Jobs Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Dette er virkelig et skummel utvikling våre politikere må ta på alvor,og det er ikke bare i det kriminelle miljøet dette blir et problem. For og møte denne trusselen må de eskalere overvåkning i samfunnet i mye større grad,det er dessverre eneste mulighet. Mange flere kamera og ta vare på elektroniske spor mye lengre en det vi gjør i dag. Samt øke etterretningen betraktelig . https://www.vg.no/nyheter/i/ny2pnm/kriminelle-nettverk-bruker-sosiale-medier-til-aa-sette-ut-voldsoppdrag
Markiii Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Dessverre er lovverket laget slik at man skal få tungt kriminelle ut i samfunnet og ny kriminalitet igjen så raskt som mulig. Disse stakkars barna må jo behandles med silkehansker og må for all del ikke sperres inne for resten av livet.
The Avatar Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Generell overvåking vil ha liten effekt her utover at lovlydige innbyggarar må gi slepp på personvernet sitt. Nyttige data vil drukne i mengden av opplysningar. Slik overvåking må spissast mot den organiserte kriminaliteten. Største problemet her er at eit slikt drap framstår som relativt billig. 2 mill for å få nokon drept er mykje pengar men fortsatt ein sum som veldig mange kan hoste opp. Og på den andre sida så er det ikkje i nærheita til nok pengar for ein leigemordar å kunne leve på pengane etter ein eventuell fengselsdom. Det er tydeleg at ein her sikter seg inn på ungdom under kriminell labalder som trur dette er store og lettente pengar. 1 1 1
Populært innlegg AtterEnBruker Skrevet 28. mai Populært innlegg Skrevet 28. mai Flere enn meg som er møkk lei av at ungdoms/gjengkriminalitet brukes som en catch-all for å legitimere og rettferdiggjøre all slags tiltak for å gjøre samfunnet mer autoritært og overvåkende? 6 1 5
trikola Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai (endret) Du bør nok nevne noe hva du mener med at samfunnet har blitt mer autoritært. Sånn uten kan jeg ikke si ja eller nei. Endret 29. mai av trikola 2
Jobs Skrevet 29. mai Forfatter Skrevet 29. mai AtterEnBruker skrev (10 timer siden): Flere enn meg som er møkk lei av at ungdoms/gjengkriminalitet brukes som en catch-all for å legitimere og rettferdiggjøre all slags tiltak for å gjøre samfunnet mer autoritært og overvåkende? Har vi noe annet valg da ? Om du eller noen i din familie blir rammet selv er jeg sikker på at du vil ha det oppklart. 3 1
Markiii Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai AtterEnBruker skrev (10 timer siden): Flere enn meg som er møkk lei av at ungdoms/gjengkriminalitet brukes som en catch-all for å legitimere og rettferdiggjøre all slags tiltak for å gjøre samfunnet mer autoritært og overvåkende? Mer autoritært? På hvilken måte? 1
Sovna Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai AtterEnBruker skrev (10 timer siden): Flere enn meg som er møkk lei av at ungdoms/gjengkriminalitet brukes som en catch-all for å legitimere og rettferdiggjøre all slags tiltak for å gjøre samfunnet mer autoritært og overvåkende? Få se om et par balltre slag i huet + en lommebok mindre får pipa til å låte annerledes.. 5 1
Baranladion Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai (endret) Jobs skrev (20 minutter siden): Har vi noe annet valg da ? Om du eller noen i din familie blir rammet selv er jeg sikker på at du vil ha det oppklart. Hvorfor oppstår/øker kriminaliteten? Tror det er mer fornuftig å legge penger på å finne ut av og fikse det, enn å jobbe med symptomene, hvis ikke havner man jo i en situasjon der det finnes et hav av rekruttèrbare forbryterspirer, hvor eneste forskjell er at flere blir satt bak lås og slå, og erstattet med nye. -man risikerer å voldsomt øke kostnadene i håndtering av kriminaliteten, uten at den blir noe særlig mindre. Endret 29. mai av Baranladion 6 1
Nedward Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai AtterEnBruker skrev (10 timer siden): Flere enn meg som er møkk lei av at ungdoms/gjengkriminalitet brukes som en catch-all for å legitimere og rettferdiggjøre all slags tiltak for å gjøre samfunnet mer autoritært og overvåkende? Hvordan autoritært mener du? Vi har mer eller mindre de samme frihetene i dag, som vi hadde på 70-tallet. Så vidt meg bekjent. Markiii skrev (12 timer siden): Dessverre er lovverket laget slik at man skal få tungt kriminelle ut i samfunnet og ny kriminalitet igjen så raskt som mulig. Disse stakkars barna må jo behandles med silkehansker og må for all del ikke sperres inne for resten av livet. Rehabiliteringssporet har fått ufortjent mye oppmerksomhet. Men det er fortsatt viktig å prøve å få kriminelle til å bli produktive borgere. Dog er det lite som tyder på at det egentlig hjelper å ta av silkehanskene. Hvordan er det i andre land vi sammenligner oss med? Fungerer det å gi barn "voksenstraff" i USA? Virket 3-strikes bra i California? Jobs skrev (12 timer siden): Dette er virkelig et skummel utvikling våre politikere må ta på alvor,og det er ikke bare i det kriminelle miljøet dette blir et problem. For og møte denne trusselen må de eskalere overvåkning i samfunnet i mye større grad,det er dessverre eneste mulighet. Mange flere kamera og ta vare på elektroniske spor mye lengre en det vi gjør i dag. Samt øke etterretningen betraktelig . https://www.vg.no/nyheter/i/ny2pnm/kriminelle-nettverk-bruker-sosiale-medier-til-aa-sette-ut-voldsoppdrag Overvåkingen er god nok. Uansett hvor du befinner deg (med telefon i lomma) er det mulig å finne deg. Politiet trenger ikke blankofullmakt for å drive overvåking. De trenger finansiering til å ha riktig bemanning og finansiering til å kunne etterforske flere saker og påtale.
skaftetryne32 Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Sagt det før sier det igjen, skal man aktivt opprettholde et svart marked med lov i hånd så er det klart det blir problemer med det, har man et produkt som folk er interessert i så er det like greit å regulere det før de kriminelle kommer og tar over, men hva sier H/AP/SP/FRP politikerne ? Aldri skal en kriminell risikere fattigdom på min vakt, vi skal ikke tillate skademinimering, vi vil ikke ha mer ressurser til politiet til å ta seg av alvorlig kriminalitet, og vi vil ikke ha skatteinntekter, vi får det vi stemmer på. 1 1
Baranladion Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Nedward skrev (1 time siden): Overvåkingen er god nok. Uansett hvor du befinner deg (med telefon i lomma) er det mulig å finne deg. Politiet trenger ikke blankofullmakt for å drive overvåking. De trenger finansiering til å ha riktig bemanning og finansiering til å kunne etterforske flere saker og påtale. En kan jo dra frem Kina. De har massiv kameraovervåkning med feks ansiktsgjenkjenning. I tillegg har de harde straffer og mye politi. Kriminaliteten er lavere enn i Norge. Man kan altså argumentere for at overvåkning, harde straffer og mye politi er en måte å få kriminaliteten ned på, men er det et slikt samfunn vi ønsker oss? Neppe. 3 1
qualbeen Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Kan noen vennligst overbevise meg om at kriminaliteten har økt? Jeg ser nemlig ingenting til dette. Det kan godt være kriminaliteten har eksplodert, og at jeg bare har drit-flaks hver gang jeg ferdes utendørs. Alle andre blir sikkert ranet og slått ned daglig? For all del; enhver kriminell handling er én for mye! Kriminalitet skal bekjempes! Men at problemet er særlig mye større nå, enn det var for 10, 20 eller 30 år siden, kjøper jeg ikke. 2 1 1
Baranladion Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai (endret) qualbeen skrev (23 minutter siden): Kan noen vennligst overbevise meg om at kriminaliteten har økt? Jeg ser nemlig ingenting til dette. Det kan godt være kriminaliteten har eksplodert, og at jeg bare har drit-flaks hver gang jeg ferdes utendørs. Alle andre blir sikkert ranet og slått ned daglig? For all del; enhver kriminell handling er én for mye! Kriminalitet skal bekjempes! Men at problemet er særlig mye større nå, enn det var for 10, 20 eller 30 år siden, kjøper jeg ikke. Det kan godt hende at kriminaliteten har gått ned totalt sett, men så tror jeg samtidig at vi har sett et skifte til mer brutal kriminalitet, og særlig blant og imot ungdom. Å rane eller stjele, er begge et lovbrudd, men det er jo verre å bli rana fra seg mobilen av en truende gjeng, eller noen med våpen, enn at noen napper mobilen ut av veska di, eller stjeler sykkelen din. Jeg tror at spesielt ungdom nok går rundt med en veldig mye større frykt for å bli ranet, enn det du og jeg gjør. Den gang jeg var ung var jeg aldri særlig redd for å bli ranet, og jeg er det heller ikke idag. Derfor mener jeg at det er litt feil vei å gå ved å lage en "politistat" eller overvåke til det hinsidige, ved å heller jobbe med årsakene til ungdomskriminalitet vil man avverge lengre kriminelle løpebaner. Problemet er bare at det er uhyre komplekst og løsningen er ikke bare flere fritidsklubber og boller til ungdommen. Endret 29. mai av Baranladion 1 1
geir__hk Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai 1 hour ago, Baranladion said: En kan jo dra frem Kina. De har massiv kameraovervåkning med feks ansiktsgjenkjenning. I tillegg har de harde straffer og mye politi. Kriminaliteten er lavere enn i Norge. Vel, hvis man går på kirsebærplukking for ole-brumm sitt Kina så kan man ende opp med noe sånt som dette. Da omgår problemet med at den vanlige mann i gata typisk ikke griper inn ved åpenbar kriminalitet. Så lenge du er rik nok og kan betale deg ut, så er det nærmest fritt frem til å holde driften gående med barnearbeid og rovdrift på ansatte. Men til opprinnelig tema: Var det ikke et slagord for noen år tilbake om at "alle skal ut i arbeid"? Så med innføring av disse utradisjonelle arbeidstakerne, vil vi ikke løfte oss mot dette målet (hvis en lukker øynene for etikk og moral) ?
Cannaiseur Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Markiii skrev (15 timer siden): Dessverre er lovverket laget slik at man skal få tungt kriminelle ut i samfunnet og ny kriminalitet igjen så raskt som mulig. Disse stakkars barna må jo behandles med silkehansker og må for all del ikke sperres inne for resten av livet. Søple-"argumentasjon". Lovverket er slik at vi satser på rehabilitering og tilbakeføring til samfunnet. I USA kan lovbrytere få flere tusen års fengselsstraff, men jeg har definitivt ikke inntrykk av at de har mindre kriminalitet enn oss. Tvert imot. 3 2
herzeleid Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Baranladion skrev (1 time siden): Det kan godt hende at kriminaliteten har gått ned totalt sett, men så tror jeg samtidig at vi har sett et skifte til mer brutal kriminalitet, og særlig blant og imot ungdom. Å rane eller stjele, er begge et lovbrudd, men det er jo verre å bli rana fra seg mobilen av en truende gjeng, eller noen med våpen, enn at noen napper mobilen ut av veska di, eller stjeler sykkelen din. Jeg tror at spesielt ungdom nok går rundt med en veldig mye større frykt for å bli ranet, enn det du og jeg gjør. Den gang jeg var ung var jeg aldri særlig redd for å bli ranet, og jeg er det heller ikke idag. Derfor mener jeg at det er litt feil vei å gå ved å lage en "politistat" eller overvåke til det hinsidige, ved å heller jobbe med årsakene til ungdomskriminalitet vil man avverge lengre kriminelle løpebaner. Problemet er bare at det er uhyre komplekst og løsningen er ikke bare flere fritidsklubber og boller til ungdommen. Jeg tror nok også kriminalitetens brutalitet relativt til samfunnet ellers er et moment. Når samfunnet ellers blir stadig mer fredelig og "sivilisert", samtidig som en kanskje får en mer hardbarket og spisset "voldskultur" i enkelte miljøer, blir kontrasten ekstra stor. Det samme blir kanskje også vår evne til å håndtere volden, derav det økte opplevde behovet for beskyttelse. 2
Baranladion Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Cannaiseur skrev (13 minutter siden): Søple-"argumentasjon". Lovverket er slik at vi satser på rehabilitering og tilbakeføring til samfunnet. I USA kan lovbrytere få flere tusen års fengselsstraff, men jeg har definitivt ikke inntrykk av at de har mindre kriminalitet enn oss. Tvert imot. Lovverket er også tuftet på det som har skapt vårt fantastiske samfunn, tillit og at folk egentlig ikke trenger å gjøre kriminalitet i særlig grad. Et helt annet samfunn enn det USA har. Dette har nok endret seg noe, det er større forskjeller mellom fattig og rik, og det er vanskeligere å både etablere seg og leve godt i lavinntektsyrker idag, enn det var for 10-20 år siden. Jeg sier ikke at løsningen er å innføre 15 års fengsel for den minste lille ting, men det kan tenkes at noe økt straff, altså bomullshansker istedenfor silkhansker kan være en del av løsningen. Når det er sagt, er det ikke der vi må legge mest fokus og tro at ting da vil løse seg.
geir__hk Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Tillat meg å komme opp med en konspirasjonsteori nå. Vi har jo fått et nytt politisk parti som åpenbart støtter den aggresive part i krigen. Det politiske partiet synes åpenbart å være ute etter å tilføre det norske folk "inflytelse" fra den aggresive parten. Så har noen i dette partiet snakket sammen - evt fått nye føringer fra "moderorganisasjonen" i kr*ml - fordi det mangler en viktig brikke i partiets arsenal. Alle vet jo at det politisk styrende partiet hjemme hos den aggressive part i krigen kan holde det gående så lenge fordi motstandere har en tendens til å forsvinne. Så kan vi vel kanskje understreke at enhver god partner til kr*ml også må ha gode verktøy i sitt arsenal for å "kvitte seg med problemer". Er bare en konspirasjonsteori - men hvis økning av denne formen for arbeidsaktive synes å ha vært stor rundt peroiden med etablering av dette partiet, så er det vel bedre å stille spørsmålet nå enn senere ? 1 1
Jobs Skrevet 29. mai Forfatter Skrevet 29. mai geir__hk skrev (57 minutter siden): Tillat meg å komme opp med en konspirasjonsteori nå. Vi har jo fått et nytt politisk parti som åpenbart støtter den aggresive part i krigen. Det politiske partiet synes åpenbart å være ute etter å tilføre det norske folk "inflytelse" fra den aggresive parten. Så har noen i dette partiet snakket sammen - evt fått nye føringer fra "moderorganisasjonen" i kr*ml - fordi det mangler en viktig brikke i partiets arsenal. Alle vet jo at det politisk styrende partiet hjemme hos den aggressive part i krigen kan holde det gående så lenge fordi motstandere har en tendens til å forsvinne. Så kan vi vel kanskje understreke at enhver god partner til kr*ml også må ha gode verktøy i sitt arsenal for å "kvitte seg med problemer". Er bare en konspirasjonsteori - men hvis økning av denne formen for arbeidsaktive synes å ha vært stor rundt peroiden med etablering av dette partiet, så er det vel bedre å stille spørsmålet nå enn senere ? Dette er ikke en konspirasjonsteori,dette er fakta at skjer,det har riktig nok ikke skjedd så mange mord ennå,men når tilbudet om mord kommer på bordet kan man jo tenke selv,hvor mange detter ikke ut av vindu og drikker forgiftet te i russland ? https://www.nrk.no/norge/etterretningstjenesten_-russland-leier-inn-kriminelle-til-sabotasjeaksjoner-1.17239506
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå