Gå til innhold

Hvorfor stemmer unge kvinner til venstre, og unge menn til høyre?

Om unge menn og kvinners politiske meninger.  

39 stemmer

1. 1. Er påstandene i første post feil, eller rett?

• De er svært feil.
      10
    • De er litt feil.
      2
    • De er litt rett.
      18
    • De er svært rett.
      9

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Zepticon skrev (17 minutter siden):

Kursen under Støre er nøyaktig den samme som den hadde under 8 år med H/FRP, før vi ser at den snur nå i vår. Jeg er ikke noe fan av hverken tidligere eller nåværende regjering.

Det var ikke noe saklig begrunnet svar.
Hva mener du gikk galt med FrP i regjering med skattenedgang for alle, verdiskapning, sysselsetting, økte statlige inntekter, stabil kpi/prisstigning og utbygging av veier mm gikk i riktig retning?

Endret av Neptun1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Zepticon skrev (33 minutter siden):

Igjen, typisk venstresidesvar når unge menn tar opp problemer. Man føler seg virkelig tatt på alvor.

...jeg ser deg poste kildeløs statistikk, som åpenbart ikke vil besvare eller bestå helt elementær kritikk man alltid må gjøre når man leser statistikk;

Hva er kilden og er utvalget representativt for alle aldersgrupper og hele befolkningen?
Er dette en endring eller normalt?
Man antar normalt sett at statistikk man oppdager ikke er et avvik fra tidligere trender -- hvis man ikke har andre tidligere referansepunkter å trekke en konklusjon om at dette er et avvik fra normalen fra.

Du adresserer ikke de helt grunnleggende spørsmålene, som ikke handler om å avvise hva du sier -- men som er elementær for å i det hele vurdere å ta hva du sier seriøst, for påstander uten disse elementære beskrivelsene av statistisk gyldighet er bare sløsing av vann.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (10 minutter siden):

Hva mener du gikk galt med FrP i regjering med skattenedgang for alle, verdiskapning, sysselsetting, økte statlige inntekter, stabil kpi/prisstigning og utbygging av veier mm gikk i riktig retning?

Hvor mye skattelette fikk alminnelige lønnsmotakere mellom 2013 og 2022, la oss si på en inntekt på 500 000?

Har du sett.

Fra 2013 til 2022 så har en inntekt på 500 000 fått økt skatt:

Skatt 2013:
122 504
Skatt 2022:
123 598

---

Vi vet at dagens regjering har gitt skatteletter på rundt 11000 for alminnelige lønnsmottakere, og at man sparer over 20 000 årlig på barnehage, og tusener på SFO.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Zepticon skrev (53 minutter siden):

Jeg har aldri i mine 22 år siden jeg ble 18 vært redd eller usikker for å gå alene i byen på natta.

Okay. Det har ikke jeg heller vært. (Du er klar over at det er mer vanlig å bli utsatt for vold på byen hvis du er mann?). 

Zepticon skrev (59 minutter siden):

Zepticon skrev (54 minutter siden):

Og du som kvinne sitter nok like langt unna med din forståelse av mann 20 som jeg er kvinne 20.

Det tviler jeg på. Jeg har tross alt sønner i den alderen og vi diskuterer jevnlig om hvordan det er å være ung mann i dag. 

Zepticon skrev (1 time siden):

Så konklusjonen her er at menn skal være myke og følelsesmessige for å møte og se kvinner, men når mennene vil bli sett så er det bare å drite i, for da er de ikke menn lengere. 

En feilaktig konklusjon. Man bør ta tak i eget liv uavhengig av hvilket kjønn man har. Tror du at kvinnegrupper som kjempet frem rettigheter for kvinner hadde så mye drahjelp av samfunnet, eller tror du de organiserte seg og tok ansvar selv når de ønsket en endring? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (8 timer siden):

Hvor mye skattelette fikk alminnelige lønnsmotakere mellom 2013 og 2022, la oss si på en inntekt på 500 000?

Har du sett.

Skatt 2013:
122 504
Skatt 2022:
123 598

---

Vi vet at dagens regjering har gitt skatteletter på rundt 11000 for alminnelige lønnsmottakere, og at man sparer over 20 000 årlig på barnehage, og tusener på SFO.

Jeg håper virkelig at de som hadde 500.000 i lønn i 2013 ikke fortsatt sitter med 500.000 i lønn i 2022....
De fleste med 500.000 i lønn i 2013 har forhåpentligvis nå langt over 600.000
Hva er det en person som har hatt en KPI justert lønn betalte i skatt i 2022 er et mer interessant spørsmål.

edit: Kilde

2013 504 600      
2022 664 700      

Endret av wampster
  • Liker 5
Skrevet
hocanee skrev (På 30.8.2025 den 8.56):

Kvinner stemmer i overtall venstre som får konsekvenser for samfunnet som en kan se i blant annet Sverige hvor en mister kontrollen.

Høyresiden har styrt Sverige ned i grøfta, drept formueskatt osv.
Ikke prøv engang på å endre narrativet der. Dette er ikke idrett og partiene "ditt" og "motstanderens" lag. Forhold deg til virkeligheten.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (13 timer siden):

Det tar lang tid å ta den av kurs også.

Hvorfor ta 5 år når du kan se på to separate Erna-perioder i 4-år intervaller?

Støre har jo åpenbart ikke ansvaret mellom 2019 og 2024, eller er du ikke helt oppdatert på hvem som er i regjering?

Dersom du starter å måle 31.12-2014, så må du starte å måle 31.12-2022 for Støre, eller hur, i og med at det tar tid for Støre å få skipet på riktig kjøl?

Folk flest forstår.
Det holder lenge for meg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (13 timer siden):

Har du sett.

Skatt 2013:
122 504
Skatt 2022:
123 598

---

Alle skattebetalere fikk skattelette med Siv Jensen takket være FrPs krav om dette.

Da trenger vi ikke gå nærmere inn på ditt bidrag.

Litt morsomt at SV, MDG og Rødt-velgere klager når realiteten er at alle unntatt partipamper ville vært lutfattige med deres politikk. Allikevel deler de raust ut velferd og goder til alle i verden som vil ha. Penger de ikke har.

Endret av Neptun1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Zepticon skrev (15 timer siden):

Venstresiden snakker til unge menn på samme måten som høyresiden snakket til unge kvinner for 40 år siden.

Herskerteknikker?

Da lå det innebygget i samfunnsstrukturene at menn kom først. 

Dette med å ta tak i seg selv, ev. med hjelp av noen andre er ikke et kjønnet problem. Men har lagt merke til at menn har en tendens til å skylde på samfunnet, mens kvinner skylder på seg selv når ting går dårlig. 

Kvinner snakker nok fortsatt mer om følelser enn menn og får dermed støtte utenfra .

Mens unge, sårbare menn kan ende opp med å få onde venner på nettet. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (På 30.8.2025 den 12.51):

For en god del år siden overvar jeg en skoledebatt, der alle de ‘vanlige’ ungdomspartiene var representert. Dette var i en periode det var særlig mye snakk om hvor rasistisk Norge var mot mørkhudede, og dette preget debatten.

Da det ble åpnet for spørsmål fra salen tok en jente, en elev ved skolen, ordet. Hun fortalte om hvordan hun som blond etnisk norsk jente på sin forrige skole hadde opplevd rasisme og mobbing, fått høre at hun som blond og ‘frigjort’ var en ‘hore’ osv. og var kjempefrustrert over at ingen av ungdomspolitikerne virker interessert i det hun opplevde som rasisme og diskriminering ved norske skoler der jenter som henne var minoritet. 

Det er akkurat likedan i dag. 
Ingen andre enn FrP er interessert i å høre slike historier. Resten lukker bare ørene.

Samme når det svært sjelden inntreffer vold eller drap på en mørkhudet i Norge.
Da går folk mann av huse for å fordømme denne bestialiteten og rasismen. Til og med når det aldri har skjedd!
Stormønstring hos artister, politikere og kulturpersonligheter hver eneste gang.
Fakkeltog, rosetog, minnetaler, statuer!

Den daglige dusjen med vold, ran, trusler, mobbing og ofte voldtekter og drap mot nordmenn med fremmedkulturelle gjerningsmenn bryr de derimot seg ikke det dugg om. Vi er ikke verdt noe for venstresiden og fremmedkulturelle.

I all hovedregel er det fremmedkulturelle som begår vold mot nordmenn, ikke omvendt.
Hvor mange mørkhud-jenter har blitt gjengvoldtatt og mishandlet av nordmenn?

Hykleriet og selvhatet er fullkomment.

Endret av Neptun1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, Bata said:

Ikke prøv engang på å endre narrativet der. Dette er ikke idrett og partiene "ditt" og "motstanderens" lag. Forhold deg til virkeligheten.

Det finnes like mange narrativ som det finnes mennesker, og noen som tenker annerledes enn deg, betyr ikke nødvendigvis at du er avskåret fra virkeligheten. Den ene trenger ikke å utelukke den andre.

Om Sverige er i en grøft eller ikke gjenstår må vær usagt, men du gir høyresiden mye cred. Mellom 2014 og 2022 styrte en venstreorientert regjering ledet av Stefan Löfven landet, før det var det åtte år med Fredrik Reinfelts allianseregjering. Hans vinnende konsept var å kalle seg det nye Arbeiderpartiet og prøve å være så likt Socialdemokraterna som mulig.

Formuesskatten ble avskaffet i 2007, da jeg var 13 år. Jeg kan knapt være enig i at de sosiale problemene jeg har opplevd eller lest om siden dess skyldes mangel på penger i offentlig sektor. Om noe, har det altfor ofte vært en misforståelse i politikken om at alt kan løses med mer penger. Det viktigste har vært å vise at du satse penger, hvis investeringene har hatt noen effekt har aldri spilt noen rolle.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Bata skrev (4 timer siden):

Har de? De forsøker å rydde opp etter innvandringsgalskapen til sosialistene. Men "its going to be worse before it gets better".

Sosialistene har hentet inn sinnsykt mange migranter fra MENA-land, konsekvensene av det bygger seg opp over tid og høyresiden kan vel ikke helt enkelt fikse remigrasjon heller. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (18 timer siden):

Hvor mange innenfor disse gruppene tror du at du finner på børsen,  sånn i forhold til de som har stabil og god inntekt? 

P.s, jeg er enig i at skatt gevinst er for høy. 

Jeg tror det er litt mindre, men jeg vet om flere personer i disse gruppene som handler aksjer/fond.

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, DukeNukem3d said:

Det er en fjern drøm enn så lenge :) Men prosessen er 10% på vei.

Hvis du sikter til at det er beløpet ditt som er 10% dit, så er du faktisk mye nærmere tidsmessig om du fortsetter å gjøre ting riktig, lykke til!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
ticx skrev (23 minutter siden):

Hvis du sikter til at det er beløpet ditt som er 10% dit, så er du faktisk mye nærmere tidsmessig om du fortsetter å gjøre ting riktig, lykke til!

Takk :) Jeg er relativt stolt over det, siden situasjonen var ræva for 5 år siden. Og det bør vise at i Norge så er den amerikanske drømmen levende, jeg jobber på gulvet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
PosteMonopolet skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er litt mindre, men jeg vet om flere personer i disse gruppene som handler aksjer/fond.

Joda, jeg kjenner også til folk innen noen av disse gruppene som sparer i fond / aksjer. Når det gjelder fond, f.eks så kan man sette inn minimum 100 kroner per innskudd enkelte steder,  så det burde være mulig for de fleste å få til. Jeg tror heller det er endel som ikke er klar over, eller tenker over at dette kan være en god investering i fremtiden innad i disse gruppene. 

Skrevet (endret)

Jeg begynte for alvor med aktiv investering under covid og har gjort det greit - hadde over 700% profitt i Kahoot og puttet gevinsten i andre selskaper når jeg solgte. Angrer litt på at ikke mer av det ble investert i enkelte utbytteaksjer som da var helt utbombede pga global lockdown, kunna ha pensjonert meg nå med god passiv lønn om alt ble pøst inn der. 

For å holde meg til topic - damer er stort sett også bedre investorer enn oss menn, de tar mindre risiko når de først begynner med det, damer i 20-30 årene er mer som Warren Buffet en det de fleste av oss gutta er.. har heldigvis enn så lenge litt overtak på søsteren min på investeringsfronten.. hun skjønner ikke Nvidia så har ikke handlet aksjen, noe som i det aller fleste andre tilfeller jo er en veldig god regel!

Endret av ticx
  • Liker 1
Skrevet
ticx skrev (50 minutter siden):

For å holde meg til topic - damer er stort sett også bedre investorer enn oss menn, de tar mindre risiko når de først begynner med det, damer i 20-30 årene er mer som Warren Buffet en det de fleste av oss gutta er.. har heldigvis enn så lenge litt overtak på søsteren min på investeringsfronten.. hun skjønner ikke Nvidia så har ikke handlet aksjen, noe som i det aller fleste andre tilfeller jo er en veldig god regel!

Ja, og siden kvinner tar mindre risiko så er det mange kvinner som taper på å ikke våge å investere noe i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet
PosteMonopolet skrev (20 minutter siden):

Ja, og siden kvinner tar mindre risiko så er det mange kvinner som taper på å ikke våge å investere noe i det hele tatt.

Riktig, men samtidig så er det flere menn som går i tap fordi de tar for høy risiko. 

(Kvinner må i større grad komme seg bort fra sparekonto og inn på børsen). 

• Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (5 timer siden):

Har de? De forsøker å rydde opp etter innvandringsgalskapen til sosialistene. Men "its going to be worse before it gets better".

Sosialistene har hentet inn sinnsykt mange migranter fra MENA-land, konsekvensene av det bygger seg opp over tid og høyresiden kan vel ikke helt enkelt fikse remigrasjon heller. 

Man rydder opp etter innvandring ved å skape større forskjeller, ta penger fra middelklassen og putter det i eierklassen?
Alle som gidder å bruke begrep som MENA-land er jo et lands utgift, så stein i glasshus.
Har aldri møtt noen som uironisk snakker sånn som har utretta noe i livet og hele deres eksistens.
De er parasitter som prøver å avlede andre fra de som problem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...