Gå til innhold

Familie ønsker å flytte fra Stavanger til...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nathan Algren skrev (12 minutter siden):

Sørover så vi en by som heter Flekkefjord, som virker interessant. Kjenner du til den?

Flekkefjord er et veldig flott sted. Men det ligger et lite stykke utenfor jernbanen, så da blir det ikke så veldig aktuelt med togpendling lenger. Du kan jo også se inn mot Jørpeland, Tau og Hjelmeland. Der er det enda billig så lenge Ryfast har bompengenesatsen sin.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde vært litt forsiktig hvis tanken går mot Haugesund. (siden dere har et lite barn så regner jeg med at dere ønsker en oppvekst i tryggest mulig omgivelser. 

https://www.nrk.no/rogaland/haugesund-pa-voldstoppen-i-norge-1.16541483

Det er ikke mye tull her… å sammenligne dette med Oslo er galskap. Slossing har vært en del av natt kulturen i Haugesund. Men barn er ikke utsatt, men når en vokser til kan en havne i det. 

Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Det er ikke mye tull her… å sammenligne dette med Oslo er galskap. Slossing har vært en del av natt kulturen i Haugesund. Men barn er ikke utsatt, men når en vokser til kan en havne i det. 

Det er jo i forhold til antall innbyggere man regner det fra. Jeg tenkte mest på oppveksten, at det er lettere å komme borti noe som tenåring. Men alle steder har vel sine problemer. Ellers så er området rundt ganske vakkert. 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (14 minutter siden):

Det er jo i forhold til antall innbyggere man regner det fra. Jeg tenkte mest på oppveksten, at det er lettere å komme borti noe som tenåring. Men alle steder har vel sine problemer. Ellers så er området rundt ganske vakkert. 

Nei det er ikke problemer med ungene her, det er de voksne som ikke kan oppføre seg på kveldstid. Det er også mange ‘sjømenn’ som er seint våkne når de er hjemme osv.. fin plass å oppdra unger:)

Skrevet

Dere har utdannelse som burde gjøre det enkelt å bytte bosted. Anbefaler dere å finne frem til utkanten av en mindre by som har et regionsykehus. Så finn frem google og let opp sykehus i landet. Tenk også klima,oppvekst og natur dere setter pris på. Jo lengre nord og vekk fra by dere kommer,jo billigere blir bosted. Hver landsdel har ulike kvaliteter så det er veldig vanskelig å peke ut noen favoritt. Innlandet har mest stabilt vær med varme sommere og vinter med snø. Sørlandet har noe mindre regn enn vestlandet samt er litt varmere. Langs kysten er klimaet mildt,men mye vær. 

Mindre steder er det ofte slik at man blir lettere integrert enn i storbyene.

Skrevet
obygda skrev (9 minutter siden):

Mindre steder er det ofte slik at man blir lettere integrert enn i storbyene.

Jeg har motsatt erfaring :) Men det handler kanskje litt om hva man gjør ut av det selv også. 

Skrevet

Kvar det er best å bu blir det vanskeleg å rådgje deg om då dette er veldig individuelt.

Men ettersom kona jobber på sjukehus innafor psykiatri så er det nok ho som har vanskelgast for å finne seg relevant jobb. Rekneskapsførarar finner du overalt i landet.

Eit konkret tips er derfor å sjå på lista over kvar i landet vi har sjukehus: https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_sykehus
Om du ser på sjukehusa som er nederst på lista med lavt pasientgrunnlag så finner du sjukehus som ligg på forholdsvis små plassar, velger du i tillegg ei nabokommune til ei lite distriktssjukehus så vil dere kunne bu veldig landleg samtidig som det er akseptabel pendletid.
Mitt råd er derfor at dykk startar med å søke jobb i nærområdet til disse mindre sjukehusa, og så vurdere om det er aktuelt å flytte når du ser om det finnes jobb i området.

Skrevet
leticia skrev (På 11.8.2025 den 18.09):

Jeg hadde vært litt forsiktig hvis tanken går mot Haugesund. (siden dere har et lite barn så regner jeg med at dere ønsker en oppvekst i tryggest mulig omgivelser. 

https://www.nrk.no/rogaland/haugesund-pa-voldstoppen-i-norge-1.16541483

Han bussjåføren har nok ikke helt feil. Det er cirka 100k som bruker Haugesund. Selve kommunen er veldig liten. Det er også ekstremt mye tilreisende arbeidere fra ymse land som er overrepresentert på uheldige statistikker. 

Men det er uansett et dårlig forslag. Det er lite spektakulær natur der. Nærhet til flyplass er fint, da.

Skrevet
The Avatar skrev (7 timer siden):

Kvar det er best å bu blir det vanskeleg å rådgje deg om då dette er veldig individuelt.

Men ettersom kona jobber på sjukehus innafor psykiatri så er det nok ho som har vanskelgast for å finne seg relevant jobb. Rekneskapsførarar finner du overalt i landet.

Eit konkret tips er derfor å sjå på lista over kvar i landet vi har sjukehus: https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_sykehus
Om du ser på sjukehusa som er nederst på lista med lavt pasientgrunnlag så finner du sjukehus som ligg på forholdsvis små plassar, velger du i tillegg ei nabokommune til ei lite distriktssjukehus så vil dere kunne bu veldig landleg samtidig som det er akseptabel pendletid.
Mitt råd er derfor at dykk startar med å søke jobb i nærområdet til disse mindre sjukehusa, og så vurdere om det er aktuelt å flytte når du ser om det finnes jobb i området.

Tusen takk. Det var en god hjelp. 

Skrevet

vi har nå tre finalister på listen vår: Voss, Flekkefjord og Odda.

Alle virker flotte på hver sin måte – Voss for aktivitetene og nærheten til Bergen, Flekkefjord for det rolige kystlivet, og Odda for den spektakulære naturen.

Spennende å lese erfaringene deres om disse stedene! 😊

Skrevet

Hvis det er et mål å spare penger, så bør man jo se mot nord, og da kanskje spesielt Finnmark.

Det er helt nytt sykehus i Hammerfest om man vil bo i vest og i havgapet. Om man vil ha et litt annet landskap, så er Øst-Finnmark helt fantastisk. Det er også et relativt nytt sykehus i Kirkenes i Sør-Varanger.

Skrevet
Raspeball skrev (7 minutter siden):

Hvis det er et mål å spare penger, så bør man jo se mot nord, og da kanskje spesielt Finnmark.

Det er helt nytt sykehus i Hammerfest om man vil bo i vest og i havgapet. Om man vil ha et litt annet landskap, så er Øst-Finnmark helt fantastisk. Det er også et relativt nytt sykehus i Kirkenes i Sør-Varanger.

Takk for tipset! 🙏 Jeg har faktisk en venn i Hammerfest – han er fra Kanariøyene og trives veldig godt der. Men for oss blir det litt for langt nord, og reisen dit er ganske lang.

• Liker 1
Skrevet
Nathan Algren skrev (23 minutter siden):

Takk for tipset! 🙏 Jeg har faktisk en venn i Hammerfest – han er fra Kanariøyene og trives veldig godt der. Men for oss blir det litt for langt nord, og reisen dit er ganske lang.

Fullt forståelig - det er langt fra der dere bor nå.

Hammerfest er ganske knotete å reise til/fra, ja. Mens Kirkenes, feks, har minimum to flyavganger direkte til Oslo hver dag, og det er bare en 2 timers flytur.

Skrevet
Nathan Algren skrev (3 timer siden):

vi har nå tre finalister på listen vår: Voss, Flekkefjord og Odda.

Alle virker flotte på hver sin måte – Voss for aktivitetene og nærheten til Bergen, Flekkefjord for det rolige kystlivet, og Odda for den spektakulære naturen.

Spennende å lese erfaringene deres om disse stedene! 😊

Jeg hadde gått for Flekkefjord av disse 3. Jeg må innrømme at jeg er en smule "inhabil" ettersom jeg trenger tilgang til havet,  både hjemme og når jeg er på ferie 😅

Jeg er vel mest "bekymret" overfor dine jobbmuligheter, siden alle disse stedene er  små steder,  men det finnes sikkert noe likevel. 

Skrevet

Av de tre stedene hadde jeg valgt Voss. Det er fordi jeg er fra Vestlandet, liker fjellene, og vossingene er trivelige folk. Odda blir for lite sted for min smak, og Flekkefjord er langt unna fjell slik jeg liker det. Voss har sykehus, og er lett å komme til Bergen med både tog og bil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...