Sjørøver Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Det har vært diskutert litt på forskjellige sosiale medium og forum: Vi er over middagshøyden nå. Den beste bilen er lagd. Så da lurer jeg på, hvilket år var peak bil? Om du bare skulle få kjøpt biler fra ett bestemt år resten av ditt liv, hvilket år hadde det vært? Jeg er åpen for andre tolkninger av peak bil, men at den beste bilen allerede er lagd er udiskutabelt. For meg så blir det rundt år 2010 et sted. Kan legge til en diskusjon mellom Jezza og Harry der de diskuterer dette: Endret 15 timer siden av Sjørøver
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden for meg som har fokus på teknologi så vill jeg si i år. De blir stadig bedre her, selv om en kanskje taper på andre områder. Så det kommer vell litt an på hva en er ute etter. 2 2
Iki Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Sjørøver skrev (12 minutter siden): Om du bare skulle få kjøpt biler fra ett bestemt år resten av ditt liv Da håper jeg på at jeg ikke lever lenge nok til at dette blir et problem. Forhåpentligvis slipper jeg å kjøpe to biler, da bil nr 2 ville vært alt for utdatert.
El burro Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Jeg verdsetter kvalitet, driftsikkerhet og enkelhet så da må det bli 80 og 90 tallet. Mercedes W124 og Toyota Land Cruiser fra denne perioden er gode eksempler på biler som varer lenge med vanlig vedlikehold. Bruksbilen min er en 1983 Land Cruiser HJ60 som bare fungerer bortsett fra noen småproblemer som er resultatet av tidligere eier sin uvitenhet, har også en Fiat Punto Mk2 som er utrolig morsom å kjøre og enkel å skru på selv. 1
Zepticon Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Peak bil er Lotus Elise, Mazda Miata, og alt som 90-tallets japan og tyskland produserte.
Habla Møberg Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Det hadde vært kjekt med en bil fra type 90-tallet. Mens biler fremdeles ble bygget for å vare. En Corolla fra den tiden er jo henimot umulig å drepe. Men teknologien går fremover. Både ift sikkerhet og komfort. Skulle jeg hatt en god traver i dag ville jeg funnet meg en som har en god kombo motor/gir, som har vist seg å vare. Men og med utstyr som AC, ESP, ABS, fartsholder muligens. AC ikke bare for de varme dagene, men for å holde bilen tørr. Biler uten AC rustet mye mer (fra innsiden) enn biler med AC. ABS og ESP, evt også antispinn. Fordi det redder liv, punktum. ESP har reddet meg 1 gang, fruen 1 gang. Vi bor landlig til, og det er mye holkeføre her om vinteren. Så ESP. Styre unna de med småvolums motorer, våtbelter, DSG og annet tjafs som virker å ha innebygget planlagt begrenset levetid. Har selv nå en '14 Citroen C5. Tror jeg beholder den i mange år. God gammeldags diesel (PSA sin 2,0, de kjører langt bare de får stell og blir kjørt hardt nok), girkassen er en svakhet (Aisin 6-trinns som brukes i en røys med biler) så den må nok overhales/byttes om noen år. Dette er siste versjon hydropneumatikk, som er nokså pålitelig skjønt det krever sitt stell, resten av bilen er nokså ordinær hyllevare ift bremser, elektronikk m.m. Halvstor, tung (1.9t), gode veiegenskaper, relativt problemfri og uten de voldsomt kostbare svakhetene. Det svakeste på disse er vel tannstangen, som er laget av ZF i Tyskland (ruster på alle akselåpninger). Har hatt en god slump med 80 og 90-talls biler, og joda, mange er utrolig slitesterke og med lite problemer, men det har skjedd mye på spesielt sikkerheten siden den gang. Pajero var jo kult, men ikke noe å bruke som hverdagsbil om man vil ha pittelitt komfort. Som reservebil er en Pajero elns helt suveren, men budsjettet mitt tilsier at en ekstra bil som brukes bare i få tilfeller rett og slett blir litt for råflott.
OJ Doe Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Til husbruk? Uenig i at vi er over peak bil. Elbil med masse utstyr og god rekkevidde takk. Entusiastbil? Heller ingen spesielle årstall. Jeg er et barn av F&F-tiden. Eller, ungdom da. Synes en R34 GTR er skikkelig kult. Eller en 458 Spider.
Gavekort Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Slutten av 90-tallet. Ting som bremsesystemer og hjuloppheng var modnet, man hadde god kontroll på å balansere ytelse og utslippskontroll, innsprøytning var pålitelig og vanlig, ABS/ESP var pålitelig og vanlig, man slapp overkompliserte systemer for utslippskontroll, det meste av vakuumstyring var byttet ut med elektronisk/elektromekanisk, det var fortsatt relativt lite software/programmering av biler og det var fortsatt lite som var samlet inn i blackbox-moduler som bare måtte byttes med nye blackbox-moduler. 3
Habla Møberg Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Gavekort skrev (13 minutter siden): Slutten av 90-tallet. Ting som bremsesystemer og hjuloppheng var modnet, man hadde god kontroll på å balansere ytelse og utslippskontroll, innsprøytning var pålitelig og vanlig, ABS/ESP var pålitelig og vanlig, man slapp overkompliserte systemer for utslippskontroll, det meste av vakuumstyring var byttet ut med elektronisk/elektromekanisk, det var fortsatt relativt lite software/programmering av biler og det var fortsatt lite som var samlet inn i blackbox-moduler som bare måtte byttes med nye blackbox-moduler. Det var vel ikke så mange biler som hadde ESP på 90-tallet? Men ellers gode resonnement
Gavekort Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Habla Møberg skrev (1 minutt siden): Det var vel ikke så mange biler som hadde ESP på 90-tallet? Men ellers gode resonnement Hadde gamle BMWer i hodet mitt når jeg skrev det, men jeg tilbører det siden det ikke akkurat kunne kalles moden/vanlig teknologi den gang. 3
Kajac Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Habla Møberg skrev (31 minutter siden): Det var vel ikke så mange biler som hadde ESP på 90-tallet? Men ellers gode resonnement Mener Mercedes fikk det som standardutstyr i 1997 eller 98. Jeg hadde det på en bunn-modell 2000 W202 jeg hadde for mange år siden. Peak bil var når bilene fremdeles var enkle å skru på, men hadde fått mange av dagens egenskaper, som f.eks. ABS-bremser, innsprøytningsmotor, elektriske vinduer, sentrallås, osv. Og den perioden sluttet mot slutten av 90-tallet. Dagens biler er praktisk talt en katastrofe. Alt er datastyrt uten at det behøver å være det. De er fulle av "hjelpesystemer" som ofte heller motarbeider deg. Ingen ting kan repareres lenger; knekker fjæren må du ha ny fjærbeinslager-sats. Svikter frontlykten bytter du ikke pære; du bytter hele lykten til 10-15k eller mer. Enkelte biler kan man ikke engang bytte girolje i. Nei, på slutten av 80-tallet og utover 90-tallet fikk vi beste kombinasjon av moderne bekvemmeligheter, sikkerhetsutstyr, driftssikkerhet og reparabilitet. Nå er biler, i likhet med det meste annet, blitt bruk-og-kast-produkter. 3
Habla Møberg Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Mange av oss som husker 70/80-tallet vil nok savne et par bilmodeller som var laget for å vare. Som denne 84 300D. Men klart. 88 hester på så mye stål... Det dro ikke skinnet av pølsa akkurat. Sent 70-tall i Bergen var det en stor overvekt av disse blandt drosjene. Alle skulle ha disse. Selvom rusten tok de alle. Etter det husker jeg at japsene kom for fullt. Nissan hadde Laurel med 2.8 diesel som en superpopulær drosjebil. De ble jo kjørt 600-ish KM før de ble solgt for en anstendig pris til en ungdom. 1
Mag ne Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Kan vi tippe at tanken om at biler(!) var bedre før er mest utbredt blandt modne herrer tro... 1 1
MailMan13 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) 90-talls nostalgien glemmer at man måtte kjøre bilene hver dag. Mercedec-slåk med sugediesel på 65hk, eller japanere med hardplast-interiør som matches av landbruksmaskiner i dag osv... Det har skjarmerer på samme måte som en boble eller 2CV nå om dagen, men peak bil? Har hatt noen 80 og 90-tallsbiler, både tyske og asiatiske, men kan ikke si at jeg hadde ønsket å kjøre dem hver dag nå lenger. Endret 10 timer siden av MailMan13
Sjørøver Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Mag ne skrev (11 minutter siden): Kan vi tippe at tanken om at biler(!) var bedre før er mest utbredt blandt modne herrer tro... Nei. Prøv å ta deg en tur påbet biltreff å se hva ungdommen vil ha. Kajac skrev (30 minutter siden): Nei, på slutten av 80-tallet og utover 90-tallet fikk vi beste kombinasjon av moderne bekvemmeligheter, sikkerhetsutstyr, driftssikkerhet og reparabilitet. Nå er biler, i likhet med det meste annet, blitt bruk-og-kast-produkter. Jeg er forsåvidt enig. Mange nye biler sol kjører dårligere enn min w124. 1
Habla Møberg Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Ift levetid og kvalitet så er jeg ikke i tvil om at 80 og 90-tallet var en højdare. Etter det har det dalt, tildels voldsomt. 1
BamseMums80 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 31 minutes ago, Kajac said: Peak bil var når bilene fremdeles var enkle å skru på, men hadde fått mange av dagens egenskaper, som f.eks. ABS-bremser, innsprøytningsmotor, elektriske vinduer, sentrallås, osv. Og den perioden sluttet mot slutten av 90-tallet. Dette er jo egentlig det riktige svaret. Er du uenig,ok. Det er min mening!
likferd Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Mange sier slutten av 90 tallet, og stilmessig er jeg enig, men "enshittification" begynte ikke for fullt før finanskrisen i 2008. Det var da fokuset gikk for fullt fra å lage kvalitet, til å spare inn på hver eneste skru. Hvert år etter det, har biler blitt littegrann billigere, littegrann kjipere for hver ny modell. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå