettet, noe som rammer både pedagoger og spesialpedagoger.

Legg til at lærerne inntil nylig har vært fullstendig vingeklippet av lovverket fra å gripe inn og fysisk ta forstyrrende elever ut av klasserommet (dette har visstnok blitt endret nå i det siste), og at vi legger ned det meste av særskilte opplæringstilbud for ungdom som ikke passer inn i ordninær skole (da jeg vokste opp fantes det egne skoler med større vekt på tett oppfølging og praktisk undervisning, dette er i stor grad borte).

Og så er vi overrasket over at det går til helvete?

Haha.

Endret av :utakt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
:utakt skrev (11 minutter siden):

I Osloskolen skal det bare spares penger. Det er budsjettkutt og innstramminger over en lav sko, og det går hardest utover alle støttefunksjonene rundt elevene som trenger tettere oppfølging.

Norske kommuner er fattige, og sliter de aller fleste. Mens rikspolitikere bruker penger som fulle sjømenn. Jeg benytter enhver anledning til å minne om galskapen i dette. Det er et enormt klasseskille mellom rikspolitikk og lokalpolitikk. Lokalpolitikerne er våre politikere, det er de som har størst innflytelse på vår hverdag. De tvinges til å tyne oss, av de som sitter på den enorme pengesekken i Oslo. De kan knapt forstyrres, de har Ukraina og Midt-Østen som prioritert arbeidsfelt, og der trenger de store penger selvsagt. Der har de en STOR jobb å gjøre, tror de, og lurer oss, gjennom mediene, til å tro det samme. 

Endret av Klote
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
WiiBoy skrev (56 minutter siden):

Uansett hvilket problem, så er alltid innvandring årsaken og stopp innvandring løsningen....

Når det kommer til problemene man ser med barn/unge i skolen i dag, så er det ekstremt mye mer sannsynlig at problemene kommer fra at dagens unge har en helt fullstendig endret hverdag når det kommer til påvirkning.

Før var det jevnaldrende barn, foreldre, lærere og trenere som var majoriteten av input, påvirkning og "rollemodeller".
Nå er det 99% SOME som står for påvirkning. Rollemodellene er alt mulig av influenser og "ekstreme" karakterer. 

Hvis SOME-teorien skulle være hovedforklaringen, ville ikke barn og unge av visse etnisiteter være overrepresentert i "problematisk oppførsel".

Det er mer sannsynlig at når samfunnet går fra monokultur til flerkultur, så blir det vanskeligere for institusjonene å kontrollere/påvirke oppførsel og dermed blir det flere unge som faller mellom sprekkene.

Jeg erfarte selv det da jeg jobbet i Oslo-skolen. På vestkanten måtte man i all hovedsak forholde seg til én oppdragelseskultur, mens på østkanten stod man ovenfor en myriade av ulike oppdragelseskulturer, mange man har liten kompetanse med å forstå (pluss legg til språkbarrierer).

Det er vanskelig nok for skolen å skreddersy et opplegg som skal nå ut til tyve ulike barn; det er mye verre når man må forholde seg til tyve barn fra en rekke ulike kulturer. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...