Sjørøver Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Powertrainer skrev (44 minutter siden): Vindmølleparker er ekstremt arealkrevende, lite kraft pr.kvadratmeter og det hjelper ikke på at de er 200m høye heller. Her i gården har de ødelagt et utmerket fint turfjell med over 70 vindmøller. I mine øyne er det hærverk,spesiellt med tanke på hvor lite og ustabil kraft man får igjen for det. Jeg regner med at det er vindmøllene på storøy det er snakk om. De er 3.2mw og dekker kanskje 1000 boliger i løpet av et år? Drunkenvalley skrev (1 time siden): Landvind er langt fra dødt. Det er rett og slett fantasi-utsagn. Tror du virkelig noen politikere vil ødelegge karrieren sin med slikt? Motstanden er massiv. De gir utrolig lite energi. Du kan ikke bygge ut noe særlig industri med kapasiteten du bygger ut. 2
Powertrainer Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Salvesen. skrev (4 minutter siden): Store? Hvor mange % av Norge er vindmølle parker? 0.0000000436? Er helt uvesentlig hvor mange prosent men du har tydeligvis et tall klart😂 1
fredrik2 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Just now, Salvesen. said: Ja veldig lite, bare 1500 boliger... Du kan ju räkna lite totalt sätt också. Verkar som den producerar 25 GWh om året. Når totala ström produktionen är 130 TWh sån ca tror jag så gir den alltså hela 0.2 promille av norsk elproduktion. Det finns alltså nästan 1400 vindturbiner i Norge idag. Alltså 700 av dina favorit energi produktion och trots det är ikke den totala delen av energi produktionen så väldigt stor. 1
Salvesen. Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Powertrainer skrev (Akkurat nå): Er helt uvesentlig hvor mange prosent men du har tydeligvis et tall klart😂 Nei det er ikke uvesentlig, vi har enorm natur og det er mer en nok av plass til friluft uten møller. Men jeg tipper at du er en av de uheldige som har bolig som blir berørt av en park som fører til reduksjon av verdi. Såklart uheldig, men vær ærlig.
fredrik2 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) 13 minutes ago, Salvesen. said: Store? Hvor mange % av Norge er vindmølle parker? 0.0000000436? Jämfört med kjernkraftverker bruker vindenergi i alla fall enorma områden. Endret 4. juni av fredrik2 2
Powertrainer Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Salvesen. skrev (1 minutt siden): Nei det er ikke uvesentlig, vi har enorm natur og det er mer en nok av plass til friluft uten møller. Men jeg tipper at du er en av de uheldige som har bolig som blir berørt av en park som fører til reduksjon av verdi. Såklart uheldig, men vær ærlig. Ja hvor skal markagrensen gå😅, blir useriøst å snakke om hvor mange prosent av Norge, blir som å si at det er nok av plass så det er bare å rasere ivei 1
rabler Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni 2 minutes ago, Salvesen. said: Nei det er ikke uvesentlig, vi har enorm natur og det er mer en nok av plass til friluft uten møller. Men jeg tipper at du er en av de uheldige som har bolig som blir berørt av en park som fører til reduksjon av verdi. Såklart uheldig, men vær ærlig. Vi har faktisk veldig lite inngrepsfri natur og da er det forstemmende at man velger seg akkurat disse områdene å plassere møllene. Nedbygging av natur og store ødeleggelser i utsatte myrområder har vært bare noen av fadesene vi har sett. Vindmøller har absolutt en plass i Norge, men som du sier vi har store arealer. Da er det hinsides idiotisk å etablere vindmølleparker i inngrepsfri natur. Jeg ønsker meg vindmøller i etablert kulturlandskap. Det her vi faktisk god plass. 1
Salvesen. Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Powertrainer skrev (Akkurat nå): Ja hvor skal markagrensen gå😅, blir useriøst å snakke om hvor mange prosent av Norge, blir som å si at det er nok av plass så det er bare å rasere ivei Det er dine ord. Om jeg ser en vindpark som irriterer meg(noe det ikke gjør) og jeg snur meg og ser en vakker fjord så er det helt ok. 1
Powertrainer Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Sjørøver skrev (8 minutter siden): Jeg regner med at det er vindmøllene på storøy det er snakk om. De er 3.2mw og dekker kanskje 1000 boliger i løpet av et år? Nei tenkte på øyfjellet i vefsn, er vel snakk om 75 møller hvis det jeg har fått vite er korrekt 1
Salvesen. Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni rabler skrev (Akkurat nå): Vi har faktisk veldig lite inngrepsfri natur og da er det forstemmende at man velger seg akkurat disse områdene å plassere møllene. Nedbygging av natur og store ødeleggelser i utsatte myrområder har vært bare noen av fadesene vi har sett. Vindmøller har absolutt en plass i Norge, men som du sier vi har store arealer. Da er det hinsides idiotisk å etablere vindmølleparker i inngrepsfri natur. Jeg ønsker meg vindmøller i etablert kulturlandskap. Det her vi faktisk god plass. Er ikke uenig i dette jeg, mener bare vi har god plass. 1
fredrik2 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni On 6/3/2025 at 7:03 PM, Salvesen. said: Ja for det er såååå vakkert! Intressant hur detta blev till att vi har en massa plass för vindturbiner i landet och om man ikke liker dem er det bara att titta i en annan retning. Angående plats och utseende har vi definitivt plats för kjernekraft i Norge. Vindturbiner medför att väldigt många fler trenger titta i en annan retning eller ta en annan tur. 3
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni fredrik2 skrev (1 time siden): Jämfört med kjernkraftverker bruker vindenergi i alla fall enorma områden. Bare om du anser området som ubrukelig til noe annet. Turterreng, beiteterreng osv. Og det er det jo ikke, det er ingen hinder verken for mennesker eller dyr å ferdes i en vindpark. Innenfor tomtegrensa til et atomkraftverk kan du derimot helt glemme å ferdes. Så det området er definitivt ubrukelig til alt annet. Så kommer ulempen med at enorme områder rundt også kan bli ubrukelige ved evt. ulykker.
leifeinar Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Powertrainer skrev (1 time siden): Nei tenkte på øyfjellet i vefsn, er vel snakk om 75 møller hvis det jeg har fått vite er korrekt Og i samme region er det helt vanvittige planer. lånte denne info fra facebook gruppa bevar øyfjellet. Sitat Helgeland trues nå av ekstreme planer/initiativ om vindkraft Planer og kjente initiativ i regionen er pr 3.juni i sum på omlag 824 km2! Det enorme arealet tilsvarer til sammenligning nesten 13 ganger arealet til Herøy kommune. Kjente planer: - Sjonfjellet, Rana, Sjonfjellet vindpark - 25 km2 - Krutfjellet, Hattfjelldal 1, Nordic Wind - 123 km2 - Akkfjellet, Hattfjelldal 2, Nordic Wind - 69 km2 - Vågfjellet, Hattfjelldal 3, Nordic Wind - 92 km2 - Vågfjellet Hattfjelldal Statskraft - 80 km2 - Toven, Vefsn, Leirfjord, Hemnes, Nordic Wind - 270 km2 (Kun i Vefsn 107 km2 ) - Kovfjellet, Vefsn, Vindr - 21 km2 Nye initiativ: - Eitråfjellet, Grane/Vefsn, Nordic Wind - Antatt planareal 50 km2 - Nye Kalvatnan, Brønnøy, Helgelands kraft - 94 km2 NB! - Til sammenligning er Norges største vindkraftverk - Øyfjellet i Vefsn på 40 km2. - Sum areal alle vindkraftverk i drift i Norge idag er drøyt 600 km2. - Sum areal for alle kjente planer/initiativ på Helgeland er på ca 824 km2 - Det er levert 2 planinitiativ på Vågfjellet i Hattfjelldal, begge er tatt med i sum areal. Bakgrunnsinfo: Tor Evensen og Bård S. Solem fra Motvind Norge Hadde skjønnt at det var behov for slike utbygginger på Østlandet, men ikke midt i Norge som har masse kraft, samt Norges strørste vindpark. Endret 4. juni av leifeinar 1
Bing123 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Så 80 år etter atombomben skal noen svære vindmøller som krever hundrevis av tonn metall per stk og gigantisk vedlikehold liksom være det beste vi klarer å koke opp? Det narrativet skurrer veldig imo. På siden av dette opererer utbyggerne shady. Sneaky innføring. Ikke er de norske, ja i noen tilfeller aner vi ikke hvem som eier de en gang. Rapport: Vindkraftens skyggesider Quote 7 av de 10 største eierselskapene i norsk vindkraft eies eller finansieres gjennom skatteparadis 3
Mannen med ljåen Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Hvis vi droppet batterifabrikker, datasentre og eksportkabler, slipper vi alt dette tullet, og kan bruke vår billige vannkraft. Vannmagasinene er Norges grønne batteri.
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Bing123 skrev (2 timer siden): Så 80 år etter atombomben skal noen svære vindmøller som krever hundrevis av tonn metall per stk og gigantisk vedlikehold liksom være det beste vi klarer å koke opp? Metallet kan enkelt gjenvinnes og gjenbrukes. Det er verre med et utrangert atomkraftverk, det er ikke noe annet enn et gigantisk pengesluk. 1
Mannen med ljåen Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Vindmøller er mye kompositt som ikke kan gjenvinnes. 2
sedsberg Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni 9 hours ago, Mannen med ljåen said: Vannmagasinene er Norges grønne batteri. Europas grønne batteri. 1
Markiii Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni ForTheImperium skrev (På 3.6.2025 den 18.59): Det kommer stadig nye konflikter med nye vindmøller i norsk natur. Problematisk for naturen og lokalbefolkningen. Så kommer kan ikke vi satse på atomenergi? Motstanden mot atomkraft har i stor grad vært på venstresiden. Samme folk er ofte de som støtter Russlands invasjon av Ukraina. Konspirasjonsteori: Russland har aktivt brukt store ressurser i mange tiår for å undergrave atomkraftverk, slik at de har kunnet gjøre andre land mer avhengig av fossilt brennstoff, for på den måten å kunne bruke fossilt brennstoff som et "våpen". Som vi har sett under krigen i Ukraina. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå