Gå til innhold

Reklamasjon på batteri i bærbar pc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min laptop har fått dårlig batteri, men er usikker på om feilen skyldes cmos-batteriet eller hovedbatteriet. Begge er integrerte og får uansett ikke gjort noe, og jeg regner med reklamasjonsretten forsvinner dersom jeg åpner denne Asus-maskinen. Jeg leser også at den muligens ikke har cmos-batteri, men at denne strømmen tas rett fra hovedbatteriet.

Klokken på maskinen kan plutselig gå feil og det har vært gjentagene batteri-drop til 0% flere ganger. Windows battery report viser 38 fulle sykluser på hovedbatteriet, og dette kan nok stemme da den stort alltid står tilkoblet strømnettet med 60% batteri (batterisparer aktivert i Asus sine innstillinger for slik type bruk). Videre viser denne rapporten av batteriet er normalt svekket men det er jo merkelig at den går fra 60% til 0% på et øyeblikk. Ikke alltid, men noen ganger. Når den fulladet til 100% kan den vise NRK-TV i 2,5 time med halv lysstyrke, noe som er særdeles svakt.

Uansett så skriver forbrukerrådet at både mobiltelefoner og annet har 5 års reklamasjonrett, og de spesifiserer ikke batterier spesielt.

Hva er vanlig praksis når folk reklamerer på sine bærbare med batterisvekkelse?
Laptopen er 3.5 år gammel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det nærmer seg 20 år siden statlige vedtak kom frem til at mobiler i forbrukerelektronikk ikke har 5 år, kun 2 års reklamasjonsrett, så det er ganske imponerende at du har kommet frem til 5 år.

Det er forøvrig ganske spesielt at du blander cmos-batteri og bruksbatteriet, og enda mer spesielt at du mener klokkeproblemer tyder på dette, for uansett om du røsket CMOS-batteriet ut av en moderne PC idag så vil operativsystemet NTP-synke seg med mindre du lever helt offline, og den vil gjøre det så ofte og automatisk i bakgrunnen at du aldri vil merke det (ei heller merke feil klokke).

Begynn med å definere hvilket problem du egentlig har, hvilket symptom er det du sliter med som du ønsker å fikse, er det et faktisk dårlig batteri eller er det at maskina di plutselig hopper tidsmessig sett. Nevn gjerne også hvilken Asus-laptop du har om du ønsker hjelp/rådgiving.

Skrevet
31 minutes ago, ali q said:

Det nærmer seg 20 år siden statlige vedtak kom frem til at mobiler i forbrukerelektronikk ikke har 5 år, kun 2 års reklamasjonsrett, så det er ganske imponerende at du har kommet frem til 5 år.

Kor kan eg finne det vedtaket?

Skrevet
ali q skrev (35 minutter siden):

Det er forøvrig ganske spesielt at du blander cmos-batteri og bruksbatteriet, og enda mer spesielt at du mener klokkeproblemer tyder på dette, for uansett om du røsket CMOS-batteriet ut av en moderne PC idag så vil operativsystemet NTP-synke seg med mindre du lever helt offline, og den vil gjøre det så ofte og automatisk i bakgrunnen at du aldri vil merke det (ei heller merke feil klokke).

Begynn med å definere hvilket problem du egentlig har, hvilket symptom er det du sliter med som du ønsker å fikse, er det et faktisk dårlig batteri eller er det at maskina di plutselig hopper tidsmessig sett. Nevn gjerne også hvilken Asus-laptop du har om du ønsker hjelp/rådgiving.

Så hva er da som gjør at gårdsdagen dato henger igjen når jeg slår på maskinen og den er tilkoblet nett? Den har jo ikke gjort dette tidligere, og det er helt naturlig å se det i sammenheng med at batteriet plutselig også går fra 60% til 0% på ett sekund. Jeg leser på nett at ikke alle har cmos-batteri, eller at det er tett integrert med hovedbatteriet.

Jeg spør her fordi jeg ikke aner, og kan ikke si at innlegget ditt hjelper.

Jeg forventer at batteriet enten kan byttes av meg, eller at det varer i fem år, særlig når batteriet egentlig ikke er benyttet og batterisparefunksjonen til Asus har stått på. Denne funksjonen har også fusket den siste tiden og slått. 38 ladesykluser totalt er jo ikke spesielt hardt bruk.

CMOS-batteriet har kanskje mer enn to års garanti?

• Liker 2
Skrevet
21 minutes ago, Trulss said:

Så hva er da som gjør at gårdsdagen dato henger igjen når jeg slår på maskinen og den er tilkoblet nett? Den har jo ikke gjort dette tidligere, og det er helt naturlig å se det i sammenheng med at batteriet plutselig også går fra 60% til 0% på ett sekund. Jeg leser på nett at ikke alle har cmos-batteri, eller at det er tett integrert med hovedbatteriet.

Jeg spør her fordi jeg ikke aner, og kan ikke si at innlegget ditt hjelper.

Jeg forventer at batteriet enten kan byttes av meg, eller at det varer i fem år, særlig når batteriet egentlig ikke er benyttet og batterisparefunksjonen til Asus har stått på. Denne funksjonen har også fusket den siste tiden og slått. 38 ladesykluser totalt er jo ikke spesielt hardt bruk.

CMOS-batteriet har kanskje mer enn to års garanti?

Laptopper har gjerne ikke cmos batteri siden de uansett har et svært lithiumbatteri som alltid er tilkoblet.

Er det klokken i windows du har problemer med? har du sjekket hvilken tids-server pc'en er koblet til?

• Liker 1
Skrevet
ali q skrev (1 time siden):

Forbrukerrådet skriver på sine nettsider det er 5 år på en rekke produkter:

https://www.forbrukerradet.no/tips-og-rettar/varer-og-tjenester/elektronikk/

Sitat

Eksempler på produkter med fem års reklamasjonsfrist
Mobiltelefoner, hodetelefoner, PC, TV, vaskemaskin, stavmikser, hårføner og drill er eksempler på forbrukerelektronikk med klagefrist på fem år.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror det er 5 års reklamasjon.

Du kan også prøve å bruke batteri til tomt eller nesten tomt, for så å lade til 100%. Om du gjør dette et par ganger kan det hjelpe.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)

Windows synkroniserer IKKE klokke/dato ved oppstart. Hadde en feilvare laptop som alltid nullstille klokken til 2019 hvert gang den hadde vært strømløs og avslått. Man må manuelt be Windows synkronisere klokka. 

En annen laptop som har stått ubrukt i noen uker vil være noen minutter feil. Den må også synkroniseres manuelt ved å gå inn i innstillinger for klokka og trykke på knappen. 

Merkelig at det ikke er automatisk.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke enkelt kan bytte batteri selv, er det 5 års reklamasjonrett også på dette. Du mister ikke reklamasjonretten ved å forsøke å repareere feilen selv, så lenge det du gjør ikke fører til at feilen blir verre.

At mobiltelefoner skal ha 2 års reklamasjonrett og ikke 5, er også feil. Hvis varen er laget for å vare "vesentlig mer enn 2 år" skal den ha fem års reklamasjonrett. Mobiltelefoner er laget for å vare vesentliog lengre enn 2 år.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ali q skrev (3 timer siden):

Veldig imponerende at du har kommet frem til 2 år.

"Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven)."
https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
17 hours ago, Mannen med ljåen said:

Windows synkroniserer IKKE klokke/dato ved oppstart. Hadde en feilvare laptop som alltid nullstille klokken til 2019 hvert gang den hadde vært strømløs og avslått. Man må manuelt be Windows synkronisere klokka.

Jaha?
image.thumb.png.461d8dfcbbb8084db04994cfa39d9cf2.png

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder mellom butikk og privat kjøper i Norge som gir 5 års reklamasjonsrett. Så her er det bare å reklamere til butikk.

For noen år siden så var batteriene utbyttbare og da var de slitedel. Nå er de en del av produktet da en må på verksted for å bytte batteri.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XgpjGE/to-aars-reklamasjonsrett-paa-batterier?srsltid=AfmBOorqKcFsdRtgpCegpUBs3jZovJFAmaVvPA-5z8CoMsxYzYfrQA7I

https://www.asus.com/support/article/604/

Sitat

ASUS battery warranty regulations

1. ASUS provides battery warranty covering the below:
    • During the battery warranty period (refer to the product warranty card for the battery warranty date), should battery failure cause the machine to become unbootable, reboot/turn off irregularly by itself, or power off irregularly, we will exchange your battery for you.
    • During the battery warranty period, should the battery fail to hold charge, or if the system cannot detect the battery, keeps displaying “please change battery,” or if the charging light blinks in error (i.e., battery cannot charge normally), we will exchange your battery for you.
  2. Damages caused by the following reasons are not covered by the warranty
    • Reduced capacity due to normal decline
    • Failures and damages due to self or non-original manufacturer repairs, taking apart and reassembly, or unauthorized specification changes, or non-original manufacturer parts.
    • Moisture damaged internal battery wiring/connectors, or severe oxidation and rusting of electronic parts due to liquid seepage.
    • Other irregular uses

•  

Endret av joandreas
Skrevet
BadCat skrev (4 minutter siden):

Slitasje trumfer 5 år. Reklamasjonen dekker fabrikasjonsfeil og ikke feil grunnet bruk.

Det er korrekt, men man kan forvente at batteriet enda skal fungere, bare med kortere driftstid. Er batteriet dødt, gjør at maskinen plutselig slår seg av osv så er det en reklamasjon.

Skrevet (endret)
BadCat skrev (4 timer siden):

Slitasje trumfer 5 år. Reklamasjonen dekker fabrikasjonsfeil og ikke feil grunnet bruk.

Slitasje er ikke nevnt i Forbrukerkjøpsloven, og triumfer ingenting. Det som derimot står er at det er en mangel om tingen ikke har de egenskaper du har grunn til å forvente når det gjelder bl.a. holdbarhet. 

Du har åpenbart grunn til å forvente at klokka skal fungere på en laptop i mer enn to år, uavhengig av om du kaller batteriet en slitedeler eller ikke. 

Sitater som ditt er egnet til å forsterke den feilaktige myten om at det ikke er reklamasjonsrett på slitedeler. Reklamasjonen dekker feil grunnet bruk, også på slitedeler, så lenge du har grunn til å forvente at tingen skal tåle denne bruken. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...