Gå til innhold

Skulle kjøre på tvers av USA med Teslas «autopilot»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fortsatt akkurat det samme som AutoDrive i Cyberpunk 2077 altså. :thumbup:

Som jeg skrev på GoG-forumet tidligere i dag:

Sitat

So maybe CDPR took inspiration from that. The self-driving feature is anyway what Tesla would call a Level 5, but is in reality only level 2 - so let go of the steering wheel, relax, listen to some music and BE READY TO HIT THE BRAKES AT ANY TIME!!!

Jeg kan forstå at selvkjøring vil til slutt bli en realitet, men vi er ikke der ennå. Ikke på langt nær. Og alle slike forsøk må bli behandlet som det - ett forsøk. Hvor man på et øyeblikk er klar til å ta over kontrollen selv. Evt. bare godta kollisjonen, og så lære av det i etterkant. Men da gjerne på en lukket bane...

Og hvis passasjeren oppdaget hindringen, hvorfor ble ikke kjøretøyet forsøkt stoppet av "føreren"? Etter hva jeg kan se av videoen så gikk det både ganske fort, og...jeg ser ingen forsøk på å bremse.

Skrevet
PaladinNO skrev (30 minutter siden):

Og hvis passasjeren oppdaget hindringen, hvorfor ble ikke kjøretøyet forsøkt stoppet av "føreren"? Etter hva jeg kan se av videoen så gikk det både ganske fort, og...jeg ser ingen forsøk på å bremse.

De ville vel se om bilen kom til å håndtere det, og ventet litt for lenge med å finne det ut.

PaladinNO skrev (31 minutter siden):

Jeg kan forstå at selvkjøring vil til slutt bli en realitet, men vi er ikke der ennå. Ikke på langt nær. Og alle slike forsøk må bli behandlet som det - ett forsøk. Hvor man på et øyeblikk er klar til å ta over kontrollen selv. Evt. bare godta kollisjonen, og så lære av det i etterkant. Men da gjerne på en lukket bane...

Jeg tror faktisk ikke nivå 5 selvkjøring kommer til å bli en realitet. Ikke i vår levetid i hvert fall. Det er så utrolig mange nyanser som skal håndteres. Mengden data et menneske prosesserer hvert sekund er helt insane. Mesteparten prosesseres "automatisk" av instinktene våre, som har blitt finjustert igjennom hundretusener av år. Tanken på at vi skal klare å lage en datamaskin som kan gjøre denne prosesseringen er egentlig helt absurd.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, PaladinNO said:

Om du ser på videoen, så trodde de at det var "roadkill", altså ikke farlig å kjøre på. At det faktisk var en bit av rent stål ble ikke oppdaget før det var for sent. Med andre ord, FSD feilet på samme måte som mennesket feilet her. 

Skrevet
John-B skrev (48 minutter siden):

Om du ser på videoen, så trodde de at det var "roadkill", altså ikke farlig å kjøre på. At det faktisk var en bit av rent stål ble ikke oppdaget før det var for sent. Med andre ord, FSD feilet på samme måte som mennesket feilet her. 

Et hvert menneske som fortjener å ha førerkort forsøker å unngå ting som ligger i veien før man vet hva det er. Et menneske hadde ikke feilet her, med mindre det var tidendes mest udugelige sjåfør.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
20 minutes ago, Kajac said:

Et menneske hadde ikke feilet her

Videoen viser jo bokstavelig talt et menneske som feiler.

Jeg er enig i at en god sjåfør ikke bare antar at det er mulig å kjøre over, men nå er det jo sånn at det er mange dårlige sjåfører, for påkjørsler av objekter i veibanen skjer jo konstant.

• Liker 2
Skrevet
19 minutes ago, John-B said:

Videoen viser at hele konseptet FSD (Supervised) er en 'recipe for disaster'. Fra sjåføren blir gjort oppmerksom på at det ligger noe i veibanen til vedkommende tar tak i rattet, er det allerede for sent. Automatikken sender bilen inn i en faresituasjon, og sjåføren har altfor kort tid på seg til å forhindre smellen.

En sjåfør som selv må styre bilen vil være nødt til å følge med på veien, og vil dermed ha mer tid på seg til å vurdere hva som er lurest å gjøre. Å kjøre over en ukjent gjenstand i veibanen er ikke alltid lurt.

Forskning viser tydelig at mennesker er dårlige på å utføre oppgaver som handler om at de skal følge med på et annet system og så gripe inn når systemet gjør eller har gjort en feil. I slike situasjoner mister mennesker lett fokus etter kort tid, de kjeder seg, og de blir lett distrahert. Konsekvensen er at reaksjonstiden blir lenger. Å be et menneske om å passe på at en bil ikke gjør noen feil, er å be om trøbbel. (En Formel 1-fører kunne kanskje klart det i 2 timer i strekk, men de gutta vil jo uansett helst styre bilen selv.)

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Han kom jo veldig langt før det smalt. Nesten 100km. En norsk gjennomsnitts bilist kjører 500 millioner km mellom hver dødsulykke. Men det er en gjennomsnitts fører. Ikke en god

For litt perspektiv. Om man hadde sendt 100 000FSD teslaer fra øst til veskyst og alle utenom en hadde krasjet alvorlig(dødsulykke) så hadde fsd vert like bra som en gjennomsnitts fører i Norge.

Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

For litt perspektiv. Om man hadde sendt 100 000FSD teslaer fra øst til veskyst og alle utenom en hadde krasjet alvorlig(dødsulykke) så hadde fsd vert like bra som en gjennomsnitts fører i Norge.

Jeg håper det du mener er ingen utenom en.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kajac skrev (5 timer siden):

Jeg tror faktisk ikke nivå 5 selvkjøring kommer til å bli en realitet. Ikke i vår levetid i hvert fall. Det er så utrolig mange nyanser som skal håndteres. Mengden data et menneske prosesserer hvert sekund er helt insane. Mesteparten prosesseres "automatisk" av instinktene våre, som har blitt finjustert igjennom hundretusener av år. Tanken på at vi skal klare å lage en datamaskin som kan gjøre denne prosesseringen er egentlig helt absurd.

Så fort som hastigheita på datamaskiner utvikler seg så tek det ikkje så lang tid før datamaskinene er gode nok. Sjølv om instinkta vår reagerer raskt så er utfordringa at mange også reagerer feil fordi ein reagerer utan å ha full oversikt. Då får vi typiske møteulykker der ein bilisten vrenger bilen over i motsatt køyrefelt fordi det hopper ein katt ut i vegen. Rasjonelt sett hadde det vært betre å ikkje reagere og kanskje køyre på katten enn det er å forsøke å styre unna og få ein bil i fronten. 

Eg trur likevel at nøkkelen til sjølvkøyrande nivå 5 bilar er at ein må blande sensorteknologien. Å skulle få til heilt sjølvkøyrande bilar basert på billige webkameraer vil ta mykje lenger tid før vi får datamaskiner som berre ved hjelp av 2D bilder klarer å forstå trafikkbildet. Vi må nok ta oss råd til å bruke mellom anna LIDAR-teknologi. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

tek.no er rimelig dårlig for tiden, men sjelden har det vært dårligere enn dette. Jeg antar eneste hensikt er å drive irritasjon og klikk, så jeg får vel delvis forbanne meg selv for å i det hele tatt gidde skrive denne kommentaren.

• Liker 2
Skrevet
frohmage skrev (1 time siden):

Jeg håper det du mener er ingen utenom en.

Ja en liten feil der. Som sagt alle 99 999 fsd bilene måtte klart den 5000km lange turen uten å krasje. Her er det en som har klart 100km

Skrevet
John-B skrev (18 timer siden):

Jeg er enig i at en god sjåfør ikke bare antar at det er mulig å kjøre over, men nå er det jo sånn at det er mange dårlige sjåfører, for påkjørsler av objekter i veibanen skjer jo konstant.

Siter alt jeg skriver hvis du skal svare på det...

«Et menneske hadde ikke feilet her, med mindre det var tidendes mest udugelige sjåfør.»

Skrevet
19 hours ago, The Avatar said:

Så fort som hastigheita på datamaskiner utvikler seg så tek det ikkje så lang tid før datamaskinene er gode nok.

Hvis man gjør feil ting, så spiller det ingen rolle hvor fort man gjør det ...

• Liker 1
Skrevet (endret)
22 hours ago, nebrewfoz said:

En sjåfør som selv må styre bilen vil være nødt til å følge med på veien, og vil dermed ha mer tid på seg til å vurdere hva som er lurest å gjøre. Å kjøre over en ukjent gjenstand i veibanen er ikke alltid lurt.

Det kan være, men forstår ikke hvilken relevans det har til denne saken? I denne saken så HAR jo sjåføren fulgt med på veien, men vurdert at objektet som lå der ikke var problematisk å kjøre over. Med andre ord, nøyaktig det samme ville mest sannsynlig skjedd om de kjørte uten autopilot.

Merk at de kjørte i over 123 km/t, det er ikke lett å vurdere hva som ligger i veien i en slik hastighet, og i de fleste tilfeller vil det være tryggere å kjøre over det, enn å bråbremse/svinge unna. I dette tilfellet var det derimot en feil vurdering, siden det viste seg å være det absolutt verste materialet mulig: rent stål.

Endret av John-B
Skrevet
14 minutes ago, John-B said:

Det kan være, men forstår ikke hvilken relevans det har til denne saken? I denne saken så HAR jo sjåføren fulgt med på veien, men vurdert at objektet som lå der ikke var problematisk å kjøre over. Med andre ord, nøyaktig det samme ville mest sannsynlig skjedd om de kjørte uten autopilot.

Hvis de hadde kjørt uten autopilot, så ville sjåføren allerede hatt hendene på rattet idet han oppdaget objektet, og dermed hatt mer tid på seg til evt å gjøre noe. Og vi vet vel egentlig ikke hvor godt sjåføren fulgte med på veien heller. Passasjeren peker og har derfor tydeligvis sett noe, men ingen vet vel med sikkerhet hvor oppmerksom sjåføren var ...

Hvis jeg ser et såpass stort objekt i veibanen foran meg, så vil jeg se det på så lang avstand at jeg fint rekker å bremse ned og (i dette tilfellet) passere det på høyre side - selv om jeg ligger i 120 km/t. Påstanden om at det i de fleste tilfeller vil lønne seg å kjøre over et objekt i veibanen tar jeg med en klype salt, men hvis man har en annen bil liggende på støtfangeren sin er det jo kanskje en annen sak. Da er det i det minste en fordel om sjåføren (eller 'autopiloten') følger med på hva bilen foran gjør.

Skrevet

Fra Tek-artikkelen:

"I 2016 lovet Tesla-sjefen Elon Musk at selskapet skulle klare en fullstendig selvkjørende tur mellom Los Angeles og New York innen utgangen av 2017 – en tur på omtrent 4500 kilometer.  Løftet er fortsatt ikke innfridd av Tesla...."

Det at Tesla skulle oppnå "full selvkjøring til neste år" lovte Musk allerede i 2014.

Men la oss se mer på alle løftene til Tesla-sjefen, som så mange Tesla-fænbo......øh.....entusiaster i Norge har gjort knefall for, i den hensikt å virkelig understreke Musks imponerende spådomsferdigheter og teft for hva fremtiden vil bringe:

2014: "Tesla oppnår full selvkjøring neste år".
Musk fortsatte med disse spådommene hvert bidige år i de påfølgende årene om at det skulle skje “neste år”. Realiteten er et der er null Tesla på veiene med full selvkjøring selv 10 år etterpå, dvs i år når vi skriver 2025.

2014: “De første mennesker på planeten Mars lander der senest 2024”.
Realiteten er at Space X idag, 2025, ikke er i nærheten av å komme seg til månen engang, langt mindre til mars, og Space X har ikke engang begynt å utvikle romdrakten som trenges for å bevege seg rundt på månen/mars og som er en obligatorisk pre-rekvisitt for at noe sånt skal skje.

2015: “En Tesla vil ha 1000 km rekkevidde innen 2017”.
Realiteten er at en slik Tesla ikke er lansert ennå når vi skriver 2025, dvs 10 år etterpå. I mellomtiden har konkurrentene oppvist biler med lengre rekkevidde en dagens mest langtrekkende Tesla.

2016: “Tesla-sjåfører vil bli istand til å tilkalle sine biler fra hvorsomhelst på land om to år, eksempelvis fra New York til Los Angeles”.
Realiteten er dette aldri skjedde. Da to år var gått ville Musk aldri innrømme at han hadde tatt feil. Istedet påsto han (som med alt annet han lover) at dette var “rett rundt hjørnet”.

2017: “Space X vil tilby private reiser til månen innen 2018”.
Realiteten er at SpaxeX idag i 2025 ikke er i nærheten av dette, se kommentaren om Mars-spådommen fra 2014 . Den mest fremragende og realistiske planen angående månebesøk tilhører NASA, ikke SpaceX, og den går ut på å fly fire astronauter i et Orion romfartøy rundt månen tidligst i februar 2026. 

2018: “Jeg starter en godteri-butikk, den kommer til å bli fantastisk, og jeg er superseriøs om dette”.
Realiteten er at det aldri skjedde. Mange har påstått at Musk er svært intelligent. Så spørs det da hvor ansvarlig og intelligent det er å pushe enda mer sukker på amerikanske ungdommer som allerede lider under en eksploderende fedme- og diabetes-epidemi, for egen vinning.

2019: "Der vil være 1 million Tesla robot-taxier på veiene innen 2020".
Realiteten var et der var null robot-taxier fra Tesla på veiene, hverken i 2020 eller idag når vi skriver september 2025.

2019: “Neuralink vil finnes i menneskelige hjerner innen 2020”.
Realiteten er at det foreløpig er kjent at kun en eneste forsøksperson har fått dette (demonstrert i 2024) og at det vil gå enda flere år enda før man kan starte opp begrensede forsøk på kontrollerte populasjoner av mennesker i den hensikt å godkjenne dette for generell medisinsk behandling (såkalte fase-4-forsøk), dvs presis det som Musk preiket om. Og i mellomtiden har konkurrenter gått forbi og hatt mer suksess med sine produkter. Ikke nok med det, Musk spådde også at Neuralink ville kurere autisme, som er det reneste sprøyt ettersom autisme hverken er en sykdom eller pr def noe som kan kureres.

2020 (mars): “Der vil ikke være nye COVID-tilfeller i US i slutten av april”.
Realiteten ble at der var 20 000 nye tilfeller daglig i slutten av april i US. Musk viste seg også å være en pandemi-fornekter, skal man dømme etter hans merkelige tweets på X.

2020: “En million mennesker vil bo på Mars innen 2050”.
Realiteten er at dette vil kreve ca 100 000 reiser med Starship og vil koste billioner av dollar (jepp, her bruker jeg den norske betydningen av en billion, som er et tall med 12 nuller bak) slik farkosten foreligger idag. Se forøvrig Musks spådom fra 2014 ovenfor om reise til Mars. Og da har jeg ennå ikke nevnt infrastrukturen som påkreves forhåndsbygd på Mars med underjordiske boenheter og selvforsyning/dyrking av mat. Det er absolutt ingen med greie på romfart som trodde et sekund på Musks spådom, hverken da eller idag (eller som tror at mennesker noensinne kan bo på Mars i overfladiske boenheter med det nivået av kosmisk stråling som finnes der).

2024: “SpaceX vil utføre bemannet reise til Mars om 4 år, men i tilfelle problemer blir det to års utsettelse”.
Realiteten er at SpaceX ikke er i nærheten av å klare dette.

Listen ovenfor over Musks feilaktige spådommer og fullstendige urealistiske planer er ikke uttømmende. Jeg kunne også nevnt noe om den såkalte “HyperLoop” som han begynte å tvitre om allerede i 2013 og påsto at han skulle bygge, og som var et system som skulle frakte passasjerer mellom Los Angeles og San Francisco i en hastighet av rundt 1000 km/t. Musk nevnte dette stadig i årene som fulgte. Men i 2017 hadde han plutselig moderert sine påstander, og annonserte at han istedet skulle bygge en tunnel, kun “The Loop” (altså uten ordet "Hyper" foran) som skulle frakte passasjerer mellom Chicago og O’Hare lufthavn i kun 145 km/t, dvs en tur som tar 12 minutter i fænsy autonome fartøy laget av glass og som tok 16 passasjerer. Fasiten ble til slutt at en enkel (nesten parodisk) versjon av denne ble bygd i Las Vegas, og den har hverken 16-passasjers autonome fartøy eller utrolige hastigheter. Istedet har den vanlige Teslaer, styrt av menneskelige sjåfører, som kjører sakte frem og tilbake i en tunnel.

Musk har i den senere tid vist sitt sanne ansikt ved å tvitre antisemittiske kommentarer, han har prøvd å undergrave det nordiske sosialdemokratiet ved å nekte fagforeninger i Tesla Sverige. Musk har gitt sin offentlig støtte til et høyre-ekstremistisk parti i Tyskland, AfD, som mener nazitiden i Tyskland var ubetydelig, og med en leder som har fått dom for å leke seg med nazi-slagord, og som i sitt forsøk på historieforfalskning mener Hitler var kommunist. Musk donerte høsten 2024 ca 2.7 millarder kr i støtte til presidentkampanjen til Donald Trump. Musk fikk også nynazistene til å fryde seg med hans Hitler-hilsen ifm innsettelsen av Trump som president. Trump er som kjent en ytre-høyre-sympatisør med sterke fascistiske tendenser, som beundrer diktatorer og som har ytret at han ønsker å bli diktator sjøl, han sier at han hater sine opponenter og vil fengsle alle som er uenige med han, og han mener Hitler gjorde mye bra. Trump er beviselig medlem av QAnon, skal man dømme etter QAnon-nålen som Trump til tider har båret på sine jakkekrage. Qanon er en sekt som tror på konspirasjonsteorier som f.eks at Jo Biden og Hillary Clinton er øgler som skjuler seg bak menneske-ham og som leder en verdensomspennende satanistisk pedofiliring som kidnapper og spiser barn. Trump er også klimafornekter og har sagt han skal åpne oljekranene under mottoet "drill baby, drill", han vil trekke USA ut av Parisavtalen, og forøvrig fjerne vernestatusen for en rekke naturområder i den hensikt å tillate prøveleting etter olje mens han er president. Det siste skulle vel i grunnen fortelle mer om sannheten om Musks klima-engasjement enn det forteller om Trump.

Når det gjelder bilen Tesla som produkt, så er det slik at Tesla blir funnet dårligst med flest feil i følge uavhengige undersøkelser år etter år etter år etter år etter år, og det meldes om at lakken er dårlig, bremsene er dårlige, og brukt-prisen på Tesla raser ned i bunn. Av alle bilmerker så topper Tesla værsting-statistikken over antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet. Uavhengige undersøkelser gjort av sikkerhetsmyndigheter viser klart at Teslas politikk, som handler om at alle fysiske hendler og knapper skal inn på touch-skjermen, står nesten til sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker, og at touch-skjermens bruk sikkerhetsmessig er er å sammenligne med mobilbruk i bil. Men likevel skal folk på død og liv ha Tesla, uten at de helt sjøl vet hvorfor, og uansett om de må gå så langt som sjøl å installere en erstatning for Teslas manglende blinklys-hendel, skal vi tro denne artikkelen.
Snakk om keiserens nye klær og tidenes mest oppblåste hype.

Verden vil sannelig bedras.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...