Gå til innhold

Har det blitt verre?(Økonomisk)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (46 minutter siden):

Er fast ansatt,medlem av fagforening uten lederansvar men er i en selvstendig stilling. Jobber mer enn 100% hvert år.  Ser på meg som helt vanlig arbeider. At lønnen er høy skyldes mye arbeid rett og slett. 

Du er i en ganske unik situasjon i så fall, om du ikke har noe lederansvar eller slikt. Med 2 millioner i året tjener du bedre enn 99,68 % av Norges befolkning. Du er ikke bare i topp 1 %; du er i topp 0,31 % av landets høyest lønnede mennesker. Du kan gjerne si at du føler deg som en helt vanlig arbeider, men det er du ikke. I hvert fall ikke på lønns-siden. 

Uansett, det jeg reagerer på med deg er at du klager på at du betaler mye i skatt, samtidig som du har en svært høy lønn, og ganske stor formue. Når du atpåtil sier at du ikke bryr deg om materialistisk status eller penger, så er jo løsningen såre enkel, som jeg har sagt flere ganger tidligere i tråden. Men jeg tror du ønsker å tjene så mye som du gjør, selv om du ikke bruker pengene. Du ønsker å beholde en større del av kaken selv fremfor å dele med de rundt deg, selv om du allerede har fire ganger så mye kake som de fleste. Og det er en ugrei holdning i mine øyne. Sannheten er at du, selv med skatten du betaler, er i en økonomisk drømmesituasjon. Du ser det bare ikke selv.

Vi kan jo gjøre et enkelt tankeeksperiment. Ville du byttet plass med meg? En drøy million i året, rett over 30 % i inntektsskatt, og ingen formueskatt. Det hadde jo løst alle problemene du klager over i denne tråden, og likevel ville du tjent bedre enn de aller, aller fleste nordmenn. Vinn-vinn, eller?

Jeg vet i hvert fall at jeg gladelig hadde tatt din inntekt og formue, selv om både inntektsskatt og formueskatt hadde vært enda høyere enn den er i dag. Det er en no-brainer. Så hva sier du? Skal vi bytte? 😉

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Kajac skrev (33 minutter siden):

Du er i en ganske unik situasjon i så fall, om du ikke har noe lederansvar eller slikt. Med 2 millioner i året tjener du bedre enn 99,68 % av Norges befolkning. Du er ikke bare i topp 1 %; du er i topp 0,31 % av landets høyest lønnede mennesker. Du kan gjerne si at du føler deg som en helt vanlig arbeider, men det er du ikke. I hvert fall ikke på lønns-siden. 

Uansett, det jeg reagerer på med deg er at du klager på at du betaler mye i skatt, samtidig som du har en svært høy lønn, og ganske stor formue. Når du atpåtil sier at du ikke bryr deg om materialistisk status eller penger, så er jo løsningen såre enkel, som jeg har sagt flere ganger tidligere i tråden. Men jeg tror du ønsker å tjene så mye som du gjør, selv om du ikke bruker pengene. Du ønsker å beholde en større del av kaken selv fremfor å dele med de rundt deg, selv om du allerede har fire ganger så mye kake som de fleste. Og det er en ugrei holdning i mine øyne. Sannheten er at du, selv med skatten du betaler, er i en økonomisk drømmesituasjon. Du ser det bare ikke selv.

Vi kan jo gjøre et enkelt tankeeksperiment. Ville du byttet plass med meg? En drøy million i året, rett over 30 % i inntektsskatt, og ingen formueskatt. Det hadde jo løst alle problemene du klager over i denne tråden, og likevel ville du tjent bedre enn de aller, aller fleste nordmenn. Vinn-vinn, eller?

Jeg vet i hvert fall at jeg gladelig hadde tatt din inntekt og formue, selv om både inntektsskatt og formueskatt hadde vært enda høyere enn den er i dag. Det er en no-brainer. Så hva sier du? Skal vi bytte? 😉

Jeg klager på skattebyrden fordi jeg finner den umoralsk rett og slett. Om jeg tjente 100 kr og betalte 51 av dem i skatt og beholdt 49 så vil mange mene staten fremstår som grådig. Men tjener du 2 mill og skatter 1 mill så er det plutselig helt ok. Og det er plutselig helt ok også at noen som tjener 2 mill skatter 700k eller endog mindre. Hvorfor skal en som tjener 2 millioner og brenner bort pengene slik at den ikke har formue skatte vesentlig mindre enn en person som tjener det samme men ikke forbruker men bygger formue isteden betale 1 million? Den som forbruker og har null formue bidrar jo pr def negativ til klimaendringer ved sin agering,mens den som sparer bidrar positivt. Jeg ser ikke hvorfor staten skal bidra til økte klimaendringer gjennom en slik skattepolitikk. Vi burde jo oppfordres til å forbruke mindre,ikke mer. Men skattepolitikken gir jo faktisk fradrag dersom man forbruker mer enn man eier. Mao jeg burde kjøpe dyre biler,dyrere hus,spise ute,kjøpe dingser jeg ikke har bruk for,reise mer...og låner jeg penger til slik oppførsel får jeg endog skattefradrag...Burde vi ikke ha et skattesystem som ikke straffet de som ikke forbruker alt de tjener? Jeg finner det også veldig demotiverende å vite at mer enn 50% av all inntekt går til å betjene skatt..og at bakgrunnen for dette er at jeg ikke forbruker nok av det jeg tjener. Isteden går mine skattepenger tilbake til staten slik at de kan gi mindre skatter til f.eks de som låner mer. Det kan være min kollega som tjener det samme og kjøper seg ny hytte til 9 milioner og får skattefradrag for dette og betaler 750k i skatt istedenfor mine 1 mill. Jeg forstår rett og slett ikke moralen og det etiske i dette gitt de klimautfordringene verden står ovenfor.. Jeg ser naturen som jeg er glad i rives bort av denne skattepolitikken. Det gjør meg opprørt og det påvirker mitt liv, og kommende generasjoner,negativt. Jeg finner det rett og slett umoralsk å ha en skattepolitikk som oppfordrer til forbruk. Dersom man satte en maks grense på skatt til 50% så ville man i det minste føle at man ikke bidro til mer fra egen lommebok til slik politikk enn man selv tjente. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Kajac said:

Litt av poenget du presenterer, er at straks man er et stykke fordi topplønn, så gjøres det mye for å ikke utsette seg for skattebyrden eller inflasjon.
Og det er litt der argumentet faller i fra hverandre. Hva er poenget med å MÅTTE flytte verdiene til et holdingselskap, eiendom, ta ut lønn i aksjer, etc.... eller dobbeltbeskattnignen man risikerer?

Og jeg ser flere sliter med å ta i argumentet obydga presenterer, fordi de instiktivt går for sjalusi, eller jante-tenking.

Skrevet
Jarmo skrev (14 minutter siden):

Sitenote: Finland har fjernet rentefradrag på alle lån nå. Blir vel gjort i Norge etter hvert også?

Får inderlig håpe det. At boligprisene går til himmels og forbruket skal holdes oppe med lånte penger er definitivt ikke bærekraftig over tid. Finner det helt tullete at man girer opp forbruk på denne måten. Rentefradrag bør bort og bidra til at livsførsel og forbruk blir mer bærekraftig for alle over tid.

Skrevet (endret)

Bolig priser på kjøp og leie har nok blitt verre. Men lønn kontra alt annet har blitt mye bedre. Vanlige folk har råd til mye mer luksus i dag enn for bare 20-30 år siden og det har blitt stadig bedre hele veien.

Når det gjelder inntektsskatt og lønn så er det ikke de med topplønn som har det verst men de som akkurat tipper over det AP mener er "topplønn".

Endret av Theo343
Skrevet
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Bolig priser på kjøp og leie har nok blitt verre. Men lønn kontra alt annet har blitt mye bedre. Vanlige folk har råd til mye mer luksus i dag enn for bare 20-30 år siden og det har blitt stadig bedre hele veien.

Når det gjelder inntektsskatt og lønn så er det ikke de med topplønn som har det verst men de som akkurat tipper over det AP mener er "topplønn".

Ap prøver jo å ta balletak på velgerene gjennom skattepolitikken de fører. Mao få flest mulig inn i en gjeldsposisjon og holde dem der.  Skattesystemet brukes aktivt til å skjerme egne velgere og holde dem livet gjennom som gjeldsslaver. Blir velgerene formuende så straff dem og pisk dem inn i gjeldsposisjon slik at man får kontroll på dem igjen. Blir man formuende i dette landet så blir man hat objekt og blir tillagt uetisk livsførsel og luksusvaner. Jeg lever for f...av havregrøt og eier ikke en billig kina klokke en gang! 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Vi burde jo oppfordres til å forbruke mindre,ikke mer. Men skattepolitikken gir jo faktisk fradrag dersom man forbruker mer enn man eier. Mao jeg burde kjøpe dyre biler,dyrere hus,spise ute,kjøpe dingser jeg ikke har bruk for,reise mer...og låner jeg penger til slik oppførsel får jeg endog skattefradrag...Burde vi ikke ha et skattesystem som ikke straffet de som ikke forbruker alt de tjener?

Vel, man skal visstnok sirkulere pengene, altså berike kjøpmannsklassen maksimalt.

Og som nevnt er gjeld makt, lett og kontrollere folk som er økonomiske treller eiet av banken ;)

• Liker 1
Skrevet
sedsberg skrev (6 timer siden):

Det betyr bare at de fleste nordmenn tjener veldig bra. Et lite mindretall som genuint sliter.

600k er jo per def under medianen, og kan da ikke regnes som noe annet enn det(?). 600k i årslønn med barn, bosatt i en storby er ikke akkurat superluksus, og du vil slite med å få boliglån. 600k i årslønn i Gokk er sikkert ok +. 

Skrevet

600k i årslønner en veldig god lønn uansett. At noen leker kakser og på død og liv "må" bo på beste vestkant og låner til over pipa betyr ikke at de har dårlig lønn. Og som jeg skrev om medianlønn. Det betyr ingenting annet enn at folk flest i Norge tjener meget bra.

• Liker 2
Skrevet
sedsberg skrev (1 minutt siden):

600k i årslønner en veldig god lønn uansett. At noen leker kakser og på død og liv "må" bo på beste vestkant og låner til over pipa betyr ikke at de har dårlig lønn. Og som jeg skrev om medianlønn. Det betyr ingenting annet enn at folk flest i Norge tjener meget bra.

Du får knapt en parkeringsplass på beste vestkant med 600k i årslønn. Tekna anbefaler nyutdannede en årslønn på nesten 700k rett ut fra skolebenken. Ting koster, og med 600k i lønn så har du det trangt, selv i de mindre byene (Bergen, Trheim, Bodø, Tromsø, Stavanger osv). 

Skrevet (endret)
5 minutes ago, iblazeqt said:

Du får knapt en parkeringsplass på beste vestkant med 600k i årslønn. Tekna anbefaler nyutdannede en årslønn på nesten 700k rett ut fra skolebenken. Ting koster, og med 600k i lønn så har du det trangt, selv i de mindre byene (Bergen, Trheim, Bodø, Tromsø, Stavanger osv). 

Ja uffameg. "Kaksene" får finne seg annet sted å bo da. Hvis bolig til 2 personer med 600k blir 1,2M. Da kan man få solide 6 mill i lån. Legg på en oppspart egenkapital, f.eks. 2x600k til, og man er oppe i over 7 mill.

Eller man kan lempe litt på kravene og ikke bosette seg i kakseområder.

Edit: Vet ikke hvorfor Diskusjon på død og liv ville ha sitatet mitt i en setning.

Endret av sedsberg
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...