Gå til innhold

Tradwife-debatten

Anbefalte innlegg

Skrevet
Grønn420 skrev (5 minutter siden):

Du tåler ikke at noen mener noe annet enn deg? 

Jeg er 100% sikker på at jeg aldri har sagt noe i retning av at jeg ikke tåler det. Jeg lurte på om du virkelig mente dette eller om du bare var i det dramatiske hjørnet.

Å spørre om avklaringer er ganske langt fra å ikke tåle andre meninger enn sin egen, og med tanke på at dette er på nettet og at jeg ikke kjenner deg så ser jeg det som konstruktivt å spørre når noen kommer med litt ekstreme meninger.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Griever skrev (4 minutter siden):

Jeg er 100% sikker på at jeg aldri har sagt noe i retning av at jeg ikke tåler det. Jeg lurte på om du virkelig mente dette eller om du bare var i det dramatiske hjørnet.

Å spørre om avklaringer er ganske langt fra å ikke tåle andre meninger enn sin egen, og med tanke på at dette er på nettet og at jeg ikke kjenner deg så ser jeg det som konstruktivt å spørre når noen kommer med litt ekstreme meninger.

Klart jeg mener det, hvorfor skal jeg ellers skrive det? 

Skrevet (endret)
obygda skrev (1 time siden):

Da bør NAV varsles - vi kan ikke ha det slik at mennesker frivillig NAV'er seg. Det går til helvete med samfunnet om vi lar dette skje. Ettersom jeg er gjeldfri og har lite forbruk på meg selv - så kunne jeg også fint bare lagt inn årene og levd på NAV. Jeg har derimot ikke samvittighet til å leve på trygdeytelser - men om alle rundt meg gir blanke - så hvorfor ikke gi f jeg også? Det sender nemlig et ekstremt dårlig signal om det blir slik i samfunnet at folk bare kan leve på offentlige ytelser....

Tenker at her har du bare fått et par gode eksempler på fordommer mot uføre.  Hva forventes det at en ufør skal klare i løpet av en dag, og hvor mange arbeidsgivere vil ha en arbeidstaker som av og til kan dukke opp på jobb?

Mennesker kan ikke frivillig "nave seg". Det er en lang prosess hos fastlege, legespesialister, saksbehandling og arbeidsutprøving via NAV. Jeg kjenner en som var i systemet i 13 år før NAV innvilget uføretrygd. Før det var det å leve på minstesats arbeidsavklaringspenger i disse 13 årene med utbetalinger i måneden  på 14 - 16 tusen kroner. (Man må også via lege pg saksbehandler i NaV for å få innvilget arbeidsavklaringspenger). Tviler på at folk gjør noe slikt frivillig, lever på så lav ytelse i så mange år) og ikke fordi de er for syke til å fungere i en jobb. Jeg kjenner personen godt nok til å vite at det handler om sykdom, ikke frivillighet. 

Folk må slutte med disse antakelsene når de har så lite kjennskap til systemet. 

Ja, noen uføre kvinner (og menn) greier å utføre husarbeid. Det er ikke dermed sagt at de vil fungere i en jobb. Så er det også veldig mange forskjellige årsaker til at folk er uføre. Skulle ikke en som er for psykisk syk til å kunne holde på en jobb, likevel greie å sette inn i sin egen oppvaskmaskin?  Legg merke til at ordet heter arbeidsufør. Altså for syk til å fungere i en jobb. Ikke for syk til å ha et liv (om man kan kalle det et liv hvis man ikke greier noe annet enn lett husarbeid hjemme hos seg selv). 

Ellers enig med deg,  vi kan ikke ha et samfunn der friske folk velger å ikke jobbe. Hvis mange nok gjør det, så går det ad dundas med samfunnet. 

Men fordommene mot syke folk må ta slutt (tenker ikke på deg her, men de 2 andre som skreiv innlegg med negative holdninger om uføre). 

Kunnskapsløshet om systemet er den største spiren til fordommer. 

Endret av leticia
utheving
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Jeg tror det er nyttig å skille litt mellom begrepene, for alle kan vel se verdien i at en partner er hjemme, gjør det som trengs når det kommer til matlaging, vasking, hus og barn og alt det der, som kan bli ganske utmattende å finne tid til innimellom all jobben man vanligvis gjør for andre i en nyliberal modell.
Det er jo bare halvparten av en tradwife, den halvparten som er enkel å svelge.
Den andre halvparten er ideologisk bygget rundt et konservativt syn, hvor kvinnen automatisk er denne hjemmeværende partneren på grunnlag av sitt kjønn, og alt bygger på kjønnsrollesystemer og maktstrukturer fra 50-tallet, henholdsvis patriarkat og kristendom.

Hvis noen skulle bære seg over at tradwife stemples som reaksjonært, typ sånn: De kaller meg bakstreversk bare for å ville ha noen hjemme som kan avlaste husarbeidet! Så kan man svare at det er ikke det som er bakstreversk, det er at denne som er hjemme, må være kvinne, og at dette plasseres ideologisk i gårsdagens kjønnsroller og maktstrukturer.

Jeg kunne godt tenkt meg å være hjemmeværende, men ikke for å oppfylle konservativ nostalgi, det kan jeg jo uansett ikke, som mann, men selve tanken om at noen tar seg av hjemmet synes jeg ikke nødvendigvis er dårlig, gitt at man finner en løsning med penger og sånn, så ikke den ene plutselig står på bar bakke med tanke på økonomi og pensjon hvis forholdet havarerer.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
leticia skrev (4 minutter siden):

Tenker at her har du bare fått et par gode eksempler på fordommer mot uføre.  Hva forventes det at en ufør skal klare i løpet av en dag, og hvor mange arbeidsgivere vil ha en arbeidstaker som av og til kan dukke opp på jobb?

Mennesker kan ikke frivillig "nave seg". Det er en lang prosess hos fastlege, legespesialister, saksbehandling og arbeidsutprøving via NAV. Jeg kjenner en som var i systemet i 13 år før NAV innvilget uføretrygd. Før det var det å leve på minstesats arbeidsavklaringspenger i disse 13 årene med utbetalinger i måneden  på 14 - 16 tusen kroner. (Man må også via lege pg saksbehandler i NaV for å få innvilget arbeidsavklaringspenger). Tviler på at folk gjør noe slikt frivillig, lever på så lav ytelse i så mange år) og ikke fordi de er for syke til å fungere i en jobb. Jeg kjenner personen godt nok til å vite at det handler om sykdom, ikke frivillighet. 

Ja, noen uføre kvinner (og menn) greier å utføre husarbeid. Det er ikke dermed sagt at de vil fungere i en jobb. Så er det også veldig mange forskjellige årsaker til at folk er uføre. Skulle ikke en som er for psykisk syk til å kunne holde på en jobb, likevel greie å sette inn i sin egen oppvaskmaskin?  Legg merke til at ordet heter arbeidsufør. Altså for syk til å fungere i en jobb. Ikke for syk til å ha et liv (om man kan kalle det et liv hvis man ikke greier noe annet enn lett husarbeid hjemme hos seg selv). 

Ellers enig med deg,  vi kan ikke ha et samfunn der friske folk velger å ikke jobbe. Hvis mange nok gjør det, så går det ad dundas med samfunnet. 

Men fordommene mot syke folk må ta slutt (tenker ikke på deg her, men de 2 andre som skreiv innlegg med negative holdninger om uføre). 

Vi må også slutte å være naive. Klart, majoriteten på NAV har behov for å være der. Men det er åpenbart at det er noen få som ikke trenger å være der.

Og vi må bli bedre på å ta tak i dette samt tilrettelegge for de som kan være med i noe aktivitet.

• Liker 2
Skrevet
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det er nyttig å skille litt mellom begrepene, for alle kan vel se verdien i at en partner er hjemme, gjør det som trengs når det kommer til matlaging, vasking, hus og barn og alt det der, som kan bli ganske utmattende å finne tid til innimellom all jobben man vanligvis gjør for andre i en nyliberal modell.
Det er jo bare halvparten av en tradwife, den halvparten som er enkel å svelge.
Den andre halvparten er ideologisk bygget rundt et konservativt syn, hvor kvinnen automatisk er denne hjemmeværende partneren på grunnlag av sitt kjønn, og alt bygger på kjønnsrollesystemer og maktstrukturer fra 50-tallet, henholdsvis patriarkat og kristendom.

Hvis noen skulle bære seg over at tradwife stemples som reaksjonært, typ sånn: De kaller meg bakstreversk bare for å ville ha noen hjemme som kan avlaste husarbeidet! Så kan man svare at det er ikke det som er bakstreversk, det er at denne som er hjemme, må være kvinne, og at dette plasseres ideologisk i gårsdagens kjønnsroller og maktstrukturer.

Jeg kunne godt tenkt meg å være hjemmeværende, men ikke for å oppfylle konservativ nostalgi, det kan jeg jo uansett ikke, som mann, men selve tanken om at noen tar seg av hjemmet synes jeg ikke nødvendigvis er dårlig, gitt at man finner en løsning med penger og sånn, så ikke den ene plutselig står på bar bakke med tanke på økonomi og pensjon hvis forholdet havarerer.

Som alenepappa sliter jeg virkelig å se hvordan en klarer å fylle dagene som tradwife. Å holde hus ryddig, lage noen få måltid, vaske klær osv tar egentlig veldig liten tid. Spesielt med alle alternativene en har i dag.

Tror jeg hadde kjedet meg i hel.

Skrevet
Fatninja skrev (12 timer siden):

Tja, dette kan finanseres med en skatt rettet mot ugifte og / eller barnløse.  

De betaler da allerede skatt og avgifter som langt overstiger deres lave forbruk av ytelser.

Ditt drømmesamfunn finner du i overbefolkede muslimske og afrikanske land. 
Storfamilier som tar ut mye mer enn de yter. Så også i Norge og Vesten som de nå invaderer.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Trade-wife debatten tror jeg handler om kvinner som ikke orker å både ta seg av små barn og gå på jobben, som ofte har dårlig helse. Mor har mer arbeid med barn i de første leveårene pga amming, og hun har døgnåpent. Hvis hun opplever lite støtte og hjelp fra mannen i det daglige, kan det gå utover både energien og forholdet. 

Å være økonomisk avhengig av mannen er ikke smart. Det er det samme som å være en uselvstendig kvinne i et skjevt maktforhold. Hvis ekteskapet haverer, kan det bety økonomisk ruin. Har hun liten tilknytning til arbeidslivet (og liten utdannelse) må hun ta jobbene ingen andre vil ha på Norges laveste lønn- altså en lønn man ikke kan leve av. 

På 70-tallet var det mange kvinner som var hjemme med barna da de var små og jobbet deltid da barna ble større. Menn kom hjem fra jobben til ferdig middag. Deretter kunne mannen slappe av med å lese avisen fra perm til perm. Etterpå var det middagshvil i en time. Det var også lettere å få jobb for kvinner som hadde vært hjemmearbeidene. Det het ikke hull i CV-en, men møt opp på mandag kl. 08.00 på denne adressen, og de hadde jobb- selv om lønnen ikke var noe å skryte av.

I dag er kvinner og menn mer likestilte, ofte begge med lang utdannelse, gjeld i lånekassen og banklån delt på to. Da blir det både mye å betale og ikke like naturlig å være hjemmearbeidene.

Å være trade-wife vil gå utover familie(økonomien), men mest dem selv. Både inntekt og pensjon blir lavere ved ikke å delta fullt ut på arbeidsmarkedet. Men har man gode muligheter på arbeidsmarkedet og helse, tror jeg ikke man vil bruke tiden sin hjemme.

Kan virke som en del av Trade-wifene er influencere, og hvis de tjener penger på det, så har de jobb. 

Endret av Subara
  • Liker 3
Skrevet
Just now, Salvesen. said:

Som alenepappa sliter jeg virkelig å se hvordan en klarer å fylle dagene som tradwife. Å holde hus ryddig, lage noen få måltid, vaske klær osv tar egentlig veldig liten tid. Spesielt med alle alternativene en har i dag.

Tror jeg hadde kjedet meg i hel.

Det er ikke for alle, men som alenepappa er du heller ikke tradwife, altså åpenbart ikke, du er jo ikke wife engang, men poenget med teksten min var å understreke at det ikke er synonymt med tradwife å være hjemme med barn, eller hjemmeværende.

Det er ikke vanskelig å finne ting som trengs å gjøres, mat kan forberedes lenger, stadig noe som må fikses, et barn blir en vel aldri ferdig med, men igjen, jeg tror ikke det er for alle, men jeg trives godt med å fikse redet, føler ikke jeg går tom for ting, eller begynner kjede meg.

• Liker 5
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Vi må også slutte å være naive. Klart, majoriteten på NAV har behov for å være der. Men det er åpenbart at det er noen få som ikke trenger å være der.

Og vi må bli bedre på å ta tak i dette samt tilrettelegge for de som kan være med i noe aktivitet.

Det kan vi gjøre ved å snakke om systemet. Ikke om de som er i systemet. 

Alle systemer er slik at det vil være noen få som vil utnytte det. 

Selvbetjente kasser i butikkene er et godt eksempel. Noen scanner feil varer (spesielt med frukt), lar være å scanne noen varer, trykker at de ikke skal ha bærepose, men tar det med likevel etter det er betalt for resten av varene.  

Noen uærlige sjeler finnes, og NAV har systemer for å fange dem opp. Men selv som ufør så har man lov å jobbe utenom så mye man klarer. Kanskje tilrettelegge for mer av det, at det er arbeid til de som vil ha så mye de greier, i stedet for å spre negativitet om en hel gruppe? Stakkars, mange av de blir jo uglesett bare de er ute og jobber i hagen litt liksom... 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

Det kan vi gjøre ved å snakke om systemet. Ikke om de som er i systemet. 

Alle systemer er slik at det vil være noen få som vil utnytte det. 

Selvbetjente kasser i butikkene er et godt eksempel. Noen scanner feil varer (spesielt med frukt), lar være å scanne noen varer, trykker at de ikke skal ha bærepose, men tar det med likevel etter det er betalt for resten av varene.  

Noen uærlige sjeler finnes, og NAV har systemer for å fange dem opp. Men selv som ufør så har man lov å jobbe utenom så mye man klarer. Kanskje tilrettelegge for mer av det, at det er arbeid til de som vil ha så mye de greier, i stedet for å spre negativitet om en hel gruppe? Stakkars, mange av de blir jo uglesett bare de er ute og jobber i hagen litt liksom... 

Ja det er jo egentlig det jeg sier. Vi trenger å få orden på systemet og fange opp de som er uærlige og de som faktisk kan bidra på sin måte og la de få gjøre det uten at det får negative konsekvenser. 

Jeg ugleser absolutt ikke folk som er en del av NAV, er det selv(dog via barn og ikke arbeid). Men jeg påpeker bare at det er juks og at systemet er dårlig.

Skrevet
Atib Azzad skrev (8 minutter siden):

Det er ikke for alle, men som alenepappa er du heller ikke tradwife, altså åpenbart ikke, du er jo ikke wife engang, men poenget med teksten min var å understreke at det ikke er synonymt med tradwife å være hjemme med barn, eller hjemmeværende.

Det er ikke vanskelig å finne ting som trengs å gjøres, mat kan forberedes lenger, stadig noe som må fikses, et barn blir en vel aldri ferdig med, men igjen, jeg tror ikke det er for alle, men jeg trives godt med å fikse redet, føler ikke jeg går tom for ting, eller begynner kjede meg.

Jeg gjør alt i huset i tillegg til å putte penger på bordet samt alt teknisk etc. Så jeg er langt mer.

Skrevet
1 minute ago, Salvesen. said:

Jeg gjør alt i huset i tillegg til å putte penger på bordet samt alt teknisk etc. Så jeg er langt mer.

Det er tipp-topp det, du gjør sikkert en god jobb, det var ikke ment som noe kritikk av deg eller ditt, men du er ikke mer enn en tradwife, du er noe helt annet, som ikke har et navn, for det er ikke en ideologisk betinget idé.

• Liker 1
Skrevet

At du gjør noe betyr ikke nødvendigvis at du gjør det ordentlig.

Spørsmålet er ikke om folk er hjemme eller ikke. Folk kan rett og slett ikke å stelle hjemme. 

Heimkunnskap er et tidligere fag i grunnskolen. Ved innføringen av skolereformen Kunnskapsløftet 2006/2007 ble heimkunnskap erstattet av faget mat og helse.

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (45 minutter siden):

Jo.man kan nave seg frivillig. Jeg snakker ikke om uføre. Men man kan si opp jobben sin,vente 3 mnd og så få arbeidsavklaringspenger. Så de som sier seg opp frivillig KAN nave seg. Videre har jeg hørt om en person her i nabolaget som gjorde sin kone gravid og ansatte henne i sitt eget firma. Hun er vel pr def tradwife Dermed fikk hun rett på NAV penger og familien fikk altså grafset til seg offentlige midler. Selvfølgelig måtte han betale noe til konen også...men netto effekt var jo bidrag fra det offentlige. Mannen er god for nær 100 millioner. 

Jeg har ingenting imot uføre eller andre som UFORSKYLDIG havner i sin situasjon..men at man kan grafse til seg offentlige midler ved å tilpasse sin livssituasjon med det mål for øyet å få penger..uten å gi noe tilbake ..det er jeg imot

• Liker 1
Skrevet

Det er rart med hvordan verdiskaping utenfor hjemmet er verdsatt, mens verdiskaping i hjemmet blir sett ned på. 

Alt henger sammen og må være velfungerende.

• Liker 1
Skrevet

Om nokon ynskje vera heima med barn så syns eg det er absolutt flott forøvrig, men eg trur ikkje det er ein trend folk flest kan nyte av rett og slett. Eg er også i mot kvalmende politikk kor ein skal prøve tvinge barn på folk som ikkje har lyst på barn, som nokre her inne har vinklet for.

La folket vera fritt til å velja meine eg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man gjør barna sine en gigantisk bjørnetjeneste dersom man ikke har de i barnehagen eller andre tilbud for læring og utvikling mener nå jeg. Hva skal man gå hjemme etter?

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Snikpellik said:

Man gjør barna sine en gigantisk bjørnetjeneste dersom man ikke har de i barnehagen mener nå jeg. Hva skal man gå hjemme etter?

Jeg er enig i at barnehagen er en god arena for barn å lære mange forskjellige evner, og utfordres på ting man ikke har tilgang til å øve seg på hjemme, men jeg tror heller ikke det er til skade om barnet har anledning til mer fleksitid, og romslighet når det kommer til hvor mye man skal være i barnehage, og mulighet til å være hjemme noen ganger istedet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Barnehage og skole er temmelig ødeleggende for de flinkeste barna. Skolevesenet er fremdeles et sted hvor man skjærer alle over én kam og blander safta tynt (mange elever per lærer).

Kostnadseffektivt og lite mer. Tiårig grunnskole for begavede elever som kunne ha lært mer på halve tida. De elendige som falt av pensum på tidligere trinn og blir dyttet videre selv om de ikke har lært det grunnleggende.

Endret av BadCat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...