Gå til innhold

Ulv rett utenfor døra. Midt i Oslo. Dæven..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde det bare var kødd, helt til to uavhengige naboer kunne bekrefte. Den snuste rett utenfor gjerdet til kåken der vi pleier å ha en mini hund i innhegningen. Ikke kl.4-5 om morgenen selvsagt, for det var da ulven var å se.

Vi er 100 meter fra markagrensa(nord.) Jeg har hørt at det er observert ulv rundt Oppal området for kort tid siden. Det er jo ingen steder der det er overgang fra Østmarka over til Nordmarka? Da må man over både E6 og Østre Aker vei. Altså må det være flere ulver i våre nærområder.

Ulv er kult det altså, helt til du står i midten av en liten gjeng. Da ville jeg nesten valgt å bli Vipps-ranet av en gjeng ved Oslo City.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sovna skrev (38 minutter siden):

Trodde det bare var kødd, helt til to uavhengige naboer kunne bekrefte. Den snuste rett utenfor gjerdet til kåken der vi pleier å ha en mini hund i innhegningen. Ikke kl.4-5 om morgenen selvsagt, for det var da ulven var å se.

Vi er 100 meter fra markagrensa(nord.) Jeg har hørt at det er observert ulv rundt Oppal området for kort tid siden. Det er jo ingen steder der det er overgang fra Østmarka over til Nordmarka? Da må man over både E6 og Østre Aker vei. Altså må det være flere ulver i våre nærområder.

Ulv er kult det altså, helt til du står i midten av en liten gjeng. Da ville jeg nesten valgt å bli Vipps-ranet av en gjeng ved Oslo City.

Unge streifdyr er relativt vanlig, særlig på denne tiden av året.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sovna skrev (1 time siden):

Hvorfor? Det er vel ikke et eneste menneske som er angrepet av ulv de siste 200 årene. 

• Liker 4
Skrevet

Ikke nevn at det er ulv, ikke ta bilde, ikke la deg bli redd av dette. Kommer dette ut i media så kommer myndighetene til å drepe ulven. La dyra få leve og ikke send bilde til media for å få et flax lodd eller bli D-kjendis.

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

Synes å huske det var observert ulv i området rundt Haugerud/Trosterud for noen år siden. Har nok vært ulv i Østmarka i lang tid

Skrevet

Mange hunderaser som lett kan forveksles med ulv.

Selv om det hadde vært en ulv så skal det mye til for at de angriper mennesker. Da er det typisk rabies eller sult, og førstnevnte har vi ikke påvist her i Norge.

Skrevet
fwj__ skrev (4 timer siden):

Ikke nevn at det er ulv, ikke ta bilde, ikke la deg bli redd av dette. Kommer dette ut i media så kommer myndighetene til å drepe ulven. La dyra få leve og ikke send bilde til media for å få et flax lodd eller bli D-kjendis.

Lover å ikke gjøre det !!

Skrevet
Gavekort skrev (3 timer siden):

Mange hunderaser som lett kan forveksles med ulv.

Selv om det hadde vært en ulv så skal det mye til for at de angriper mennesker. Da er det typisk rabies eller sult, og førstnevnte har vi ikke påvist her i Norge.

Tror på disse to naboene. Den ene har faktisk en husky. De var temmelig nære til å se den også, slik at du lett kan få et inntrykk av størrelsesforhold.

Og bare for dager siden ble det gjort opptak fra en bilfører i Oslo, der han kjørte ved siden av en ulv langs hovedveien..

Skrevet (endret)
Sovna skrev (På 1.6.2025 den 13.42):

Tror på disse to naboene. Den ene har faktisk en husky. De var temmelig nære til å se den også, slik at du lett kan få et inntrykk av størrelsesforhold.

Og bare for dager siden ble det gjort opptak fra en bilfører i Oslo, der han kjørte ved siden av en ulv langs hovedveien..

For en ca, 25 aar siden, var det gaupe, paa Norby i Raelingen.

Tror ikke den ble observert, men de fant visst dyreskrotter, som den hadde jakta paa og spist.

Vet ikke hvordan, det har utviklet seg etterpaa, eller hvordan det ligger an naa.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Skrevet
On 6/3/2025 at 5:06 AM, Karltorbj said:

For en ca, 25 aar siden, var det gaupe, paa Norby i Raelingen.

Tror ikke den ble observert, men de fant visst dyreskrotter, som den hadde jakta paa og spist.

Vet ikke hvordan, det har utviklet seg etterpaa, eller hvordan det ligger an naa.

I Østmarka inkl. Rælingen er det gaupe fortsatt, men det er svært sjelden man ser de..

Jeg har selv hatt gleden av å se gaupe i Østmarka flere ganger.

• Liker 2
Skrevet
Snylter skrev (1 minutt siden):

I Østmarka inkl. Rælingen er det gaupe fortsatt, men det er svært sjelden man ser de..

Jeg har selv hatt gleden av å se gaupe i Østmarka flere ganger.

Wow, det er ikke mangen, som har den opplevelsen aa dele med deg.

Den er visst veldig sky.

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, Karltorbj said:

Wow, det er ikke mangen, som har den opplevelsen aa dele med deg.

Den er visst veldig sky.

Den er ekstremt sky ja

Begge gangene observerte jeg den fra et hyttetak der vi tilbrakte noen netter.

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (10 minutter siden):

Og i tillegg mer sky en gaupe. 👍😁

Mja..gaupa er nå mer sky er min erfaring. Ulv beveger seg også over store avstander. Jeg liker ikke utviklingen der ulv blir vant til mennesker. For det er akkurat det som skjer nå. Ulven blir nærgående..gaupa derimot holder seg mer i bakgrunnen. Hvorfor vi på død og liv skal avle opp russisk ulv her i landet kan en saktens lure på. Nei..foretrekker Gaupe..fremtidens ulv i norsk natur vil bare ende i flere og flere konflikter. Og å møte på streifdyr nær bebyggelse gir ingen god følelse..i alle fall satt jeg bare igjen med en ekkel følelse av å se dette dyret haste videre. Fikk tanker om rev med rabies. Gaupe derimot..det er et ekstremt elegant dyr som virkelig holder seg skjult.

Skrevet
fwj__ skrev (På 1.6.2025 den 9.30):

Kan ikke ha ulv rekende i befolket strøk. Ulven dreper hunder og andre husdyr. Er en grunn til at ulvene blir skutt.

Skrevet
obygda skrev (3 minutter siden):

Mja..gaupa er nå mer sky er min erfaring. Ulv beveger seg også over store avstander. Jeg liker ikke utviklingen der ulv blir vant til mennesker. For det er akkurat det som skjer nå. Ulven blir nærgående..gaupa derimot holder seg mer i bakgrunnen. Hvorfor vi på død og liv skal avle opp russisk ulv her i landet kan en saktens lure på. Nei..foretrekker Gaupe..fremtidens ulv i norsk natur vil bare ende i flere og flere konflikter. Og å møte på streifdyr nær bebyggelse gir ingen god følelse..i alle fall satt jeg bare igjen med en ekkel følelse av å se dette dyret haste videre. Fikk tanker om rev med rabies. Gaupe derimot..det er et ekstremt elegant dyr som virkelig holder seg skjult.

Mulig. Jeg har dog sett flere gauper en jerv. Og jeg har vært mer en gjennomsnittet i fjellet. 👍😉

Er enig angående ulv da, ugreit når de beveger seg nært og blir for vant mennesker. Selv om jeg ikke mener at ulv skal utryddes.

Skrevet
obygda skrev (4 minutter siden):

Den er visst paa roedlista den ogsaa.

Og saa faar de fellingstilatelser paa den???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...