Evil-Duck Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Hele Witcher-serien – spillene, bøkene, seriene og filmene, kort sagt hele det litterære verket – er i utgangspunktet «woke». Den inkluderer homofile, lesbiske, bifile, og til og med transkarakterer og crossdressere. Temaer som abort og familievold står også sentralt gjennom både spill og bøker. I tillegg har man hele undertonen med rasisme, hvor alver, dverger, halflings og generelt alle ikke-menneskelige karakterer blir forvist til slummer og behandlet som annenrangs borgere. Det er enkelt å trekke paralleller fra dette til dagens såkalte «woke» tematikk i den virkelige verden. Et viktig poeng i denne sammenhengen er at bøkene ble skrevet på 90-tallet i det katolske Polen, som var ekstremt konservativt og lite LGBT-vennlig på den tiden. Landet var også svært kritisk til abort («pro-choice») og flere av de andre temaene Sapkowski tok opp i bøkene. Han utfordret rett og slett grensene da bøkene ble skrevet, og verkene ble sett på som svært liberale fordi de våget å behandle temaer få andre turte å ta opp i det polske 90-tallet. Problemet med det anti-woke «hylekoret» er at de maler fanden på veggen og ser «woke» overalt når de støter på noe de misliker – og skylder alt på woke-kulturen. Når spill, filmer eller serier gjør suksess til tross for woke-tematikk, nekter de å kalle det woke, og flytter heller målstreken videre ut i det uendelige. Men dette er nå bare min mening som årelang Witcher-fan – en fan som for øvrig HATER Netflix-serien, ikke på grunn av woke, men rett og slett fordi serien ikke respekterer originalmaterialet. 3 6
Iki Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Sjørøver skrev (1 time siden): Hvilken woke liste referer du til? Den offisielle steam woke listen, den som alle Anti-woke tilhengere baserer seg på. Som ofte brukes av streamere og youtubere. 2 1
Gammel Gubbe Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai 12 minutes ago, Evil-Duck said: Hele Witcher-serien – spillene, bøkene, seriene og filmene, kort sagt hele det litterære verket – er i utgangspunktet «woke». Den inkluderer homofile, lesbiske, bifile, og til og med transkarakterer og crossdressere. Temaer som abort og familievold står også sentralt gjennom både spill og bøker. I tillegg har man hele undertonen med rasisme, hvor alver, dverger, halflings og generelt alle ikke-menneskelige karakterer blir forvist til slummer og behandlet som annenrangs borgere. Det er enkelt å trekke paralleller fra dette til dagens såkalte «woke» tematikk i den virkelige verden. Et viktig poeng i denne sammenhengen er at bøkene ble skrevet på 90-tallet i det katolske Polen, som var ekstremt konservativt og lite LGBT-vennlig på den tiden. Landet var også svært kritisk til abort («pro-choice») og flere av de andre temaene Sapkowski tok opp i bøkene. Han utfordret rett og slett grensene da bøkene ble skrevet, og verkene ble sett på som svært liberale fordi de våget å behandle temaer få andre turte å ta opp i det polske 90-tallet. Problemet med det anti-woke «hylekoret» er at de maler fanden på veggen og ser «woke» overalt når de støter på noe de misliker – og skylder alt på woke-kulturen. Når spill, filmer eller serier gjør suksess til tross for woke-tematikk, nekter de å kalle det woke, og flytter heller målstreken videre ut i det uendelige. Men dette er nå bare min mening som årelang Witcher-fan – en fan som for øvrig HATER Netflix-serien, ikke på grunn av woke, men rett og slett fordi serien ikke respekterer originalmaterialet. Ikke noe av dette er i seg selv woke. Woke er ikke spesielle tema, men en virkelighetsforståelse og kultur der man "maler fanden på veggen og ser undertrykkelse overalt", innblandets identitetspolitikk, interseksjonalisme, osv. Woke-kulturen dyrker denne negativiteten, og belønner hverandre i sosiale medier for å fremstille folk og situasjoner som ondskapsfulle og undertrykkende. Se også den lengre kommentaren min på side 2. 4 1
Gammel Gubbe Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai 12 minutes ago, Iki said: Den offisielle steam woke listen Offisiell betyr noe som har formell autoritet eller godkjenning fra en myndighet, institusjon eller person med makt. Hvilken myndighet står bak listen du tenker på, og hvorfor i all verden skal vi her inne forholde oss til denne? 3 1
RRhoads Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Gargantua skrev (1 time siden): På hvilken måte "beviste han poenget ditt"? Og jeg venter fremdeles på svar på hva det er som gjør The Witcher 3 woke Det har blitt nevnt ganske mye i tråden av andre, men jeg kan legge til etterfølgingen av minoriteter i Witcher 3 er en stor del av spillet, som elfs, dverger, og ikke minst hekser. I tillegg spiller du bokstavelig talt en fyr som har transisjonert, og møter hat de fleste steder der han går. At dette går rett over hodet til antiwokefolkene kan ikke jeg noe for. "Ciri ser ikke like bra ut som i andre spillene. Must be woke" 5 2
Evil-Duck Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Gammel Gubbe skrev (4 minutter siden): Ikke noe av dette er i seg selv woke. Woke er ikke spesielle tema, men en virkelighetsforståelse og kultur der man "maler fanden på veggen og ser undertrykkelse overalt", innblandets identitetspolitikk, interseksjonalisme, osv. Woke-kulturen dyrker denne negativiteten, og belønner hverandre i sosiale medier for å fremstille folk og situasjoner som ondskapsfulle og undertrykkende. Se også den lengre kommentaren min på side 2. Og videre flyttes målstreken, at antiwoke mobben prøver å ta eierskap av utrykket endrer ikke på betydningen av det. Sitat «Woke» er et begrep som opprinnelig stammer fra afroamerikansk slang, og betyr å være våken, oppmerksom og bevisst på sosiale urettferdigheter og strukturell diskriminering, spesielt knyttet til temaer som: Rasisme Sosial ulikhet Kjønnsdiskriminering LGBT-rettigheter Klima og miljø «Woke» handler om å være sosialt og politisk bevisst, særlig knyttet til diskriminering og urettferdighet. 5 2
Sjørøver Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Iki skrev (23 minutter siden): Den offisielle steam woke listen, den som alle Anti-woke tilhengere baserer seg på. Som ofte brukes av streamere og youtubere. herregud for noe piss du kommer med Evil-Duck skrev (6 minutter siden): Og videre flyttes målstreken, at antiwoke mobben prøver å ta eierskap av utrykket endrer ikke på betydningen av det. Det er noen år siden den definisjonen ble flyttet. Jeg synes du kom med mye bra i den forrige lengre kommentaren din. Og jeg tror nok du hadde vært mer enig med "antiwoke" om du bare hadde vært enig i definisjonen av woke og hva det er majoriteten faktisk syter over. RRhoads skrev (8 minutter siden): I tillegg spiller du bokstavelig talt en fyr som har transisjonert, og møter hat de fleste steder der han går. er dette et forsøk på en spøk? 2
RRhoads Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Sjørøver skrev (Akkurat nå): er dette et forsøk på en spøk? Nei, det er et tilleggspoeng. Du spiller en fyr som ikke er som andre, altså du er av en minoritet. Du skjønner såpass, eller? 7 1
Red Frostraven Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai (endret) Gammel Gubbe skrev (50 minutter siden): Offisiell betyr noe som har formell autoritet eller godkjenning fra en myndighet, institusjon eller person med makt. Hvilken myndighet står bak listen du tenker på, og hvorfor i all verden skal vi her inne forholde oss til denne? Jeg kan finne hundre personer som kaller Witcher 3 woke -- før ordet ble brukt på forumet for første gang. Tar de feil, mens nordmenn som har adoptert deres bruk av ordet -- eller har adoptert ordet fra enda mer tvilsomme kilder -- har rett..? --- Forsøket på å rasjonalisere amerikansk høyrepopulisme/alternative høyre har ingen godt utfall; De som bruker ordene blant kulturkrigere i USA -- og som ultimat står bak den norske bruken -- bruker det annerledes enn dem som tror det er faktisk er brukt i legitim kritikk. De sier at de bare kritiserer overdrevne tilfeller -- mens de i praksis kritiserer alt som ikke er blendahvitt, heterofilt, og passer maskuline idealer for maskulinitet, og passer deres skjønnhetsidealer for kvinner. Ingenting er woke, og alt er det. Slik som woke i følge kritikerene både er over alt og har enorm makt, over Disney, Amazon, Activision og EA -- men, samtidig, er svakt og inkompetent. Når man går til kildene som opprinnelig står bak, breitbart og alternative høyre, og etter hvert en rekke andre aktører som tjener penger på samme agenda og budskap, så handler det for dem ikke om gaming, eller kvalitet, men om å pushe en politisk konservativ pro-hvit anti-feministisk agenda. Og de som tror 'woke' er et problem er nyttige idioter. Det er jo ikke er så vanskelig å narre unge menn i Norge med propaganda, tydeligvis, og det har vi gode beviser for: Nesten halvparten av unge norske menn sier de ville stemt på Donald Trump, hvis de fikk stemme ved det amerikanske valget. https://www.nrk.no/norge/47-prosent-av-unge-norske-menn-ville-stemt-pa-trump-1.17097282 Endret 29. mai av Red Frostraven 6 2
Atib Azzad Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai 3 minutes ago, Sjørøver said: Det er noen år siden den definisjonen ble flyttet. Jeg synes du kom med mye bra i den forrige lengre kommentaren din. Og jeg tror nok du hadde vært mer enig med "antiwoke" om du bare hadde vært enig i definisjonen av woke og hva det er majoriteten faktisk syter over. Jeg tror problemet med dette er at det synes som et påskudd. Det er åpenbart enklere å generere misnøye over et produkt hvis det er en viss enighet om at er mislykket. Critical Drinker erklærte Prey til å være woke, helt til det viste seg at filmen var ganske vellykket og godt likt. Det illustrerer åpenbart svakheten ved å anmelde en film og bare basere seg på traileren. Denne flyttede definisjonen er altså, film som utfordrer hvitt hegemoni mannsdominans, tradisjonell tematikk og etablert historiefortelling og mislykkes med det. For denne merkelappen trer jo tilsynelatende ikke i kraft hvis det er en tradisjonell Hollywoodproduksjon (hvit mannlig hovedperson, hovedsakelig hvit casting, typisk tematikk, og etablerte historiefortellingsteknikker) som har et budskap som behandles klønete eller føles påklistret. Altså er det bare visse tematikker og utrykk som står i fare for dette stempelet, selv om all film risikerer å gjøre en dårlig jobb med å levere budskapet sitt. Grunnen til at dette synes viktig nok til å delta i en diskurs som bare blir mer og mer banal og absurd, er jo blant annet fordi Trump gikk til valg på å avslutte wokeness, og man ser jo at dette har faktiske konsekvenser som at skeive og ikke-hvite mister jobber og rettigheter. Med det mener jeg ikke å si at alle som er indignert over det som oppleves som overdreven politisk korrekthet i film, dermed er skyldig i å ønske seg den fascismen man ser utspille seg i USA, mer som en bønn til å være litt mer kritisk til hvilke begrep og bevegelser man bidrar til. Det finnes mer enn nok å velge í når det kommer til film og spill, alle står fri til å velge bort det som ikke passer seg, men det er vel ikke nødvendig å skulle arbeide for å begrense ytringsrommet for hva et spill eller film skal være eller inneholde, hvem som kan være representert, eller hva som kan tematiseres. 4 3 1
Martelè Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Jeg tenker det er ålreit at enhver person får selv bestemme hva de selv, subjektivt, anser som woke materie 1
Peter Johansen Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Nok et tullete innlegg som Gamer.no kunne ha spare seg for, når de faktisk ikke tar tak i de problemstillingene som foreligger med å ha en kvinnelig witcher i et witcher-spill, og mht. det middelalderske universet spillets handlinger foregår i, så vel som romanse-vinklingen som er typisk for witcher-spillene. Jeg har allerede skrevet om dette under det forrige innlegget hos Gamer.no, så dette er mer intellektuelt grunt og (i mine øyne) uærlig oppgulp, av folk som ikke virker å ha forstått hva det egentlig handler om. 3 2
Gargantua Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai 51 minutes ago, RRhoads said: Det har blitt nevnt ganske mye i tråden av andre, men jeg kan legge til etterfølgingen av minoriteter i Witcher 3 er en stor del av spillet, som elfs, dverger, og ikke minst hekser. I tillegg spiller du bokstavelig talt en fyr som har transisjonert, og møter hat de fleste steder der han går. At dette går rett over hodet til antiwokefolkene kan ikke jeg noe for. "Ciri ser ikke like bra ut som i andre spillene. Must be woke" Det fins rasisme mot alver, dverger og halvinger i f.eks. Velen og Novigrad, ja. Skulle det være woke? At hekser og trollmenn og witchers er uglesett av vanlige mennesker er en stor del av tematikken og kulturen i verdenen og spillet. Hva er woke med det? Dette er god verdensbygging i en verden inspirert av slavisk kultur i middelalderen. Og hva mener du med "en fyr som bokstavlig talt har transisjonert"? Mener du at Trial of the Grasses skulle være en allegori for transing, eller hva mener du her? "Går over hodet til antiwokefolkene?" Hva mener du med det? Jeg tror du ser spøkelser på høylys dag når du tror at disse tingene skulle ha noe med wokeness å gjøre. Det er konsistent lore, det er kanon, det er universkonstruksjon. Netflix-serien derimot, er woke. De raceswapper mange karakterer og hinter til at Dandelion/Jaskier er bifil. Det er han ikke i bøkene eller spillet. Det hintes også til at Fringilla, Radovid, Yennefer og Tissaia er bifile. Ikke slik i bøkene eller spillet. Triss var likblek og rødhåret i spillet, men ble spilt av Anna Shaffer (fra Sørafrika, med mørk hud) i serien. Samme med Fringilla. Alt dette er woke. Jeg har ikke spilt Witcher 4 ennå, det har ingen, så jeg vet ikke om det blir woke. I henhold til bøkene har aldri en kvinne blitt witcher, men det er for så vidt greit. Ciri er jo ikke helt ordinær. 5 1
herzeleid Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Martelè skrev (11 minutter siden): Jeg tenker det er ålreit at enhver person får selv bestemme hva de selv, subjektivt, anser som woke materie Jeg tenker derimot at "woke/anti-woke" er merkelapper som i hovedsak bidrar til at en snakker forbi hverandre, ofte med vilje, og fort sitter igjen med nærmest endeløse søppeldiskusjoner uten noen utsikt til å forstå hverandre. Det ergerlige her er at en under andre omstendigheter antagelig ville funnet at en egentlig er 90% enige. Å kritisere The Witcher 4 for å være "woke" utelukkende på grunn av en kvinnelig hovedperson fremstår ganske urimelig. På samme måte var det ganske urimelig da The Witcher 3 ble kritisert av feminister eller for å være "for hvitt" osv. Hvis vi, og spillpressen, klarte å samle oss rundt dette, og forstå at det er disse ytterpunktene som holder hverandre i gang, tror jeg mye ville vært gjort. 1
Zepticon Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Griever skrev (7 timer siden): Jeg tror tre spill der spesielt det siste var en massiv suksess er en god indikator på at Getalt er mer enn nok til å bære (minst) et helt spill. Ikke for å være frekk eller noe slikt, men jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre om Geralt og Ciri i bøkene. Jeg har ikke lest mer enn de tre første, og kommer ikke til å lese flere. Geralt var hovedperson der, i alle fall, og det var overraskende lite monsterdreping, som du selvsagt vet? Bøkene og Geralts rolle der er uansett langt på vei irrelevante for hva spillere måtte mene om spillene. Jeg kunne hatet bok-Geralt og fortsatt vært kjempefan av spill-Geralt. En spillserie som beror seg på at man må lese sju bøker (eller hvor mange det nå er) for å sette pris på endring av hovedkarakter, er kanskje ikke det lureste? Og dermed dreper jo du ditt eget ståsted om at Ciri ikke er en"tilstrekkelig interessant karakter til å bære et helt spill". For dersom ikke dette skal være basert på bøkene, så står de jo fritt til å gjøre Ciri så interessant som de bare vil. At hun ikke er interessant i en spill som omhandler Geralt er ikke så rart. Og at Geralt ikke er så interessant i en bokserie som omhandler monsterdreping og gamle blodslinjer er heller ikke så rart. Men når de laget et spill fokusert på Geralt og hans historie, med litt frie tøyler, så ble det interessant. Det kan Ciri også bli, om hun får samme behandling som Geralt fikk i sine spill. 4 2
Red Frostraven Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Martelè skrev (5 minutter siden): Jeg tenker det er ålreit at enhver person får selv bestemme hva de selv, subjektivt, anser som woke materie Andre bestemmer jo også helt subjektivt hvor mye tid de skal bruke på å hjelpe unge menn å forstå at anti-woke brukes til å fremme en regelrett ond agenda, hvis misinformasjon ble etablert og brukt av alternative høyre, Putin og MAGA før nordmenn brukte uttrykket for første gang. Jeg gjorde det samme for holocaustbenektere, helt til populariteten til alternativ historie dabbet av. 3 4
Red Frostraven Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai (endret) herzeleid skrev (8 minutter siden): Hvis vi, og spillpressen, klarte å samle oss rundt dette, og forstå at det er disse ytterpunktene som holder hverandre i gang, tror jeg mye ville vært gjort. ...det er jo i praksis bare ett ytterpunkt som faktisk er aktivt, og det misrepresenterer stadig hva det anser som fienden, og later som om det er to reelle sammenlignbare sider. Den ene siden har Putin og Donald Trump, og forsøker å innbille folk at motsatt side er Biden og Harris, et cetera, og at de er like gale. Endret 29. mai av Red Frostraven 3 1 3
Zepticon Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Evil-Duck skrev (1 time siden): Hele Witcher-serien – spillene, bøkene, seriene og filmene, kort sagt hele det litterære verket – er i utgangspunktet «woke». Den inkluderer homofile, lesbiske, bifile, og til og med transkarakterer og crossdressere. Temaer som abort og familievold står også sentralt gjennom både spill og bøker. I tillegg har man hele undertonen med rasisme, hvor alver, dverger, halflings og generelt alle ikke-menneskelige karakterer blir forvist til slummer og behandlet som annenrangs borgere. Det er enkelt å trekke paralleller fra dette til dagens såkalte «woke» tematikk i den virkelige verden. Et viktig poeng i denne sammenhengen er at bøkene ble skrevet på 90-tallet i det katolske Polen, som var ekstremt konservativt og lite LGBT-vennlig på den tiden. Landet var også svært kritisk til abort («pro-choice») og flere av de andre temaene Sapkowski tok opp i bøkene. Han utfordret rett og slett grensene da bøkene ble skrevet, og verkene ble sett på som svært liberale fordi de våget å behandle temaer få andre turte å ta opp i det polske 90-tallet. Problemet med det anti-woke «hylekoret» er at de maler fanden på veggen og ser «woke» overalt når de støter på noe de misliker – og skylder alt på woke-kulturen. Når spill, filmer eller serier gjør suksess til tross for woke-tematikk, nekter de å kalle det woke, og flytter heller målstreken videre ut i det uendelige. Men dette er nå bare min mening som årelang Witcher-fan – en fan som for øvrig HATER Netflix-serien, ikke på grunn av woke, men rett og slett fordi serien ikke respekterer originalmaterialet. "Woke" har vært litteraturens jobb hele veien. "Et dukkehjem" var jo sykt woke. Problemet her er at vi som er moderate, kanskje til og med liberale, enten blir skreket "woke" til fordi vi synes jeg driter i hudfargen til en karakter der hudfargen ikke har noe å si, men i samme vendig blir omtalt som anti-woke rasister for å påpeke at "hei, i denne serien ødelegger dere hele verdensbyggingen med å ha en multikulturellt casting fordi hele poenget i boka er at disse 5 folka kommer fra en landsby utti gokk som ingen besøker, men der alle har det samme "blodet". (hvilken bokserie!) 3 1
Markiii Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Gammel Gubbe skrev (3 timer siden): Å ta opp disse temaene er ikke woke i seg selv, spørsmålet er hvordan det gjøres. Det blir woke når identitetspolitikken, undertrykkelese-narrativene og moraliseringen begynner å ta over. Alle vet at for eksempel homofile har blitt mobbet. Tematisering av dette er ikke noe problem. Mange klarer dette på en god måte. Men når homofil blir personligheten, og ikke bare er legningen, da nærmer det seg woke. Og når man setter igang som JornHansen ovenfor, med alle er så dumme og fæle-fortolkninger av virkeligheten, så er man langt over streken (i dette tilfellet inne i parodien). Ok, men hva har dette med trådens tema å gjøre? 1 1
Populært innlegg Markiii Skrevet 29. mai Populært innlegg Skrevet 29. mai Red Frostraven skrev (1 time siden): Nesten halvparten av unge norske menn sier de ville stemt på Donald Trump, hvis de fikk stemme ved det amerikanske valget. https://www.nrk.no/norge/47-prosent-av-unge-norske-menn-ville-stemt-pa-trump-1.17097282 Skremmende at nesten halvparten av unge norske menn er komplette idioter. 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå