Gå til innhold

Sykemeldt for å være uthvilt til ferien ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Morromann skrev (15 minutter siden):

Kommer nå helt an på hvordan vi velger å forvalte det og hvem som administrerer. Det er for eksempel ikke mangel på ressurser som har gjort Venezuela til en basket case. Men det blir en annen diskusjon som jeg ikke tar her.

Fortsette i samme sporet virker vel fornuftig, vi har ikke pådratt oss altfor mye dutch disease de siste årene etter hva jeg har forstått. Økonomi og greier er ikke akkurat greia mi for å si det mildt, men ja fortsette å forvalte ressursene like fornuftig som med olja så går det vel greit?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Fortsette i samme sporet virker vel fornuftig, vi har ikke pådratt oss altfor mye dutch disease de siste årene etter hva jeg har forstått. Økonomi og greier er ikke akkurat greia mi for å si det mildt, men ja fortsette å forvalte ressursene like fornuftig som med olja så går det vel greit?  

Som sagt så tar jeg ikke denne diskusjonen her. Finnes andre tråder for det:)

Skrevet

Om man misbruker sykelønnsordningen så faller den sammen. Er akkurat som forsikringer..misbrukes dem så øker prisen for alle.  

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (På 21.7.2025 den 8.13):

Om man misbruker sykelønnsordningen så faller den sammen. Er akkurat som forsikringer..misbrukes dem så øker prisen for alle.  

De ser ikke ut til å ha skjønt dette i LO.

• Liker 1
Skrevet
Morromann skrev (På 22.7.2025 den 10.18):

De ser ikke ut til å ha skjønt dette i LO.

LO forsvarer merkelig nok dagens ordning med nebb og klør, og det virker som om dette er resultatet av en hestehandel mellom LO og AP.
LO sitter stille i båten når styringspartiene lefler med EUs frie flyt (som i realiteten truer norske arbeidslivsregler) mot at norske arbeidstagere får verdens mest generøse trygdeordninger, betalt med oljepenger.

Det må være i alles interesse at ordningene ikke misbrukes …..

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
Vokteren skrev (På 10.7.2025 den 9.40):

Oppsiktsvekkende ny trend blant de hippeste.
Ferien er så oppjaget at noen ber om sykemelding for å klare hele programmet.

https://www.vg.no/nyheter/i/Mn0EVM/hvorfor-er-det-saa-mye-stress-med-ferie

Ferien er vel til for å lade batteriene og ikke tappe dem ?

Hvis dette er realiteter, er det på høy tid å stramme inn i en av verdens mest generøse trygdeordninger.

Dette havner vel i samme kategori:

https://www.vg.no/nyheter/i/MnVJBB/sykefravaer-laerer-opp-ungdommen-til-aa-game-systemet

Skrevet
Vokteren skrev (10 timer siden):

Leste den saken. Men er påstanden i artikkelen riktig? Mener på at da jeg gikk på vgs så var fraværsgrensen på 15 %. Det var ikke en lærdom om at man "måtte" ha de 15 % likevel, vi forsøkte å ha så lite fravær som mulig. 

At det er en holdningsendring rundt fravær i samfunnet er jeg enig i, tallene viser  jo dette. Men jeg syns man leter på feil sted hvis man skal legge skylda på fraværsgrensen. 

Det er mentaliteten som er noe endret. At man ser på fraværsreglene i arbeidslivet som noe man "må bruke opp". At folk nesten ser på de dagene som ekstra feriedager. Man kan selvsagt spørre seg hvorfor. Men jeg tror ikke fraværsgrensen er årsaken. Den har tross alt blitt innskrenket med tiden, mens fraværet i arbeidslivet går motsatt vei...  

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Leste den saken. Men er påstanden i artikkelen riktig? Mener på at da jeg gikk på vgs så var fraværsgrensen på 15 %. Det var ikke en lærdom om at man "måtte" ha de 15 % likevel, vi forsøkte å ha så lite fravær som mulig. 

At det er en holdningsendring rundt fravær i samfunnet er jeg enig i, tallene viser  jo dette. Men jeg syns man leter på feil sted hvis man skal legge skylda på fraværsgrensen. 

Det er mentaliteten som er noe endret. At man ser på fraværsreglene i arbeidslivet som noe man "må bruke opp". At folk nesten ser på de dagene som ekstra feriedager. Man kan selvsagt spørre seg hvorfor. Men jeg tror ikke fraværsgrensen er årsaken. Den har tross alt blitt innskrenket med tiden, mens fraværet i arbeidslivet går motsatt vei...  

Mye rett i det du skriver, men holdninger skaper man tidlig i livet.
At dette har blitt et «fag» i skolen, gjør at begrepet arbeidsmoral forvitrer.

Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

Mye rett i det du skriver, men holdninger skaper man tidlig i livet.
At dette har blitt et «fag» i skolen, gjør at begrepet arbeidsmoral forvitrer.

Jeg er enig i at man skaper holdninger tidlig i livet. Derfor bør foreldregenerasjonen gå litt i seg selv og ikke bare skylde på ungdommen. 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (På 17.7.2025 den 13.27):

Overraskende hvor mange som ønsker å kutte i velferd som ferie, sykepenger, helse med mer. Hva tror dere at dere får igjen for dette? Smuler om en er heldig 

Det høres nesten ut som et 'milliardærene har blitt enige om at de fattige har for mye'-argument. 😛

Er det oppblåst selvbilde og urealistisk fremtidshåp som snakker? Simen Velle har visst mange tilhørere når han snakker om formueskatt i podcasten sin, gjerne unge menn som *egentlig* er flere tiår unna å bekymre seg om formueskatt.

Skrevet
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Det høres nesten ut som et 'milliardærene har blitt enige om at de fattige har for mye'-argument. 😛

Er det oppblåst selvbilde og urealistisk fremtidshåp som snakker? Simen Velle har visst mange tilhørere når han snakker om formueskatt i podcasten sin, gjerne unge menn som *egentlig* er flere tiår unna å bekymre seg om formueskatt.

Jepp, det er utrolig hvor mange "white knights" formueskatten har fått seg. Fjernes denne vill en bare presse på mer Automasjon også, da en ikke trenger å skatte noe som helst av utstyret og da mister mange av "ridderne" jobben også... Helt tullete tankegang.. NAV blir nok den største arbeidsgiveren om dette får fortsette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...