Theo343 Skrevet søndag kl 13:43 Skrevet søndag kl 13:43 (endret) 6 hours ago, leticia said: Dette kan du gjerne bekrefte med kilder syns jeg. Jeg ville trodd at som ufør blir man oftere ensom fordi familie ikke orker deg (mange uføre opplever samlivsbrudd f.eks, eller får seg ikke partner, spesielt gjelder dette uføre menn), og venner forsvinner fordi man ikke greier henge med mentalt (pga psykisk sykdom eller utmattelse) eller økonomisk (ved at man ikke kan dra ut på aktiviteter i samme grad som vennene gjør). Det er noen som har såpass gode venner at de tilpasser aktivitetene til den uføre, men det krever mer av vennene. "De fleste" var nok unøyaktig. Men alle uføre jeg kjenner vil bo i nærheten av familie og venner fordi det er det sosiale kontaktnettet og sikkerhetsnettet som er viktig å holde på. Og ja både innen familie og venner mister man ofte folk når man er ufør. Men dette er gjerne avhengig av hvordan den uføre er som person og hvilke plager vedkommende har. Er man en person som fører til stadig mye klaging om sykdom og annen negativitet så vil mange fort kutte deg ut. Er man en person som stadig vekk sier nei til invitasjoner pga. helse som kan skifte dagsformen på få timer så blir man også lettere kuttet ut av mange. Mange av disse vil også prøve å kunne og sier først ja og så nei i siste liten da de har gruet seg i 2 dager. Folk blir fort lei av slik, det er helt riktig. Så har man den kategorien som jeg ikke helt forstår meg på. Man kutter ut venner som ikke klarer like mye fysisk som seg selv. Eks. har de en skade i rygg eller ben som gjør at de ikke kan bli med på alle aktivitetene de driver med, men de kan fint være med på en del andre ting. Dette er trist men folk må få gjøre sine egne valg. Men dermed føles det også ekstra kritisk å hvertfall holde seg i nærheten av eks. sine barn eller foreldre og kanskje en ekstra god venn for de gangene man virkelig trenger hjelp. Nettopp fordi det er så enkelt å miste alle rundt seg når man sliter. Har man mistet dette eller ikke har venner som kan kjøre i 5-10 timer for å hjelpe med noe, så vil man ha mindre hindringer i å flytte hvor som helst. Samt de uten barn i samme kategori. Så ja, man trenger ikke en gang være ufør for å oppleve dette. Det holder at man har noen kroniske sykdommer men kjemper seg gjennom arbeidslivet likevel. Endret søndag kl 13:47 av Theo343
nirolo Skrevet søndag kl 13:51 Skrevet søndag kl 13:51 Salvesen. skrev (30 minutter siden): Sier det samme igjen jeg, da det ikke var mitt sitat engang.. Hmm, her prøvde jeg å sitere @obygda - må ha gjort noe feil. Salvesen. skrev (31 minutter siden): Hvorfor siterer du det som mitt ønske, når jeg bare sa det var topp? Ta heller hen som kom med forslaget. Når du sier det er topp så må du vel stå inne for det du skriver? Jeg står helt fritt til å sitere deg og stille deg spørsmål ved det du skriver. Hvis du ikke mener det, så kan du jo trekke det tilbake 1
Salvesen. Skrevet søndag kl 13:53 Forfatter Skrevet søndag kl 13:53 nirolo skrev (Akkurat nå): Hmm, her prøvde jeg å sitere @obygda - må ha gjort noe feil. Når du sier det er topp så må du vel stå inne for det du skriver? Jeg står helt fritt til å sitere deg og stille deg spørsmål ved det du skriver. Hvis du ikke mener det, så kan du jo trekke det tilbake Neida, jeg kan svare men det luktet som du skriver at du prøvde å sitere hen som kom på forslaget. Jeg synes det er et godt forslag, jeg er ikke noe fan av utleiebransjen og ser ingen god grunn til å gi disse folkene skattelette. Helst bør de forsvinne mer å mer slik man ser i dag slik at det blir flere boligere å kjøpe og lavere priser for de som leier.
oddeh Skrevet søndag kl 14:25 Skrevet søndag kl 14:25 Salvesen. skrev (27 minutter siden): Jeg synes det er et godt forslag, jeg er ikke noe fan av utleiebransjen og ser ingen god grunn til å gi disse folkene skattelette. Helst bør de forsvinne mer å mer slik man ser i dag slik at det blir flere boligere å kjøpe og lavere priser for de som leier. Jeg er forsåvidt enig, men dilemmaet er at da blir det trolig ikke nok leieboliger. Pest eller kolera. Da må det bli staten som tar over i et det som i praksis blir et slags utleiemonopol.
obygda Skrevet søndag kl 14:28 Skrevet søndag kl 14:28 Salvesen. skrev (27 minutter siden): Neida, jeg kan svare men det luktet som du skriver at du prøvde å sitere hen som kom på forslaget. Jeg synes det er et godt forslag, jeg er ikke noe fan av utleiebransjen og ser ingen god grunn til å gi disse folkene skattelette. Helst bør de forsvinne mer å mer slik man ser i dag slik at det blir flere boligere å kjøpe og lavere priser for de som leier. Utleiebransjen burde bli regulert kraftigere med maks priser og reguleringer mot airbnd praksis. Er møkk lei av å se denne bransjen vokse og gjøre det stadig vanskeligere for den neste generasjonen å komme seg inn på boligmarkedet. Vi bedder bare for et samfunn med større polarisering. Formueskatten bidrar faktisk til polariseringen og ødelegger f.eks viljen til å bidra. Det har man skjønt i Sverige og Finland men nisselua er tredd for langt nedover ørene på dagens "sosialister" som innbiller seg at denne skatten er en god skatt for omfordeling i samfunnet. Den undergraver både innovasjon og viljen til å bygge en sterk velferdsstat. Fullstendig feilslått politikk for å bygge en sterk velferdsstat. 1
Salvesen. Skrevet søndag kl 14:28 Forfatter Skrevet søndag kl 14:28 oddeh skrev (2 minutter siden): Jeg er forsåvidt enig, men dilemmaet er at da blir det trolig ikke nok leieboliger. Pest eller kolera. Da må det bli staten som tar over i et det som i praksis blir et slags utleiemonopol. Ja jeg sitter absolutt ikke på løsningen her, jeg prøvde bare å være positiv til noe av posten i det minste Jeg liker ikke dagens utleiemarked, men jeg har ikke løsningen på det.
Sjørøver Skrevet søndag kl 16:36 Skrevet søndag kl 16:36 obygda skrev (3 timer siden): Inntektsskatt er en rettferdig skatt. All skatt bør være av denne typen Nei. Det er mer rettferdig å skatte etter ting som det ikke blir skapt mer av, og at folk kan beholde mer av den verdien de skaper. Inntektsskatt gjør det særdeles urettferdig for mange. Hadde man skattet de superrike etter boligene de eide, så hadde vi ikke trengt inntektsskatt. Så kunne du skattelagt en vanlig bolig tilsvarende en vanlig inntektsskatt. Det hadde dempet prisveksten og gjort det super enkelt for folk å spare opp til egen bolig.
obygda Skrevet søndag kl 17:19 Skrevet søndag kl 17:19 Sjørøver skrev (37 minutter siden): Nei. Det er mer rettferdig å skatte etter ting som det ikke blir skapt mer av, og at folk kan beholde mer av den verdien de skaper. Inntektsskatt gjør det særdeles urettferdig for mange. Hadde man skattet de superrike etter boligene de eide, så hadde vi ikke trengt inntektsskatt. Så kunne du skattelagt en vanlig bolig tilsvarende en vanlig inntektsskatt. Det hadde dempet prisveksten og gjort det super enkelt for folk å spare opp til egen bolig. Noen rike har ikke nødvendigvis så dyre boliger. All inntekt må skapes på en eller annen måte. Når man bruker pengene så er de allerede beskattet. Så hvorfor skal man fortsette å skatte på noe som allerede er beskattet? De fleste land i verden har gått vekk fra denne type beskatning. Dersom man vil skatte rike mennesker så øk heller avgifter på hva man kan definere som luksusforbruk. Er det noe verden trenger mindre av så er det overforbruk. La folk bruke pengene som de selv vil og avgiftsbelegg uønsket forbruk. 1
PosteMonopolet Skrevet søndag kl 17:25 Skrevet søndag kl 17:25 Subara skrev (På 26.7.2025 den 14.27): Det handler ikke om følelser når køen til fattighuset vokser. Det er fakta. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/vondt-a-sende-folk-hjem-uten-mat/17881739/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR6mBxu5CYVrw7RZPjVLrzXshFEbWyy3PXk1PxDk9219ELMRyRmr-7pOxra3Ug_aem_fxJbMn-s-rjDxlX9ldwFLg SIFO er et forsøk på å lage noe generelt, men alle har et individuelt utgangspunkt. Hvorfor utelate gjeld fra regnskapet? Det er veldig få som går inn i voksenlivet uten gjeld. https://www.forskning.no/ntb-penger-penger-og-privatokonomi/nordmenns-gjeld-fortsetter-a-stige/2412034 Det at køene til fattighuset øker kan ha mange ulike forklaringer. Ellers viser tallene at nordmenn i snitt har mer kjøpekraft nå enn før. https://www.nrk.no/norge/nordmenn-har-fatt-betre-rad-i-ar-og-far-betre-rad-i-2025_-ifolge-nordea-1.17180580
leticia Skrevet søndag kl 17:38 Skrevet søndag kl 17:38 PosteMonopolet skrev (10 minutter siden): Det at køene til fattighuset øker kan ha mange ulike forklaringer. Ellers viser tallene at nordmenn i snitt har mer kjøpekraft nå enn før. https://www.nrk.no/norge/nordmenn-har-fatt-betre-rad-i-ar-og-far-betre-rad-i-2025_-ifolge-nordea-1.17180580 Enig i det at køene til fattighuset øker kan ha flere mulige forklaringer. Men at man har fått økt kjøpekraft i 2024 / 2025 fordi rentene har stått i ro, samtidig som lønnsøkning har vært høyere enn inflasjon endrer ikke det faktum at folk sliter mer nå enn i 2021 da rentene var veldig lave, som er året TS har gått ut fra. 3
Salvesen. Skrevet søndag kl 17:54 Forfatter Skrevet søndag kl 17:54 leticia skrev (14 minutter siden): Enig i det at køene til fattighuset øker kan ha flere mulige forklaringer. Men at man har fått økt kjøpekraft i 2024 / 2025 fordi rentene har stått i ro, samtidig som lønnsøkning har vært høyere enn inflasjon endrer ikke det faktum at folk sliter mer nå enn i 2021 da rentene var veldig lave, som er året TS har gått ut fra. Det er også flere grunner, som redusert kostnad til barnehage og økt barnetrygd, redusert skatt, reduserte kostnader for strøm osv. det er MYE som har blitt bedre de siste årene. gud forby en får inflasjon Erna tilbake neste år. Da går det bakover, igjen og en mister disse ‘godene’ 1
PosteMonopolet Skrevet søndag kl 17:57 Skrevet søndag kl 17:57 leticia skrev (5 minutter siden): Enig i det at køene til fattighuset øker kan ha flere mulige forklaringer. Men at man har fått økt kjøpekraft i 2024 / 2025 fordi rentene har stått i ro, samtidig som lønnsøkning har vært høyere enn inflasjon endrer ikke det faktum at folk sliter mer nå enn i 2021 da rentene var veldig lave, som er året TS har gått ut fra. Ok, så sliter folk nå fordi dem ble avhengig av nullrente? 2
Salvesen. Skrevet søndag kl 18:01 Forfatter Skrevet søndag kl 18:01 PosteMonopolet skrev (2 minutter siden): Ok, så sliter folk nå fordi dem ble avhengig av nullrente? Man skal også huske på at bankene tok høyde for at disse folkene tålte nesten 7% rente, langt i fra der vi er. så svaret er ikke så enkelt så rente selv om en lånte seg til fant på den tiden..
leticia Skrevet søndag kl 18:01 Skrevet søndag kl 18:01 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Det er også flere grunner, som redusert kostnad til barnehage og økt barnetrygd, redusert skatt, reduserte kostnader for strøm osv. det er MYE som har blitt bedre de siste årene. gud forby en får inflasjon Erna tilbake neste år. Da går det bakover, igjen og en mister disse ‘godene’ Redusert kostnad til barnehage og økt barnetrygd er fint for de som får ta del i disse godene. Hvor mye er skatten redusert fra 2021 til 2024, tenker i %. Ja, Erna liker å kutte hos de som sitter nederst ved bordet, der er vi enige 🫣 3
Salvesen. Skrevet søndag kl 18:04 Forfatter Skrevet søndag kl 18:04 leticia skrev (1 minutt siden): Redusert kostnad til barnehage og økt barnetrygd er fint for de som får ta del i disse godene. Hvor mye er skatten redusert fra 2021 til 2024, tenker i %. Ja, Erna liker å kutte hos de som sitter nederst ved bordet, der er vi enige 🫣 Det kommer an på inntekten, men det har gått ned for folk flest. Mer for de med mindre men selv med for de med mer. Totalt omvendt fra sist periode. skatteetaten har kalkulator tilbake til 2018 eller noe slikt, så enkelt å plotte inn for egen lønn om en ønsker:) 1
leticia Skrevet søndag kl 18:05 Skrevet søndag kl 18:05 PosteMonopolet skrev (4 minutter siden): Ok, så sliter folk nå fordi dem ble avhengig av nullrente? Ja, delvis er det slik. At de ikke tok høyde for hvor mye og hvor kjapt renta kom til å stige. At de ikke var "smarte nok" til å binde renta da den var så lav. Så hadde man i tillegg situasjonen utenfor Norges grenser, som gjorde at matvarer og strøm bl.a ble mye dyrere enn forventet. 1
Salvesen. Skrevet søndag kl 18:07 Forfatter Skrevet søndag kl 18:07 leticia skrev (1 minutt siden): Ja, delvis er det slik. At de ikke tok høyde for hvor mye og hvor kjapt renta kom til å stige. At de ikke var "smarte nok" til å binde renta da den var så lav. Så hadde man i tillegg situasjonen utenfor Norges grenser, som gjorde at matvarer og strøm bl.a ble mye dyrere enn forventet. Mat og strøm er dekket inn i skattelette alene.. 1
leticia Skrevet søndag kl 18:11 Skrevet søndag kl 18:11 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Mat og strøm er dekket inn i skattelette alene.. Hvordan får du det til å stemme? 3 1
Salvesen. Skrevet søndag kl 18:32 Forfatter Skrevet søndag kl 18:32 leticia skrev (13 minutter siden): Hvordan får du det til å stemme? Man bruker matematikk og statistikk, samt en ser bort i fra følelser. Som jeg har oppfordret til mange ganger her. La oss ta ett eksempel: Si er en person som i 2021 tjener snittet, er på snittet gammel(midt i livet) og bruker snittet strøm. Så, for å gjøre det enda verre, er sjefen en skikkelig dust. Hen gir deg ikke noe økning i lønn frem til i år. En er altså fortsatt på snittet for 2021 for å gjøre det tydelig hva en har fått i skattelette. Så kan en se på forskjellen. Forskjellen i netto lønn: 1157 Forskjellen i strøm: -20 Forskjellen i mat OG DRIKKE: 1120 Penger til overs: 57 kroner Kilder: smartepenger/SSB, SIFO, NVE, minspotpris, Skatteetaten. Igjen, bruk hodet folkens. Se på tall og lag regnestykker. Ikke stol på overskrifter og følelser. Dette eksemplet blir såklart langt bedre når en tar høyde for normal lønnsvekst osv. Jeg lager tallene dårligere enn de burde være... 1
Jarmo Skrevet søndag kl 18:59 Skrevet søndag kl 18:59 Salvesen. skrev (26 minutter siden): Kilder: smartepenger/SSB, SIFO, NVE, minspotpris, Skatteetaten. Linker til kilder, takk. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå