Gå til innhold

Er 1. mai i Norge Arbeidernes dag? Eller er det blitt "Hat Israel dagen" ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tussi skrev (10 minutter siden):

Har alltid vært "hater Israel "-dagen, en av grunnene til at jeg ikke er med i LO

Hvis det å ha kunnskap om historien og evnen til å reflektere over situasjoner uten å ta stilling til hvilke hudfarge og religion partene har som del av sin betraktning på hva rettferdighet er 'hat' -- så er det hat.

Hvis det ikke det er er hat å ha et objektivt forhold til en politisk hendelse som spenner 111 år tilbake i tid og som må ses i hele denne sammenhengen for å forstås, så er det du som grovt misforstår hva som foregår og hva dette handler om.

---

Hvem bør bestemme over et landområde de selv eier og er tilknyttet til gjennom arv, dugnad, arbeid, slekt, samarbeid, lokal politikk, landbruk og historie?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Har alltid vært "hater Israel "-dagen, en av grunnene til at jeg ikke er med i LO

Kan delvis være enig, men det har blitt verre. 

Tror det er mange LO-medlemmer som meg selv, som ikke støtter dette.

Da bør LO og fagbevegelsen vise at dagen handler først og fremst om norske arbeidsfolk. Ikke å hate Israel mest mulig.

Disse Gaza-skrikerne bidrar mest til å splitte opp 1.mai bevegelsen. 

• Liker 8
Skrevet
Tussi skrev (4 minutter siden):

Er heller ikke medlem av LO,men synes dagen er en viktig dag for innbyggere i Norge til å løfte frem saker de mener er viktige gjennom nettopp gå i tog med paroler og holde taler for å dytte sin sak frem. At man kanskje burde roe gemyttene slik at alle kommer til ordet er jeg enig i. Vi trenger definitivt ikke gå fysisk til verks mot hverandre og det ligger ikke i vår natur som nordmenn å gjøre det heller. Skulle dette utvikle seg til å bli opptøyer og det som verre er,vel da undergraver man hele dagen. Så alle som løfter frem sin sak må respektere hverandre og opptre med normal folkeskikk. Men terskelen for å stoppe demonstranter bør være høy.

• Liker 5
Skrevet
obygda skrev (11 minutter siden):

jeg anerkjenner retten de har for si sin mening på en fredelig måte. Den retten er det kanskje viktigere enn noen gang å beskytte i dagens verden. 

Jeg er enig i dette, og jeg forstår at demonstranter benytter seg av muligheter som disse for å fremme budskapet sitt, selvom det har null og niks med arbeiderbevegelsens kamp å gjøre.  Det er mye folk til stede og massiv fokus fra media. 

Jeg synes dog at TS stiller et relevant spørsmål , er det positivt at slike dager skal benyttes av andre grupperinger til å fremme sin egen sak, fordi ytringsfriheten vår er så viktig? Det tar kanskje fokus vekk fra hva meningen med 1.mai er? 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Kva er det som gjer at så mange 1. maiparolar dreier seg om pro Palestina, og kvifor ser ein ikkje det same engasjementet for ei sak som i mykje større grad angår Norge og Europa, nemleg Russland sin krig i Ukraina?

• Liker 9
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (31 minutter siden):

Hvis det å ha kunnskap om historien og evnen til å reflektere over situasjoner uten å ta stilling til hvilke hudfarge og religion partene har som del av sin betraktning på hva rettferdighet er 'hat' -- så er det hat.

Hvis det ikke det er er hat å ha et objektivt forhold til en politisk hendelse som spenner 111 år tilbake i tid og som må ses i hele denne sammenhengen for å forstås, så er det du som grovt misforstår hva som foregår og hva dette handler om.

---

Hvem bør bestemme over et landområde de selv eier og er tilknyttet til gjennom arv, dugnad, arbeid, slekt, samarbeid, lokal politikk, landbruk og historie?

Endret av Tussi
Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i dette, og jeg forstår at demonstranter benytter seg av muligheter som disse for å fremme budskapet sitt, selvom det har null og niks med arbeiderbevegelsens kamp å gjøre.  Det er mye folk til stede og massiv fokus fra media. 

Jeg synes dog at TS stiller et relevant spørsmål , er det positivt at slike dager skal benyttes av andre grupperinger til å fremme sin egen sak, fordi ytringsfriheten vår er så viktig? Det tar kanskje fokus vekk fra hva meningen med 1.mai er? 

Vi har tradisjon for å følge regler og holde ro og orden i dette landet. Mulig man burde informere mer om dette til dagens unge som vokser opp slik at man kan fortsette å ytre sin mening i fredelige former.. Jeg ser sikkert som trådstarter at noen grupperinger kan gå vel langt og definitivt ikke opptre ansvarlig med normal folkeskikk,men terskelen til å bryte inn bør være svært høy.  

• Liker 2
Skrevet (endret)
torbjornen skrev (13 minutter siden):

Er det å tilleggje folk meiningar dei ikkje har ein god debatteknikk?

Jeg tok åpenbart feil, noe jeg faktisk er glad for

Endret av Tussi
  • Hjerte 1
Skrevet
23 hours ago, DetteErBareMinMening said:

På nyhetene nettopp. Jonas Gahr Støre blir avbrutt i talen flere ganger av skrikende Gaza-demonstranter.

Det hadde jo vært greit om nyhetene faktisk viste frem det store engasjementet i Oslo og ikke fokuserer på en filleting som at noen bruker ytringsfriheten sin 🙄

• Liker 4
Skrevet
Baranladion skrev (På 1.5.2025 den 14.09):

Synes også at ein med stor fordel burde fokusert på arbeidarrettigheiter i Norge på ein slik dag. Ikkje berre fordi ein kan bruke "alle" andre dagar i året på å demonstrere mot Israel, men mest fordi det no er viktigare enn nokon gong å samle oppslutning rundt fagforeiningane ettersom vi har ein nedgang i talet på organiserte arbeidarar.

Det skal nevnast at det finnes mange andre fagforeiningar som ikkje ligg under LO paraplyen som ein kan melde seg inn i, og som ikkje har eit tydeleg politisk standpunkt, men det LO driv med her får konsekvensar for heile det organiserte arbeidslivet.

Veit om mange som seier at dei ikkje vil fagorganisere seg fordi dei ikkje vil støtte Arbeidarpartiet, men det er fordi dei trur at LO er ein representant for alle fagforeiningar og ikkje har forstått at det også finnes andre fagforeiningar som ikkje har slike politiske band.

Dette er nok også grunnen til at Støre vart avbrutt under sin tale, sidan Støre her fekk tilrop for sin rolle som Statsminister. LO er sjølvsagt veldig stolte av å ha sjølvaste Statsministeren i lomma gjennom dei tette politiske banda mellom Ap og LO, men eg meiner at i akkurat denne samanhengen så hadde det vært betre å invitere fagforeiningstoppar, arbeidslivstoppar, eventuelt stortingsrepresentantar som er litt lengre ned på rangstigen. 
Det er mange som vil snakke med Statsministeren, inkludert pro-Gaza grupperingar og då er det lite strategisk å invitere statministeren til å holde tale om eit heilt anna tema.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Min mening:

• 1. mai er arbeidernes dag, da underforstått norske arbeidere. Å fokusere på andre ting enn dagen var ment for vanner ut den opprinnelige betydningen. Ja, det er mange problemer i verdens om fortjener oppmerksomhet og protester, men man trenger ikke å torpedere arbeiderdagen med whataboutisme om andre saker, selv om det også er viktige saker. La oss holde arbeidernes dag ren. Til det den var ment å handle om. Klarer man ikke å holde fokuset så kan man like gjerne avskaffe den.
  • Den overveldende palestinasympatien er veldig merkelig. Det ignorerer folkemordretorikken som hele tiden ligger i Hamas, muslimer generelt og i stadig økende grad hos palestinske innbyggere. For ikke å nevne underspillingen av den grusomme terroraksjonen 7. oktober 2023. Hamas & Co bør ikke høste sympati, men få velfortjent kritikk for disse tingene.
  • Israel bør heller ikke høste sympati, slik de oppfører seg med annektering av land og folkemorderisk retorikk og handlinger mot det palestinske folket. Israel fortjener saklig og velbegrunnet kritikk for disse tingene.
  • Ja, det må gå an å kritisere begge parter uten å bli beskylt for at kritikk mot den ene tolkes som støtte/sympati til den andre. Begge fortjener kritikk, for hver sine ting. Med så mye hat på begge sider, hatinduserte krigshandlinger og terror, men null rundhåndethet fra noen av sidene, så fortjener begge sider kritikk. Ingen av de har oppført seg sympatisk mot motparten. Ergo fortjener ingen av de heller sympati. Hvis to kamphaner gjensidig flyr på hverandre og skader hverandre, fortjener de sympati? Har noen av de gjort noe fint mot den andre? - NEI! Begge fortjener kritikk og ikke sympati.
Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
Simen1 skrev (8 timer siden):

Min mening:

• 1. mai er arbeidernes dag, da underforstått norske arbeidere. Å fokusere på andre ting enn dagen var ment for vanner ut den opprinnelige betydningen. Ja, det er mange problemer i verdens om fortjener oppmerksomhet og protester, men man trenger ikke å torpedere arbeiderdagen med whataboutisme om andre saker, selv om det også er viktige saker. La oss holde arbeidernes dag ren. Til det den var ment å handle om. Klarer man ikke å holde fokuset så kan man like gjerne avskaffe den.
  • Den overveldende palestinasympatien er veldig merkelig. Det ignorerer folkemordretorikken som hele tiden ligger i Hamas, muslimer generelt og i stadig økende grad hos palestinske innbyggere. For ikke å nevne underspillingen av den grusomme terroraksjonen 7. oktober 2023. Hamas & Co bør ikke høste sympati, men få velfortjent kritikk for disse tingene.
  • Israel bør heller ikke høste sympati, slik de oppfører seg med annektering av land og folkemorderisk retorikk og handlinger mot det palestinske folket. Israel fortjener saklig og velbegrunnet kritikk for disse tingene.
  • Ja, det må gå an å kritisere begge parter uten å bli beskylt for at kritikk mot den ene tolkes som støtte/sympati til den andre. Begge fortjener kritikk, for hver sine ting. Med så mye hat på begge sider, hatinduserte krigshandlinger og terror, men null rundhåndethet fra noen av sidene, så fortjener begge sider kritikk. Ingen av de har oppført seg sympatisk mot motparten. Ergo fortjener ingen av de heller sympati. Hvis to kamphaner gjensidig flyr på hverandre og skader hverandre, fortjener de sympati? Har noen av de gjort noe fint mot den andre? - NEI! Begge fortjener kritikk og ikke sympati.

Hele poenget med 1. Mai er å vise solidaritet, gjerne til de svakeste enten i samfunnet eller i verden. Det er derfor det er mye fokus på et pågående folkemord. Hvis du ikke evner å forstå det foreslår jeg at du fjerner det profilbilde dit fort som faen.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
43 minutes ago, ParadiseCity said:

Hele poenget med 1. Mai er å vise solidaritet, gjerne til de svakeste enten i samfunnet eller i verden. Det er derfor det er mye fokus på et pågående folkemord. Hvis du ikke evner å forstå det foreslår jeg at du fjerner det profilbilde dit fort som faen.

Historisk sett har de aller fleste folkemord blitt ignorert på 1 mai. At alt skal handle om Israel har helt andre grunner og du vet selv hvorfor.

Det ødelegger naturligvis for arbeiderbevegelsen, noe som egentlig er positivt, så det er greit for meg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DetteErBareMinMening skrev (På 1.5.2025 den 13.37):

Gratulerer med dagen!

På nyhetene nettopp. Jonas Gahr Støre blir avbrutt i talen flere ganger av skrikende Gaza-demonstranter. 

I Bergen er parolen for 1.mai "Boikott Israel" 

Hva er det som gjør at LO, fagbevegelsen og kampen for et rettferdig arbeidsliv, velferdsstat og en rettferdig fordeling i samfunnet har blitt nesten overdøvet av jødehatende demonstranter som støtter terroristene i Hamas? 

Ingen gruppe skriker høyere enn disse. I et land som Norge, milevis unna både Israel og Gaza så klarer de likevel å nesten kuppe 1.mai her hjemme. 

LO og fagbevegelsen bør ta eierskap igjen til norske saker på 1.mai. Saker som angår arbeidsfolk i Norge. Lønn, pensjon, skatt og fordeling. Ikke la Hamas-patriotene overta dagen til norske arbeidsfolk. 

At du tolker solidaritet med bombede barn og beleirede sivile som "jødehat" og støtte til Hamas sier mer om deg enn om demonstrantene.

1. mai har alltid vært en dag for internasjonal solidaritet, ikke bare for lønn og pensjon, men mot undertrykkelse og urett, uansett hvor i verden den skjer. Å ville kneble dette fordi det ikke passer ditt verdensbilde, er langt nærmere sensur enn det noen i toget driver med.

Om noen “kuppet” noe her, er det retorikken din som forsøker å kapre 1. mai til et ekkokammer for selektiv empati.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
ParadiseCity skrev (9 timer siden):

1. mai er ikke solidaritet med de svakeste i samfunnet og verden-dagen

1. mai er arbeidernes dag, innført for å fokusere på den norske arbeiderklassens problemer, da spesielt i forhold til arbeidslivet. Dagen har vært offentlig fridag siden 1919 og fokuset er arbeidernes kår i forhold til arbeidslivet.

1. mai er ikke whataboutismedagen, selv om det finnes mange fine saker i verden å fokusere på. Whataboutisme har en tendens til å erodere bort ethvert engasjement fordi det finnes alltid noe ennå verre å fokusere på, og til slutt finner man noe så ille at det bare er å gi opp. Derfor eroderer whataboutisme engasjement. Det skulle ikke forundre meg om whataboutisme er en russisk oppfinnelse som er sådd i vesten for å ødelegge oss sakte men sikkert.

Det er mulig ha flere tanker i hodet på en gang og ofte er det best å holde de adskilt.

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...