DukeRichelieu Skrevet søndag kl 21:39 Skrevet søndag kl 21:39 Salvesen. skrev (4 timer siden): Stakkars dame og familie, Norge er blitt så sykt høyre radikalt og rasistisk. Helt sykt Er dette et seriøst utspill? Kilder? Selvsagt enig i det første du skriver. 5
Salvesen. Skrevet søndag kl 21:40 Skrevet søndag kl 21:40 Baranladion skrev (Akkurat nå): Jeg syns det hele tiden kommer frem at slike folk har vært på blokka til PST. I nær sagt alle drap, barneran med knivstikking, eller høyreekstreme handlinger så syns jeg det kommer frem at vedkommende har vært i barnevernets, politiet eller PST søkelys fra før. Sjeldent at det kommer som lyn fra klar himmel. Hvordan det skal bli bedre at vi setter hele befolkningen i søkelyset som default, blir for meg en gåte. Ingen som sier at noen skal settes i ett søkelys, det er det samme om og om igjen. Det er stråmenn. Jeg har forklart meg om og om igjen, om noen identifiseres som mulige radikale mennesker på nett så bør det være enklere for PST å spore de. Verken mer eller mindre. Jeg fremmer en løsning, identifisering. Jeg har ikke noe problemer med dette, men jeg skjønner at du har det. Og det er ok. Vi har alle våre meninger.
Baranladion Skrevet søndag kl 21:44 Skrevet søndag kl 21:44 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Ingen som sier at noen skal settes i ett søkelys, det er det samme om og om igjen. Det er stråmenn. Jeg har forklart meg om og om igjen, om noen identifiseres som mulige radikale mennesker på nett så bør det være enklere for PST å spore de. Verken mer eller mindre. Jeg fremmer en løsning, identifisering. Jeg har ikke noe problemer med dette, men jeg skjønner at du har det. Og det er ok. Vi har alle våre meninger. Det virker som du tror det er et enormt problem for PST å spore opp folk, det er det faktisk ikke. Identifisering vil ikke nødvendigvis gjøre det enklere, tvert imot, da vil folk enten finne andre plattformer eller pynte grisen når de skriver noe. 5
Salvesen. Skrevet søndag kl 21:46 Skrevet søndag kl 21:46 Baranladion skrev (Akkurat nå): Det virker som du tror det er et enormt problem for PST å spore opp folk, det er det faktisk ikke. Identifisering vil ikke nødvendigvis gjøre det enklere, tvert imot, da vil folk enten finne andre plattformer eller pynte grisen når de skriver noe. Virker som du snakker mye. Men ja, kanskje jeg bommer i min oppfatning her. Jeg er ingen ekspert på området, jeg er bare en person som ønsker at slike ting ikke skal skje og kommer med forslag til hvordan en kanskje kan identifisere potensielle før de begår handlingen. Det er godt mulig min tanke om det er feil, som sagt jeg er ingen ekspert på området. Men jeg er iallefall villig til å gi opp mitt navn om det kan hjelpe. 1
leticia Skrevet søndag kl 21:48 Skrevet søndag kl 21:48 FrihetensRegn skrev (53 minutter siden): 1) bedre psykisk helsehjelp Med bedre tenker du først og fremst på kjappere? Det er vel det som er problematisk at folk blir gående uten å få hjelp. Et annet problem er at mange som kunne hatt behov for hjelp ikke oppsøker helsevesenet. 3
Salvesen. Skrevet søndag kl 21:50 Skrevet søndag kl 21:50 leticia skrev (Akkurat nå): Med bedre tenker du først og fremst på kjappere? Det er vel det som er problematisk at folk blir gående uten å få hjelp. Et annet problem er at mange som kunne hatt behov for hjelp ikke oppsøker helsevesenet. Ja tenker det er sistnevnte som er det største problemet. For de som faktisk sliter kraftig, de får hjelp. Det er derfor det ikke er plass til de som har mindre, men dog alvorlige psykiske problem. Og det bør vi absolutt også gjøre noe med!
freedomseeker Skrevet søndag kl 21:51 Skrevet søndag kl 21:51 Salvesen. skrev (1 time siden): Som personvernet, det må bort. Folk skal ikke få gjemme seg bak tastaturet lengre, vi må ta galningene og vi må ta de fort. Snakker du om deg selv? 8 1
Salvesen. Skrevet søndag kl 21:54 Skrevet søndag kl 21:54 freedomseeker skrev (1 minutt siden): Snakker du om deg selv? Morsomt, du må gjerne tenke at jeg er gal. Det er helt fint. Men jeg gjemmer meg absolutt ikke, selv ett barn kan finne min identitet ganske raskt med noen google søk og det skjer til stadighet her inne. 2
ticx Skrevet søndag kl 22:41 Skrevet søndag kl 22:41 2 hours ago, FrihetensRegn said: Ta heller å steng inne de mest voldelige og utagerende personene slik at slike hendelser ikke skjer igjen. Trist å se så syltynn forståelse over psykisk helse og trenden blandt mange kommuner i landet med folkevalgte uten kompetanse spikke på helsevesenet år etter år fordi de vet at de ansatte på gulvet jobber livet av seg enda en periode da "varen" er mennesker. 3
Abigor Skrevet søndag kl 23:34 Skrevet søndag kl 23:34 Det skjer da psyke drap fra tid til annen, enten det er på jobb eller ikke. Å knytte dette til noe som helst politisk styring blir søkt. Det har vært tikkende bomber så lenge noen av oss har levd og lenge før det også. Og det kommer det til å fortsette med uansett hvem som vinner valget eller har vunnet valget. Eneste konkrete tiltaket jeg kan se for meg er at noen jobber alene på jobb med ungdom eller mennesker som har havna på skråplanet. Der burde det kanskje uansett alltid være minst 2 sammen på jobb. Om privat / offentlig helse er villig til å betale for det er høyst usikkert, kanskje til og med tvilsomt.
Uderzo Skrevet i går, 01:25 Skrevet i går, 01:25 Salvesen. skrev (4 timer siden): Veldig relevant, jeg er ikke for å fjerne all form for personvern. Men at en må identifisere seg for å uttale seg ser jeg ikke noe galt med. Da kan en fange opp slike sykinger før det er for sent.. Det er bare en av mange tiltak. Han var i PST sitt søkelys, så jeg tror ikke denne personverndiskusjonen er spesielt relevant, det hindret ingenting. Det er grunn til å tro at denne 18-åringen hadde problemer, siden han befant seg der han var. Aktuelle spørsmål er for eksempel hvorfor hans voldspotensial ikke ble avdekket eller tatt på alvor, og ikke minst den manglende bemanningen. For ikke så lenge siden ble en sykepleier plukket opp og kastet i bakken av en pasient på Ahus. Det skulle være to ansatte, men bare én fulgte ham ut for å kjøpe en is. Dette er et problem alle steder, statlig, kommunalt og privat. 9
frohmage Skrevet i går, 04:08 Skrevet i går, 04:08 Vokteren skrev (9 timer siden): Kulturkonflikter og mistenksomhet oppstår ikke av seg selv….. Høres ut som at du forsvarer drapsmannen. 1 2
pølsemaker Skrevet i går, 04:13 Skrevet i går, 04:13 Uderzo skrev (2 timer siden): Han var i PST sitt søkelys, så jeg tror ikke denne personverndiskusjonen er spesielt relevant, det hindret ingenting. Det er grunn til å tro at denne 18-åringen hadde problemer, siden han befant seg der han var. Aktuelle spørsmål er for eksempel hvorfor hans voldspotensial ikke ble avdekket eller tatt på alvor, og ikke minst den manglende bemanningen. For ikke så lenge siden ble en sykepleier plukket opp og kastet i bakken av en pasient på Ahus. Det skulle være to ansatte, men bare én fulgte ham ut for å kjøpe en is. Dette er et problem alle steder, statlig, kommunalt og privat. Takk, der fikk vi debatten på rett spor igjen. Tror det du skriver er kjernen i problemet her. Vi griper ofte for sent inn overfor personer som viser tegn til potensielt alvorlige lidelser. -Det går som regel greit- er en tone som går igjen. Men det er som å kjøre uten sikkerhetsbelte. New public manangement er neppe det beste som har skjedd helsesektoren. Det er profitt foran sikkerhet og verdighet. 2
Vokteren Skrevet i går, 04:15 Skrevet i går, 04:15 frohmage skrev (5 minutter siden): Høres ut som at du forsvarer drapsmannen. Tøv og forsøk på avsporing. Hva med å diskutere saklige årsakssammenhenger fremfor å gå i skyttergraven ? 1 1
Vokteren Skrevet i går, 04:31 Skrevet i går, 04:31 Salvesen. skrev (7 timer siden): Nei jeg forstår at du ikke har det, så det var veldig redundant. Bare minner om forskjellen mellom begrepene redundans og relevans….. 2 1
mandodiao Skrevet i går, 05:34 Skrevet i går, 05:34 (endret) Ta dere sammen! Jeg ser det samme i alle diskusjonene knyttet opp mot denne saken, og andre lignende saker. Det er latterlig å kjøre ego-trip der man skal fyre opp sin egen agenda om Frp eller Ap etc. De fleste synser og drar logiske påstander ut av ræven. For hva da? Ouuh så rå du er som traff med din teori først og vant konkurransen om å spå bakgrunnen til et tragisk drap.... Informasjonen kommer i bruddstykker og små stikkord, og folk har bommet hele veien i hva de tror har skjedd. Kan ikke vi vente litt til, så alt kan bli lagt på bordet, så konkludere da? Enig i at noe skurrer med PST sin informasjon, og offeret/rammene sin beskrivelse. Men det går faktisk ann å jobbe profesjonelt med god kontroll i et tiltak, for så at det plutselig skjer noe. Som i alle andre posisjoner i samfunnet. Privat vs offentlig. Jeg har jobbet i begge, og opplevd strenge rammer med god bemanning i det private, jeg har opplevd det motsatte også. Oooog jeg har opplevd det samme i kommunale/statlige institusjoner. Det er ikke så enkelt som å peke mot andre siden politisk og tro din agenda er svaret. Men vi trenger litt mere for å være sikker på hva som har skjedd på akkurat denne institusjonen. Endret i går, 06:09 av mandodiao 6
pølsemaker Skrevet i går, 06:41 Skrevet i går, 06:41 Vokteren skriver: -Kulturkonflikter og mistenksomhet oppstår ikke av seg selv….. Jeg ser det ikke som et forsvar av gjerningen eller drapsmannen. Jeg ser det som et stikk til å gå i oss selv. I et politisk klima der invandringskritikk nærmest er likestilt med rasisme. Der kritisk blikk på noe som har med innvandring og innvandrere å gjøre fort blir en rasismediskusjon. Der alt som har med egen kultur, religion og nasjonalitet skal relativiseres og nærmest latterligjøres. Der blir det lite grobunn for å utrykke seg fritt uten å kjenne seg tygd og spyttet ut igjen. Det er som vi ønsker at rasistene skal blir enda mer rasister. Så har vi noe å hamre løs på enda hardere. Det er en dynamikk i samfunnsdebatten som påvirker "sårbare sinn" negativt. De tør ikke, eller makter ikke komme med sine synspunkter. De vet de får "juling" uansett. De vil bli herset med. Motstemmene blir en fiende. For et ungt sinn, spesielt unge menn der tenkeboksen ikke er ferdig møblert, er nok dette utfordrende å håndtere. Hvordan man mentalt er utrustet spiller inn. Intelligens spiller inn. Legg til oppvekst i institusjon og mangel på faste rammer som venner, famile, skole, jobb ect. Meningsfylte aktiviteter. Tanker som du har ingenting, de får alt. Det er nok en ball som begynner rulle på et tidspunkt. Det er en kompleksitet her vi ikke makter ta innover oss eller bare overser. Det som har bygget seg opp i sinnet til denne personen har åpenbart ikke fått utløp noe sted. Eller konstruktiv motstand. Kanskje har han prøvd, kanskje ikke. Kanskje har han møtt motbør han ikke evner svare imot, uten å koke enda mer på innsiden. Trolig har han opplevelser vi ikke kjenner til. Evner vi å møte folk vi fundamentalt er uenige med på en verdig og ikke-latterligjørende måte? Personen som har begått denne handling er ikke mentalt frisk. Det er ikke normalt å stikke og skjære opp et annet menneske. Knapt når man er truet på livet. Vedkommende har noen kraftig forskrudde oppfatninger av verden når han ser det nødvendig å drepe noen på denne måten. Ruset, psykotisk eller begge deler? Fortid med rus psykiske problemer? Vi vet ikke om det er planlagt eller skjedd på impuls. Det må skje en endring i hvordan varsler og tiltak følges opp. Psykisk helse må komme tidlig inn i prosessen. Ikke etter problemene har eskalert. Vi forebygger ikke. Vi slukker branner. Vi har ikke et fungerende apparat for å forhindre slike forløp. Det virker mer som vi har et system som forsterker det. Vi møter invandrerkriminalitet med -trangboddhet og sårbar ungdom-. Hvordan møter vi mennesker i denne situasjonen? At de bare er sånn? Rasister er født rasister og konsekvensene skal være så brutale som mulig? Til syvende og sist er dette et tragisk eksempel på at vi ikke klarer ivareta de svakeste i samfunnet tilfresstillende, uansett slagside de har. Vi har både kompetanse og ressurser til å håndtere dette, om vi vil. Vi velger dessverre å prioritere annerledes. Vi velger bevvist å ikke bruke penger på dette. Gevinsten synes ikke være stor nok. For hva ville det kostet å forebugge denne tragedien? Når alt koker ned til alt ligger det en kost-nytte analyse bak. Den er nok ikke så kynisk som jeg før det til å høres ut. Men desverre skal det nok mye til at denne hendelsen får noen innvirkning på budsjetter og prioriteringer i fremtiden. 2 1
Tussi Skrevet i går, 07:54 Forfatter Skrevet i går, 07:54 mandodiao skrev (2 timer siden): Kan ikke vi vente litt til, så alt kan bli lagt på bordet, så konkludere da? Det er noen fakta som i seg selv er åpenbart skremmende. Det var kun 1 ansatt på jobb.led vanskeligstilte barn, det i seg selv er en stor risiko. Det var en utenlandsk kvinne som var den ene på jobb sammen med en person man visste var kjent preget av høyreekstrem tankegang. Disse to fakta i seg selv er alvorlig kritikkverdige. Jeg har jobbet i psykiatrien, og noe av det første man tenker på er muligheten for kollegastøtte og å påkalle hjelp i krise 3 1
skaftetryne32 Skrevet i går, 08:24 Skrevet i går, 08:24 Vokteren skrev (14 timer siden): Kanskje politikere må ta mer ansvar på litt flere områder enn i dag? Kanskje rasisme og ekstremisme ikke ville hatt så gode vekstvilkår…. Dette mener jeg har lite eller ingenting med nåværende norsk politikk å gjøre, denne storstilte radikaliseringen vi ser på høyresiden er nok drevet først og fremst av hatpropaganda fra usa og russland spredd via sosiale medier, og legge skylden på en politikk som store deler av den norske befolkningen støtter opp om blir bare å ta ansvaret vekk fra de svake menneskene som faktisk lar seg radikaliseres, det er dem selv som har ansvaret, ingen andre. 4
mandodiao Skrevet i går, 08:31 Skrevet i går, 08:31 Tussi skrev (29 minutter siden): Det er noen fakta som i seg selv er åpenbart skremmende. Det var kun 1 ansatt på jobb.led vanskeligstilte barn, det i seg selv er en stor risiko. Det var en utenlandsk kvinne som var den ene på jobb sammen med en person man visste var kjent preget av høyreekstrem tankegang. Disse to fakta i seg selv er alvorlig kritikkverdige. Jeg har jobbet i psykiatrien, og noe av det første man tenker på er muligheten for kollegastøtte og å påkalle hjelp i krise Nå presenterer du de to faktaene på en annen måte enn hva jeg har lest. Altså at det var et lavterskel frivillig botilbud i overgang fra barnevern til voksen selvstendighet. Ikke en bolig for vanskeligstilte barn. Offeret var ikke utenlandsk, men norsk med innvandrerbakgrunn. Jeg er helt enig i at det er flere faktorer som virker spesielle, og burde være med i en risikovurdering når man driver tiltak. Men mitt poeng går ut på at vi vet ikke alle detaljene. Og at omsorgsboliger har et vidt spenn av hvordan de fungerer. Man kan bli drept på både høgrisiko og lavrisiko-boliger når alt går til helvette. Vi får nok en grundig forklaring når alt er gått igjennom. Må uansett lære av alle feil. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå