Gå til innhold

Avfyrt skudd inne på Nav i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fra NRK:

8. august 2025 kl. 13:43

Nyhetssenter Stor-Oslo

Avfyrt skudd inne på Nav i Oslo

Politiet har mye ressurser ved Nav på St. Hanshaugen i Oslo, melder politiet.

– Det har vært en voldsepisode inne på kontoret, utført av en klient, skriver Per-Ivar Iversen i politiloggen.

Politiet skriver de har kontroll på mistenkte og våpenet.

Det er foreløpig ikke meldt om skadde.

Kan vi holde denne tråden fri for kommentarer om innvandring og muslimer? Hver gang det er en tråd om noe som skjer i Oslo kommer the usual suspects med kommenterer om innvandring og Islam. Det var derfor jeg startet denne tråden, for å komme de i forkjøpet. 

edit: Fra Dagbladet

Politiet har mye ressurser ved NAV på St.Hanshaugen i Oslo. Det har vært en voldsepisode inne på kontoret, utført av en klient, melder politiet.

- Det skal ha blitt avfyrt et skudd inn på NAV. Det er ikke rettet mot person. Politiet har kontroll på våpenet, skriver politiets operasjonsleder Per-Ivar Iversen i en melding.

Politiet har nå kontroll på mistenkte. Det er foreløpig ikke meldt om skadde.

Endret av Krig og fred
ekstra sitat
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutes ago, Krig og fred said:

Kan vi holde denne tråden fri for kommentarer om innvandring

13 minutes ago, freedomseeker said:

Ikke rart at dem murer ser inne, venstresiden balkanisering av Norge slår frukter.

Det tok imponerende seks minutter før det kom. 

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Slik som eg forstår situasjonen så er ikkje dette ein voldsepisode. Når ein klient møter opp på eit NAV kontor, skyter to skudd i sikker retning for å ikkje skade nokon, og overgir seg til politiet så straks dei er framme, så kan eg berre sjå to motiv. Mest truleg er dette ein måte å få oppmerksomheit på, som eit rop om hjelp. Eller så er det snakk om psykiatri der gjerningspersonen ikkje har vært heilt ved sine fulle fem og bevist på kva han/ho gjorde.

Eg vil nok gjette på at dette er ein person som ikkje har opplevd å få nødvendig hjelp og som har utført dette som ei desperat handling. No vil gjerningsmannen både bli psykiatrisk vurdert og vil få gratis kost og losji for ei periode.

• Liker 5
Skrevet
8 minutes ago, The Avatar said:

Mest truleg er dette ein måte å få oppmerksomheit på, som eit rop om hjelp.

Enig! Og det er ikke første gangen folk har begått slike handlinger på NAV-kontor. Det skjønner ikke de rabiate fjolsene som hele tiden skal rope om innvandring, for de mangler empati og visdom. 

• Liker 5
Skrevet
Krig og fred skrev (44 minutter siden):

Kan vi holde denne tråden fri for kommentarer om innvandring og muslimer? Hver gang det er en tråd om noe som skjer i Oslo kommer the usual suspects med kommenterer om innvandring og Islam. Det var derfor jeg startet denne tråden, for å komme de i forkjøpet. 

Rart det der, at folk kommenterer innvandring og islam når de gruppene er overrepresentert i slike saker. Skjønner at det blir litt for tøft å høre sannheten for de som fortsatt er overbevisst om at alle i disse gruppene er snille.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Det er over 700 000 i arbeidsfør alder i Norge som står utenfor arbeidslivet.
Noe som utgjør over 20% av arbeidsstokken.
(Antagelig langt flere om vi regner med alle "delvise".)

Dét er den reelle ledigheten.
Ikke oppdiktede tall fra Støre.
- så det er mange potensielle NAVere som kan stå bak dette.

Endret av Neptun1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
12 minutes ago, Poppmunn said:

Rart det der, at folk kommenterer innvandring og islam når de gruppene er overrepresentert i slike saker. Skjønner at det blir litt for tøft å høre sannheten for de som fortsatt er overbevisst om at alle i disse gruppene er snille.

Men er det en muslimsk innvandrer som er involvert denne gangen? Jeg skjønner at nyanser er er vanskelig for rasistiske hjerner, det er tross alt noe vanlige folk lærer i løpet av ungdomsårene. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (24 minutter siden):

Men er det en muslimsk innvandrer som er involvert denne gangen? Jeg skjønner at nyanser er er vanskelig for rasistiske hjerner, det er tross alt noe vanlige folk lærer i løpet av ungdomsårene. 

1 : Hvilken religion har de som har utøvd mest vold i Oslo regionen i det siste? https://www.nrk.no/stor-oslo/mindre-ungdomskriminalitet---men-mer-alvorlig-kriminalitet-i-oslo-1.17270446
2 : Har de som utøver vold / ulovlighet et religiøst motiv?
3: Hvor stor er muligheten for at det var en person med religiøs bakgrunn som gjorde dette?

Mine personlige svar : 
1 : Muslimske ungdommer og Norske innbyggere uten spesifikk religiøs bakgrunn.
2 : Nei ( i alle fall så langt jeg vet ) , men de kan ha en religiøs bakgrunn uten at det trenger å ha noe å si for de som utfører dette.
3 : 50 %

Så for å komme til min konklusjon som er et svar på hva du spurte etter så sier jeg at det er 50/50 for at det var en muslim eller annen religion og 50% for ingen religion. Hvem som helst kan ha vært irritert på Nav ( mye å ta i der ) med mange forskjellige motiver og forventninger. Det er mye de skal ha med å gjøre og det er derfor det er viktig å forstå begge sider av saken. Så får vi se over tid hva avisene og statistikken forteller og man kan svare på nytt i forhold til utviklingen av Oslo - området.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Skrevet

"Ånei, noen har skutt med våpen i offentligheten! Nå må vi raskest mulig fokusere på det viktigste her, nemlig å forhindre noen diskusjon om etnisitet!" 

Tror venstresiden begynner å se litt vel mange spøkelser om dagen, spesielt når man starter egne tråder hvor den eneste synlige motivasjonen er å være først ute for  å slippe "innvandringsdiskusjonen" 

Det i seg selv er vel et stort tegn på at den diskusjonen faktisk er sårt trengt.. 🙂

• Liker 2
Skrevet (endret)
18 minutes ago, Malvado said:

1 : Hvilken religion har de som har utøvd mest vold i Oslo regionen i det siste?

Det var ingen invitasjon til at du skulle spy ut din mentale diare. 

Endret av Krig og fred
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (36 minutter siden):

Sikkert noen som har søkt om nødhjelp uten å få svar, og som dermed måtte gå helga i møte uten mat.

En pistol er verdt en del penger. Han kunne for eksempel solgt den og spist som en konge i helgen.

Jeg tipper dette handler mer om sinneproblemer og manglende impulskontroll.

Skrevet
Abigor skrev (54 minutter siden):

NAV har et velegnet system for å få folk til å miste vettet.

Vi har verdens rauseste velferdssystem. Det irriterer meg litt at hver gang noen har truet eller utsatt ansatte på NAV for vold, så er det alltid noen som skal utvise forståelse overfor gjerningspersonen. Nei, det finnes ingen grunn til å handle slik. Uavhengig av om man er misfornøyd med ytelsen man tilbys av NAV.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Donkey Kong skrev (2 minutter siden):

En pistol er verdt en del penger. Han kunne for eksempel solgt den og spist som en konge i helgen.

Jeg tipper dette handler mer om sinneproblemer og manglende impulskontroll.

Sant nok, men er jo ikke sikkert personen hører til ett kriminelt miljø. Da blir det heller vanskelig å få solgt den fort. 👍

• Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (16 minutter siden):

Det var ingen invitasjon til at du skulle spy ut din mentale diare. 

Du tåler ikke et direkte svar hvor du får både link og litt fakta + min mening.
Vold er vold og det er det som bør taes tak i, religion driter jeg i så lenge den ikke er med på å spre vold.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...