Gå til innhold

Jeg orker ikke NRK lenger

Inntrykk av NRK  

150 stemmer

1. 1. Har ditt inntrykk av NRK blitt svekket de siste få årene?

• Nei
      80
    • Ja
      69

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Gargantua skrev (12 timer siden):

Jeg forvrenger aldri sannheten. Jeg bare bemerker det jeg har observert her inne på diskusjon.no av en håndfull debattanter, hvorav du, Red Frostraven og Snikpellik er de aller mest uredelige. Det er et mønster av kettle logic og semantiske akrobatøvelser for å flagge deres patetiske dydsposering.

Og du evner ikke å henvise til noen konkrete eksempler -- tvert i mot viser du til at jeg erkjenner å gjøre feil når jeg gjør feil, og ikke gjentar feilene.

Du lyger akkurat nå, selv om du er korrigert og ikke evner å underbygge løgnene dine med henvisninger.

Først er ikke norske journalister venstrevridde, men så ER de det likevel, men det er "ikke så interessant".

Adressert, men du forstår ikke svaret.

Først er det ikke kjønnsidentitet i skoleundervisningen, men så ER det det likevel

Her misforstår du hva som sies, i beste fall, og hopper til antagelser i ond tro -- og demonstrerer det gjennom at du sier at du tror brukeren benekter at barn lærer om hva 'kjønnsidentitet' er i skolen.

Det som ble påstått var at "barn ble lært opp i homofili/kjønnsidentitetsteorier", av Neptun1.

I kontekst av brukeren sine synspunkter menes 'uvitenskapelig synsing om kjønn', slik personen som brukte ordene 'homofili/kjønnsidentitetsteorier' mener om dette, ikke at barn lærer om hva 'kjønnsidentitet' er.

Du trigger hardt på semantikk, og tar feil, som er gjennomgående for alle disse poengene. Du er ikke god på teknisk norsk, og drar manglende forståelse på din side inn i stråmenn om hva andre mener.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
BadCat skrev (På 19.6.2025 den 23.07):

image.png.420fa904e9fa5a74f732e02cda093ca3.png

Langt mindre som i 0 kr. Gjør det til en betalingstjenese og se om det er levedyktig.

Da mister NRK sin uavhengighet og blir avhengig av klikkhoreri og manipulasjon.

• Liker 5
Skrevet
tommyb skrev (2 timer siden):

Folkeopplysning som betalingstjeneste? Absurd. 

Du har i det minste skjønt det 

Markiii skrev (27 minutter siden):

Uavhengig? Den var god.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Markiii said:

Det har de allerede gjort. Formatet er likt andre kanaler og noen av de nye studioene de har stappet arbeiderne i er sjanseløst trange.

NRK har ikke monopol og da må de bruke de mest effektive taktikkene som alle andre. NRK er ikke like avhengige av inntekter, men de er avhengig av seere og at folk holder seg på plattformen.

Skrevet (endret)

"Folkeopplysning"

image.png.60070f38a8fb50bb60ad57aaf71fcfd9.png

image.png.fcafb1d761d516a646ffa086532867f7.png

Dette må jeg betale for, enten jeg vil eller ikke, siden innholdet er tvangsfinanisert. 

Endret av Wheeljack
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

@Wheeljack Hvis det ment som er kritikk eller et ønske om mindre av tabloide saker på NRK så støtter jeg det, om vi ellers er uenige om mye.

@BadCat mener at NRK er avhengige av seere og at folk holder seg på plattformen. Det er nok helt sikkert at de måles på det, men jeg kan være tilbøyelig til å mene at de ikke trenger være ledende på tabloide saker, eller underholdning. Det er viktigere for deres oppdrag at de skal være troverdige og gi dyp og bred informasjon enn at de skal være ledende på underholdning. Jeg tror det alene er grunn god nok til at folk vil oppsøke NRK når de ønsker mer og bedre informasjon enn Blabla'. 

Jeg mener de burde først og fremst etterstrebe å både oppfattes og kunne måles på å være faktaorienterte og i større grad enn tabloidene objektive. Jeg mener også at de er det, men mest fordi de andre i så liten grad er seriøse. Og alt de har rota seg opp i underholdningsnyheter og nye plattformer har nok bare trukket ned inntrykket av seriøsitet, ikke knyttet til nye generasjoner av lesere. 

Men så mener jeg også at det er politisk viktig at de finansieres og styres av Stortinget - som tidligere - og ikke av regjering for å holde dem økonomisk uavhengige av til enhver tid sittende regjering, så mine meninger om dette er og forblir i mindretall. Folk flest vil heller ha fotball og ski enn politisk analyse. En ting er jeg imidlertid ikke i tvil om, og det er at tabloidene er en veldig dårlig vaktbikkje så lenge de stadig færre journalistene jobber på oppdrag av eierne sin interesse og ikke på oppdrag for staten - der vi er eierne. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

NRK har forsøkt samarbeid med influensere. De forsøker daglig å sluse folk inn på web, app og senere sendinger. Vil du vite dette, da må du inn på NRK.no. Vil du se dette, da må du få med deg neste nyhetssending. Teaseren for hva du kan se er nesten like lang som innslaget. Folk må kunne bli "opplyst" eller ført bak lyset alt etter som man ser det uten å måtte vie hele dagen til det.

Det verste er at NRK ikke tydeliggjør hvilke innslag som er live/premiere og hvilke som er reprise.

NRK fremstår som overdrevent opptatt av å effektivisere produksjonen.

Eksperimentering er greit, kanskje til og med å følge strømmen. For meg virker det dog som at NRK har satt identiteten sin på ei fjøl nedover strømmen.

Det er åpentbart at NRK forsøker å lokke trauste seere fra lineær til VoD (Video on Demand) / web.

Nyhetsstrømmen fremstår som like kleint og klønete som Mess-TV (TVNorge) og Sonen (TV2). Det eneste som mangler er chaten. Formatet er nok rimelig per time med TV, men folk kommer til å få nok av uendelig repetert synsing om krig og elendighet i verden.

Kanskje NRK burde gå back to basic. Innse at man ikke trenger å ha sending eller livesending store deler av døgnet og sette kvalitet over kvanitet.

NRK pleide å satse på sendinger på kveldstid og for et bredt publikum. Det var de gode på. I ei tid hvor flere foretrekker kortformat og VoD er det underlig å satse på sendinger som går og går. Det er nesten uavbrutt mellom 06:30 til etter dagsrevyen og regionale nyheter. På dagsregyen er det teaser for 21-nyhetene. NRK er ikke i takt med tiden og hvem vet hva de forsøker å oppnå. Nyhetsstrømmen kom omtrentsamtidig som Covid-nedstengningen og det ble oppsving i TV-titting, men har nå fortsatt på 6. året.

For meg virker det som at NRK ikke vet veien videre og fortsetter der de slapp. Det funker til en viss grad så lenge det er pågående og stadig eskalering av konflikter, men hva skjer når det blir en roligere periode. 12 timer med agurknytt vil bli for mye for folk flest.

Jeg har ikke ei krystallkule, men jeg blir overrasket om det nåværende formatet på lineær NRK tåler mer enn 1-2 år til. Jeg har hørt mange si at dagsendingene / nyhetsstrømmen er masete og at de vil helst ha det avskrudd.

Det var en berikelse da NRK først begynte med sending i flere kanaler, men nå er det stort sett forvirrende og irriterende. Sendinger som starter på en kanal og så fortsetter i en annen. Kan de ikke heller si at skal du se sportsstevnet går det på NRK2 og så kjøre noen bannere som repeterer budskapet med jevne mellomrom.

Lottotrekningene har de nå begynt å sende NRK2.

Helt siden 1987 har Lotto vært et fast innslag på NRK1 på lørdagskvelden. 38 år senere er det derimot slutt – på NRK1.

Fra og med lørdag 1. mars vil Lotto-sendingen i sin helhet vises på NRK2 klokken 18.50.

Tidligere har sendetiden vært kl. 19.45 på NRK1. Med det nye tidspunktet vil Lotto-resultatene bli publisert én time tidligere.

Det føles som et totalt "mindfuck" at dette endres etter så lang tid. Jeg som ikke har levert en Lottokupong på 22 år.

Forstå det den som kan. Effektivisering samtidig som NRK skal nå bredt og være inkuderende. Den som forsøker å være god på alt kan ende med å feile i det meste. Jeg tror at NRK har omtrent like stor sjanse til å overleve som en snøball i helvete, i kampen mot kortformat-videoer, uavhengige langformat-produksjoner, videospill (både selvstendig spilling og livestreaming) og serier som er pop-kultur-fenomener, f.eks. "Stranger Things". NRK forsøker seg i alle grener og er ikke lenger det soleklare valget i noen av de.

NRK må ha glemt blandingsforholdet for safta. Nå smaker det nesten bare vann. For mange beger å fordele saft i.

NRK har nedgang i seertall og de har færre populære programmer med mange seere. Det har pågått ei stund. Selv Dagsrevyen har tapt mange seere. Kanskje ikke så rart når det er alt for mange og lange nyhetssendinger resten av dagen.

NRK er ikke bærekraftig uten konkurransevridende statstilskudd. Det er på tide å koble fra livslinen.
wf-5805-callout.jpg

Endret av BadCat
Skrevet (endret)

Jeg skal være enig i at det ikke trenger være et mål å effektivisere eller lage podcasts om plastisk kirurgi. Så kan jeg si at dersom høyresiden oppfatter det som om NRK "fører bak lyset", så trenger NRK jobbe bedre med å vise/bevise objektivitet. Jeg personlig mener NRK er den beste og mest objektive innenlandske kilden vi har til nyheter, og at de andre store, sånn som TV2, Dagbladet og VG bare blir dårligere og dårligere, men jeg har ikke noe problem med å si at også NRK blir dårligere. De andre blir imidlertid dårligere stadig raskere, og vil nok kutte i antall menneskegenererte saker ganske raskt de neste tre til fem årene. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Skrevet

NRK er min klippe, for å bli poetisk.

Jeg vet at alt som kommer fra dem blir nøye vurdert, så jeg er sikker på at jeg får kvalitets-TV. Når Netflix-nedturen tar overhånd, tyr jeg til NRK, for der viser de kvalitets-film.

Og de tar hensyn til klager. Sakene går til kringkastingsrådet.

NRK er kommersialisert som andre aktører, fordi de må ha nok seere for å kunne berettige sin eksistens via skattepengene. Men man slipper reklamepause. Går litt lei av at de benytter kjendiser i underholdningsprogrammene og podcastene som de andre.

NRK-ansatte har i større grad faste stillinger, og får jobbe til de går av med pensjon, som tyder på et godt verdigrunnlag for de ansatte.

Ellers kan TV2 ofte ha like bra underholdning, synes jeg. Ser ellers ikke på andre kanaler. 

Kultur- og musikkprogrammer er NRK veldig dyktige på. Her kan klassiske musikknerder, og andre genre-entusiaster få dekket sine behov. Vi blir klokere på lokale håndverkstradisjoner i Norge og dialektene våre blir tatt vare på, mao. bevares den norske kulturarven. Samtidig tilpasser de seg samfunnsutviklingen og innlemmer alle.

Og ikke minst, så viser de mye sport.

• Liker 2
Skrevet (endret)
On 6/23/2025 at 10:01 PM, Wheeljack said:

"Folkeopplysning"

image.png.60070f38a8fb50bb60ad57aaf71fcfd9.png

image.png.fcafb1d761d516a646ffa086532867f7.png

Dette må jeg betale for, enten jeg vil eller ikke, siden innholdet er tvangsfinanisert. 

Det var opplysning for meg. Jeg visste ikke at kvinner kunne være så flate i ansiktet eller at man kunne si "det er ofte at man er litt nerver".

Endret av BadCat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...