Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noe å tenke på frem mot valget.
https://tv.nrk.no/serie/seltzer-den-norske-fattigdommen/sesong/1/episode/MUHU37000124

Ikke at det er så mange i politikken som bryr seg om de 20% i Norge som har rød bunnlinje.

Så mener ikke jeg nødvendigvis at utdeling av almisser er løsninga, mer i retning av å få privatøkonomi og verdiskaping som fag i skolen. Det strider nok mot skolenes oppgave i utgangspunktet, å gjøre folk om til samfunnsnyttige arbeidere. Privatøkonomi og verdiskaping som er på stell er heller uønsket for da forsvinner insentivet (det som motiverer mennesker) til å jobbe for å betale regninger og leve fra hånd til munn fra vugge til grav.

Når dagens unge prioriterer å kjøpe snus og energidrikk for flere hundre kroner om dagen. Da har noe gått galt. Det er penger de trenger å spare til de skal kjøpe sin første bolig.

Endret av BadCat
Videoannonse
Annonse
Skrevet
BadCat skrev (6 minutter siden):

Noe å tenke på frem mot valget.
https://tv.nrk.no/serie/seltzer-den-norske-fattigdommen/sesong/1/episode/MUHU37000124

Ikke at det er så mange i politikken som bryr seg om de 20% i Norge som har rød bunnlinje.

Så mener ikke jeg nødvendigvis at utdeling av almisser er løsninga, mer i retning av å få privatøkonomi og verdiskaping som fag i skolen. Det strider nok mot skolenes oppgave i utgangspunktet, å gjøre folk om til samfunnsnyttige arbeidere og at privatøkonomi og verdiskaping som er på stell er heller uønsket for da forsvinner insentivet (det som motiverer mennesker) om å jobbe for å betale regninger og leve fra hånd til munn fra vugge til grav.

Og nå strømmer de til partiet som har innført nyfattigdom med tidenes tap i kjøpekraft - AP.
Vel..

• Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (16 minutter siden):

Grovkornet hetsing har dessverre blitt mer akseptabelt. Har vi lært av Trump mon tro ?

https://www.vg.no/nyheter/i/GyVzmx/har-noe-aa-si-at-erna-hetses

Men hvorfor har Erna plutselig blitt et offer i denne valgkampen ?

Kan det være fordi omdømmet fikk en alvorlig knekk etter håndteringen av Finnes-skandalen ?
Kan det være fordi valgkampen hennes er preget av desperasjon og sirkus fremfor tydelig politikk ?

Vi mennesker er fortsatt så enkle at det er de «pene», sympatiske, troverdige og gode rollefigurene som får tilliten og de beste jobbene…

Er det noe man kan henge seg opp i og legge merke til, overskygger det både kompetanse og evner.
Satiretegninger er et godt eksempel.

Dette er spesielt viktig for offentlige personer.

Skrevet
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Jeg anbefaler alle å se valglistene for sitt valgdistrikt slik at dere vet hvilke partier dere kan stemme på.

Man blir ikke klok av å høre på den urettferdige valgkampen til media der dem diskriminerer med å gi minimal oppmerksomhet til mange av partiene.

https://www.valg.no/om-valg/valgdata/data/valglister-og-kandidater/stortingsvalget-2025/

Hvorfor er det urettferdig? Det virker lite hensiktsmessig å gi mye dekning til de utallige mikropartiene der ute. De er stort sett irrelevante.

Skrevet

Egentlig vil jeg kun ha bort formuesskatten. Jeg tenker at siden det ikke kommer til å skje med det første, kan jeg like gjerne tenke på noen andre i stedet.

Skrevet
sedsberg skrev (53 minutter siden):

Jeg tror FOR kommer til å gjøre det veldig bra. De fremstår som "alternative" til MSM som folk flest, eller i det minste veldig mange, oppfatter som bare løgn og propaganda.

FOR kommer jo bare med løgn og propaganda, så det gir absolutt null mening at de skulle være noe alternativ.

• Liker 1
Skrevet
17 minutes ago, Vokteren said:

Det må i så fall være Rødt…..

Rødt bryr seg bare om å gjøre de rike fattigere. Om partiet virkelig brydde seg om de fattige ville de ha senket skattene og avgiftene slik at de som slet fikk hjelp

• Liker 1
Skrevet

For virker veldig vinglete og ser ut til å ha mange giftige frontfigurer. Alle partier har giftige typer i rosterere, alt fra brilletyver til omfordelinsgbøller og innsidehandlere, men disse tar kaka.

Skrevet
2 minutes ago, scuderia said:

Rødt bryr seg bare om å gjøre de rike fattigere. Om partiet virkelig brydde seg om de fattige ville de ha senket skattene og avgiftene slik at de som slet fikk hjelp

Norge drives for dyrt og ineffektivt. Skatter og avgifter kan aldri løse at utgiftene løper løpsk. I Norge er det kun 10% som har vært involvert i ei oppstartsbedrift. Det er gjerne 5% lavere enn andre steder i verden. Man kan se at det er for få aktører i en rekke bransjer, til den grad at det blir monopol og duopol.

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Å oppheve fedrekvoten er et slag i ansiktet til fedre som ønsker å oppdra egne barn og ta ansvar. I en familesituasjon så vil alltid kvinnen sitt ønske gå foran mannens. Så vil kvinnen ta hele permisjonen..så blir det slik. Far har null sjans. Dette er i alle fall min erafring. Som far må man bare tilpasse seg mors ønsker.  Selv mhp lengden av permisjon så bestemmer kvinnen

Jeg er enig med deg at det i all hovedsak er slik. Derfor så ønsker jeg en utvidet rett til fedrekvote, ikke en innskrenkning / fjerning av den som enkelte partier vil. Vi hadde en god kommunikasjon da om hva vi ville felles, hva som var best for hele vår familie, og derfor så endte vi opp med at han tok ulønnet permisjon 20 % for ene vår, mens jeg tok permisjon fra 80 % av studiet. Med de 2 neste tok han alt, mens jeg fortsatte studiene, og med siste tok jeg alt for da var jeg ferdigstudert. Dette var før dagens fedrekvote,  slik at dette var mulig. 

Egentlig burde permisjonsordningen fungere slik, at man kommuniserer og blir enige om hva som er best for familien. Men som du nevner, det fungerer ikke slik normalt, det er kvinnen som bestemmer dette i all hovedsak. Når man i tillegg har en arbeidsgiver som presser på at han skal komme fortest mulig på jobb så er det helt nødvendig at Fedrekvoten består, og utvides. Er dette en viktig sak for far, ikke stem på "blå partier" som vil innskrenke / oppheve fedrekvoten... 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Markiii skrev (19 minutter siden):

Hvorfor er det urettferdig? Det virker lite hensiktsmessig å gi mye dekning til de utallige mikropartiene der ute. De er stort sett irrelevante.

Jeg er uenig. At statskanalen driver urettferdig valgkamp på den måten er på grensen til valgmanipulasjon. Alle partiene bør ha lik mulighet til å delta i debattene slik at folk får gode opplysninger om hva man kan stemme på. Det er viktig for at demokratiet skal fungere.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
Skrevet (endret)
scuderia skrev (45 minutter siden):

Enig, typisk for SV og Rødt å ha politikk som er motivert av misunnelse. Dem driter i at rike personer bidrar med verdiskaping og arbeidsplasser som motvirker fattigdom.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
Skrevet
leticia skrev (30 minutter siden):

Jeg er enig med deg at det i all hovedsak er slik. Derfor så ønsker jeg en utvidet rett til fedrekvote, ikke en innskrenkning / fjerning av den som enkelte partier vil. Vi hadde en god kommunikasjon da om hva vi ville felles, hva som var best for hele vår familie, og derfor så endte vi opp med at han tok ulønnet permisjon 20 % for ene vår, mens jeg tok permisjon fra 80 % av studiet. Med de 2 neste tok han alt, mens jeg fortsatte studiene, og med siste tok jeg alt for da var jeg ferdigstudert. Dette var før dagens fedrekvote,  slik at dette var mulig. 

Egentlig burde permisjonsordningen fungere slik, at man kommuniserer og blir enige om hva som er best for familien. Men som du nevner, det fungerer ikke slik normalt, det er kvinnen som bestemmer dette i all hovedsak. Når man i tillegg har en arbeidsgiver som presser på at han skal komme fortest mulig på jobb så er det helt nødvendig at Fedrekvoten består, og utvides. Er dette en viktig sak for far, ikke stem på "blå partier" som vil innskrenke / oppheve fedrekvoten... 

Det er jo et generelt problem i politikken at en del politikere ikke forstår virkeligheten en del av oss opplever. F.eks dette med deling av foreldrepermisjon. For noen kan man diskutere dette helt rasjonelt og bli enige om en fordeling som gavner familien,for andre er det en umulighet der far i praksis alltid til slutt må bøye av uansett rasjonelle objektive argumenter. Familiepolitikk er dog ikke det området som jeg selv anser som det aller viktigste. Det er mye annet som må veies inn ved valg av parti. Jeg har enorme problemer med å velge da mine standpunkter veksler fra Rødt til Frp..det høres sikkert helt tullete ut..men begge partier har klare standpunkt i en del saker og fremstår således som tydelige. Savner partier som er tydelige og har gode rasjonelle standpunkt. 

Skrevet
1 hour ago, PosteMonopolet said:

Enig, typisk for SV og Rødt å ha politikk som er motivert av misunnelse. Dem driter i at rike personer bidrar med verdiskaping og arbeidsplasser som motvirker fattigdom.

Det er som en fornuftig mann sa. En av tre i Norge stemmer for at naboen skal få mindre og ikke at de selv skal få det bedre

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Det er jo et generelt problem i politikken at en del politikere ikke forstår virkeligheten en del av oss opplever. F.eks dette med deling av foreldrepermisjon. For noen kan man diskutere dette helt rasjonelt og bli enige om en fordeling som gavner familien,for andre er det en umulighet der far i praksis alltid til slutt må bøye av uansett rasjonelle objektive argumenter. Familiepolitikk er dog ikke det området som jeg selv anser som det aller viktigste. Det er mye annet som må veies inn ved valg av parti. Jeg har enorme problemer med å velge da mine standpunkter veksler fra Rødt til Frp..det høres sikkert helt tullete ut..men begge partier har klare standpunkt i en del saker og fremstår således som tydelige. Savner partier som er tydelige og har gode rasjonelle standpunkt. 

Jeg er enig med deg, selv om vi kanskje ikke tenker det samme i enhver sak, så har de fleste partiene noe positivt ved seg. Mine standpunkt veksler også mellom alt fra Rødt til FRP. (Kun KRF og SP av stortingspartier-partier som er helt uaktuelt for min del). Hvis du ender opp med å stemme, så er sannsynligvis en ekskluderingsprosess det mest riktige for å komme frem til riktig svar. En annen ting, man må også se på hvem det enkelte partiet tenker å kunne samarbeide med. For man får trolig en annen politikk med på kjøpet siden vi har endel småpartier som så vidt havner over sperregrensa... 

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, leticia said:

Det norske flagget representerer landet Norge. Regnbueflagget representerer mangfoldet i samfunnet. Begge flaggene er inkluderende for alle. Vi har noen som ikke setter pris på mangfold, de er kanskje ikke så glad i Regnbueflagget,  men det er de som ekskluderer seg selv med sine holdninger. De kan ikke laste flagget for dette. Jeg føler meg ikke spesielt inkludert av noen av flaggene, men jeg nekter ingen andre å heise verken det ene eller det andre... 

Personlig har jeg ikke noe mot at individer flagger som de selv vil. Her er poenget hva skolen skal flagge, og siden vi har begge kategorier folk under skolen så betyr det at noen vil føle seg utilpass - og det mener jeg vi bør unngå.

Derfor mener jeg at man kun skal flagge med norsk flagg fra institusjoner som representerer et mangfold av meninger.

• Liker 1
Skrevet
37 minutes ago, rozon said:

Personlig har jeg ikke noe mot at individer flagger som de selv vil. Her er poenget hva skolen skal flagge, og siden vi har begge kategorier folk under skolen så betyr det at noen vil føle seg utilpass - og det mener jeg vi bør unngå.

Identitet, inkludering og mangfold er en del av skolens formålsparagraf, så hvis man føler seg utilpass med dette er vel ikke den norske grunnskolen rette sted å være.

Men de som føler seg mest "utilpass" er vel uansett godt over grunnskolealder ...

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, nebrewfoz said:

Identitet, inkludering og mangfold er en del av skolens formålsparagraf, så hvis man føler seg utilpass med dette er vel ikke den norske grunnskolen rette sted å være.

Men de som føler seg mest "utilpass" er vel uansett godt over grunnskolealder ...

Og så lurer man på hvorfor det blir privatskoler... Cause and Effect. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...