Subara Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden jallajall skrev (3 minutter siden): Fordi vi er et monarki? Og slipper å ha president? Ja, kanskje det. Alt samarbeidet i Regjeringen og Stortinget er en god ting. Dessuten at statsministeren vår står for humane verdier. 4
Imaginacíon Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 22 minutes ago, jallajall said: USA har aldri vært et demokrati, de er konstruert for å ikke være det. Men nå ligner de ikke på et demokrati engang. Alt faller sammen i kaos og vold. 2
Imaginacíon Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 12 minutes ago, jallajall said: Fordi vi er et monarki? Fordi vi er et rolig og fredelig sosialdemokrati. 3
Bjerknez Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Har sett videoen hvor han ble skutt. Altså den usensurerte. Ser ikke pent ut, for å si det sånn. For meg så det ut til at han døde momentant, men det sies at han først ble erklert død en time etterpå... Det har allerede dukket opp konspirasjonsteorier omat livvaktene hans var med på det etc. Om det stemmer skal jeg ikke mene så mye om. Uansett ille at enkelte i USA ikke klarer og holde fingeren borte fra avtrekkeren. For meg virker det som om det klør i fingrene på enkelte. Våpenloven der borte er jo helt fjern. Greit nok at dem aller fleste oppfører seg, men hadde alle i Norge hatt lov til å bære våpen så kan du banne på at det også hadde blitt brukt oftere. For meg så fremstår den gjengse amerikaner som ganske lavpannet. 1
Sir Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Imaginacíon skrev (3 timer siden): Kansellering bør bekjempes. Hvis ikke blir ytringsfriheten en vits. Så boikott, sanksjoner, etc. er du imot det pr definisjon, eller gjelder det bare enkeltpersoner? 1
Baranladion Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Red Frostraven skrev (1 time siden): ...etter hva, circa år 1800..? Det tok kristne 1750 år å forstå hva han sa? Tok alle tidligere kristne feil, eller tilpasset kristendommen seg humanistiske verdier og vitenskapen, og begrunnet dette som nødvendig? Fremdeles den dag i dag er det kristne som ønsker å forby homofili, og det er bare første steg. De fleste velfungerende samfunn har tilpasset seg humanistiske verdier og vitenskapen. Man kan hevde at Kristendom, eller Islam ønsker å gå bakover i tid , men man ser de samme tingene skje i samfunn som ikke har religion også (Nord Korea, Sovjetunionen som eksempler). Religion er ofte verktøyet, men ikke alltid. Når det er sagt, så er jeg selvsagt helt imot at politikk skal styres av religiøse tanker, være seg kristendom, Islam, Hinduismen eller andre trosretninger.
Red Frostraven Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Revie skrev (1 time siden): Selvsagt enig i at demonisering og dehumanisering er feil. Jeg har også sagt at jeg er langt fra enig med Kirk i masse, men han sitter som sagt for åpen mikrofon og lar alle uttale seg. ...etter å ha memorisert talking-points og hooks for å komme inn dit, i hensikt å manipulere folk til å falle for innøvd ferdigtygget retorikk som samtidig spres av andre tilsvarende kanaler slik at budskapet høres kjent ut... ...og som nevnt i den andre tråden, så ledet han organisasjoner med mål om å påvirke ungdom med propaganda... Sitat Kirk was CEO, chief fundraiser, and the public face of Turning Point USA from its founding to his death in 2025.[8][3] He co-founded the organization in 2012 at 18 years of age.[9] According to The New York Times, he turned the organization into a "well-funded media operation, backed by conservative megadonors like the Wyoming businessman Foster Friess".[10] TPUSA's activities include publication of the Professor Watchlist and the School Board Watchlist.[11] Critics of these watchlists say that they threaten academic freedom and have led to the targeted harassment of academics.[12][13] In 2019, the Professor Watchlist was briefly suspended by its web host.[14] Kirk and President Donald Trump speaking with attendees at a Turning Point Action Conference in 2023 In 2020, ProPublica investigated the finances of TPUSA and found that the organization made "misleading financial claims", that the audits were not done by an independent auditor, and that the leaders had enriched themselves while advocating for Trump. ProPublica also reported that Kirk's salary from TPUSA had increased from $27,000 to nearly $300,000 and that he had bought an $855,000 condo in Longboat Key, Florida.[15] In 2020, Turning Point USA had $39.2 million in revenues.[16] Kirk earned a salary of more than $325,000 from TPUSA and related organizations. In 2021, TPUSA announced an online academy targeted towards students in schools "poisoning our youth with anti-American ideas". Turning Point Academy was intended to cater to families seeking an "America-first education". Arizona education firm StrongMind initially partnered with TPUSA with plans to open the academy by the fall of 2022 and assessed its "potential to generate over $40 million in gross revenue at full capacity (10,000 students)". The partnership ended after StrongMind received backlash from its own employees and key subcontractor Freedom Learning Group, which prepared course content for the academy, also backed out.[18] ...inkludert en gruppe som deltok i å fylle opp arrangementer som dekket de høyreekstreme som ledet stormingen av kongressen: Sitat Turning Point Action Main article: Turning Point Action In May 2019, it was reported that Kirk was preparing to launch Turning Point Action, a 501(c)(4) entity designed to target Democrats.[19] In July 2019, Kirk announced that Turning Point Action had acquired Students for Trump along with "all associated media assets."[20] He became chairman and launched a campaign to recruit one million students for the 2020 Trump re-election campaign.[21] The unsuccessful effort led to TPUSA and the Trump campaign blaming each other for an overall decline in youth support for Trump.[22] In December 2022, Kirk announced the Mount Vernon Project, an initiative by Turning Point Action to remove members from the Republican National Committee who were not "grassroot conservatives".[23] On January 5, 2021, the day before the Washington, D.C., protest that led to the January 6 United States Capitol attack, Kirk wrote on Twitter that Turning Point Action and Students for Trump were sending more than 80 "buses of patriots to D.C. to fight for this president".[24][25][26] A spokesman for Turning Point said that the groups ended up sending seven buses, not 80, with 350 students.[24][27] In the lead-up to the storming, Kirk said he was "getting 500 emails a minute calling for a civil war."[28] Publix heiress Julie Fancelli gave Kirk's organizations $1.25 million to fund the buses to the January 6 event. Kirk also paid $60,000 for Kimberly Guilfoyle to speak at the Trump rally.[29] Afterward, Kirk said the violent acts at the Capitol were not an insurrection and did not represent mainstream Trump supporters.[30][31] Appearing before the United States House Select Committee on the January 6 Attack in December 2022, Kirk pleaded the Fifth Amendment privilege against self-incrimination. His team provided the committee "with 8,000 pages of records in response to its requests".[32] In another closed-door meeting of the House January 6 Committee, Ali Alexander blamed Kirk and Turning Point USA for financing the travel of demonstrators to the Stop the Steal rally.[33] Andrew Kolvet, a Turning Point USA spokesperson denied that Kirk advocated for violence and gave a statement saying "Charlie wants to save America with words, persuasion, courage and common sense, The left is desperate to conjure up some Christian boogeyman that simply doesn't exist. We're telling churches: Either get involved and have a say in the direction of your country or you’ll leave a void that someone else who doesn’t share your values will fill."[34] ... 3 2
Phantom Software Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden At det går an å være så dum... https://www.nrk.no/norge/kirk-drapet_-hoyre-politiker-legger-seg-flat-etter-innlegg-om-_transideologi_-1.17568037 Bør ryke ut av politikken spør du meg, dette er en person som er altfor lettpåvirkelig av konspirasjonsteorier til å ha politisk makt. 3 1
Sir Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Snikpellik skrev (4 timer siden): Han har blant annet foreslått å slå migranter i USA med pisk. Kirk supported shooting near and whipping migrants at the southern border. “You can start with firing next to them. Say, hey. We have weapons. We're willing to use them,” Kirk said. He later added, “Of course you should be able to use whips against foreigners that are coming into your country. Why is that controversial?” https://www.mediamatters.org/charlie-kirk/charlie-kirk-has-history-violent-and-bigoted-rhetoric-he-was-first-guest-california La meg gjette, du har ikke sjekket kilden? 3 2
mandodiao Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Baranladion skrev (5 minutter siden): De fleste velfungerende samfunn har tilpasset seg humanistiske verdier og vitenskapen. Man kan hevde at Kristendom, eller Islam ønsker å gå bakover i tid , men man ser de samme tingene skje i samfunn som ikke har religion også (Nord Korea, Sovjetunionen som eksempler). Religion er ofte verktøyet, men ikke alltid. Når det er sagt, så er jeg selvsagt helt imot at politikk skal styres av religiøse tanker, være seg kristendom, Islam, Hinduismen eller andre trosretninger. Fellesnevneren er at de er mennesker. Og eksemplene er beviser for hvor langt onde mennesker er villige til å gå for å få utløp for sitt makt og kontrollbehov. Samt hvor lett påvirkelige vi andre kan være når rammene er satt. Hvor mange gode menesker trenger man for å kompensere for en ond? Og hvor mye multipliserer det seg når den onde får reell makt. Og ikke minst nedarvet makt. Av relevanse for de siste diskusjonene her, så står folk å argumenter for at det ikke finnes noe mellom to kjønn, samtidig som de mener at Gud finnes. Og alt stammer fra å kontrollere andre. 6 1
Snikpellik Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Sir skrev (7 minutter siden): La meg gjette, du har ikke sjekket kilden? Jo. Kilden står oppført, du kan se Rumble-klippet på lenken. Endret 12 timer siden av Snikpellik 4
pølsemaker Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Amerikanernes forhold til våpen, vold og sex har i alle år vært avvikende i forhold til norske og europeiske forhold. Tror det er fåfengt å prøve å forstå amerikanerne med hvordan vi forstår oss selv. Sett utenfra gjennom brillene til norske medier, influensere og andre "eksperter" blir bildet todimensjonalt. Og som regel satt opp mot vår "overlegne" moral. USA er USA. Det er en land av immigranter. Mer multikulturellt enn noe annet, og kansje de som har lykkes best med integrering. Et land som er tuftet på at man må klare seg selv. Et land som nå begynner knake i sammenføyningene. Noe er ute av balanse. Folk som Donald Trump kommer ikke til makten på slump. Det skyldes dype strukturelle problemer. Man har sett dette i flere årtier. Skoleskytinger, økende fattigdom, bostedsløshet osv. Kirk hadde sine overbevisninger om årsaken til alt dette. Sett fra et amerikansk kristenkonservativt perspektiv. Et perspektiv uhorvelig mange amerikanere deler. Mange ganger flere enn det finnes innbyggere i Norge. Hans perspektiver er elleville for oss nordmenn. Men langt mer mainstream over there. 1
Mr.M Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Phantom Software skrev (9 minutter siden): At det går an å være så dum... https://www.nrk.no/norge/kirk-drapet_-hoyre-politiker-legger-seg-flat-etter-innlegg-om-_transideologi_-1.17568037 Bør ryke ut av politikken spør du meg, dette er en person som er altfor lettpåvirkelig av konspirasjonsteorier til å ha politisk makt. hva er greia med at transer plutselig blir utpekt som en fare? Jeg kjenner eller rettere sagt vet om to personer som er transer og ingen av dem fremstår som folkefiender. 5 1
pølsemaker Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Mr.M skrev (1 minutt siden): hva er greia med at transer plutselig blir utpekt som en fare? Jeg kjenner eller rettere sagt vet om to personer som er transer og ingen av dem fremstår som folkefiender. Fordi nordmenn har fått en greie med å se til USA og automatisk overføre til Norge. 4 1
Sir Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Snikpellik skrev (5 minutter siden): Jo. Kilden står oppført, du kan se Rumble-klippet på lenken. Ok, så da vet du at han ikke oppfordret til vold mot migranter, men du velger allikevel å fremstille det slik. Hva tenker du om det? 4
pølsemaker Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Det er så rasistisk i USA at da må det være det her og. Vi er jo akkurat som de. Vi har et ganske forvrengt speilbilde av USA... 1
Imaginacíon Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 33 minutes ago, Sir said: Så boikott, sanksjoner, etc. er du imot det pr definisjon, eller gjelder det bare enkeltpersoner? Jeg er for boikott og sanksjoner når det er på sin plass. Da snakker vi tross alt om langt verre ting enn noen som slår en usmakelig vits. 5
Imaginacíon Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 37 minutes ago, Bjerknez said: Har sett videoen hvor han ble skutt. Altså den usensurerte. Ser ikke pent ut, for å si det sånn. For meg så det ut til at han døde momentant, men det sies at han først ble erklert død en time etterpå... Det har allerede dukket opp konspirasjonsteorier omat livvaktene hans var med på det etc. Om det stemmer skal jeg ikke mene så mye om. Uansett ille at enkelte i USA ikke klarer og holde fingeren borte fra avtrekkeren. For meg virker det som om det klør i fingrene på enkelte. Våpenloven der borte er jo helt fjern. Greit nok at dem aller fleste oppfører seg, men hadde alle i Norge hatt lov til å bære våpen så kan du banne på at det også hadde blitt brukt oftere. For meg så fremstår den gjengse amerikaner som ganske lavpannet. Det er mange intelligente amerikanere, men de har ordnet seg slik at kaos og vold blir forsterket, spesielt etter at Trump kom til makten. 4
Sir Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Imaginacíon skrev (1 minutt siden): Jeg er for boikott og sanksjoner når det er på sin plass. Da snakker vi tross alt om langt verre ting enn noen som slår en usmakelig vits. Burde ikke det være opp til de som ønsker å boikotte eller sanksjonere å avgjøre? På samme måte som du velger å ikke kansellere Kaur, så er det andre som synes dette samlet sett var mer enn "en usmakelig vits". 1
Folkflesk Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Crooked Cracker skrev (2 timer siden): Jada, sikkert bare et tilfeldig offer. Nå var der uklare og litt rare motiver i de to attentatene mot Trump, så hvorfor skal man automatisk konkludere med at det var et soleklart politisk motiv her? Skjønner at Trump og hans zombie-aktige tilhengerne går man av huse for å gjøre det, men normale folk vil gjerne avvente resultater fra etterforskningen. Endret 12 timer siden av Folkflesk 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå