AndersT2 Skrevet 27. august Skrevet 27. august Hanhijnn skrev (På 15.8.2025 den 13.17): For 10 år siden fikk vi branntilløp i stikkontakten til vår VV-bereder. Og den sto ALLTID tilkoblet. Var ikkeno slitasje p.g.a. inn/ut-kobling av støpsel. Likevel begynte det å brenne der. Jordet stikkontakt. Ble ny direktekoblet VV-bereder på ny ledning/kurs da. Grunnen til det er at støpselet alltid sitter i. Det gjør at metallet som klemmer på pinnene til støpselet over tid mister klemme evnen sin, og det dermed blir dårligere kontakt, og varmegang. Bytter som regel alltid til industrikontakt, da det er mer praktisk hvis rørlegger må inn. Men det er ikke alltid peneste løsning. Men langt billigere enn bryteren med lys og bakboksen med strekkavlaster som brukes. Den tåler mer også. Har fått ny nabo med ID4, ingen lademulighet på parkeringsplassen. Så blir moro å se om jeg ikke ser en skjøteledning fra leiligheten om ikke så lenge. 1
Jotun Skrevet 27. august Skrevet 27. august Gjerne ut stuevinduet fra en ujordet stikkontakt tenker eg. 1
barfoo Skrevet 27. august Skrevet 27. august On 8/15/2025 at 1:37 PM, Trulss said: Av en eller annen grunn forbys ikke stearinglys og vedfyring som faktisk er noe er en reell brannkilde, men alt som er av elektriker-saker skal strengt reguleres. Her snakker vi tydelig om å mele sin egen bransje. Stearinlys skal kun brukast under oppsyn, og gjer du ikkje det er det aktløyse som kan føre til avkorting på forsikringa. Om du bruker VVB kun under tilsyn så for all del... kutt ut fast tilkopling. Men eg har ikkje tenkt å sitte oppe klokka to på natta for å følge med på at det ikkje tar fyr. Og vedfyring er strengt regulert, og brannvesenet inspiserer eldstad og pipe regelmessig - langt oftare enn det elektriske anlegget får tilsyn. 1
Tronhjem Skrevet 31. oktober Skrevet 31. oktober Simen1 skrev (På 22.5.2025 den 14.08): Konkret, hvor går grensen for hva du mener er høy effekt? NEK mener 1500W er grensa for kontinuerlig last (vvb) over schuko. Hvor høy effekten som ble trukket fra de brente schukoene du har sett? Jeg har sett biler som har vært skade på grunn av høy fart. Betyr det at vi bør forby høy fart? Hvor høy er farten for at den skal være høy? Poenget er at skader skjer uansett hvor lavt man legger lista, men vi har samfunnsøkonomiske gevinster av å ikke senke den veldig lavt. Derfor har EU og NK64 kommet fram til de grensene de har. Jeg kan ikke de at det er hensiktsmessig å bare redusere grensa for høy effekt (eller fartsgrenser) for hver revisjon av NEK. Selv om det sikkert hadde gjort marginal forskjell. Det ligger en kost-nytte-vurdering bak ethvert sikkerhetstiltak. Jeg har sett en begrunnelse for å bruke ladeboks når man lader elbilen som går på at ladekabelen er såpass tung at pinnene til støpslet kan vris litt ut av posisjon og skape en lysbueovergang i en schuko-kontakt. Dette gir større brannrisiko jo større effekt du tar ut og jo lengre belastningen pågår. Hvor mye mer brannfarlig det er å lade med schukokontakt vet jeg ikke, men brannfaren er stor nok til at til at industri og andre sektorer som bruker relativt mye strøm har utviklet og brukt et mekanisk mer robust støpsel som eliminerer denne brannårsaken fra lenge før elbilen ble vanlig. Ladeboksene bruker denne type støpsel (type 2). Av samme grunn, før jeg fikk ladeboks og ladet med schuko-kontakten, satte jeg inn en spiker halveis inn i veggen like ved stikket og hengte kabalen opp i den for å sørge for at det ikke var et spenn i kabelen som kunne dra stikket ut av posisjon. Slik ladet jeg med 3,4 kW på en enfase 16A kurs (230 V). 2
Jotun Skrevet 31. oktober Skrevet 31. oktober Duste argument. Da burde man jo heller hatt krav til avlastning av kabelen slik at ting ikke ble belastet med vekten. Finnes superenkle løsninger. Myyyye billigere enn ladeboks hvertfall 2
Trulss Skrevet 3. november Skrevet 3. november Tipper det står i brukermanuelen at man ikke skal henge vekten av laderen på selve stikkontakten. En elbil bruker lite srøm, ofte langt mindre enn en varmtvanntank og varmebehovet man ellers måtte ha i en bolig. Det er derfor latterlig å kreve ekstra installasjonskostnader bare på lader til elbilen.
Jotun Skrevet 3. november Skrevet 3. november Bruker mindre strøm enn en vvb? Hvor tryllet du frem en slik påstand? En elbil som bruker mindre strøm enn en vvb kjøres ikke.....
Simen1 Skrevet 3. november Forfatter Skrevet 3. november Trulss skrev (1 time siden): En elbil bruker lite srøm, ofte langt mindre enn en varmtvanntank Hvæææ? Hvor i all verden har du det fra?
Trulss Skrevet 3. november Skrevet 3. november Simen1 skrev (8 minutter siden): Hvæææ? Hvor i all verden har du det fra? Bruker vel 200-300 kWh på bilen i måneden. Varmtvannstanken bruker mer.
Simen1 Skrevet 3. november Forfatter Skrevet 3. november (endret) Trulss skrev (37 minutter siden): Bruker vel 200-300 kWh på bilen i måneden. Varmtvannstanken bruker mer. Tja, alt koker ned til hvordan man bruker ting. Man kan jo få bilen til å bruke 0 - hvis man går inn for det. Ved å sykle, gå og busse og sånt. På samme måte kan man jo skru av sikringa til berederen og nøye seg med forfriskende iskald dusj.. 200-300 kWh gir rundt 1000 km på mange elbiler (hhv sommer og vinter-forbruk). Samme mengde energi gir ca 30-45 dusjer a 10 min (6,5 kWh). Så det er jo også et spørsmål om hvor mange man er i husstanden m.m. En annen ting er effekt. En bil trekker gjerne 16-32A fra en ladeboks om den har tilgjengelig, mens de fleste varmtvannsberedere er begrenset til 8,5A. Endret 3. november av Simen1
Jotun Skrevet 3. november Skrevet 3. november Har til nå 680kwh på vvb i år.... Bruker du varmtvann til å spyle gata eller?
Hanhijnn Skrevet onsdag kl 06:38 Skrevet onsdag kl 06:38 Tullete? Nå tilbyr Zaptec også et alternativ for fossilfolket. Se filmen her: 😂 https://elbil.no/zaptec-med-trump-og-maga-stikk/ 1
Simen1 Skrevet onsdag kl 08:42 Forfatter Skrevet onsdag kl 08:42 Hehe! Morsom video, men nettsiden fungerer ikke. Sikkert morsom den også, men "noe gikk galt - prøv igjen". Kanskje overbelastet? 1
barfoo Skrevet onsdag kl 08:50 Skrevet onsdag kl 08:50 On 11/3/2025 at 10:40 AM, Trulss said: Bruker vel 200-300 kWh på bilen i måneden. Varmtvannstanken bruker mer. Men det er ikkje relevant å sjå på total energimengde. Problemet er at elbiler lader i 10-20 timer med full effekt. Det er få andre ting vi har heime som gjer det. Ang. VVB er det krav om fast tilkopling nettopp på grunn av varmgang.
onkel_jon Skrevet onsdag kl 08:50 Skrevet onsdag kl 08:50 Tror mange anti ev folk ville likt den skjorta 😛 1
Hanhijnn Skrevet onsdag kl 09:22 Skrevet onsdag kl 09:22 onkel_jon skrev (31 minutter siden): Tror mange anti ev folk ville likt den skjorta 😛 Kunne tenkt meg den selv... 😄
Trestein Skrevet onsdag kl 09:40 Skrevet onsdag kl 09:40 barfoo skrev (39 minutter siden): Men det er ikkje relevant å sjå på total energimengde. Problemet er at elbiler lader i 10-20 timer med full effekt. Det er få andre ting vi har heime som gjer det. Ang. VVB er det krav om fast tilkopling nettopp på grunn av varmgang. Jeg har redusert til 2kW på min vv bereder. Den og elbilladeren tar omtrent det samme. Tømmer jeg tanken kjører den på med 2kW i 8 timer. Bilen lades som regel raskere.
Svein M Skrevet onsdag kl 10:53 Skrevet onsdag kl 10:53 (endret) Utregninger for strøm og effekt for enfase 230V: 2000W / 230V = 8.7A 1500W / 230V = 6.52A 230V * 10A = 2300W 230V * 8A = 1840W 230V * 6A = 1380W I Norge var det godkjent med 10A i elbil lader med Schuko kontakt (vanlig stikkontakt). Mens for varmtvann beredere har de vel kommet til max 1500W (før 2000W?). For varmovner og annet er en vel også ganske trygg med 1500W på en Schuko kontakt. Endret onsdag kl 11:01 av Svein M 1 1
Svein M Skrevet onsdag kl 11:27 Skrevet onsdag kl 11:27 (endret) Noen nevnte varmovner. Om en har en kurs med flere stikkontakter så kan en ha flere varmovner f.eks en 1000W og en 1200W på en 10A kurs (2300W kurs). Siden det ikke er mer enn 1200W på en stikkontakt så vil ikke stikkontakten utgjøre samme problemet. Endret onsdag kl 15:58 av Svein M 2
Simen1 Skrevet onsdag kl 14:55 Forfatter Skrevet onsdag kl 14:55 (endret) Svein M skrev (4 timer siden): I Norge var det godkjent med 10A i elbil lader med Schuko kontakt (vanlig stikkontakt). Hvis det var lovlig installert den gangen så er det lovlig å fortsette å bruke det på samme måten. Nye regler utløser ikke krav om ombygging, for de har ikke tilbakevirkende kraft. Reglene gjelder kun ny el-installasjon. I tillegg så har man lov til å bygge om / pusse opp / forbedre et gammelt el-anlegg etter gamle regler (fra det året gjeldende el-installasjonen var) med samme begrunnelse. Men her kommer et tilleggskrav: Hvis det er snakk om totalrenovering av hele eller store deler av det det elektriske anlegget så må likevel nye regler følges. Man kan altså ikke bygge "alt nytt" etter gamle regler. Men igjen: Her er det viktig å skille mellom lovpålegg og hva som er lurt å gjøre. Det kan være lurt å øke standarden når man først er i gang, særlig hvis det er rimelig. ________________ Når det gjelder >1500W på vanlig schuko-stikk så kan blått støpsel være et alternativ for å redusere faren for varmgang i støpselet. Stikkontakten må skiftes fra schuko til blått av elektriker, men støpselet har faktisk hvem som helst lov til å skifte. Det er bare å klippe av eller skru fra hverandre det gamle støpselet og koble kabelen til et nytt blått støpsel. Igjen: At noe er lov betyr ikke nødvendigvis at det er lurt. Har man for mange tommeltotter eller ikke vet helt hva man gjør, kan det være lurt å få noen mer hendige til å gjøre det. Endret onsdag kl 14:57 av Simen1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå