muummi Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Uavhengig av politisk ståsted, hva tenker folk om sannsynligheten for at MDG kommer over sperregrensen? Ved forrige stortingsvalg lå de godt over sperregrensen på samtlige målinger i valgkampen, men nådde ikke opp ved valget. I år har de med unntak av et par målinger den siste uken, ligget under sperregrensen på de fleste målinger. Er dette valget der de skal nå magiske 4%, eller stemmer folk annerledes når de først står i stemmelokalet?
Krig og fred Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Det er vanskelig å si. MDG skjøt seg selv i foten utallige ganger under den forrige ledelsen, men de har vært bedre på PR de siste årene (synes jeg) 2
Salvesen. Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Garantert over, folk ønsker ikke listhaug og dette er muligheten. 3
ps5 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 6 minutes ago, Salvesen. said: Garantert over, folk ønsker ikke listhaug og dette er muligheten. Garantert under. En av oss får rett, vi sjekker om en uke. 4
wampster Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Jeg tipper dessverre de og SV ender over grensa. 2
Dubious Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden MDG vinner valget og forbyr fossile biler i alle byer. 1
Gavekort Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Feilen MDG gjorde i forrige valg var at de var for radikale, kompromissløse og eplekjekke. I årets valg så ser vi et mer moderat parti, og et parti som er posisjonert for å gjøre taktiske stemmer minst mulig smertefulle. Dette valget blir veldig preget av taktiske stemmer, så tror MDG vil gjøre det unaturlig bra. 1 1
Kajac Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): Garantert over, folk ønsker ikke listhaug og dette er muligheten. Synd det ikke er mulig å stemme noe annet enn MDF hvis man ikke liker Listhaug... 1
Kajac Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden muummi skrev (1 time siden): Uavhengig av politisk ståsted, hva tenker folk om sannsynligheten for at MDG kommer over sperregrensen? Ved forrige stortingsvalg lå de godt over sperregrensen på samtlige målinger i valgkampen, men nådde ikke opp ved valget. I år har de med unntak av et par målinger den siste uken, ligget under sperregrensen på de fleste målinger. Er dette valget der de skal nå magiske 4%, eller stemmer folk annerledes når de først står i stemmelokalet? Selv om jeg virkelig ikke ønsker å se ett eneste MDG-mandat på stortinget, så tror jeg vi må være såpass realistiske og innse at de sannsynligvis kommer over sperregrensen i år. De har kjørt på med en ganske effektiv kampanje, og har trolig sikret mange stemmer. Riktig nok stjeler de hovedsakelig bare stemmer fra andre på rødgrønn side, et MDG over sperregrensen kan være det de rødgrønne trenger for å få flertall. Et sterkt MDG er imidlertid noe av det siste Norge trenger, så jeg tror mange som stemmer taktisk på MDG ikke helt forstår hva de gjør. Uansett, om de siste meningsmålingene er noe å gå etter, så vil en rødgrønn regjering være avhengig av støtte fra alle venstreside-partiene. Det betyr samarbeid mellom AP, SP, SV, Rødt og MDG. Flere av disse har kommet med ultimatum som AP allerede har avslått, og flere av disse vil ikke samarbeide med hverandre. Så blir det rødgrønn seier, så vil vi uansett få et shitshow av en regjering, som også er helt handlingslammet. 1
SpecialForce Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Nøkkelen til valgoppslutning avhenger av tydelige budskap og ikke minst forutsigbarhet. Det lille jeg har hørt av uttalelser fra MDG tidligere tilsier at de vil føre en grønn politikk uavhengig av hva det vil koste AS Norge. Det er også innstillingen til den sittende statsministeren. Vi har desperat behov for radikal omlegging av styringsprinsipper i offentlig sektor. Å da har ikke jeg tillit til at MDG har nok innsikt i hva deres politikk gir av konsekvenser.
Shoxx Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Hvorfor snakker så mange om Norge som om det var et land som gikk tom for hundringsen de fikk i ukelønn. Norge er et av verdens rikeste land,og vi har bare en brøkdel av befolkningen til en større by til å bruke pengene på. Slutt med krisemaksimeringen. Inntektene tikker å går oppover til stadighet. Men vi har liksom ikke råd til noe som helst,og må kutte i øst og vest. Bare propaganda pisspreik. Oljeindustrien vil og holde på minimum 50 år til. Ingen klarer å stoppe den. Som om noen skrudde av krana i morgen. Tåpelig å se voksne folk nærmest gå søvnløse fordi "Norge går så dårlig" En ting har i hvertfall politikerene klart. Å skape panikk i det Norske hjem! Hjem som blir kjøpt for minimum 8 mill,og blir pusset opp hvert 2 kvartal. Ja Nordmenn har det fælt. Endret 2 timer siden av Shoxx
Snikpellik Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Det interessante er at MDG fyker opp på flere ulike målinger, fra ulike byråer, og har gjort det i noen uker nå. Så det virker som en betydelig reell og stabil vekst. Det er vel en kombinasjon av taktiske stemmer når FRP gjør det så bra, med en motreaksjon mot Listhaug samt det at de har klart å være mer synlige i debattene enn før. I tillegg snakker de om noen saker få andre har snakket mye om i denne valgkampen, men som mange er opptatt av, som klima og massiv økning i Ukraina-støtten. Og mange Oslo-velgere er fornøyde med hvordan de styrte i byen. Tar nok en god del velgere fra både SV, Venstre og litt fra Høyre. Jeg vil tippe de gjør et godt valg, men ikke så godt som de siste målingene. Uansett kan de faktisk ligge an til å bli Norges fjerde største parti, dersom målingene holder. Da vil de bli Arbeiderpartiets største samarbeidspartner utenfor regjering dersom det blir rødgrønt flertall. Endret 2 timer siden av Snikpellik
muummi Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Er det mulig at man kan få en valgsmell som man så da Trump vant i fjor? Alle meningsmålinger viste stor ledelse til Harris, men Trump vant stort 🤔
herzeleid Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg mistenker de kommer over. Kombinasjonen av å ha vært mindre synlig i ‘dustesaker’ og fokuset på taktisk stemming vel så mye som faktisk politikk tror jeg kan bli avgjørende. Riktignok er ikke klima like i vinden for tiden og det virker som vi til en viss grad har fått en vridning mot realpolitikk, men her kan det handle vel så mye om hvilken politikk en stemmer mot heller enn for. Egentlig en ganske usunn tendens.
Mbappe09 Skrevet 44 minutter siden Skrevet 44 minutter siden Drittparti, måtte det aldri få et eneste mandat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå