Tesla1856 Skrevet tirsdag kl 16:40 Skrevet tirsdag kl 16:40 Mamma kjøpte bolig i 2013 som var da nybygg, og nå kun 12 år etter har hengslene for balkongdøra(fransk balkong) gitt etter og døra har falt ifra da hengslene har gitt etter.Hun har en ikke fungerende balkongdør nå. Etter henvendelser til borettslag så sier dem at siden hengslene er festet innvendig i leligheten så dekker ikke forsikring det og borettslag prøver å si det er hennes ansvar. Jeg mener ikke det og det står at borettslag har ansvar for vinduer og ytterdører i vedtektene. Noen som vet hva som blir korrekt i denne situasjonen?
Sovna Skrevet tirsdag kl 17:33 Skrevet tirsdag kl 17:33 Her er jeg like spent som deg på svar. Har noenlunde samme problem. Balkongdør, men låsemekanisme og hele døra som har seget. Jeg bor i sameie, men det burde ikke utgjøre noen forskjell.
Thor. Skrevet tirsdag kl 17:38 Skrevet tirsdag kl 17:38 På vårt siste styremøte ble det vist frem et dokument som var utformet da borettslaget ble etablert. I dette dokumentet så ble ansvarsområde for vedlikehold spesifisert. Hos oss står det at vindu, ytterdører, verandadører, grunnmuren byggene står på og ytre fasade er borettslagets ansvar. Vi har praktisert at hele ytterdøra og hele vinduet er borettslagets ansvar, dette inkluderer i vårt tilfelle takvinduer som har vært installert av den enkelte beboer i ettertid, noe som har straffet seg for oss i det lange løp, men det er en annen sak. Du bør se om noe lignende dokument finnes for din mors borettslag.
Rune_says Skrevet tirsdag kl 17:44 Skrevet tirsdag kl 17:44 Fasade inkl vinduer og dører er normalt borettslag/sameie sitt ansvar.
Zepticon Skrevet tirsdag kl 17:53 Skrevet tirsdag kl 17:53 Borettslagsloven er jo helt klar her: Sitat § 5-12.Vedlikehald o.a. frå andelseigaren (1) Andelseigaren skal halde bustaden i forsvarleg stand. (2) Andelseigaren skal halde ved like slikt som vindauge, røyr, leidningar, inventar, utstyr, apparat og innvendige flater i bustaden. (3) Vedlikehaldet femner òg om nødvendig reparasjon eller utskifting av slikt som røyr, leidningar, inventar, utstyr, apparat, tapet, golvbelegg, vegg-, golv- og himlingsplater, skiljevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmar, men ikkje utskifting av vindauge og ytterdører til bustaden, eller reparasjon eller utskifting av tak, bjelkelag, berande veggkonstruksjonar og røyr eller leidningar som er bygde inn i berande konstruksjonar. (4) Vedlikehaldsplikta gjeld òg utbetring av tilfeldig skade. (5) I vedtektene kan vedlikehaldsplikta fastleggjast annleis enn det som går fram av paragrafen her. Ein andelseigar kan òg gjere avtale med laget om anna fastlegging av plikta. Borettslaget er 100% ansvarlig for ytterdør og balkongdør, dersom skaden ikke kommer fra manglende vedlikehold fra andelseier.
Sovna Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Zepticon skrev (På 26.8.2025 den 19.53): Borettslagsloven er jo helt klar her: Borettslaget er 100% ansvarlig for ytterdør og balkongdør, dersom skaden ikke kommer fra manglende vedlikehold fra andelseier. Hvor står det eksplisitt om balkongdør i denne vedtekten du viser til?
barfoo Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 16 minutes ago, Sovna said: Hvor står det eksplisitt om balkongdør i denne vedtekten du viser til? Det er ei ytterdør. 1
trn100 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden En tidligere kollega var borti noe lignende for en del år siden i forbindelse med en sprekk i en stor vindusrute mot verandaen i et borettslag i Oslo. Det ble en lang sak om hvorvidt sprekken var på innsiden eller utsiden av vinduet men jeg vet dessverre ikke hvordan det gikk til slutt. 1
Sovna Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden trn100 skrev (5 minutter siden): En tidligere kollega var borti noe lignende for en del år siden i forbindelse med en sprekk i en stor vindusrute mot verandaen i et borettslag i Oslo. Det ble en lang sak om hvorvidt sprekken var på innsiden eller utsiden av vinduet men jeg vet dessverre ikke hvordan det gikk til slutt. Forundrer meg ikke. Hos meg er det ikke snakk om en utbytting på styrets egen avgjørelse. Verandadøren min har zagget, sunket litt ned mot underkarm. Nesten umulig å låse. Sjekket først låsen som så litt slitt ut, og byttet låseskinne, men det hjalp lite. Det var etterpå jeg så at døren ikke var helt i flukt med karmer. Lurer jammen på hvordan jeg kan overbevise styret. For det er sikkert lett å mene at dette er manglende vedlikehold fra min side. Men de har da vel en forsikring å forholde seg til?
trn100 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Sovna skrev (3 minutter siden): Forundrer meg ikke. Hos meg er det ikke snakk om en utbytting på styrets egen avgjørelse. Verandadøren min har zagget, sunket litt ned mot underkarm. Nesten umulig å låse. Sjekket først låsen som så litt slitt ut, og byttet låseskinne, men det hjalp lite. Det var etterpå jeg så at døren ikke var helt i flukt med karmer. Lurer jammen på hvordan jeg kan overbevise styret. For det er sikkert lett å mene at dette er manglende vedlikehold fra min side. Men de har da vel en forsikring å forholde seg til? Hadde samme problem da jeg bodde i leilighet. Døren var av den typen hvor man trykker ned et håndtak for å løfte døren opp fra skinnen. I mitt tilfelle ordnet det seg ved at jeg fikk en håndverker til å bytte hele mekanismen og som samtidig skrev en rapport hvor han bekreftet at dette var et vanlig problem som skyldtes normal slitasje. Nå skal det sies at leilighet også var noen år gammel, men det ble i alle fall tatt til etterretning og jeg fikk tilbake ca. 70% av kostnaden.
Neptun1 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Har bodd i et sameie tidligere der hele sameiet måtte betale for ei ødelagt balkongdør. Skallet med fasader, vindu, balkong og balkongdører er felles ansvar. Men det er klart det kan bli diskusjoner av det dersom noen har skyld i sin egen ødelagte dør.
Sovna Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden trn100 skrev (10 minutter siden): Hadde samme problem da jeg bodde i leilighet. Døren var av den typen hvor man trykker ned et håndtak for å løfte døren opp fra skinnen. I mitt tilfelle ordnet det seg ved at jeg fikk en håndverker til å bytte hele mekanismen og som samtidig skrev en rapport hvor han bekreftet at dette var et vanlig problem som skyldtes normal slitasje. Nå skal det sies at leilighet også var noen år gammel, men det ble i alle fall tatt til etterretning og jeg fikk tilbake ca. 70% av kostnaden. Neptun1 skrev (2 minutter siden): Har bodd i et sameie tidligere der hele sameiet måtte betale for ei ødelagt balkongdør. Skallet med fasader, vindu, balkong og balkongdører er felles ansvar. Men det er klart det kan bli diskusjoner av det dersom noen har skyld i sin egen ødelagte dør. Takk for tips. Dette motiverer meg til å gå helt frem til krangling.. 1
wampster Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Litt vanskelig å skjønne hva som faktisk har skjedd, men nye hengsler kan da ikke koste all verden?
kremt Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Spørs om det hjelper hvis det er råte i døra der hengslene er festet. Nye hengsler kan også være vanskelig å finne da det trolig eksisterer 1000 varianter av de.
Jarmo Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Sovna skrev (59 minutter siden): Forundrer meg ikke. Hos meg er det ikke snakk om en utbytting på styrets egen avgjørelse. Verandadøren min har zagget, sunket litt ned mot underkarm. Nesten umulig å låse. Sjekket først låsen som så litt slitt ut, og byttet låseskinne, men det hjalp lite. Det var etterpå jeg så at døren ikke var helt i flukt med karmer. Lurer jammen på hvordan jeg kan overbevise styret. For det er sikkert lett å mene at dette er manglende vedlikehold fra min side. Men de har da vel en forsikring å forholde seg til? Hovedforskjellen mellom et borettslag og et sameie er eierformen: I et borettslag eier du en andel i et selskap, mens i et sameie eier du en selveierandel (seksjon) av eiendommen Endret 16 timer siden av Jarmo
Sovna Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden kremt skrev (30 minutter siden): Spørs om det hjelper hvis det er råte i døra der hengslene er festet. Nye hengsler kan også være vanskelig å finne da det trolig eksisterer 1000 varianter av de. Råte innvendig i treverket har også jeg tenkt på. Da burde i alle fall dekkes av laget. Evt en forsikring?
wampster Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden kremt skrev (1 time siden): Spørs om det hjelper hvis det er råte i døra der hengslene er festet. Nye hengsler kan også være vanskelig å finne da det trolig eksisterer 1000 varianter av de. Joda, men utifra det som står i første innlegget så er det vanskelig å vite hva som er årsaken/hva som må gjøres/byttes. Hadde det vært snakk om råteskadde ville jeg antatt at det var nevnt i første posten? At en 12 år gammel dør (eller karm) skal ha råteskade virker ganske absurd (men ingenting er jo umulig ved feil installasjon). Det blir bare sagt at hengslene har gitt etter, uten å komme med antydning til grunn.
Zepticon Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Sovna skrev (12 timer siden): Hvor står det eksplisitt om balkongdør i denne vedtekten du viser til? En balkongdør er en ytterdør.
Jarmo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) https://www.huseierne.no/nyheter/sameier-og-borettslag-hvem-er-ansvarlig-for-vinduer-og-dorer/ https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/grensen-gar-ved-inngangsdoren Endret 5 timer siden av Jarmo
The Avatar Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Verandadør er for meg ganske åpenbart ei ytterdør som er burettslagetets ansvar med mindre anna ordning er vedtektsfesta. Så her er det viktig å sjekke om det vedtektsfesta eit avvik frå den generelle bestemmelsen i burettslaglova. Eg har vært i eit burettslag der verandadør var andelseigarens ansvar, men det var fordi heile verandaen i ettertid hadde blitt innglassa slik at vi effektivt sett hadde fått nye ytterveggar med nye vindu. Denne justeringa vart gjort fordi kvar enkelt bebuar skulle stå heilt fritt til om dei ville endre på den opprinnelege ytterveggen, mellom anna var det ein del som då utan vidare søknad kunne sette inn breie skyvedyører slik at balkongen kunne brukast som ein del av stova. For å være litt useriøs så er det nesten som eg ville råde mora di til å skru opp nye hengsler, og så memde inn til styret at hengslene inne i leilegheita er heilt i orden, og at der er den døra som ikkje er festa til hengslet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå