Subara Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden https://www.rb.no/tre-over-sporet-togstrekning-stengt/s/5-43-2580795 Tre over sporet: Togstrekning stengt Konsgvingerbanen er stengt mellom Årnes og Kongsvinger. Årsaken er at det har havnet et tre over sporet. – Det er et stort tre, så det vil ta tid å utbedre dette. Vi snakker noen timer i hvert fall. Det er blitt en del skader på kjøreledningene, sier Olav Nordli, pressekontakt hos Bane Nor. – De må også vurdere om det er trygt å holde på, sier han videre. Bane Nor opplyser på sine infoskjermer at de ikke vet hvor lang tid det vil ta før toglinja kan åpnes igjen. Hendelsen påvirker togtrafikken. Mellom Årnes og Skarnes er toglinja stengt. – Jeg vil anbefale folk å sjekke sine avganger hos Vy og lignende, sier Nordli.
Subara Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Oslo: Renner inn meldinger om trær som faller: – Dropp hodetelefoner Et stort tre har gått i bakken i Wergelandsveien ved Slottet.
Duriello Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) HF- skrev (16 timer siden): Har uværet ført til konsekvenser der du er? Noen trær som har falt over veier og sånnt. Noen få som har mistet strømmen ett par km østover. Midt i Trøndelag. Er glad jeg tok helgehandelen i går, så jeg ikke må ute annet en lufting av bikkja. 👍 Edit* Lysene blinker her nå så regner med at strømmen ryker ila ettermiddagen. 😮💨 Endret 9 timer siden av Duriello 1
Griever Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden HF- skrev (15 timer siden): Har uværet ført til konsekvenser der du er? Mye trær over sideveiene, og vi har vært uten strøm i snart 12 timer. Er ganske folketomt her jeg bor, så tviler på at vi står spesielt høyt på lista. 😅 1 1
SilverShaded Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Her hvor jeg er har det ikke blitt så ille som fryktet. Det har selvsagt regnet en god del, men det kan man leve med ...inne ! Det er sterk kuling i kastene, men ellers er vinden ikke verre enn det vi er vant til om høsten. 1
obygda Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden SilverShaded skrev (16 minutter siden): Her hvor jeg er har det ikke blitt så ille som fryktet. Det har selvsagt regnet en god del, men det kan man leve med ...inne ! Det er sterk kuling i kastene, men ellers er vinden ikke verre enn det vi er vant til om høsten. Da har du vært heldig. Ser ikke ut til at det har gått noen liv enn så lenge - men veldig mange skader helt fra syd og oppover mot Trondheim ser jeg i lokalpressen rundt omkring. I geografisk utstrekning så er nok årets storm spesiell ja. Men der den treffer - så er det ikke sikkert den har vært tøffere enn andre høst-stormer. Men at den rammer så mange - det er spesielt. Kan ikke huske å ha opplevd et slikt langvarig uvær. Det begynte i går - og ennå går trær overende..nesten 24 timer etter det startet... 1 1
HF- Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden 120 000 husstander er uten straum, og i svært mange av tilfella er synderen trær. Det knekk topper eller kvister, rotvelter eller heile treet knekker. No er det på tide at nettselskap får rett til å rydde breiere gater ved kraftlinjene. 1
Emsal Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) 22 minutes ago, HF- said: 120 000 husstander er uten straum, og i svært mange av tilfella er synderen trær. Det knekk topper eller kvister, rotvelter eller heile treet knekker. No er det på tide at nettselskap får rett til å rydde breiere gater ved kraftlinjene. Betaler allerede dyre dommer til nettselskapene. Tenk hvor mye vi må betale hvis de faktisk skal gjøre noe fornuftig. Endret 7 timer siden av Emsal 1 1
SilverShaded Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden obygda skrev (20 minutter siden): Da har du vært heldig. Ser ikke ut til at det har gått noen liv enn så lenge - men veldig mange skader helt fra syd og oppover mot Trondheim ser jeg i lokalpressen rundt omkring. I geografisk utstrekning så er nok årets storm spesiell ja. Men der den treffer - så er det ikke sikkert den har vært tøffere enn andre høst-stormer. Men at den rammer så mange - det er spesielt. Kan ikke huske å ha opplevd et slikt langvarig uvær. Det begynte i går - og ennå går trær overende..nesten 24 timer etter det startet... Ja, har holdt seg på gult farnivå her, heldigvis. Vi har skogen som nabo, men så langt jeg kan se står alle trærne enda. Glad vi har strøm, siden jeg skal ha middagsgjester i dag, haha. Fuglematerne mine svaier skikkelig i vinden, men det bryr ikke kundene seg om i det hele tatt...de fyller magene sine.. 🙂
kremt Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Svært dårlig mobilnett nå, vært mer eller mindre helt nede i 2-3 timer. Er nok mange som rammes. På 3 timer har også 10 tusen nye kunder blitt strømløse, opp til 50 tusen i midt-norge nå. Ser ut som vi har blitt ganske hardt rammet igjen, gått fra gul til oransje varsel. Det var en lignende storm for 2-3 år siden, da gikk det vel en uke før alle kunder hadde fått strøm igjen. 1 1
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden kremt skrev (8 timer siden): Lokalavis melder at ca 40 tusen er uten strøm, uvisst om dette er strømkunder eller bare personer. De tallene som oppgis er fra strømselskapene er abonnenter. Du kan ca doble for å finne antall personer som bor i de boligene som er rammet. Husk at abonnent ikke nødvendigvis betyr bolig. Det er en del bedrifter og hytter som er rammet og de har jo ikke beboere. Det er derfor jeg ganger med 2 i stedet for 2,2 eller hva det nå er i snitt per husstand. Sjørøver skrev (7 timer siden): Jeg skjønner ikke hvorfor en trafo uten luftstrekk blir slått ut av litt vind. Vi har aldri hatt strømbrudd her så lenge jeg har bodd her, over ti år. Hverken trafoer eller nedgravde kabler blir rammet.. så da må det være noe annet ikke sant?
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden obygda skrev (8 timer siden): Synes uværet er ganske spesielt - ikke pga. styrken, men omfanget. Helt fra narvik og til kristiandsand... Kan ikke huske vi har hatt ett uvær som samtidig dekker så stort område. Liker ikke dette uværet - holdt meg våken store deler av natten - det smeller i huset og trær og til og med ei flaggstang har tatt kvelden i nabolaget ser jeg. Har forsøkt å bevege meg utendørs men regnet og vinden gjorde det i praksis umulig. Og ennå skal det vare noen timer.... Amy bør være en påminnelse til de som ikke har ordnet seg beredskapslager hjemme ennå. Så man slipper å dra ut. Hunden kan om så luftes under verandaen eller bak et hushjørne så går man raskt inn igjen og ordner opp senere.
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Simen1 skrev (13 minutter siden): Amy bør være en påminnelse til de som ikke har ordnet seg beredskapslager hjemme ennå. Så man slipper å dra ut. Hunden kan om så luftes under verandaen eller bak et hushjørne så går man raskt inn igjen og ordner opp senere. Ja, jeg har ladet opp powerbanker, masse tepper, jeg har vann, noe mat som kan brukes. Det mest presserende. Men ingen varmekilde Har både strøm, Internett og telefon nå Endret 3 timer siden av Tussi
Simen1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden obygda skrev (4 timer siden): Da har du vært heldig. Ser ikke ut til at det har gått noen liv enn så lenge - men veldig mange skader helt fra syd og oppover mot Trondheim ser jeg i lokalpressen rundt omkring. I geografisk utstrekning så er nok årets storm spesiell ja. Men der den treffer - så er det ikke sikkert den har vært tøffere enn andre høst-stormer. Men at den rammer så mange - det er spesielt. Kan ikke huske å ha opplevd et slikt langvarig uvær. Det begynte i går - og ennå går trær overende..nesten 24 timer etter det startet... Jeg ser på windy.com at lavtrykkene står i kø. Det kommer mange på rekke og rad de nærmeste par ukene og treffer litt ulikt. Så det vil trolig fortsette med velting av trær. Ikke for å strø salt i såret, men det ser ut som vi kjører slalom mellom uværene her oppe i Troms. Tussi skrev (13 minutter siden): Men ingen varmekilde Det gjelder dessverre nesten alle nyere leiligheter, pga regelverk og prispress. Det burde vært påbudt at alle nye boliger mulighet for å fyre med ved. 2
Simen1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Noen kjappe fakta hentet fra ulike kilder: Vindkast på over 62 m/s er målt (på ei turisthytte på et fjell) 124 000 abonnenter har vært eller er uten strøm (ikke samtidig). Vestfold og Telemark skal få 100mm nedbør på 12 timer (husker ikke hvilke klokkeslett) 170 veier er eller har vært stengt som følge av uværet. Endret 1 time siden av Simen1 1
Duriello Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Sto å mekket middag, strømmen gikk. Strømmen kom tilbake, 2 av 4 plater på komfyr gir nå E (feilmelding) når jeg prøver å bruke de... 🙄 Edit* Fikset, komfyrvakt som hadde klikket. Dog rart den slo ut kun 2 av 4 plater. 😂 Endret 3 timer siden av Duriello 1
Subara Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden https://www.nettavisen.no/nyhetsvarsel/hele-landet-er-stengt-for-togtrafikk/s/5-95-2653615 En feil i kommunikasjonssystemet mellom togledere og tog har stanset all togtrafikk i Norge. – Det er en indirekte følge av uværet, sier Bane NORs pressekontakt Ola Nordli. 1
Maabren Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Nja, ikkje noko meir vær enn normalt for hausten. Egentlig litt skuffa, sia Amy framstår noko oppblåst...
Trestein Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Spørs hvordan det går om man får kraftig storm. På 1800 tallet var det noen som påstod at stormen var så kraftig at baken blåste av trærne. Tror det er veldig mange dårlige bygg rundtom i Norge. I gamle dager hadde de ikke råd å bygge noe som ikke tålte været. I dag er det utrolig lite fokus på annet en snelast. Når jeg bygget på huset mitt la jeg båndjern fra ramma og over taksperrene slik at vinden ikke skulle klare å løfte det av
kremt Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Høres ut som ditt område er lite rammet. Her er E6 stengt, 60 tusen av nettselskapets 250 tusen kunder er strømløse, de fleste over 12 timer allerede. Flere timer av dagen har mobilnett vært omtrent helt utilgjengelig. Varselet var egentlig ikke så ille her men ble oppjustert. Det er svært mange rammede særlig av strømbrudd. Trolig største problemene som har vært på omtrent 10 år men det er selvsagt tidlig å si enda. Enkelte kunder får beskjed om at de kan forbli strømløse i en uke. Omtrent halvparten av de strømløse samlet i ett fylke ser det ut til. Jeg var selv litt som deg når varselet kom, ahh bare en liten høststorm. Men det kan virkelig ramme mer enn du tror. Man bør alltid være forberedt. Det som gjorde dette enklere var null nedbør, bra dagslys en god del av døgnet fortsatt og ikke kalde temperaturer. Nå virker det som vinden har løyet så da er det vel på tide å fikse opp i ting og tang som samfunnet trenger for å gå rundt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå