ilpostino Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Jeg vurderer å oppføre en platting på hytten, som i praksis blir en forlengelse av en eksisterende platting. Det er en fjellknaust tilstøtende plattingen som jeg kan kanskje tenke meg å få bort 30 cm av, for å lette overgangen mellom disse plattingene. Vil kiler ala dette være nok? Jeg har inntrykk de funker bra på steiner, men usikker på hvordan de vil funke på å chippe av deler av fjell.
Dubious Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni For å bruke kiler så må det være sprekk, eller du må borre mange hull. Går også an å bruke meisel og hammer, men det tar helt sikkert enda lengre tid.
Sjørøver Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Jeg har fjernet ganske mange kubikk med fjell med trollkraft og kiler. Kiler er ekstremt effektivt. Hvor mye volum skal du fjerne? 1
Vokteren Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) ilpostino skrev (18 timer siden): Jeg vurderer å oppføre en platting på hytten, som i praksis blir en forlengelse av en eksisterende platting. Det er en fjellknaust tilstøtende plattingen som jeg kan kanskje tenke meg å få bort 30 cm av, for å lette overgangen mellom disse plattingene. Vil kiler ala dette være nok? Jeg har inntrykk de funker bra på steiner, men usikker på hvordan de vil funke på å chippe av deler av fjell. Velkommen til mange timers jobb. Husk verneutstyr ! PS Jeg ville leiet en bensindrevet eller elektrisk pigghammer i proffutførelse. Endret 16. juni av Vokteren
ilpostino Skrevet 17. juni Forfatter Skrevet 17. juni oddeh skrev (På 15.6.2025 den 14.33): Har du vurdert Trollkraft? det ble kjøpt inn for en del år siden, men aldri brukt, så ja. Ut ifra det jeg har sett virker dog kiler mer effektivt. Sjørøver skrev (På 16.6.2025 den 8.07): Hvor mye volum skal du fjerne? Det er ikke store området egentlig. Kanskje 200 liter masse tilsammen, iallefall i første omgang.
Sjørøver Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni ilpostino skrev (2 timer siden): det ble kjøpt inn for en del år siden, men aldri brukt, så ja. Ut ifra det jeg har sett virker dog kiler mer effektivt. Det er ikke store området egentlig. Kanskje 200 liter masse tilsammen, iallefall i første omgang. Det er ikke noe stress. Trollkraft fungere bra det også, bruk det om du har det. lei deg så stor maskin du får tak i. Om du har en selv så gå for så stor bor som den klarer. Det er tidkrevende arbeid.
ilpostino Skrevet 18. juni Forfatter Skrevet 18. juni Jeg jobber på kontor, men har veldig sansen for at jeg kan drive med fysisk arbeid.
el_cash Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni 16 minutes ago, ilpostino said: Jeg jobber på kontor, men har veldig sansen for at jeg kan drive med fysisk arbeid. Hvis du gjør jobben, så hadde det vært artig med før- og etter-bilder 👍
rozon Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Dette er samme greia som Trollkraft: https://www.brutus-produkter.no/87-produkter/fjellsprekking/berg-splitt Og anbefaler leie av proff maskin. Ikke gå på dette med en slagdrill beregnet på plugger i betong.
barfoo Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni On 6/17/2025 at 12:23 PM, Sjørøver said: Det er ikke noe stress. Trollkraft fungere bra det også, bruk det om du har det. lei deg så stor maskin du får tak i. Om du har en selv så gå for så stor bor som den klarer. Det er tidkrevende arbeid. Valg av utstyr har alt å sei. Eg har prøvd alt frå slagdrill til trykkluftdreven borhammer (den store typen med 2" luftslange), og må sei at borreutstyret har alt å sei. Skarp minebor og borhammer så går det som smør. Det koster ikkje all verda å leige heller; eg betalte vel ein hundrings per meter, men til gjengjeld var ein meter gjort på ti minutter. Garantert overkill for prosjektet her, men for større ting er det jo fort verdt å leige kapabelt utstyr.
Sjørøver Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni ilpostino skrev (2 timer siden): Jeg jobber på kontor, men har veldig sansen for at jeg kan drive med fysisk arbeid. Det er vell 90% av det kontorfolk ønsker å bruke fritiden på. 😅 Møter mange som føler de må kompensere for mye stillesitting.
ilpostino Skrevet 18. juni Forfatter Skrevet 18. juni rozon skrev (2 timer siden): Ikke gå på dette med en slagdrill beregnet på plugger i betong. nerden i meg har alt for mye verktøy så jeg har en diger borhammer som jeg har tenkt til å bruke. Største boret med SDS-feste jeg har liggende på hytten er vel 22mm, men jeg teller litt på knappene om jeg skal kjøpe et bor på 30mm. Det jeg har sett på av så store bor koster oppunder 800-1000 kroner, og det synes jeg er litt mye for en jobb som kanskje tar 30 minutter. Det kommer antageligvis til å ta mange år før jeg kommer til å få bruk for et så stort bor igjen. Selv ikke da jeg bygget brygger brukte jeg så stort bor. Sjørøver skrev (29 minutter siden): Møter mange som føler de må kompensere for mye stillesitting. Da jeg var ung og lovende lot jeg meg dessverre overtale til å studere IT da det antageligvis var det trygge valget. Hadde jeg møtt meg selv som 15-åring hadde jeg antagelig sagt til meg selv at jeg måtte ta fagbrev som enten tømrer eller elektriker. over 30 år senere føler jeg på mange måter jeg sitter med skjegget fult av postkasser.
Sjørøver Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni ilpostino skrev (7 timer siden): over 30 år senere føler jeg på mange måter jeg sitter med skjegget fult av postkasser. Hvorfor det?
Simen1 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni (endret) ilpostino skrev (På 18.6.2025 den 16.19): nerden i meg har alt for mye verktøy så jeg har en diger borhammer som jeg har tenkt til å bruke. Største boret med SDS-feste jeg har liggende på hytten er vel 22mm, men jeg teller litt på knappene om jeg skal kjøpe et bor på 30mm. I dette tilfellet er det ikke størrelsen det kommer an på - men tettheten av hull. Det er bedre med 30 hull på 22mm enn 22 hull på 30mm. Uansett om du bruker trollkraft eller kiler så vil sprekken vandre fra hull til hull. Blir det for langt mellom hullene så kan du få mer ujevn bruddflate eller risikere at det ikke bryter opp. 30 hull a 22mm definerer ikke bare bruddflaten bedre enn 22 hull a 30mm, men du borer også ut mindre volum (#*L*r^2), noe som betyr at det går raskere. Husk å kjøpe kiler som passer i 22mm hull. Edit: Bare for å gjøre usikkerheten ennå et hakk høyere, så finnes det en tredje metode: Saging. For grunne dybder kan man bruke sirkelsag med diamantblad. For større dybder finnes både motorsag-lignende sager med diamantkjede og wire-trekkere med "perler". Jeg har bare funnet svindyrt proffutstyr for dette og selskap som tilbyr tjenesten. Kunne tenkt meg eget forbruker-priset utstyr til noen fjellknauser i hagen men har ikke funnet det. Det som tiltrekker er at bruddflaten blir mye finere. Sager kjøles med vannstråle. Endret 30. juni av Simen1 1 1
Dragonlove Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Bare vær obs på at 30mm hull krever en kraftig maskin, jeg hadde tidligere en AEG PN11 SDS (Samme maskin som Milwaukee 950S) Max hammer og borret masse 34mm hull (kjøpte vel en 20 borr totalt fra Kina) problemet med dette er vel at det ikke er så veldig kostnadseffektivt kontra, trykkluft eller bensin boremaskin, svigerfar har en Cobra Bensin maskin og den er mye bedre å bruke, selv har jeg solgt AEG hammeren og anskaffet en trykkluft drevet maskin, jeg har forøvrig fjernet mange kubikk med steinhard granitt i løpet av flere år, både brukt 20mm borr og kiler, samt 34mm borr og kiler og Weesplit (Tilsvarende Troll kraft bare myyye billigere) har jeg ikke hastverk så bruker jeg Weesplit, man får også kjøpt tilsvarende som Agsplit, Sino Crack osv... Jeg har også prøvd 34mm borr i Biltema sin kraftigste SDS Max hammer som har 12J slagkraft kontra AEG en som hadde 20J og det kunne jeg bare gi opp, til sammenligning så har vel den trykkluft hammeren jeg kjøpte 28J slagkraft. 1
Simen1 Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Hvis han skal bruke SDS+-boret sitt så er vel de kraftigste maskinene oppe i 4 J. Med SDS MAX så kommer han i hvert fall opp på 12 J med den Biltema-maskinen. Det tror jeg burde gå fint opp til 20-25 mm diameter i stein. Det kommer selvsagt an på hardheten. 22mm med 4J passer nok bedre til mykere materialer som lettbetong. 1
Dragonlove Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Simen1 skrev (3 timer siden): Hvis han skal bruke SDS+-boret sitt så er vel de kraftigste maskinene oppe i 4 J. Med SDS MAX så kommer han i hvert fall opp på 12 J med den Biltema-maskinen. Det tror jeg burde gå fint opp til 20-25 mm diameter i stein. Det kommer selvsagt an på hardheten. 22mm med 4J passer nok bedre til mykere materialer som lettbetong. Kan ikke se at TS har skrevet at han har SDS+ maskin, ser han skriver at han vurderer og kjøpe 30mm bor, så jeg vil tippe han har en SDS Max maskin, Pluss går vel opp til 20mm ca. 20mm går iallefall greitt med Biltema sin maskin, jeg har brukt den mye til å splitte blokker i mindre biter av de blokkene jeg har fått ifra å bruke kiler med 34mm hull. Men som sagt så er SDS dyrt om man skal fjerne mye, jeg kjøpte tidligere masse borr fra Kina, men nå er jeg usikker på om jeg hadde fått tak i samme kvalitet som jeg da fikk, ellers så har vel Bosch noen 4 skjærs steinbor, men de er ganske dyre i denne størrelsen.
Simen1 Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni ilpostino skrev (På 18.6.2025 den 16.19): nerden i meg har alt for mye verktøy så jeg har en diger borhammer som jeg har tenkt til å bruke. Største boret med SDS-feste jeg har liggende på hytten er vel 22mm, men jeg teller litt på knappene om jeg skal kjøpe et bor på 30mm. Ok, jeg tar det på min kappe. Jeg bare antok at den digre borhammeren hans matcher det SDS-boret han har liggende. (SDS uten plussen er i praksis ikke i bruk så jeg gjør nok en gang en antagelse om at det er SDS+)
ilpostino Skrevet 30. juni Forfatter Skrevet 30. juni Simen1 skrev (32 minutter siden): Jeg bare antok at den digre borhammeren hans matcher det SDS-boret han har liggende I følge hjemmesiden til der jeg kjøpte den har den SDS MAX med 12J slagenergi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå