Gå til innhold

Brukt elbil som skal kunne brukes i 10år ++


Anbefalte innlegg

Skrevet

Om dere hadde disse kriteriene:

  • kr 350.000 +-
  • 4*4
  • 500km rekkevidde +
  • Tilhenger 1200kg +
  • Bilen er i all hovedsak et fremkomstmiddel, ikke en hobby er tanken her.
  • Bilen skulle dere ha i 10 år++ som hovedbil
  • Brukt bil

Hva ville dere valgt av bil og hvorfor? Sett gjerne opp en topp 3.

Jeg spør for jeg sliter i valget, og vår 2010 Volvo er snart klar for utskifting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekket litt på finn.no, og fant få med dine krav utenom Tesla Y.

De fleste ryker på tilhenger kravet. Vw ID, mustang mach e, skoda enyaq osv er alle fine biler i prisklassen, men max 1000 i hengervekt 

Skrevet
OC-Freak skrev (2 minutter siden):

Sjekket litt på finn.no, og fant få med dine krav utenom Tesla Y.

De fleste ryker på tilhenger kravet. Vw ID, mustang mach e, skoda enyaq osv er alle fine biler i prisklassen, men max 1000 i hengervekt 

ID bilene drar vel 1200kilo? I alle fall 4motion som også har bra rekkevidde. Her kan man også velge Audi Q4 etron som også drar 1200kilo. MEB pakken til vw er designet for å kunne repareres og det er vel den platformen desidert mest el biler kommer fra

Skrevet (endret)

Nissan Ariya e4force AWD kan dra 1400kg og har 50+ på 87kwt.
https://www.finn.no/mobility/item/413355822
Denne over har gått litt vel langt på 2 år, men her kan man følge med og gjøre noen kupp fremover.

https://www.finn.no/mobility/item/408454413

Listesøk: Finn.no

Nå er riktignok Nissan i hardt vær økonomisk for tiden og det har vært spekulasjoner rundt hvorvidt Honda vil kjøpe dem. Ellers er dette en bil jeg har tittet mye på.

Endret av Theo343
Skrevet
sdf123 skrev (På 4.7.2025 den 22.09):

Om dere hadde disse kriteriene:

  • kr 350.000 +-
  • 4*4
  • 500km rekkevidde +
  • Tilhenger 1200kg +
  • Bilen er i all hovedsak et fremkomstmiddel, ikke en hobby er tanken her.
  • Bilen skulle dere ha i 10 år++ som hovedbil
  • Brukt bil

Hva ville dere valgt av bil og hvorfor? Sett gjerne opp en topp 3.

Jeg spør for jeg sliter i valget, og vår 2010 Volvo er snart klar for utskifting.

Hvor mye av dette trenger du egentlig?

Trenger du 500 km rekkevidde? Med hurtigladetilbudet vi har nå, kan du nå fint kjøre Norge på langs i en førstegenerasjons Nissan Leaf for  å sette det på spissen. Med mindre du kjører taxi eller annen form for yrkestransport trenger du ikke 500 km rekkevidde. Et par hundre holder lenge for 99,9 % av befolkningen, spesielt om den lader noenlunde raskt.

Trenger du firehjulstrekk? Det er jo nice-to-have, men andelen folk som trenger dette er forsvinnende litenMed stabiliseringsprogrammene i nye biler, er tohjulstrekk ofte bedre enn firehjulstrekk var for et par tiår siden.

Trenger du tilhengervekt på 1200 kg? Kjører du mye med campingvogn gjør du kanskje det. Men om det kun er snakk om en gang eller to i året, er det gjerne minst like greit å bare leie en bil med denne hengerkapasiteten de få gangene du trenger det.

  • Liker 1
Skrevet

Trenger du egentlig bil? Er ikke sykkel og kollektivtransport egentlig godt nok for de aller fleste? Og hvorfor 10 år? Hva med 7? Eller 11?

Neida. 

 

sdf123 skrev (På 4.7.2025 den 22.09):

Om dere hadde disse kriteriene:

  • kr 350.000 +-
  • 4*4
  • 500km rekkevidde +
  • Tilhenger 1200kg +
  • Bilen er i all hovedsak et fremkomstmiddel, ikke en hobby er tanken her.
  • Bilen skulle dere ha i 10 år++ som hovedbil
  • Brukt bil

Hva ville dere valgt av bil og hvorfor? Sett gjerne opp en topp 3.

Jeg spør for jeg sliter i valget, og vår 2010 Volvo er snart klar for utskifting.

Jeg var på veldig lang elbiljakt i vinter vår i litt av den samme klassen. Er ikke på noen måte ekspert, men dette er slik jeg vurderer kandidatene etter mye prøving: Skal du ikke ha høye personer i baksete opplever jeg ev6 som den beste bilen, ellers er det en smaksak mellom id4/5, Enyaq og Ariya. Det var de jeg endte opp med å vurdere. Men prøvekjør mye, jeg vil tro preferansene er forskjellige for forskjellige mennesker.

Skrevet (endret)
5 hours ago, Kajac said:

Hvor mye av dette trenger du egentlig?

Trenger du 500 km rekkevidde? Med hurtigladetilbudet vi har nå, kan du nå fint kjøre Norge på langs i en førstegenerasjons Nissan Leaf for  å sette det på spissen. Med mindre du kjører taxi eller annen form for yrkestransport trenger du ikke 500 km rekkevidde. Et par hundre holder lenge for 99,9 % av befolkningen, spesielt om den lader noenlunde raskt.

Trenger du firehjulstrekk? Det er jo nice-to-have, men andelen folk som trenger dette er forsvinnende litenMed stabiliseringsprogrammene i nye biler, er tohjulstrekk ofte bedre enn firehjulstrekk var for et par tiår siden.

Trenger du tilhengervekt på 1200 kg? Kjører du mye med campingvogn gjør du kanskje det. Men om det kun er snakk om en gang eller to i året, er det gjerne minst like greit å bare leie en bil med denne hengerkapasiteten de få gangene du trenger det.

Har 7 år med 1gen Leaf og nå 6 år med 2gen leaf. Siste 4 år har vi dratt på 4 uker bilferie i utlandet og klarer oss helt fint. Men det er klart enklere med bil som har CCS og større batteripakke. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet

Takk for alle kommentarer! Nei, har ikke kommet til en konklusjon.

Jeg tror rett og slett det har blitt for mye å velge mellom, og ved å sette noen kriterier så utelukker jeg hvertfall en god del.

Volvoen sviver greit enda, så er ikke utgangspunktet ikke noe hast dette, men samtidig så er det en stemme bak der (fruen) som stadig vil bytte..

Om jeg kan fire på kriteriene så er sikkert det en mulighet, men som sagt så er de der for å snevre ned alternativene og gjøre det litt lettere å navigere blant alle modellene.

Det viktigste er kanskje det å kunne ha en sikker bil (som jeg føler at Volvoen har vært) i lang tid, uten å måtte bytte fordi en eller annen funksjon ikke støttes, batteri produserer ikke lengre til bilen osv. Jeg har ikke noe ønske om å bytte bil hvert 2-4 år fremover 🙂

Skrevet

Vurdert en ioniq 6? Oppfyller vel kriteriene dine mener jeg. 2023 modell med 4x4, opptil 583km, muligheter for 1500 kg osv. ligger fra 350-400k ca😊

Skrevet
sdf123 skrev (På 4.7.2025 den 23.01):

Dette er de treffene (som jeg plukket ut) jeg fikk på Finn:

image.png.646af498f531f450b7f4c6afee6198a9.png

Da satt jeg pris opp til 400k.

Enyaq er den eneste som er fin å se på men smaken er som baken😄

Skrevet
sdf123 skrev (10 timer siden):

Takk for alle kommentarer! Nei, har ikke kommet til en konklusjon.

Jeg tror rett og slett det har blitt for mye å velge mellom, og ved å sette noen kriterier så utelukker jeg hvertfall en god del.

Volvoen sviver greit enda, så er ikke utgangspunktet ikke noe hast dette, men samtidig så er det en stemme bak der (fruen) som stadig vil bytte..

Om jeg kan fire på kriteriene så er sikkert det en mulighet, men som sagt så er de der for å snevre ned alternativene og gjøre det litt lettere å navigere blant alle modellene.

Det viktigste er kanskje det å kunne ha en sikker bil (som jeg føler at Volvoen har vært) i lang tid, uten å måtte bytte fordi en eller annen funksjon ikke støttes, batteri produserer ikke lengre til bilen osv. Jeg har ikke noe ønske om å bytte bil hvert 2-4 år fremover 🙂

Har volvoen gått langt? Ville kanskje vurdert å utsette det litt.

Skrevet
On 7/7/2025 at 12:59 PM, Kajac said:

Trenger du 500 km rekkevidde? Med hurtigladetilbudet vi har nå, kan du nå fint kjøre Norge på langs i en førstegenerasjons Nissan Leaf for  å sette det på spissen. Med mindre du kjører taxi eller annen form for yrkestransport trenger du ikke 500 km rekkevidde. Et par hundre holder lenge for 99,9 % av befolkningen, spesielt om den lader noenlunde raskt.

....

Trenger du tilhengervekt på 1200 kg? Kjører du mye med campingvogn gjør du kanskje det. Men om det kun er snakk om en gang eller to i året, er det gjerne minst like greit å bare leie en bil med denne hengerkapasiteten de få gangene du trenger det.

Disse to henger jo litt sammen. 
Dersom planen er å trekke henger ofte og litt avstand, så bør man definitivt ha god rekkevidde (Større batteri).
500km med tom bil i perfekt vær og hastighet, er noe helt annet med 1200kg henger og regn. 
Hurtig lade med henger kan også være noe herk. 

Skrevet (endret)
WiiBoy skrev (10 minutter siden):

Disse to henger jo litt sammen. 
Dersom planen er å trekke henger ofte og litt avstand, så bør man definitivt ha god rekkevidde (Større batteri).
500km med tom bil i perfekt vær og hastighet, er noe helt annet med 1200kg henger og regn. 
Hurtig lade med henger kan også være noe herk. 

Er derfor jeg spør OM han trenger dette. Det er fullt mulig det er tilfelle, men statistisk sett så er det veldig få som har dette behovet. Det er kjekt å ha noe, selv om du kanskje bare bruker det annet hvert år. Men det kan være mye å spare, og mye større utvalg om man dropper det dersom det egentlig ikke er helt nødvendig.

Endret av Kajac
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...