Gå til innhold

Hvorfor stemmer unge kvinner til venstre, og unge menn til høyre?

Om unge menn og kvinners politiske meninger.  

30 stemmer

1. 1. Er påstandene i første post feil, eller rett?

• De er svært feil.
      8
    • De er litt feil.
      1
    • De er litt rett.
      17
    • De er svært rett.
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Men til tema, jeg tror, og det er omdiskutert, men jeg tror at unge menn føler seg glemt av venstresiden,  man har fokus på kvinner, minoriteter, lgbt, og norske menn blir på en måte de som aldri blir nevnt, selv om mange av dem også har utfordringer i livet sitt.

Det er vel ganske mange som har blitt glemt av venstresiden, noen ganger kan man få følelsen av at den er mest til for den øvre middelklassen med svært høy utdannelse og for de som ønsker og bli det.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, PosteMonopolet said:

Hva mener du med "halvradikaliserte unge menn"?

Bro.. Hvis du hadde fortsatt å lese, så følges jo frasen opp med akkurat dét, det er hva som står etter altså.

Screenshot2025-08-28at13-54-15Hvorforstemmerungekvinnertilvenstreogungemenntilhyre-Politikkogsamfunn-Diskusjon_no.png.69bc986b45a4a8740c398a9fe1280030.png

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
James G skrev (1 time siden):

Det virker for meg som om de unge menns høyreorienterte tilbøyeligheter skyldes de samme årsakene som de høyere ulykkesratene blant dem

Fordi de er menn? Menn tar mer risiko, det dør flere menn, det fødes mer menn. Historisk har menn død i enorme antall for og beskytte flokken og samfunnet.

Det er veldig naivt og tro man kan fikse biologiske særegenheter med ett mykt samfunn i noen tiår.

Ukraina setter stor pris på de som er villige til og ta enorm risiko, og da snakker jeg om begge kjønn. Ett samfunn som vårt som fokuserer på og fjerne all risiko vil oppleve at endel individer ikke finner seg til rette, ikke alle ønsker absolutt trygghet og sikkerhet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
agvg skrev (40 minutter siden):

Fordi de er menn? Menn tar mer risiko, det dør flere menn, det fødes mer menn. Historisk har menn død i enorme antall for og beskytte flokken og samfunnet.

I tilfelle du ikke visste det: mange av disse mennene døde av andre menns aggresjon. Noen ganger er de beskyttere, og noen ganger er de inntrengere. Hvis menn kunne «ta mindre risiko», ville det faktisk vært så færre som døde, for begge sider. For å være ærlig, selv om vi tar hensyn til menneskehetens 100 000 år lange historie med jakt, er antallet menn som døde for andre menns hender langt større enn antallet som døde i kampen mot katastrofer og ville dyr.

Mange andre ganger dør menn på grunn av sine egne og andres dumheter og arroganse i stedet for å «ta mer risiko», slik som de mange dumbass videoene vi ser på Youtube og TikTok.

3000.thumb.webp.e063654a7a002eed860c99609ef5609c.webp

Endret av James G
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Neptun1 skrev (3 timer siden):

Det er ingen "ytre høyre" partier i Norge.
Tradisjonelle høyreverdier i Vesten er mer personlig og økonomisk frihet. Mindre makt til staten.
Venstresiden det motsatte.

Eneste "ytre" partiet vi har på stortinget er partiet Rødt som er reaksjonære.
Folk må slutte å la seg forføre av begrepsbruken til venstrevridde medier.

På Stortinget nei, men jeg vil kategorisere NorgesDemokratene og Alliansen som ytre høyre

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Unge kvinner er modnere enn unge menn og skjønner at politikk er virkeligheten som man ser og opplever, ikke hva noen forteller deg på internett eller hva som er "kult". Det er jo ikke akkurat ny vitenskap at vi menn må lengre inn i 20 årene før hjernene våre er like utviklet.

Jeg oppdager at jo eldre, mer bereist, belest, kunnskapsrik og selvsikker jeg blir med årene jo lengre mot venstre heller jeg. Startet med å stemme høyre ved mitt første valg, siden har det gått frem og tilbake derfra til stort sett arbeiderpartiet, med noen ganger venstre på menyen, jeg tror ikke jeg blir så gammel at sv og mdg blir aktuelle, til det er de for lite forankret i virkeligheten  og for mye i ideologien for meg. Frp tar jeg ikke seriøst, dette fra å faktisk lese partiprogrammet deres - vi ville ikke hatt verken feks. oljefond eller kollektivtrafikk om de fikk bestemme, skatteinntektene må jo over dobles for å holde hva de lover, samme visa hvert valg. Når du lover så mye mer enn du vet du kan holde viser det bare at de bryr seg om seg selv og makt, ikke landets beste.

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
James G skrev (2 timer siden):

I tilfelle du ikke visste det: mange av disse mennene døde av andre menns aggresjon. Noen ganger er de beskyttere, og noen ganger er de inntrengere. Hvis menn kunne «ta mindre risiko», ville det faktisk vært så færre som døde, for begge sider. 

Selvsagt i en verden basert på idealisme så er jo dette "løsningen", dessverre så finnes ikke denne verdenen.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Subara skrev (5 timer siden):

Hvorfor har vi ytre venstre, når vi ikke har ytre høyre? 

Rødt er et parti som nevner Karl Marx og kommunismen i partiprogrammet. Om et annet parti hadde skrevet om NSDAP i positive ordelag hadde med rette betegnelsen ytre høyre blitt benyttet 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/730EvV/vil-ikke-fjerne-karl-marx-og-kommunismen

Endret av Donkey Kong
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
8 minutes ago, Donkey Kong said:

Rødt er et parti som nevner Karl Marx og kommunismen i partiprogrammet. Om et annet parti hadde skrevet om NSDAP i positive ordelag hadde med rette betegnelsen ytre høyre blitt benyttet

Kan du fortelle meg hva Karl Marx gjorde som gjør sammenligningen med NSDAP relevant?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Som en relativt ung mann vil jeg si at grunnen til at jeg stemmer FrP er fordi jeg må betale flere titusener i formuesskatt og flere millioner i utbytteskatt når den dag kommer. Jeg lever spartansk og har vært flink til å maksimere inntekter, spare og investere. 
Så ser jeg på Stoltenberg og C/O som har flere millioner enn meg i pensjonsfondet sitt men han slipper å betale en krone i verken formuesskatt eller utbytteskatt fordi arbeidsgiveren hans var NATO og pengene ligger beskyttet fra utbytte og formuesbeskatning. Kompisen hans, Vedum slipper formuesskatt fordi han har syltet ned pengene sine i en gård. 

Og hvem har tilfeldigvis bestemt disse reglene? Jo det er jo disse gutta og kompisene deres. Og så spør du hvorfor jeg vil ha regjeringsskifte? Jeg vil ha likebehandling. Og jeg liker at ALLE deler av Norge er trygt å bevege seg rundt på nattestid, inkludert Groruddalen og what have you. 

Jeg dyrker ikke Sterke Menn, jeg er ikke manipulert av noen onde rikinger og jeg klarer faktisk å bestemme for meg selv hvordan jeg vil at Norge skal se ut neste stortingsperiode. Og er det en ting jeg absolutt er lei av så er det paternalistiske kommentarer fra media og andre om hvor dum jeg er for å stemme på De Onde Mørkemenn FrP. 
Ta og stapp en bolle langt opp i kjeften din hvis du ser ned på folk som stemmer FrP 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
nebrewfoz skrev (18 minutter siden):

Kan du fortelle meg hva Karl Marx gjorde som gjør sammenligningen med NSDAP relevant?

Jeg behøver vel ikke å begrunne hvorfor Marx ideer er farlig, og hvor mange liv som har gått tapt etter at det er forsøkt å skape et klasseløst samfunn.

Sammenligningen med NSDAP er ikke malplassert. Ved begge tilfeller reduseres/fortrenges individuelle rettigheter på bekostning av et flertall - en forståelse av hva som er til flertallets beste. I sin iver etter å oppnå ønsket resultat blir selvsagt opposisjon slått hardt ned på.

Og demokratiske spilleregler havner i bakgrunnen, ettersom det er helt greit med revolusjon for å oppnå ønsket resultat. Partiet Rødt har gjennom lang tid hatt "revolusjon" i programmet. Men at denne revolusjonen skal være "væpnet" har de klokelig nok valgt å skjule.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
nebrewfoz skrev (26 minutter siden):

Han beundrer og forfekter vold.

https://www.marxists.org/norsk/marx-engels/1848/01/manifestet/mani4.htm

Sitat

Kommunistene forakter å hemmeligholde sine meninger og hensikter. De erklærer åpent at deres mål bare kan nås ved at hele den hittil gjeldende samfunnsordning styrtes med makt. La de herskende klasser skjelve for en kommunistisk revolusjon. Proletarene har intet annet å tape ved den enn sine lenker. De har -en verden å vinne.

Proletarer i alle land, foren dere!

Endret av James G
Skrevet
Tussi skrev (3 timer siden):

På Stortinget nei, men jeg vil kategorisere NorgesDemokratene og Alliansen som ytre høyre

Hvorfor?
Hvilke grunnleggende verdier deler de med Høyre og FrP?

• Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor?
Hvilke grunnleggende verdier deler de med Høyre og FrP?

H og FRP er ikke ytre Høyre, så jeg forstår ikke spørsmålet ditt

• Liker 3
Skrevet (endret)
Donkey Kong skrev (20 minutter siden):

Jeg behøver vel ikke å begrunne hvorfor Marx ideer er farlig, og hvor mange liv som har gått tapt etter at det er forsøkt å skape et klasseløst samfunn.

Neomarxister forsøker å legge skylden på Lenin, Stalin og Mao for at de «misforsto» Marx, fordi folk døde under kommunistiske revolusjoner. Dessverre er ikke dette tilfelle. Kommunismens voldelige gener ble plantet hos Marx. Hvis den tyske mannen med moustache hadde dødd tidligere og hans etterfølger hadde satt opp konsentrasjonsleirer og gasskamre, ville noen nå sagt at hans etterfølger «misforsto» den moustachen.

Endret av James G
Skrevet (endret)
Tussi skrev (4 timer siden):

Konservativt også (ditt eget parti KRF minner også mer og mer om et ytre høyre parti) 

Endret av leticia
setningsendring
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
58 minutes ago, James G said:

Neomarxister forsøker å legge skylden på Lenin, Stalin og Mao for at de «misforsto» Marx, fordi folk døde under kommunistiske revolusjoner. Dessverre er ikke dette tilfelle. Kommunismens voldelige gener ble plantet hos Marx. Hvis den tyske mannen med moustache hadde dødd tidligere og hans etterfølger hadde satt opp konsentrasjonsleirer og gasskamre, ville noen nå sagt at hans etterfølger «misforsto» den moustachen.

Marx levde i en tid hvor folk som Marius Borg Høyby styrte nasjoner med absolutt makt. Det var klassesamfunn som fortsatt bar preg av føydalsamfunnet. Det kan være greit å sette seg inn i hva det er Marx kritiserte. Og det er fult mulig å være enig i kritikken uten å være marxist eller kommunist. 

Endret av Krig og fred
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...