Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vil en ny fossil-bil i dag holde seg i pris?


Anbefalte innlegg

Skrevet
likferd skrev (6 minutter siden):

Elbiler har da service intervaller de og, om du skal følge serviceboken og beholde garanti. 

På en bruktbil utenfor garanti, er det absolutt ingenting som hindrer deg i å skifte olje selv.

 

Om du tror det er realistisk med 300000 i verkstedutgifter i løpet av de 10 første årene på en dieselbil, sjønner jeg at du er tidligere Jaguar eier. Eventuelt BMW.

Spot on, det var dyrt 😛 Men jeg beholder ikke biler så lenge, men den gangen hadde jeg noen som fikk noen heftige service regninger. 

Det er det samme med elbiler, en kan dra utenfor forhandler, en kan kjøpe deler på junkyard og refurbished deler som nevnt. 

Å fikse ett batteri koster ikke alltid "hundevis av tusen kroner", ofte langt  langt mindre. Stort sett leverer en bort sitt og får ett som er fikset. Til en overkommelig pris. Evt kan en levere det inn og be om at de fikser det, men da går en gjerne på timen og tar risikoen om det er mye galt osv. 

Ellers er det veldig lite vedlikehold, og det er ikke alle som krever at du tar service for å beholde garanti engang. Men en kan såklart havne i konflikter. Feks bremser, her er det lett å handle i konflikt om en ikke har vedlikehold og de ruster i hel feks. Koster vell en tusenlapp i året. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
likferd skrev (1 time siden):

Elbiler har da service intervaller de og, om du skal følge serviceboken og beholde garanti. 

På en bruktbil utenfor garanti, er det absolutt ingenting som hindrer deg i å skifte olje selv.

 

Om du tror det er realistisk med 300000 i verkstedutgifter i løpet av de 10 første årene på en dieselbil, sjønner jeg at du er tidligere Jaguar eier. Eventuelt BMW.

2 - 300k er faktisk realistisk. Men forutsetter at du IKKE gjør selv. Det finnes nok av de folkene. Kanskje mest av dem.

Riktignok innenfor garanti og reklamasjon på min bil, men i 2024 fikk jeg byttet følgende:

Webasto. 26k pluss arbeid. Anslår 4t. Totalt 32k.

Wire til parkeringsbrems. 3500

Bremseskiver og klosser bak. 9000

Startbatteri. Fikk tilbud på 11k for originalt batteri hos Toyota. Kjøpt på Biltema for ca. 1900.

Ny skinne og nytt hjul til skyvedør. Usikker på deler. En hel dag på verkstedet. Ca. 11k pluss deler.

Registerreim og vannpumpe. 15k

Service. 10k.

Nye vinterdekk. 4k (fikk dem til innkjøpspris hos bilselger. Veil. pris er 8k pluss omlegging.

Skiftet pakning på girkasse. 3timer = 4500.

Utbedret korrosjon på koblingspunkt på startmotor. Ca. 3000 for feilsøk og rep.

Skiftet touch-sensor til lås i førerdør. Inne 2 ganger x ca. 4 + 2 timer. 9000

Garantiutløpstest hos NAF ca. 2k. 

Hadde bilen vært et år eldre hadde dette kostet meg 100k. Jeg har faktisk ingen problemer med å tro at 300k over 10 år er mulig dersom man faktisk utbedret feil og mangler løpende.

Edit: Glemte låseaktuator til tanklokket. Det tok 3t. Aner ikke hva delen kostet.

Endret av Nedward
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jøss, nå mister jeg nesten trua på Toyota, men jeg tror nok du hadde et mandagsprodukt der. Forøvrig viser vel dette i grunn godt hvorfor moderne biler er laget for å gå i stykker. Hvorfor i himmelens navn trenger noen motorisert lås til et tanklokk, eller touch sensor i et dørhåndtak? Og hvorfor bruker Toyota 6 arbeidstimer på å skifte et dørhåndtak, og 3 timer på et tanklokk?

Endret av likferd
Skrevet
On 7/25/2025 at 11:47 PM, Complexity said:

En 10 år gammel bil er sjelden verdt så mye uansett type drivstoff.
Om det ikke er en veldi spesiell bil som Land Cruiser eller noe. Men om 10 år vil folk kun ha elektrisk uansett så tviler på de heller er spesielt attraktive da.

Hvilken drivverk faller mest i pris? El, bensin/hybrid/ diesel? Sjekk og se. Min nx450H+ Se hva den er verd nå(2022 9000km) ny 715000 i 2022.

Skrevet (endret)
likferd skrev (7 timer siden):

Jøss, nå mister jeg nesten trua på Toyota, men jeg tror nok du hadde et mandagsprodukt der. Forøvrig viser vel dette i grunn godt hvorfor moderne biler er laget for å gå i stykker. Hvorfor i himmelens navn trenger noen motorisert lås til et tanklokk, eller touch sensor i et dørhåndtak? Og hvorfor bruker Toyota 6 arbeidstimer på å skifte et dørhåndtak, og 3 timer på et tanklokk?

Folk vil jo ha key-less go. Fint å slippe å dra med seg en ekstra nøkkel til tanklokket. Men ja.. Enig. Mye dill.

Første gang feilsøkte dem litt. Så ny time for å skifte en del. Tar tid fordi du må demontere deksel på innsiden osv. Det løste ikke problemet. Tredje gang feilsøkte dem relativt lenge før dem fant noe. Også her demontering av ymse. Viste seg til slutt å være en bøyd pinne i en connector. Tror også dem flyttet noen ledninger fordi vinduet på førersiden ikke gikk helt ned.

Grunnen til at det tok tid å bytte delen til låsen på tanklokket er det samme. Det måtte demonteres deksler inne i kupéen, så måtte ledningen til den gamle aktuatoren fiskes ut. Mye pirk etter som jeg forstod.

Det hører med til historien at noen av disse feilene, tanklokk, skyvedør og dørlås sannsynligvis kommer av at bilen har vært mangelfullt reparert etter kollisjon da forrige eier hadde bilen. Mine personlige utgifter har vært service og registerreim og batteri. Så ca. 25k. Helt ærlig ville jeg nok ikke reparert mye av disse tingene hvis jeg måtte ha betalt selv.

Og ikke minst: Toyota Proace er produsert av Stellantis (Peugeot). 

Dette er ikke helt unikt heller. Nytt ryggekamera til en 9 år gammel Kia? 12 000 pluss arbeid. Ny infortainmentenhet til samme Kia? Over 100k fikk jeg opplyst av merkeverksted. 

Det ER dyrt å få biler reparert på verksted. Ihvertfall når det er andre ting enn det som er dagligdags. 

Endret av Nedward
Skrevet
likferd skrev (8 timer siden):

Jøss, nå mister jeg nesten trua på Toyota, men jeg tror nok du hadde et mandagsprodukt der. 

Toyota Proace er ikke en "ekte" Toyota, det er samme ny-bilen som Peugeot Expert, Citroen Jumpy, Opel Vivaro og Fiat Scudo. 

Toyota trengte på 2010-tallet en erstatter til Toyota Hiace som p.g.a. nye krav til sikkerhet og utslipp ikke lenger kunne selges i det europeiske markedet i eksisterende utgave, og det var denne løsningen de endte opp med. 

Skrevet
Svein M skrev (21 timer siden):

Det er så høye avgifter på bensin, diesel og hybrid biler at de blir for dyre i Norge. Dermed blir også verditapet stort om det ikke er en bil som det blir spesiell interesse for på bruktmarkedet.

Betalte i underkant av 400k for min Hilux i 2015, og kan selge den for 400k i 2025. 

Skrevet
Dubious skrev (40 minutter siden):

Betalte i underkant av 400k for min Hilux i 2015, og kan selge den for 400k i 2025. 

Kan du vise til ett tilbud eller salg den seneste tiden? For av de få på finn virker det ikke i nærheten av reelt.

dog sier jo personen at det finnes unntak og din kan være ett

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...