Gjest 32106...6f3 Skrevet 26. april Skrevet 26. april Vurderer å prøve fagforening for mitt fagfelt innen sivilingeniør (programmering), som er Tekna. Eventuelt kunne jeg kanskje hatt NITO istedenfor. Men hvordan vil det gavne meg? Det koster nesten 5400kr i året. Jobber et sted der det ikke er noen tillitsvalgt, andre tekna-medlemmer og ingen ingeniører innenfor samme fagfelt som meg, knapt nok ingeniører over hodet. Hvordan er det i praksis å være fagorganisert alene på en arbeidsplass sammenlignet med en jobb der det er flere medlemmer? Får tilgang til noen mer eller mindre nyttige ressurser, som snittlønn og sikkert noen artikler og videoer med info relatert til lønn, kontrakt og lignende. Er også en del arrangementer, men lite her jeg bor. Dessuten har jeg ikke tid til særlig aktivitet etter jobb på grunn av familie. Noen som har erfaringer og kan anbefale eller fraråde? Anonymous poster hash: 32106...6f3
JUL Skrevet 26. april Skrevet 26. april På arbeidsplassen vil du ikke merke forskjell når du likevel er alene. Hvis det skjer noe vil ha tilgang til Tekna sin bistand. De kan bistå juridisk i saker tilknyttet arbeidsplassen og ved oppsigelse. De har flere kurs som er streamet og tilgjengelig digitalt. Innenfor fagfelt, men også innen arbeidsrett/arbeidsmiljø. De har gode avtaler med bank og forsikring som for min del alltid har forsvart prisen. Jeg slipper å shoppe rundt etter beste rente og kan ha samme bank/forsikring over mange år med gode betingelser. Kostnaden for medlemskapet trekkes også av på skatten slik at den reelt er lavere enn 5400 kr i året. 4
ilpostino Skrevet 27. april Skrevet 27. april Det er iallefall en fordel å ha fagforening hvis det skulle skjære seg på jobben. 5
Milhouse85 Skrevet 27. april Skrevet 27. april Artig. Samboeren min ba meg også om å sjekke TEKNA vs NITO. Hun er mekanisk ingeniør. Sjekket nettopp forsikring via Gjensidige med medlemskap i Tekna. Overraskende bra rabatt. 4
Woff Skrevet 27. april Skrevet 27. april Jeg var organisert noen år i staten, men når jeg virkelig trengte hjelp var det ikke hjelp og få fra de. Neste jobb startet opp uten fagforbund og jeg bestemte meg for å sette av det de eventuelt skulle ha på en egen konto for bruk hvis det skulle gå skeis. DEN kontoen ble velfylt og selvsagt brukt på andre ting, noe fagforening ble ikke aktuell verken den gangen eller seinere.. OG, du får samme hjelp om du har vært organisert i 20 år eller en måned.. Greit å vite hvis du velger å klare deg uten, noe jeg ville anbefalt. Jeg fant ikke noe som kunne dekke opp for kostnadene, de avtalene mine kollegaer fikk de fikk jeg selv også. Litt greit å tenke på, da vi ble tatt ut til streik. Dvs. mine kollegaer måtte leve av ei streikekasse, jeg var jo ikke organisert og arbeidsgiver måtte permittere meg med full lønn! 😊 2
The Avatar Skrevet 27. april Skrevet 27. april For deg som er åleine på arbeidsplassen, og har få å rekruttere, så blir medlemsfordelen i all hovudsak at medlemsskapet utgjer ei slags advokatforsikring ved arbeidskonflikter. I tillegg til at du kan få støtte frå sentralt tillitsvalgte i din region til mindre ting. Merk likevel at det kjem veldig ann på korleis din arbeidsgivar praktiserer lønnsforhandlingane. Som uorganisert så har du ikkje rett til å forhandle og er avhengig av at arbeidsgivaren gir deg fornuftige lønnstillegg. Som organisert så har du rett til forhandlingar sjølv om du er åleine. Enkelte arbeidsgivarar gir til dømes konsekvent mindre til uorganiserte som ikkje har forhandlingar, medan andre gir alle tilsette same lønn uansett. Kva organisasjon som er mest aktuell for deg må du nesten vurdere utfrå ei heilheitsvurdering. Eit alternativ til Tekna og NITO er å melde seg inn i ei anna fagforeining på arbeidsplassen din, du må ikkje velge ei profesjonsforening. Fordelen då er at du er eit del av ei større gruppe på arbeidsplassen, ulempen er ofte at det er langt dyrare å være medlem i ein annan organisasjon. Eg ville nok sett litt på kva som finnes av medlemsfordelar, både på privaten i form av forsikring og rabattavtalar, og på arbeidsplassen i form av faglege kurs og fagnettverk. I tillegg ville eg sett på om det er realistisk å bli fleire i din bedrift slik at du kan posisjonere deg til å få ei lokal gruppe. 1
The Avatar Skrevet 27. april Skrevet 27. april Woff skrev (40 minutter siden): OG, du får samme hjelp om du har vært organisert i 20 år eller en måned.. Det er verdt å legge til at dei fleste fagforeiningar har karantenetid der ein ikkje tilbyr tung jurdisk bistand før etter at du har vært medlem ei tid. NITO krev medlemsskap i 3 mnd og Tekna krev medlemsskap i 6 mnd før eit medlem får advokathjelp. I alle organisasjonar er det uansett eit krav om at den utløysande faktoren må ha skjedd etter innmeldingsdatoen. Dette er både fordi det er kostbart å tilby dyre advokattenester til ferske medlemmer som melder seg ut igjen så snart konflikten er løyst, men også fordi slike konflikter som krever advokathjelp ofte kunne vært løyst på eit tidlegare tidspunkt av den tillitsvalgte på arbeidsplassen. 1 1
Woff Skrevet 27. april Skrevet 27. april The Avatar skrev (20 minutter siden): NITO krev medlemsskap i 3 mnd og Tekna krev medlemsskap i 6 mnd Dette er sånt man SJEKKER før valget tas om å re-organisere seg selvsagt.. 1
robertaas Skrevet 27. april Skrevet 27. april Var engang med i El Og It som jeg vil advare sterkt mot: -Koster flere ganger så mye som NITO da de kjører mye penger inn i LO der de driver med mye som ikke er retter mot arbeidstakerne, internasjonalt arbeid fx. -De har en lavslønnsprofil hvor de ønsker mere til de med lavest lønn og det høres greit ut, men de ønsker også lavere tillegg til de med høyest lønn. Ja, jeg oppdaget at de forhandlet om å redusere lønnstillegget mitt. -Alle pengene som skulle i beredskap til streikekasse ble investert i hytter og styret var skikkelig hyttebaroner. Det hørtes ut som om dette var deres hovedinteresse. -Om man ble tatt ut i streik ville man få veldig lite i streikebidrag. Tror det var maks ca 10.000 i måneden, men bare om man hadde barn. Ellers var det langt mindre. Da det var en konflikt hadde de ikke engang disse pengene da alt var investert i hytter og de sendte ut innbetalingsblanketter til de som enda ikke var tatt ut i streik om å betale ekstra slik at de kunne betale streikebidrag. Som sagt, styr unna El og It. 1
Tussi Skrevet 27. april Skrevet 27. april robertaas skrev (4 minutter siden): Var engang med i El Og It som jeg vil advare sterkt mot: -Koster flere ganger så mye som NITO da de kjører mye penger inn i LO der de driver med mye som ikke er retter mot arbeidstakerne, internasjonalt arbeid fx. -De har en lavslønnsprofil hvor de ønsker mere til de med lavest lønn og det høres greit ut, men de ønsker også lavere tillegg til de med høyest lønn. Ja, jeg oppdaget at de forhandlet om å redusere lønnstillegget mitt. -Alle pengene som skulle i beredskap til streikekasse ble investert i hytter og styret var skikkelig hyttebaroner. Det hørtes ut som om dette var deres hovedinteresse. -Om man ble tatt ut i streik ville man få veldig lite i streikebidrag. Tror det var maks ca 10.000 i måneden, men bare om man hadde barn. Ellers var det langt mindre. Da det var en konflikt hadde de ikke engang disse pengene da alt var investert i hytter og de sendte ut innbetalingsblanketter til de som enda ikke var tatt ut i streik om å betale ekstra slik at de kunne betale streikebidrag. Som sagt, styr unna El og It. Din egen fagforenkng ønsket å redusere lønnstillegget ditt? Wow... Generelt vil jeg alltid anbefale å være organisert, men det er flere å velge mellom
Woff Skrevet 27. april Skrevet 27. april Tussi skrev (Akkurat nå): Generelt vil jeg alltid anbefale å være organisert, men det er flere å velge mellom Skal si deg at du IKKE er fornøyd med fagorganisasjonen når du i en forhandlingssak sitter på den ene siden av bordet mens representant for ledelsen OG den fra organisasjonen sitter på den andre siden, gode busser som koser seg og ler.. Jeg VAR der en gang, aldri mer! 🙂 1
robertaas Skrevet 27. april Skrevet 27. april Har meldt meg inn i NITO som virker langt mer edruelige og ikke bruker penger på mye rart som ikke er rettet mot arbeidstakerne. Både El og It og NITO tilbyr rabattert forsikring, men begge ga raskt opp å matche det jeg betalte hos JBF. En grunn til å velge NITO er at de har høyt utdannede som ligger over snittet i lønn. Arbeidsgiver vil prøve jevne ut lønn og uorganiserte høytlønnede havner da lett under snittet i lønnsvekst og kan miste kjøpekraft. NITO fokuserer kun på denne gruppen og har derved klart å gi dem en større del av potten.
robertaas Skrevet 27. april Skrevet 27. april (endret) Tussi skrev (13 minutter siden): Din egen fagforenkng ønsket å redusere lønnstillegget ditt? Wow... Jeg trodde ikke det var mulig og dobbeltsjekket. Spurte fagforeningen også direkte og de bekreftet det jeg hadde funnet. Arbeidsiver og El og It argumenterte for forskjellige modeller for lønnstillegg. Jeg plotter ut begge og over et visst lønnsnivå ville modellen til El og It gi lavere lønnstillegg. Jeg tror det er få som har gjort den øvelsen som jeg gjorde der. "Lavtlønnsprofil" høres bra ut, men regn ut hva det faktisk betyr for deg. Endret 27. april av robertaas 1
Føniks Skrevet 27. april Skrevet 27. april Milhouse85 skrev (1 time siden): Artig. Samboeren min ba meg også om å sjekke TEKNA vs NITO. Hun er mekanisk ingeniør. Sjekket nettopp forsikring via Gjensidige med medlemskap i Tekna. Overraskende bra rabatt. Gjensidige er jo nokså dyrt i utgangspunktet. Hvordan er rabattert pris der opp mot ordinær pris hos eksempelvis Storebrand?
Salvesen. Skrevet 27. april Skrevet 27. april Ja, det bør du. Ene og alene for advokatene om du havner i en tvist med arbeidsgiver. Andre goder som forsikring og lønnskalkulator kan også være en fordel.
The Avatar Skrevet 27. april Skrevet 27. april robertaas skrev (2 timer siden): Arbeidsiver og El og It argumenterte for forskjellige modeller for lønnstillegg. Jeg plotter ut begge og over et visst lønnsnivå ville modellen til El og It gi lavere lønnstillegg. Dette er heilt i tråd med El og IT sin lønnspolitikk. Fyrst forhandle om ein sum pengar som skal tilsvare ein prosentdel av lønna til alle medlemmane, og deretter fordele disse pengane mellom medlemmane slik at sei som har lågast lønn får mest og dei med høgast løn får minst. Ofte i form av kronetillegg slik at den prosentvise auken blir størst hos dei med lågast lønn. Dette er ikkje eit uhell, LO organisasjonane ønsker ikkje at du med middels til høg lønn får noko særleg. Arbeidsgivaren din kjemper på sin side om å fordele lønnsmidlane til den gruppa som det er dyrt å erstatte om dei skulle finne seg ny jobb, altså dei arbeidstakarane med spesialkompetanse. Ideelt sett burde ein også sette seg inn i lønnspolitikken til fagforeininga ein vurderer å melde seg inn i, men eg forstår at det ikkje er alle som prioriterer å gjere dette. Motivasjonen til å fagorganisere seg er for veldig mange at nokon andre skal ta seg av forhandlingane for dei, enten det er lønnsforhandling eller reforhandling av forsikringsavtalane. Det ligg mykje politikk i måten det blir forhandla lønn på. LO forbunda forhandler med mål om lik lønn for likt arbeid, og med det så meiner dei lik lønn for lik stilling, der det er stillingstittelen som bestemmer lønna og ikkje kva du produserer. NITO og Tekna ligg under Akademikerne og dei har ein lønnspolitikk på at lønn skal være individuelt vurdert utifrå jobben du gjer. Ulempen her er at den lønnspolitikken kan føre til at du får mindre lønnsauking om du ikkje gjer ein god jobb. Så no når du er i NITO så kan du risikere at kollegaene dine får meir i lønn enn deg om dine kollegaer gjer ein mykje betre jobb enn deg, på den andre sida så vil du med ein slik lønnspolitikk kunne få meir i lønnsauking om det er du som gjer ein ekstra bra jobb. 1
rabler Skrevet 27. april Skrevet 27. april 4 hours ago, Milhouse85 said: Artig. Samboeren min ba meg også om å sjekke TEKNA vs NITO. Hun er mekanisk ingeniør. Sjekket nettopp forsikring via Gjensidige med medlemskap i Tekna. Overraskende bra rabatt. Gjensidige betaler også utbytte til sine kunder. Ikke den helt store utbetalingen totalt sett, men er lett å glemme når man sammenligner priser.
Reg2000 Skrevet 27. april Skrevet 27. april On 4/26/2025 at 3:38 AM, Guest 32106...6f3 said: Noen som har erfaringer og kan anbefale eller fraråde? Anonymous poster hash: 32106...6f3 Uten å ha sjekket de aktuelle fagforeningene er det å være medlem tilnærmet gratis når du tar hensyn til skattefradrag og at bank og forsikringsavtalene ofte er bedre enn det de aller fleste klarer å skaffe seg selv alene. Kommer du i konflikt med arbeidsgiver eller du har en arbeidsgiver som ikke er så flink til å lese lønnsavtalene er det gull verdt med juridisk hjelp fra fagforeningene. 1
Salvesen. Skrevet 27. april Skrevet 27. april Reg2000 skrev (4 minutter siden): Uten å ha sjekket de aktuelle fagforeningene er det å være medlem tilnærmet gratis når du tar hensyn til skattefradrag og at bank og forsikringsavtalene ofte er bedre enn det de aller fleste klarer å skaffe seg selv alene. Kommer du i konflikt med arbeidsgiver eller du har en arbeidsgiver som ikke er så flink til å lese lønnsavtalene er det gull verdt med juridisk hjelp fra fagforeningene. Helt enig! Personlig har NITO sine fantastiske advokater hjulpet meg til å få utbetalt flere hundre tusener til tidligere kollegaer.
rabler Skrevet 27. april Skrevet 27. april 2 hours ago, Føniks said: Gjensidige er jo nokså dyrt i utgangspunktet. Hvordan er rabattert pris der opp mot ordinær pris hos eksempelvis Storebrand? De gangene jeg har sjekket er det ingen andre som har klart å matche prisene fra Gjensidige sin Tekna-avtale. Nå er det riktignok en stund siden sist jeg sjekket, men jeg tror fremdeles det er en god avtale. Vel verdt å sjekke hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå