Gå til innhold

Krav om ladeboks, tullete eller nødvendig?


Anbefalte innlegg

Skrevet
21 minutes ago, Vokteren said:

https://www.tv2.no/broom/ladet-bilen-fra-vanlig-stikkontakt-det-endte-i-katastrofe/10187264/

Nå må du snart komme med noen kilder før jeg avskriver innleggene dine som trolling og tøv.

Dette kalles anektotisk bevisføring - er ikke verdt mye å bevise noe med ETT eksempel som i tillegg er 7 år gammelt. Burde vært lett å finne nyere kilder - lettest kanskje hos broom. Ila 7 år har mange hus brent ned.

Og så er det heller ikke sikkert om varmgangen oppsto i veggkontakten, timeren eller pluggen. Om dette er det tilfelle jeg husker mistenkte man hovedsakelig timeren. Dagens mobile elbilladere har temperaturovervåkning i pluggen. (Min har det i alle fall.)

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 hours ago, barfoo said:

Veldig mange slike har galvanisk skilje i form av trafo. Det vil blokkere DC veldig effektivt, og vil ikkje tillate feilstraum utover lekkasjen i trafoen til jord.

Men da trenger ikke produsenten skrive i manualen at det kun skal kobles på vern med DC beskyttelse.

Skrevet
7 minutes ago, rozon said:

Men da trenger ikke produsenten skrive i manualen at det kun skal kobles på vern med DC beskyttelse.

Står det i manualen er det krav for installasjon. Installatør kan ikkje avvike frå det utan vidare.

Skrevet
3 minutes ago, barfoo said:

Står det i manualen er det krav for installasjon. Installatør kan ikkje avvike frå det utan vidare.

Men produktet leveres med CEE stikk, så de fleste vil bare finne et uttak det passer i så er den saken fikset.

Skrevet (endret)
rozon skrev (23 timer siden):

Hmm...

La oss si en ladestrøm på 8A og en overgangsmotstand på 0,05 ohm. 

P = I^2 x R = 8A^2 x 0.05 ohm = 3.2W

La oss anta 30 gram kobber, og den har en spesifikk varmekapasitet på 385 J/kg*K. For å finne hvor mange joule vi trenger for å varme opp 30 gram kobber med 1 kelvin bruker vi 0.03kg x 385 = 11.55 joule.

3.2W tilført er 3.2 joule/sekund. Så temperaturøkning per sekund er 3.2 / 11.55 = 0.277 grader per sekund.

Etter 10 minutter vil man kunne nå en temperatur på 166 grader.

Men noe varmetap vil skje til luft, noe til plast, osv. Det er vanskelig å beregne - likeledes er det umulig for den som skriver forskrifter å anta hva som skjer i garasjen din. :) 

Oppkonstruert? Nei. Det er en reel risiko.

Betyr det at det vil brenne? Risikoen er tilstede, og vi har en lov som sier "Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier." Loven gir ikke rom for å tillate risiko, og farer skal fjernes. Kravet er såkalt absolutt.

Og da er det pussig at DSB ikke kommer med krav om utskifting av Schuko egentlig - siden der er der problemet starter... :) 

Fint regnestykke meeen..

Kobber har en egenvekt på 8,96 gram per kubikkcentimeter, så 30 gram kobber har et volum på 3,348 kubikkcentimeter, eller sagt på en annen måte 3348 kubikkmillimeter. Så antar vi et kabeltverrsnitt på 2,5 kvadratmillimeter og deler på det. Da får vi en kabel-lengde som er 1339 mm tur-retur og hvis tur og retur ligger samlet i en kabel så blir den 670 millimeter lang. En varmekabel på 3,2 watt som er 670 millimeter lang vil ha en effekt på 4,78 watt per meter.

Du har rett i et det vil bli noe varmetap til luft etc, men høres det rimelig ut for deg at en varmekabel på 4,78 Watt per meter skal bli 166 grader varm? En vanlig varmekabel som støpes inn i gulv har vanligvis 120-150 watt per kvadratmeter og hvis den henger fritt i luft, 1 stk alene (ikke oppkveilet) så blir den ganske varm, men ikke så varm at man brenner seg på den. Den er betydelig kaldere enn f.eks utsiden av en kjele som man koker vann i. Så la meg gjette rundt 70 grader, altså 50 grader over romtemperatur. Forholdstallet mellom 120 og 4,78 watt per meter er 25,1. Varmetap og temperatur er proporsjonalt. Det vil si at disse 50 gradene over romtemperatur kan deles på forholdstallet 25,1 for å få faktisk temperatur på den svakere varmekabelen og svaret der er 2 grader over romtemperatur. En varmekabel på 4,78 watt per meter er altså ikke rare greiene.

Når det kommer til lover og forskrifter så stemmer det ikke at det ikke finnes noen rom for å tillate risiko. Selv noe så firkantet som lover og forskrifter tar høyde for at total risikofrihet ikke finnes. Derfor er det heller ikke et absolutt krav om null risiko, men en risikoavveining. Skulle man hatt absolutt 0 risiko for elektriske feil så måtte man rett og slett forbydd elektrisitet. Men det gir jo både ulemper og risiko på andre måter, så et slikt forbud finnes ikke.

Endret av Simen1
kvadrat
  • Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

https://www.tv2.no/broom/ladet-bilen-fra-vanlig-stikkontakt-det-endte-i-katastrofe/10187264/

Nå må du snart komme med noen kilder før jeg avskriver innleggene dine som trolling og tøv.

Basert på hvor mye hyppigere det oppstår branner i kaffetraktere så burde jo kaffetraktere vært mye mer forbudt enn nødladere.

Det er noe som ikke harmonerer helt mellom mengde risiko og mengde forebygging.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (1 time siden):

https://www.tv2.no/broom/ladet-bilen-fra-vanlig-stikkontakt-det-endte-i-katastrofe/10187264/

Nå må du snart komme med noen kilder før jeg avskriver innleggene dine som trolling og tøv.

Dette er den ene saken som alltid linkes til når det snakkes om brann i nødlader. Ikke bare er den gammel, den er heller ikke fra Norge, og laderen var koblet til igjennom ene timer. De fleste timere skal ikke brukes med mer enn 10A.

Jeg tviler ikke på at varmgang kan oppstå i stikkontakter. Det har jeg opplevd selv (ikke på elbil, tho). Men å kalle lading via Schucko farlig er rett og slett direkte feil. Om dét er farlig, må vi forby vaskemaskiner umiddelbart. Vaskemaskinen er den største forårsaker av elektriske branner, og er derfor hundrevis av ganger farligere å bruke enn å lade bilen via den såkalte "nødladeren".

Endret av Kajac
  • Liker 3
Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

https://www.tv2.no/broom/ladet-bilen-fra-vanlig-stikkontakt-det-endte-i-katastrofe/10187264/

Nå må du snart komme med noen kilder før jeg avskriver innleggene dine som trolling og tøv.

Fikk du nok svar? 

Åpenbart galskapen med å bruke en timer (hjelpes..... Lurer på hva som rørte seg) fra biltema. 

Kom gjerne med en 10-15 tilfeller til så kan vi begynne å snakke. Det brenner jo oftere i krølltanga til folk. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kajac skrev (1 time siden):

Dette er den ene saken som alltid linkes til når det snakkes om brann i nødlader. Ikke bare er den gammel, den er heller ikke fra Norge, og laderen var koblet til igjennom ene timer. De fleste timere skal ikke brukes med mer enn 10A.

Jeg tviler ikke på at varmgang kan oppstå i stikkontakter. Det har jeg opplevd selv (ikke på elbil, tho). Men å kalle lading via Schucko farlig er rett og slett direkte feil. Om dét er farlig, må vi forby vaskemaskiner umiddelbart. Vaskemaskinen er den største forårsaker av elektriske branner, og er derfor hundrevis av ganger farligere å bruke enn å lade bilen via den såkalte "nødladeren".

Jeg har ladet over 70kwh kontinuerlig fra min 1800 watt nødlader mange ganger. Har testet i forskjellige stikkontakter, der den nærmeste er 8 meter fra sikringskap og den lengst vekke er over 30, helt i grenseland for hva som er lov. Har ikke hatt noe problemer med varmgang. Spenningen er også akseptabel. Tror også at problemet er overdrevet.

  • Liker 3
Skrevet

Faren for varmgang er absolutt til stede. Det er derfor det er temperaturføler i støpselet. Men kobler man via timere, skjøteledninger etc. så mister man denne beskyttelsen.

  • Liker 1
Skrevet

Med tanke på at en vanlig bilist ikke kjører mer enn 5 mil om dagen kommer man langt med en vanlig stikkontakt. Skulle bli ca. 10 kWh i døgnet, og det klarer alt av stikkontakter uten å ta fyr. Det er litt verre med varmovner som strekker 2000W hele tida, men elbilene slutter jo å lade når de er fulle. Varmovner har vi jo brukt i flere tiår allerede, og de kan trekke så mye som 50 kWh i døgnet.

Dersom man drar ut kontakten hver dag blir det litt slitasje, men da bytter man bare kontakten i ny og ne.

  • Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, Trulss said:

Dersom man drar ut kontakten hver dag blir det litt slitasje, men da bytter man bare kontakten i ny og ne.

Derfor jeg kjøpte egen nødlader som står tilkoblet 24/7 i garasjen. Så har jeg en annen liggende bak i bilen.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
9 minutes ago, Trulss said:

Med tanke på at en vanlig bilist ikke kjører mer enn 5 mil om dagen kommer man langt med en vanlig stikkontakt. Skulle bli ca. 10 kWh i døgnet, og det klarer alt av stikkontakter uten å ta fyr. Det er litt verre med varmovner som strekker 2000W hele tida, men elbilene slutter jo å lade når de er fulle. Varmovner har vi jo brukt i flere tiår allerede, og de kan trekke så mye som 50 kWh i døgnet.

Dersom man drar ut kontakten hver dag blir det litt slitasje, men da bytter man bare kontakten i ny og ne.

Varmeovner har gjerne Termostat så de slår seg av og på hele tiden og ting får kjølt seg ned. Elbilen trekker konstant strøm til den er ferdig å lade..

Endret av Complexity
Skrevet
1 minute ago, Complexity said:

Varmeovner har gjerne Termostat så de slår seg av og på hele tiden og ting får kjølt seg ned. Elbilen trekker konstant strøm til den er ferdig å lade..

.... og regulerer ladinga etter temperatur i batteri, lader og støpsler.

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Varmeovner har gjerne Termostat så de slår seg av og på hele tiden og ting får kjølt seg ned. Elbilen trekker konstant strøm til den er ferdig å lade..

Neida, ikke i kjellere eller hytter. Men flere av "nødladerne" har også termostat.

  • Liker 1
Skrevet
42 minutes ago, sedsberg said:

.... og regulerer ladinga etter temperatur i batteri, lader og støpsler.

Temperatur i batteri har veldig lite å si for nødlading. Er så lite effekt. Er kun på hurtiglading det betyr noe.

Men det er kommet en del mere sikkerhet på shucko pluggene ja. Men min bil drar 13A konstant fra stikken om jeg ber den om det selv om stikken bare tåler 10A. Bruker jeg skøyteledning merker den ikke om det blir varmt heller.

Skrevet
1 minute ago, Complexity said:

Temperatur i batteri har veldig lite å si for nødlading. Er så lite effekt. Er kun på hurtiglading det betyr noe.

Men det er kommet en del mere sikkerhet på shucko pluggene ja. Men min bil drar 13A konstant fra stikken om jeg ber den om det selv om stikken bare tåler 10A. Bruker jeg skøyteledning merker den ikke om det blir varmt heller.

Du kommer ikke opp i temperatur med mindre noe er stein galt ja, men det er fremdeles temepraturstyring der.

Mine nødladere følger TEK-20-ettelleretannet:noe (husker ikke i farta) så de tillater ikke bilen å trekke mer enn 10A uansett hva jeg setter bilen til. Og skjøteledning skal man som nevnt unngå å bruke. Bruker det selv dog, men har ikke fullverdig el-bil så trekker aldri mye strøm over lang tid uansett.

Skrevet
Trulss skrev (1 time siden):

Med tanke på at en vanlig bilist ikke kjører mer enn 5 mil om dagen kommer man langt med en vanlig stikkontakt. Skulle bli ca. 10 kWh i døgnet, og det klarer alt av stikkontakter uten å ta fyr. Det er litt verre med varmovner som strekker 2000W hele tida, men elbilene slutter jo å lade når de er fulle. Varmovner har vi jo brukt i flere tiår allerede, og de kan trekke så mye som 50 kWh i døgnet.

Dersom man drar ut kontakten hver dag blir det litt slitasje, men da bytter man bare kontakten i ny og ne.

Sier en som ikke helt vet forskjellen mellom energi og effekt.

Har hittil ikke hørt om en billader som trekker 416 Watt kontinuerlig…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...