Gå til innhold

Ny elbil i brann


Trulss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere denne uken brant en Zoe i Lier.

Finnes det noen oversikt over hvilke elbiler som brenner oftest?

Mener å ha hørt Zoe, i3 og Jaguar ligger ganske høyt på listen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Det er så få elbiler som tar fyr at det kommer i avisa hver gang. Fossilbilene brenner så ofte at ingen gidder å bry seg en gang.

Ja, grunnen er nok at elbiler er mye farligere når de først tar fyr. Godt de ikke har stått i parkeringshus/kjeller. Men nå er spørsmålet hvorfor det ikke publiseres slike statistikker? Jeg ville synes det er interessant lesning. Det er fossilbiler brenner oftere er noe alle vet fra før.

Skrevet
Trulss skrev (29 minutter siden):

Tidligere denne uken brant en Zoe i Lier.

Finnes det noen oversikt over hvilke elbiler som brenner oftest?

Mener å ha hørt Zoe, i3 og Jaguar ligger ganske høyt på listen.

image.png.f531be047b217a7942fd8b0cfbd5965b.png

  • Liker 5
Skrevet

Mye av brannene i fossilbiler er nok påsatt. Forsikringssvindel etc. Vet av en som ble tatt, det ble dyrt. Andre er trolig lekkasje av olje og drivstoff over lengre tid og manglende ettersyn / vedlikehold av kjøretøyet. 

  • Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (32 minutter siden):

Ja, grunnen er nok at elbiler er mye farligere når de først tar fyr. Godt de ikke har stått i parkeringshus/kjeller. Men nå er spørsmålet hvorfor det ikke publiseres slike statistikker? Jeg ville synes det er interessant lesning. Det er fossilbiler brenner oftere er noe alle vet fra før.

Slikt kommer i avisen, da folk klikker seg inn, og de da får mere lesning enn andre artikler. Spesielt så er det elbilhaterne som leser for å få gode argumenter.

Det er ikke alltid at det er noe farligere at en elbil brenner enn en bensin/diesel bil. Husk tilbake til storbrannen i parkeringshuset på Sola flyplass. Der fikk først en elbil skylden, før det viste seg at den var en gammel Opel som forårsaket den. Det var mange elbiler i parkeringshuset som også brant, men INGEN av hovedbatteriene i dem tok fyr. Det er de som er farlige når det fyrer.

Men så var det jo også en Jaguar i-Pace som tok fyr når eieren plugget i hurtigladeren også. Så slikt skjer også.

Det er ingen elbiler som skiller seg mer ut enn andre. Opel Astera eller hva den het, hadde nok blitt kjent som det, hvis ikke GM tok tak og byttet alle batteriene med feil. Hvilke bensin/diesel bil type brenner oftest? Den som er dårlig vedlikeholdt er nok svaret der.

Litt mer lesestoff:

https://brannstatistikk.no/search?searchId=9B13517C-F1CD-490F-82A1-57B9CA38ACA5&type=SEARCH_DEFINITION

https://www.tshandbok.no/del-2/4-kjoeretoeyteknikk-og-personlig-verneutstyr/doc699/#:~:text=Statistikk fra direktoratet for samfunnssikkerhet,andre kjøretøy» (11%).

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/279-bilbranner-hittil-i-ar-_-kun-15-av-de-i-elbil-1.16436597

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Spørsmålet er samansatt, og veldig definisjonsavhengig.

Brann i elbil kan være spesielt problematisk om det brenn i batteriet på grunn av at brannen er vanskeleg å slukke, noko som er problematisk om elbilen står inne i garasje eller liknande.

Dei fleste elbilbrannar er likevel "vanlege" brannar med elektrisk årsak, altså at det er varmgang i ledningane under lading, der det er plasten som brenner og ikkje batteriet.

Det er fortsatt klart mange fleire brannar i bensin og dieselbilar enn i elbilar. Likevel så er det enkelte som problematiserer at det også har mange fleire gamle bilar her i landet. Om ein berre ser på bilbrannar i nye bilar så kjem elbilane dårlegare ut, men igjen så er det også eit faktum av at blant nye bilar så er dei fleste av dissse bilane elektriske.

  • Liker 1
Skrevet
AndersT2 skrev (13 minutter siden):

Slikt kommer i avisen, da folk klikker seg inn, og de da får mere lesning enn andre artikler. Spesielt så er det elbilhaterne som leser for å få gode argumenter.

Det er ikke alltid at det er noe farligere at en elbil brenner enn en bensin/diesel bil. Husk tilbake til storbrannen i parkeringshuset på Sola flyplass. Der fikk først en elbil skylden, før det viste seg at den var en gammel Opel som forårsaket den. Det var mange elbiler i parkeringshuset som også brant, men INGEN av hovedbatteriene i dem tok fyr. Det er de som er farlige når det fyrer.

Men så var det jo også en Jaguar i-Pace som tok fyr når eieren plugget i hurtigladeren også. Så slikt skjer også.

Det er ingen elbiler som skiller seg mer ut enn andre. Opel Astera eller hva den het, hadde nok blitt kjent som det, hvis ikke GM tok tak og byttet alle batteriene med feil. Hvilke bensin/diesel bil type brenner oftest? Den som er dårlig vedlikeholdt er nok svaret der.

Litt mer lesestoff:

https://brannstatistikk.no/search?searchId=9B13517C-F1CD-490F-82A1-57B9CA38ACA5&type=SEARCH_DEFINITION

https://www.tshandbok.no/del-2/4-kjoeretoeyteknikk-og-personlig-verneutstyr/doc699/#:~:text=Statistikk fra direktoratet for samfunnssikkerhet,andre kjøretøy» (11%).

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/279-bilbranner-hittil-i-ar-_-kun-15-av-de-i-elbil-1.16436597

 

 

Batterier fra LG har vært mest utsatt. Og Zoe som brant i Lier på mandag tok fyr i batteripakken. Batterier fra LG sitter i en rekke elbiler som ligger høyt på brannstatistikken, deriblant Opel, Zoe, Kona med flere.

DSB med flere holder nok tilbake denne statistikken av en årsak, så man kan trekke konklusjonen at tall fra DSB og andre organer ikke er til å stole på. Dette har vi jo også sett på tall fra andre store tungvektere som Statkraft, NVE osv. som stadig feilinformerer.

Skrevet
4 minutes ago, Trulss said:

DSB med flere holder nok tilbake denne statistikken av en årsak, så man kan trekke konklusjonen at tall fra DSB og andre organer ikke er til å stole på. Dette har vi jo også sett på tall fra andre store tungvektere som Statkraft, NVE osv. som stadig feilinformerer.

Har du forsøkt å sjekke om dei held tilbake statistikken før du konkluderer med konspirasjon? Send ein e-post og spør om dei har det du lurer på.

Det er veldig mykje statistikk som er tilgjengeleg om du spør, men som ikkje vert aktivt publisert.

  • Liker 6
Skrevet
14 minutes ago, Trulss said:

DSB med flere holder nok tilbake denne statistikken av en årsak,

Det er kanskje bare du som ikke har tilgang til denne informasjonen, og det er det kanskje en årsak til...
(Jeg kan selvsagt ikke si mer enn det. Dette går veldig dypt og til høyeste hold.)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Forbindelsene mellom elbiler og reptiler kommer til å bli avslørt snart. Her er det bare å holde på foliehatten og følge med på forumet 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mag ne skrev (2 timer siden):

Forbindelsene mellom elbiler og reptiler kommer til å bli avslørt snart. Her er det bare å holde på foliehatten og følge med på forumet 

Den er ikkje så godt skjult med sjefsøgla Musk i bransjen.

Skrevet

Det burde justeres for alder på bil. Brann i fossilbiler er trolig dominert av biler på 10-15 år +. Mens det er beskjeden mengde elbiler som er over 10-15 år gamle, ofte begynner de å bli utdatert på rekkevidde, dårlig batteri eller får dyre reparasjoner på en bil som er verdt lite. En veldig stor andel av elbilene på norske veger er 5 år og nyere. 

Skrevet
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Brannstatistikk for biler i Norge

Branner i elbiler så langt i 2025: 38 + 1

Branner i bensin/dieselbiler så langt i 2025: 471

Ved årsskiftet var det 2 889 023 personbiler registrert i Norge, derav 788 753 elbiler

Dvs 1 elbilbrann per 49 445 elbil

Dvs. 1 annen bilbrann per 4459 annen bil

Dvs. andre biler brenner 11 ganger hyppigere enn elbiler, justert for antallet.

Synd tabellen ikke viser flere detaljer som for eksempel bilmodell og fylke/kommune. Jeg har en mistanke om tabellen er manipulert og hvor det er utelatt alle som ikke har en tydelig brannårsak for å nevne noe. Dette er vanskelig å ettergå uten mer detaljer.

Skrevet
kremt skrev (32 minutter siden):

Det burde justeres for alder på bil. Brann i fossilbiler er trolig dominert av biler på 10-15 år +. Mens det er beskjeden mengde elbiler som er over 10-15 år gamle, ofte begynner de å bli utdatert på rekkevidde, dårlig batteri eller får dyre reparasjoner på en bil som er verdt lite. En veldig stor andel av elbilene på norske veger er 5 år og nyere. 

Jeg ser den, men 11 ganger forskjell - ELVE! - Hvor mye tror du en sånn justering vil endre den faktoren?

Trulss skrev (28 minutter siden):

Synd tabellen ikke viser flere detaljer som for eksempel bilmodell og fylke/kommune. Jeg har en mistanke om tabellen er manipulert og hvor det er utelatt alle som ikke har en tydelig brannårsak for å nevne noe. Dette er vanskelig å ettergå uten mer detaljer.

Jeg ser ikke helt hvordan bilmodeller, fylker eller kommuner kan manipulere tabellen.. Kan du forklare?

Statistikken er hentet fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som har ansvaret for å samle statistikk på sånt, på for både SSB og brannvesenet. Det står også tydelig på sidene deres hva statistikken gjelder. F.eks utelates bilbranner som er en følgekonsekvens av bygningsbrann. Og de teller bare branner der brannvesenet har utrykning.

For å si det sånn: Hvis du tviler på troverdigheten til DSB sin statistikk, skaff gjerne noe annet som du mener har høyere troverdighet.

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (43 minutter siden):

Det burde justeres for alder på bil. Brann i fossilbiler er trolig dominert av biler på 10-15 år +. Mens det er beskjeden mengde elbiler som er over 10-15 år gamle, ofte begynner de å bli utdatert på rekkevidde, dårlig batteri eller får dyre reparasjoner på en bil som er verdt lite. En veldig stor andel av elbilene på norske veger er 5 år og nyere. 

Tallene finnes, iallefall til en viss grad. Husker jeg regnet på det for 3-4 år siden på en elbilhaterforum. Mener jeg kom frem til at fosilkjøretøy brant 4-5 ganger oftere på inntill 10 år gamle biler. Uansett ikke særlig interessant statistikk. Det eneste interessante er hvor ofte batteripakker brenner, og det er jammen ikke ofte.

  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Jeg ser den, men 11 ganger forskjell - ELVE! - Hvor mye tror du en sånn justering vil endre den faktoren?

Jeg ser ikke helt hvordan bilmodeller, fylker eller kommuner kan manipulere tabellen.. Kan du forklare?

Statistikken er hentet fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som har ansvaret for å samle statistikk på sånt, på for både SSB og brannvesenet. Det står også tydelig på sidene deres hva statistikken gjelder. F.eks utelates bilbranner som er en følgekonsekvens av bygningsbrann. Og de teller bare branner der brannvesenet har utrykning.

For å si det sånn: Hvis du tviler på troverdigheten til DSB sin statistikk, skaff gjerne noe annet som du mener har høyere troverdighet.

Du forstår ikke hva jeg sier, altså at tallene er for uspesifikke til at de kan ettergås. Jeg er ganske sikker på at flere kjøretøy ikke er inkludert i denne statistikken, men for å bevise dette må jeg ha tallgrunnlaget de bruker.

  • Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (3 minutter siden):

Du forstår ikke hva jeg sier, altså at tallene er for uspesifikke til at de kan ettergås. Jeg er ganske sikker på at flere kjøretøy ikke er inkludert i denne statistikken, men for å bevise dette må jeg ha tallgrunnlaget de bruker.

Sitat

 

Brannstatistikk.no henter tall direkte fra brann- og redningstjenestens rapporteringssystem (BRIS). Det inneholder alle henvendelser til brannvesenets nødnummer 110.

To ulike datasett

Statistikken hentes ut fra to ulike datasett. “Alle branner og ulykker” er standard datasett for søk, og inneholder statistikk over alle brannvesenets utrykninger. Her kan du søke etter spesifikk informasjon om sted, tidspunkt og hendelse, med unntak av noen detaljer om bygningsbranner. For å få detaljer om hvor, når og hvordan brann i bygning starter, må du velge “hvordan bygningsbranner starter” i søkemenyen. Av personvernhensyn er det ikke mulig å søke på nøyaktig sted og tidspunkt. Statistikken er sortert etter årstall og fylke.

Innrapportering

Rundt 70 prosent av oppdragene registreres automatisk i BRIS. Resten behandles manuelt av brannvesenet, og det kan derfor ta 14 dager eller mer før disse oppdragene er registrert i Brannstatistikk.no

 

Kilde.

Det ser ut som de publiserer så mye de kan uten å komme i konflikt med personvernhensyn. Kildene til de to datasettene oppgir de også her.

Kan jeg spørre: Hva er årsaken til denne voldsomme skepsisen?

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...