Gå til innhold

Rengjøring av Le Creuset emaljert gryte (baking soda? krystall soda?)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har en Le Creuset emaljert gryte der bunnen er misfarget. Uansett hva jeg gjør får jeg ikke fjernet det, så den har stått ubrukt i mange år, og jeg lurer på om den er trygg å bruke videre slik den er, om den bør kasseres eller om den kan rengjøres.

Ifølge diverse nettsteder så skal "Baking soda" gjøre underverker, så da lurer jeg på hva dette heter på norsk? Det virker som dette er det samme som natron (kjøpes i dagligvarebutikken sammen i bakevarer-hyllene).
Natron har ikke hjulpet denne gryta tidligere, men jeg prøver igjen nå ved å la vann med generøs mengde natron koke i en 10 minutters tid, så kjøle ned og ligge over natten.

Eller er baking soda det samme som "Krystall soda" (kjøpes også i dagligvarebutikken, i hyllene for rengjøring)?
Kanskje er Krystall soda det samme som "Hydrogen peroxide"? "Hydrogen peroxide" nevnes her som en måte å fjerne "stubborn stains" i emajerte gryter. Det sammen med "Cream of tartar paste" som jeg heller ikke vet hva er.

Krystall soda har jeg tidligere brukt bla. til en tekanne i glass som var blitt helt "tåkete" og brun av teen over lengre tid, og den ble helt ren og gjennomsiktig ved å la en blanding av dette pulveret med vann ligge i kanna over natten), men er usikker på hvordan det vil fungere med emaljen i gryta. 

Noen som har erfaring med dette, eller vet om andre ting jeg kan prøve for å få bort misfargingen?
Hvis noen kunne oppklare hva de forskjellige engelskspråklige navnene er på norsk ville det hjulpet.

Endret av minimax
  • minimax endret tittelen til Rengjøring av Le Creuset emaljert gryte (baking soda? krystall soda?)
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt med misfarging over tid og gryta kan fungere heilt fint likevel.

Å fjerne det kan potensielt slite meir på emaljen og gjere at det lettare brenn seg fast seinare. Ver forsiktig med bruk av sterke kjemikalier og skrubbing av emlajerte gryter og panner.

Eit bilete kan hjelpe for å sjå tilstanden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...