Gå til innhold

Bilgiganter vil ha unntak fra fossilforbudet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt mener de det. Kan kan de jo utsette investeringer i batteribilene, og heller selge biler basert på gammel og «nedbetalt» teknologi... Med denne logikken kan man jo nesten kalle en helt vanlig bil med forbrenningsmotor for elbil; den har jo tross alt batteri 😅

 

Sitat

Volkswagen, BMW og Renault frykter konkurser i europeisk bilindustri hvis ikke EU lemper på kravene.

Det eneste som kommer til å føre til konkurser her, er bilprodusenter som ikke følger med på elbilutviklingen. Kina (som har skjønt det) tar stadig større del av kaken, og det vil bare eskalere ytterligere om europeiske bilprodusenter ikke "tvinges" fremover i tid. Elbiler er allerede svært gode, og utviklingen har gått rivende fort siste ti årene. Så en bilprodusent som er villig vil fint klare å "bare" selge elbiler i Europa i 2035.

  • Liker 1

Vi har Tesla, som dekker 99,999% av nordmenns behov. Kineserne kan fylle ut de siste promillene som av en eller annen grunn ikke vil ha Tesla.

Så kan heller Tesla kjøpe BMW, VW og de andre på billigsalg når de omsider går konkurs. Det kan umulig bli lenge til når de skal tviholde på den gørrforurensende prompeteknologien sin.

Skrevet (endret)
sedsberg skrev (35 minutter siden):

Vi har Tesla, som dekker 99,999% av nordmenns behov. Kineserne kan fylle ut de siste promillene som av en eller annen grunn ikke vil ha Tesla.

Så kan heller Tesla kjøpe BMW, VW og de andre på billigsalg når de omsider går konkurs. Det kan umulig bli lenge til når de skal tviholde på den gørrforurensende prompeteknologien sin.

Bortsett fra Elon Musk selv (som etter min vurdering alene er grunn nok til å ikke kjøpe Tesla), så er de jo ikke direkte kjent for verken driftssikkerhet, byggekvalitet eller teknisk kvalitet. Så det er nok av grunner til å ikke ville ha Tesla. Jeg har selv Hyundai med rundt ~350 km rekkevidde på en god sommerdag, og den dekker alle mine bil-behov og vel så det. Og byggekvaliteten overgår Tesla en lang gang.

Men én ting kan europeisk bilundustri lære av Tesla, og det er at det er fullt mulig å lage praktiske, kraftige og morsomme rene elbiler som ikke koster begge armene og ene foten. Hvis ikke de forstår dette har vi ikke bilindustri i Europa om 10 år...

Endret av Kajac
  • Liker 5
58 minutes ago, sedsberg said:

Vi har Tesla, som dekker 99,999% av nordmenns behov. Kineserne kan fylle ut de siste promillene som av en eller annen grunn ikke vil ha Tesla.

Så kan heller Tesla kjøpe BMW, VW og de andre på billigsalg når de omsider går konkurs. Det kan umulig bli lenge til når de skal tviholde på den gørrforurensende prompeteknologien sin.

Ja dekker ca. 100% av nordmenns behov, men rekkevidden skal økes ganske mye i 130km/t før det dekker så mye av Europas behov.

Meget mulig dette er en grei mellom løsning. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (23 minutter siden):

Ja dekker ca. 100% av nordmenns behov, men rekkevidden skal økes ganske mye i 130km/t før det dekker så mye av Europas behov.

Model 3 har allerede 40 mil rekkevidde i den hastigheten.

Jeg tviler på den vanlige "europeer" trenger så mye mer enn det til daglig bruk.

Og mtp. vi enda har 10 år med utvikling til før kravet innføres vil den nok rekkevidden øke betraktelig mer innen den tid. 

Endret av MrL
1 hour ago, MrL said:

Model 3 har allerede 40 mil rekkevidde i den hastigheten.

Jeg tviler på den vanlige "europeer" trenger så mye mer enn det til daglig bruk.

Og mtp. vi enda har 10 år med utvikling til før kravet innføres vil den nok rekkevidden øke betraktelig mer innen den tid. 

Det er ikke min erfaring. Den har ca. 30 mil rekkevidde i 130 sone når jeg har kjørt, og det er på sommeren
Motorvei klasse A har gjennomgående den hastighetsgrensen i europa.

Tyskland i særstilling der man forventer å kunne ligge i 150-160 (men skal sies at man drar ikke nevneverdig ifra trafikken i Italia og Østerrike i den hastigheten heller.)

Da må man lete etter lader når man har kjørt i to timer. Det er ikke bra nok synes jeg.

 

  • Liker 2
1 hour ago, frohmage said:

Hvor har dere disse tallene fra, og tenker dere kun privattrafikk, eller også de som bruker bilen i arbeid?

Varebiler er ikke helt der enda, skal jeg innrømme, tenkte vel egentlig kun på personbiler når jeg kasta ut den påstanden. Ikke noe særlig å trekke vogn eller henger heller.

bzzlink skrev (10 minutter siden):

Varebiler er ikke helt der enda, skal jeg innrømme, tenkte vel egentlig kun på personbiler når jeg kasta ut den påstanden. Ikke noe særlig å trekke vogn eller henger heller.

Enig i at dagens biler trolig dekker de "aller flestes" daglige behov altså, men selv de som ukependler kan synes det er kjipt å alltid måtte legge inn en haltimes pause eller to på McDonalds hver helg hver vei.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (1 time siden):

Det er ikke min erfaring. Den har ca. 30 mil rekkevidde i 130 sone når jeg har kjørt, og det er på sommeren
Motorvei klasse A har gjennomgående den hastighetsgrensen i europa.

Tyskland i særstilling der man forventer å kunne ligge i 150-160 (men skal sies at man drar ikke nevneverdig ifra trafikken i Italia og Østerrike i den hastigheten heller.)

Da må man lete etter lader når man har kjørt i to timer. Det er ikke bra nok synes jeg.

 

Og du har Highland?

Han her fikk ihvertfall 38 mil rekkevidde med target på 130 km/t, riktignok endte snittfarten på 123 km/t . 

Tar man da beste varianten med 11% mer rekkevidde over det er man fort oppi 40.

Så er det en ting å kjøre i 130 km/t en stund - kontra 130 km/t i snittfart over 38 mil hver dag, jeg kjenner ikke til den normale tyske borgeren - men det høres mer ut som et unntak/langtur for meg men.

Endret av MrL
MrL skrev (4 minutter siden):

Og du har Highland?

Han her fikk ihvertfall 38 mil rekkevidde med target på 130 km/t, riktignok endte snittfarten på 123 km/t . 

Tar man da beste varianten med 11% mer rekkevidde over det er man fort oppi 40.

Så er det en ting å kjøre i 130 km/t en stund - kontra 130 km/t i snittfart over 38 mil hver dag, jeg kjenner ikke til den normale tyske borgeren - men det høres mer ut som et unntak/langtur for meg men.

Så er det jo noe som heter kalde temperaturer, vinterdekk, ikke starte med full-ladet batteri etc også

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
wampster skrev (55 minutter siden):

Så er det jo noe som heter kalde temperaturer, vinterdekk, ikke starte med full-ladet batteri etc også

Hvis du kjører et par timer hver dag bør du kanskje huske å putte i ladekablen hver dag.

Innen 2035 har vi nok fint samme vinterrekkevidde som vi har på sommer i dag. 

Gjennomsnitt tyskern bruker 25-30 min i bil til jobb. Gjennomsnitt tur er 40-60 km på autobahn. Så det skal fint holde for de fleste.

At de som kjører et par timer hver dag på autobahn i vinterføre i 130 km/t + kanskje må ta seg en ladepause.. vel, sånn er det.
 

Endret av MrL
6 hours ago, Kajac said:

Selvsagt mener de det. Kan kan de jo utsette investeringer i batteribilene, og heller selge biler basert på gammel og «nedbetalt» teknologi... Med denne logikken kan man jo nesten kalle en helt vanlig bil med forbrenningsmotor for elbil; den har jo tross alt batteri 😅

 

Det eneste som kommer til å føre til konkurser her, er bilprodusenter som ikke følger med på elbilutviklingen. Kina (som har skjønt det) tar stadig større del av kaken, og det vil bare eskalere ytterligere om europeiske bilprodusenter ikke "tvinges" fremover i tid. Elbiler er allerede svært gode, og utviklingen har gått rivende fort siste ti årene. Så en bilprodusent som er villig vil fint klare å "bare" selge elbiler i Europa i 2035.

Hvor skal de ta råvarene fra om få år? På sikt blir det en brøkdel av befolkninga som har råd til å kjøre bil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
BadCat skrev (1 time siden):

Hvor skal de ta råvarene fra om få år? På sikt blir det en brøkdel av befolkninga som har råd til å kjøre bil.

Råvarer? Tenker du på batterier? Det finnes mer enn én batteriteknologi der ute. Og det kommer stadig flere. I tillegg er batterier lett gjenvinnbare. Nesten alt i et elbil-batteri kan gjenvinnes, og brukes til å lage nye batterier. Vi må bare få på plass infrastrukturen for det først. 

12 minutes ago, Kajac said:

Råvarer? Tenker du på batterier? Det finnes mer enn én batteriteknologi der ute. Og det kommer stadig flere. I tillegg er batterier lett gjenvinnbare. Nesten alt i et elbil-batteri kan gjenvinnes, og brukes til å lage nye batterier. Vi må bare få på plass infrastrukturen for det først. 

Det er ikke nok ressurser til å elektrifisere alt. Det krever en hinsides gruveaktivitet. Et slags pyramidespill hvor man får tom for gruvearbeidere. 

Det første som skjedde etter at forhandlere faset ut fossile bybiler var at de rimeligste bilene doblet seg i pris. Allerede der falt mange kjøpere av. Det snakkes heller ikke så mye om at rimelige EV-er har en annen type batteri og brusmønster.

Sikkert fint for de som har råd, men mange blir ufrivillige forgjengere.

Jeg skal vurdere EV nå som det kommer modeller med gir.

  • Innsiktsfullt 2
BadCat skrev (1 time siden):

Det er ikke nok ressurser til å elektrifisere alt. Det krever en hinsides gruveaktivitet. Et slags pyramidespill hvor man får tom for gruvearbeidere. 

Det første som skjedde etter at forhandlere faset ut fossile bybiler var at de rimeligste bilene doblet seg i pris. Allerede der falt mange kjøpere av. Det snakkes heller ikke så mye om at rimelige EV-er har en annen type batteri og brusmønster.

Sikkert fint for de som har råd, men mange blir ufrivillige forgjengere.

Jeg skal vurdere EV nå som det kommer modeller med gir.

Jupp, vi i Norge lever i egen boble.

kremt skrev (2 timer siden):

MAO er det "umulig" å gjenvinne disse? Var det ikke 2-3 tusen batterier som stod på en industritomt i Akershus eller noe? Sikkert lett og lønnsomt å gjenvinne siden de bare står der..... Hvis bilene bare varer 5 år kan de jo "gjenvinne" batteriet og sette i de nye bilene, vinn vinn....

Selvsagt er det ikke umulig. Som sagt, så er lithium-batterier svært gjenvinnbare. Men vi må få på plass infrastrukturen først. Og fascinerende at det fremdeles er folk som tror at elbiler bare varer i 5 år 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...