Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva bør jeg bruke 350 tusen kroner på på hvis jeg er deprimert og ikke noe har mening?

Letterboxd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er relativt høyfungerende deprimert og har ingen mål eller ambisjoner. Lei av å være konstant nøytral. Jeg går til psykologer, men framgang tar tid. Jeg har 350.000 tusen kroner på kontoen og ingen gjeld. I teorien bør jeg ikke bruke alt, så for eksempel bruke 50 - 100 tusen av de.

Hvis man ikke har noe mening hva bør man gjøre? Prøve noe nytt?

- Dra på ferie? Man kan vel finne 2 ukers ferie for 50 tusen? Besøke Japan/Korea/Kina/Taiwan eller kanskje et enklere land der alle snakker engelsk?

- Kjøpe noe materialistisk? Gaming pc, teknologi eller noe slags kjøretøy? Jeg har ikke førerkort enda men kan betale for førerkurs

- Donere bort stor sum? Ikke garanti at jeg føler meg bedre etterpå, og hvem skal jeg donere til?

- Kosmetisk operasjon? Hår transplant? (har virkelig ikke lyst å gjøre noen av disse)

- Noen andre tanker eller ting man kan prøve?

Jeg går til psykologer og prøver å finne rette psykolog for meg, så se bort ifra psykolog som svar akkurat nå. Jeg gjør det allerede.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med legen om henvisning til ketamin behandling eller gå privat til en spesialist i meta kognitiv terapi, begge har en høy suksess ratio (9/10 meta kognitiv dog kan ta mer timer om en er i dyp depresjon hvor Ketamin ligger på omtrent samme tall men hjelper mer på dypere depresjon). 

Det er håp og det er enklere når man har penger på bok til å bli bedre fremfor offentlig og ikke oppdatert på spesialisering. 

Snakk med legen om det, om det er lang ventetid med ketamin så gå privat 5 timer på meta kognitiv og se hvordan du føler deg. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Takk for ketamin tipset. Det kan gi urineringshyppighet problemer, så jeg vet ikke om det er for meg.

Håper andre har noen tips hva bruke penger på

Skrevet (endret)

Sett det på høyrentekonto og få 5% avkastning mens du tar deg av det mentale - å tenke er gratis, begynn med verdier og mening - definer, utvikle og vedlikeholde. Bygg forgreninger for en robust struktur mellom variablene. Ta det som faller seg naturlig for deg og jobb deg videre derfra.

Ingenting kommer rekende på en fjøl, du må jobbe for alt, både for å skape og for å vedlikehold - det du ikke bruker renner bort i tidens elv..

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Letterboxd skrev (36 minutter siden):

Takk for ketamin tipset. Det kan gi urineringshyppighet problemer, så jeg vet ikke om det er for meg.

Håper andre har noen tips hva bruke penger på

Skulle ikke du kjøpe deg en bolig da? 

Når du er i det moduset der så bør du ikke slenge rundt deg med penger på "tullete" ting. Du kan trenge dem senere. Sett dem inn i fond. 

• Liker 1
Skrevet
Kakkelfant skrev (13 timer siden):

Sett det på høyrentekonto og få 5% avkastning mens du tar deg av det mentale - å tenke er gratis, begynn med verdier og mening - definer, utvikle og vedlikeholde. Bygg forgreninger for en robust struktur mellom variablene. Ta det som faller seg naturlig for deg og jobb deg videre derfra.

Ingenting kommer rekende på en fjøl, du må jobbe for alt, både for å skape og for å vedlikehold - det du ikke bruker renner bort i tidens elv..

Har ikke egne meninger og verdier. Jeg er et tomt egg som venter på å fylles med mening fra eksternt hold.

Skrevet
Letterboxd skrev (27 minutter siden):

Har ikke egne meninger og verdier. Jeg er et tomt egg som venter på å fylles med mening fra eksternt hold.

Fra eksternt hold? Fra andres innflytelse eller egen søken? Ved å bare vente skjer det lite.

Letterboxd skrev (20 timer siden):

Lei av å være konstant nøytral.

Er dette nøye overveide tanker? Tror du omverdenen opplever deg slik? Og er det forøvrig noe interesse for deg hva andre tenker om deg? Håper jo at du har en viss kontaktflate. 

Tviler likevel ikke på at du sitter med disse følelsene. 

Å skaffe seg en interesse er ikke umulig. Jeg overbeviste/smittet en interesse over til en barndomsvenn i en tung tid. Jeg er veldig happy med at han fant engasjement og som i tillegg gjorde hans tåkete og grå hverdag mye klarere. 

Du har jo laget deg en stor liste med mange muligheter, det er en god start.

Skrevet (endret)
46 minutes ago, Letterboxd said:

Det der er bullshit, og det vet du nok selv også - du har ihvertfall en mening om deg selv, og den er sitert ovenfor. Den vil vedvare så lenge du vedlikeholder den slik du gjør. Det er noe du har valgt selv, kanskje løsningen for å låse opp denne situasjonen du befinner deg i ligger i hvorfor?

Endret av Kakkelfant
  • Innsiktsfullt 1
Gjest 05b5d...852
Skrevet

I det minste så fyll opp IPS-kontoen i år og sett av en del til sparing. Man vet aldri når det kommer uventede regninger. 

Anonymous poster hash: 05b5d...852

Skrevet
21 hours ago, Letterboxd said:

Hei. Jeg er relativt høyfungerende deprimert og har ingen mål eller ambisjoner. Lei av å være konstant nøytral. Jeg går til psykologer, men framgang tar tid. Jeg har 350.000 tusen kroner på kontoen og ingen gjeld. I teorien bør jeg ikke bruke alt, så for eksempel bruke 50 - 100 tusen av de.

Hvis man ikke har noe mening hva bør man gjøre? Prøve noe nytt?

- Dra på ferie? Man kan vel finne 2 ukers ferie for 50 tusen? Besøke Japan/Korea/Kina/Taiwan eller kanskje et enklere land der alle snakker engelsk?

- Kjøpe noe materialistisk? Gaming pc, teknologi eller noe slags kjøretøy? Jeg har ikke førerkort enda men kan betale for førerkurs

- Donere bort stor sum? Ikke garanti at jeg føler meg bedre etterpå, og hvem skal jeg donere til?

- Kosmetisk operasjon? Hår transplant? (har virkelig ikke lyst å gjøre noen av disse)

- Noen andre tanker eller ting man kan prøve?

Jeg går til psykologer og prøver å finne rette psykolog for meg, så se bort ifra psykolog som svar akkurat nå. Jeg gjør det allerede.

Du sier ingenting om å ha en nedbetalt bolig. Det trenger du når du blir eldre, så jeg ville startet med å kjøpe en leilighet eller et hus.

• Liker 1
Gjest 05b5d...852
Skrevet

Enig. Den summen tilsvarer egenkapitalen til en rasjonell bolig. 

Anonymous poster hash: 05b5d...852

Skrevet

Om en bare skal se på reise alternativet, ha is i magen og finn billige billetter til Asia. En vei. F.eks. Thailand eller annet lavkost land som en kan reise relativt enkelt til. 

kombiner gjerne med bonuspoeng for å få ned prisen.

dra så til et billig område og lev billig så lenge pengene rekker.

om du ikke får oppsving i humøret bør du reise hjem, i alle fall om du begynner å misbruke alkohol eller verre stoffer for å få det opp.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det er ikke så mange dager siden du drømte om utdanning. Du trenger ikke bruke penger på det, men jeg synes kanskje du skulle vurdere ketamin hvis mye annet ikke har fungert. Eventuelle vannlatingsproblemer vil jo kun være knyttet opp mot behandlingen og ikle resten av livet. Da må en se på hva en kan oppnå. Kanskje er det det som skal til for at du skal oppnå drømmene dine? Det kan tilbys offentlig 

Endret av Tussi
Skrevet
Tussi skrev (16 timer siden):

Det er ikke så mange dager siden du drømte om utdanning. Du trenger ikke bruke penger på det, men jeg synes kanskje du skulle vurdere ketamin hvis mye annet ikke har fungert. Eventuelle vannlatingsproblemer vil jo kun være knyttet opp mot behandlingen og ikle resten av livet. Da må en se på hva en kan oppnå. Kanskje er det det som skal til for at du skal oppnå drømmene dine? Det kan tilbys offentlig 

Tråder jeg skriver her på forumet er nettop det, drømmer. Siden jeg ikke har mening vurderer jeg flere ting for å håpe at noe slår meg. Har ikke noe annet valg når man ikke vet hva man selv vil, da kan man bare diskutere med andre og høre hva de tenker

Skrevet

Kjør på med personlig trener.   Da får du potensielt mye mer ut av treningen.

Behandlingsforsikring er også noe det kan være greit å bruke penger på.

• Liker 1
Skrevet
AnnonymG skrev (12 timer siden):

Bruk det på psykolog.

Takk for alle tips. Jeg får hjelp av psykologer men det tar litt tid og kan være vanskelig å faktisk sette seg ut i å prøve ting i livet.

Noe sosialt jeg kan bruke pengen på? Vi diskutere at jeg bør bli mer sosialt og overkomme angsten så mye som mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...