Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

''Altfor mange er ensomme. Heldigvis kan vi gjøre noe med det''

Gjest b65d7...782

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
On 7/24/2025 at 9:43 AM, Guest b65d7...782 said:

Skriver sykepleier Kristine Tranøy(bildet)på vg. 

Men hadde en så tiltrekkende dame invitert en person som meg? Lubben kropp, skallet, foroverbøyd nakke og passert 40. Jeg har problemer med å tro at hun mener virkelig det hun skriver. Fordi pene mennesker gir meg blikk som avsky og latter. 

Skjermbilde 2025-07-24 093854.png

Anonymous poster hash: b65d7...782

Edit: for sent ute

Endret av Krig og fred
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjest 2f279...db4 skrev (20 timer siden):

Det var nytt for meg. Mine krav er at man kan føre en samtale noen lunde, at man har noe til felles eller at man kan gjøre noen mer universelle aktiviteter som alle likevel gjør. For eksempel å gå tur, snakke sammen eller å finne på aktiviteter. 

Utover det så er jo allmenn folkeskikk viktig. Det var vel ikke så kravstort?

Anonymous poster hash: 2f279...db4

Baranladion skrev (1 time siden):

Det nederste er jeg enig i, men hvor får du det øverste fra? 

Det er en blanding av erfaring og ren logikk.

Er jo enig i at de kravene som anonym skriver her, er ikke store. Og hvis dette gjelder for alle ensomme, så kunne man sagt at 1 + 1 = 2, + 1 = 3, + 1 = 4, osv. helt til ingen er ensomme lenge.

Men det er fremdeles mange som er ensomme så det må jo bety at de da ikke har så enkle krav?

I tillegg så er det min erfaring at det alltid er den ene og den andre unnskyldningen, all den tid man ikke kan gå sammen med akkurat den og akkurat den og at ting skjer på den og den måten.

Motbevis meg gjerne :) 

Det burde da være en enkel sak å lage noen treff når man har en sånn side som det her?

Det er et underforum som heter sosialt, og hvor det står;

«Diskuter hverdagslige ting og arranger treff.»

Hender det at man gjør det?

Skrevet
agvg skrev (På 24.7.2025 den 11.50):

Nå, man kan være akkurat like ensom selv i en gruppe som prøver og inkludere deg.

«Please accept my resignation. I don't want to belong to any club that will accept me as a member.»

Noe sånt var det vel at Groucho Marx kom opp med :) 

Skrevet
knopflerbruce skrev (På 25.7.2025 den 2.07):

Det går også an å flytte. Flytting er en fin måte å tvinge seg selv inn i et nytt miljø og skape nye sosiale vaner. Da har du blanke ark å leke med hva det å bli en mer sosial person angår. Det er kanskje litt mer naturlig å invitere en nabo du knapt har møtt før på en innflyttingsfest enn det er å plutselig skulle invitere naboen du har ignorert i ti år på grilling i hagen.

Det underliggende problemet for mange er kanskje nettopp vanens makt, at man gror litt fast?

Virker ikke det litt merkelig og invitere vilt fremmed nabo på fest ? 

Skrevet (endret)
On 7/24/2025 at 9:43 AM, Guest b65d7...782 said:

Skriver sykepleier Kristine Tranøy(bildet)på vg. 

Men hadde en så tiltrekkende dame invitert en person som meg? Lubben kropp, skallet, foroverbøyd nakke og passert 40. Jeg har problemer med å tro at hun mener virkelig det hun skriver. Fordi pene mennesker gir meg blikk som avsky og latter. 

Hun hadde nok ikke det. Men mennesker som ler av deg basert på ditt yttre er umodne mennesker som aldri hadde orket å gå noen dager i dine sko. De har ingen evne til å være empatiske med eller forstå hvordan noen mennesker havner i et uføre de selv aldri har vært i nærheten av.

Når man ler ment som hånende av mennesker baert på deres ytre så vet man med en gang at dette er umodne, grunne og særdeles lite sjelelig utviklede mennesker. Det samme gjelder de som ser på deg med avsky - de styres av fordommer og mangler evner til å se.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (49 minutter siden):

Virker ikke det litt merkelig og invitere vilt fremmed nabo på fest ? 

"Vilt fremmed nabo" er noe du konstruerer selv ved å aldri hilse eller snakke med dem. Det er et valg.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Daisy 🌸 skrev (1 time siden):

Mener å huske å ha sett bilder fra ett treff tilbake på 2000-tallet engang.

Edit* 

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
Daisy 🌸 skrev (2 timer siden):

Men det er fremdeles mange som er ensomme så det må jo bety at de da ikke har så enkle krav?

Hvorfor må det bety det? Jeg syns det høres helt ulogisk ut at det skal være slik, altså ensomhet for de som lider av det er nok ganske grusomt, allikevel så skal de ha høy terskel for komme seg ut av den? -ulogisk. 

Hva gjør folk ensomme? Har de hatt høye krav fra de var bittesmå og aldri fått venner og relasjoner? Eller har det visst seg at alle relasjonene ikke var gode nok slik at man har valgt å bli ensom? - usannsynlig

I tillegg så er det min erfaring at det alltid er den ene og den andre unnskyldningen, all den tid man ikke kan gå sammen med akkurat den og akkurat den og at ting skjer på den og den måten.

Så folk har fortalt deg at de heller vil være alene enn å bli venn med den og den, fordi den og den ikke er god nok? Dette kan like gjerne være en forsvarsmekanisme, altså det er lettere å skylde på andre enn seg selv. 

Motbevis meg gjerne :) 

Jeg har ikke noe mål om å motbevise noe som helst, siden jeg ikke har noen fasit. Jeg bare synes du forenkler dette veldig, og egentlig sier at ensomhet er noe man kommer lett ut av, dersom man bare gidder. Jeg tror det er ganske vanskelig å komme ut av, ihvertfall hvis man ikke er en naturlig nettverksskaper, og det er det mange som ikke er. 

Det burde da være en enkel sak å lage noen treff når man har en sånn side som det her?

Det er et underforum som heter sosialt, og hvor det står;

Jeg tror det er vanskelig å bare iverksette operasjon "nå skal jeg få meg en venn", selvom alle muligheter ligger til rette, enda flere muligheter enn noen gang før. Jeg tror det er ganske mange som syns det er tøft å bare oppsøke ukjente folk og prøve å bli venn med de, selvom de er i samme båt og på et arrangement for likesinnende. 

Allikevel sier jeg meg enig, vil man ut av ensomheten så må man tørre, og man må tørre flere ganger. Jeg tror bare at det for ganske mange er en ganske høy terskel å gå over, og folk er forskjellig hva angår prate med nye mennesker. 

Problemet i mitt hode er da ikke kravene man har til relasjonen, men faren for å ikke være god nok selv, eller ikke klare å lage relasjoner. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Skrevet
Gjest b65d7...782 skrev (På 24.7.2025 den 19.43):

Jeg er ikke ute etter å sjekke henne opp, men å bli kjent eller inkludert. Jeg har nesten ingen å være med. Så derfor føler jeg det hun skriver var rettet mot sånne som meg. Men tydeligvis ikke mot meg, men i hennes krets...

Anonymous poster hash: b65d7...782

Tenk på det som et samfunnsansvar. At alle kan ta en titt over skuldrene og se om noen er ensomme rundt de i miljøet en selv er i, og at alle som føler seg ensom kan prøve å påvirke sin egen tilværelse ved å være aktiv i sosiale settinger. En tankevekker. 

• Liker 1
Skrevet
Mizzie skrev (52 minutter siden):

Tenk på det som et samfunnsansvar. At alle kan ta en titt over skuldrene og se om noen er ensomme rundt de i miljøet en selv er i, og at alle som føler seg ensom kan prøve å påvirke sin egen tilværelse ved å være aktiv i sosiale settinger. En tankevekker. 

Gjør du dette selv?

Skrevet
Martelè skrev (8 timer siden):

Gjør du dette selv?

Nja. Jeg med min livsstil kan gjerne snakke med fremmede eller svare fremmede som snakker med meg ut av det blå. Nå er det sjelden jeg er i daglige settinger der jeg har så mye folk rundt meg, grunnet jobb. Men kunne helt sikkert vært flinkere til å reflektere over det selv oftere, fra tid til annet. Jeg mener at er man mer bevisst på det, så er sjansene større for at man legger merke til slikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...