Sharpings Skrevet søndag kl 18:25 Skrevet søndag kl 18:25 En slektning av meg skal reise til Nigeria sammen med noen venninner. En jentetur til Nigeria, fordi en av vennene dems skal gifte seg der. Denne jenta er fra Nigeria. Jeg leser på UDI sine sider at reiser til Nigeria frarådes, pga stor fare for kriminalitet, kidnapping, vold og terror. Hvordan får jeg en sta 23 åring til å innse at å reise dit på jentetur ifb bryllup er en særdeles dårlig ide? Eller overdriver UDI og jeg? Tanker?
Gavekort Skrevet søndag kl 19:15 Skrevet søndag kl 19:15 UDI overdriver ikke, men de snakker nok på et veldig generelt grunnlag. Jeg ville definitivt fått meg et erfarent reisefølge.
Boing_80 Skrevet søndag kl 19:23 Skrevet søndag kl 19:23 Sharpings skrev (58 minutter siden): En slektning av meg skal reise til Nigeria sammen med noen venninner. En jentetur til Nigeria, fordi en av vennene dems skal gifte seg der. Denne jenta er fra Nigeria. Jeg leser på UDI sine sider at reiser til Nigeria frarådes, pga stor fare for kriminalitet, kidnapping, vold og terror. Hvordan får jeg en sta 23 åring til å innse at å reise dit på jentetur ifb bryllup er en særdeles dårlig ide? Eller overdriver UDI og jeg? Tanker? Kan du ikke reise sammen med henne?
Cyrio Skrevet søndag kl 19:54 Skrevet søndag kl 19:54 Boing_80 skrev (29 minutter siden): Kan du ikke reise sammen med henne? Den ville jeg gått for også... Hu får oppleve bryllup, du får oppleve et land du sannsynligvis ikke ville dratt til ellers, og slipper å bekymre deg hjemmefra. Er du mer voksen/erfaren også er det jo tryggere for reisefølget med en verge også. 1
Tussi Skrevet søndag kl 20:02 Skrevet søndag kl 20:02 Det kommer jo helt an på hvor dere skal? Nord og Nordøst er absolutt ikke å anbefale. MEN husk at hvis dere reiser til et land UD fraråder, så gjelder ikke reiseforsikringen. Så spørs det om DET er verdt å ta sjansen på... 2
The Avatar Skrevet søndag kl 20:17 Skrevet søndag kl 20:17 Nigeria bør ikkje være ein feriedestinasjon. UD sine reiseråd fråråder reiser i nordaust og langs kysten. Hovedstaden Abuja er rekna som noko mindre risikoutsatt. Det er nok noko tryggare når det er eit besøk til nokon som er lokale og som kjenner forholda, særleg om ein ikkje oppheld seg i offentlegheita. Nøyaktig kor risikabelt ei slik reise er, kjem ann på detaljane. Det er stor forskjell på å reise ned for å delta i eit privat bryllup, kontra å reise ned for å teste utelivet og kaste om seg med pengar.
robertaas Skrevet søndag kl 20:41 Skrevet søndag kl 20:41 Boko Haram er aktive i deler av landet og kidnapper ofte småjenter som skal omskoleres og selges. Regner med at venninnegjengen er for gamle for Boko Haram, men kanskje de vi gjøre et unntak om de er lydhudede og blonde. 1
engavif Skrevet søndag kl 21:04 Skrevet søndag kl 21:04 Tussi skrev (1 time siden): Det kommer jo helt an på hvor dere skal? Nord og Nordøst er absolutt ikke å anbefale. MEN husk at hvis dere reiser til et land UD fraråder, så gjelder ikke reiseforsikringen. Så spørs det om DET er verdt å ta sjansen på... Stemmer ikke alltid det der. Gouda eller hva dem heter har som regel reiseforsikring for land selv om ud fraråder å reise ditt. 1 1
Kakkelfant Skrevet søndag kl 21:06 Skrevet søndag kl 21:06 Jentetur til Nigeria er omtrent like smart som et utdrikkingslag i Dubai. Det går sikkert bra til å begynne med i hotelbaren.. Jeg ville ikke tatt i Nigeria med sveisehansker, ikke en gang på vilkår. 2 2
Tussi Skrevet søndag kl 21:14 Skrevet søndag kl 21:14 engavif skrev (10 minutter siden): Stemmer ikke alltid det der. Gouda eller hva dem heter har som regel reiseforsikring for land selv om ud fraråder å reise ditt. Ok, da er det greit å velge forsikring fra de
engavif Skrevet søndag kl 21:18 Skrevet søndag kl 21:18 Tussi skrev (1 minutt siden): Ok, da er det greit å velge forsikring fra de Som du selv sier. Forsikring er ett must, skjer det noe, kan man fort sitte igjen med en regning man aldri kommer seg ut av. 1
robertaas Skrevet søndag kl 21:25 Skrevet søndag kl 21:25 (endret) engavif skrev (21 minutter siden): Stemmer ikke alltid det der. Gouda eller hva dem heter har som regel reiseforsikring for land selv om ud fraråder å reise ditt. Har brukt Gouda når jeg besøker områder med reiseråd. Det er forsikring per reise og endel dyrere. Sjekk med dem at du har riktig type forsikring fra dem for reisen du skal på. Har vært forsiktig og ikke hatt behov for å bruke forsikringen. Man skal også være klar over at når man reiser mot reiseråd så er det få vestlige der, noe som kan ha både positive og negative sider. Det negative kan være at tjenester for vestlige turister ikke lengere tilbys. Hoteller kan fx ha begrenset tid med strøm. Endret søndag kl 21:26 av robertaas
Cascada81 Skrevet søndag kl 21:26 Skrevet søndag kl 21:26 Sharpings skrev (2 timer siden): En slektning av meg skal reise til Nigeria sammen med noen venninner. En jentetur til Nigeria, fordi en av vennene dems skal gifte seg der. Denne jenta er fra Nigeria. Jeg leser på UDI sine sider at reiser til Nigeria frarådes, pga stor fare for kriminalitet, kidnapping, vold og terror. Hvordan får jeg en sta 23 åring til å innse at å reise dit på jentetur ifb bryllup er en særdeles dårlig ide? Eller overdriver UDI og jeg? Tanker? Fint at du har omsorg for din slektning, men på den annen side er 23-åringer er voksne, myndige personer som må stå for egne avgjørelser og ta konsekvenser av egne valg, selv om disse medfører risiko. Har du forsøkt å snakke henne fra det, har du gjort det du kan, og du har jo ingen rett til å hindre eller nekte henne det. Jeg tror ikke risikoen påvirkes vesentlig av at du blir med henne, så har du reservasjoner mot å reise dit selv, er det jo best å droppe det. Hvor i Nigeria de skal, har jo også mye å si for risikobildet. 1
paatur Skrevet søndag kl 21:56 Skrevet søndag kl 21:56 Jeg har hvert i Nigeria og hadde absolutt ingen problemer, reiste Nigeria er stort land, det er ca 1000km fra Lagos til største byen i Nord, Kano. Samme avstand som Oslo til Berlin.. Noen steder I Nigeria er utrygt men veldig store deler av landet helt trygt, så det kommer helt ann på hvor i landet man skal, det farligste området er i Nord øst på grensen til Chad. Abuja hovedstaden som er en veldig fin by faktisk er helt tryg 4 1
paatur Skrevet søndag kl 21:57 Skrevet søndag kl 21:57 50 minutes ago, Kakkelfant said: Jentetur til Nigeria er omtrent like smart som et utdrikkingslag i Dubai. Det går sikkert bra til å begynne med i hotelbaren.. Jeg ville ikke tatt i Nigeria med sveisehansker, ikke en gang på vilkår. Fult av fordommer og uvitenhet ja 2 1
Sharpings Skrevet mandag kl 14:50 Forfatter Skrevet mandag kl 14:50 paatur skrev (16 timer siden): Jeg har hvert i Nigeria og hadde absolutt ingen problemer, reiste Nigeria er stort land, det er ca 1000km fra Lagos til største byen i Nord, Kano. Samme avstand som Oslo til Berlin.. Noen steder I Nigeria er utrygt men veldig store deler av landet helt trygt, så det kommer helt ann på hvor i landet man skal, det farligste området er i Nord øst på grensen til Chad. Abuja hovedstaden som er en veldig fin by faktisk er helt tryg Nå skriver myndighetene i USA, Norge, England, japan, New Zealand og flere at det innebærer stor risiko å reise til Nigeria. Tar alle de helt feil? Men hvem er så du? For det har jo en del å si hvem som reiser også. Er du en vakker jente på 23? Det har nok litt å si for risiko, hvem som reiser. Jeg som hvit mann i 50 årene kan trygt dra til USA f.eks, men jeg ville ikke send min sønns venn som er afrikansk tenåring bort dit uten å tenke meg om 2 ganger. Så man må ta litt høyde for at risikoen er ikke den samme for alle som reiser. Og i og med at denne turen til Nigeria ikke er planlagt lenger enn til Flytogterminalen på Oslo S, så tillater jeg meg å være litt skeptisk. 3
paatur Skrevet mandag kl 14:56 Skrevet mandag kl 14:56 2 minutes ago, Sharpings said: Nå skriver myndighetene i USA, Norge, England, japan, New Zealand og flere at det innebærer stor risiko å reise til Nigeria. Tar alle de helt feil? Men hvem er så du? For det har jo en del å si hvem som reiser også. Er du en vakker jente på 23? Det har nok litt å si for risiko, hvem som reiser. Jeg som hvit mann i 50 årene kan trygt dra til USA f.eks, men jeg ville ikke send min sønns venn som er afrikansk tenåring bort dit uten å tenke meg om 2 ganger. Så man må ta litt høyde for at risikoen er ikke den samme for alle som reiser. Og i og med at denne turen til Nigeria ikke er planlagt lenger enn til Flytogterminalen på Oslo S, så tillater jeg meg å være litt skeptisk. Jeg er hvit man ja, men jeg kjenner også denne dama her personlig og hun har også nettopp reist i Nigeria i juni i år.. https://www.instagram.com/marlpzlpz?igsh=eTgwbWc4cHIybHQ1 steder i Nigeria er veldig farlig ja men ikke hele landet. 1
Sharpings Skrevet mandag kl 14:56 Forfatter Skrevet mandag kl 14:56 Boing_80 skrev (19 timer siden): Kan du ikke reise sammen med henne? Hadde jeg fått turen gratis hadde jeg selvfølgelig stilt opp, selv om jeg ikke helt vet hva en enslig mann kan stille opp med mot en eventuell gjeng kriminelle. En slik tur vil jo koste bortimot 20-30.000 kr og jeg er ikke av de som har sånt liggende til "mosomme påfunn".
Mephisto- Skrevet mandag kl 17:41 Skrevet mandag kl 17:41 Jeg jobbet for noen år siden i Port Harcourt (Kysten litt syd i Nigeria). Jeg var trygg fordi man hadde egne vakter overalt med mye sikkerhet. Snakket med en lokal en som mente at om jeg så ut som en backpacker kunne det gå fint på dagtid, ikke når det ble mørkt. Om det var min venninne som skulle reist dit, hadde jeg måtte vært ganske trygg på at de lokale forstår hva de tenker. Det kan hende de vet å ta hensyn og forhåndsregler som gjør det veldig trygt, men UD som sies her overdriver ikke.
Elgen-Hansi Skrevet mandag kl 18:01 Skrevet mandag kl 18:01 Vi bor i verdens tryggeste land, og livet er det mest dyrebare vi har. Om man mener en jentetur/bryllup til et land UD (med god grunn) fraråder er verdt å risikere det, så tenker jeg det er en god Darwin award nominasjon om det går galt... 1 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå