Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 minutes ago, Simen1 said:

Er det mulig å finne ut hvor mange usolge biler Tesla har på lager f.eks pr måned så vi kan se om det øker eller minker?

Ja, i kvartalsrapporten.

Lagerbeholdningen økte fra 12 til 13,7 mrd dollar i løpet av kvartalet, men man må ta høyde for visse sesongvariasjoner.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rhabagatz skrev (3 timer siden):

Lagerbeholdningen økte fra 12 til 13,7 mrd dollar i løpet av kvartalet, men man må ta høyde for visse sesongvariasjoner.

Dollar er ikke nødvendigvis et godt mål på antall biler heller. Men takk for forsøket. Det er en bedre indikasjon enn ingenting.

Kanskje tildelte VIN-serier vs registrerte VIN-nr også kan gi en viss indikasjon på beholdningen?

Ellers så hadde det vært interessant om OFV har gratis statistikk over antall solgte pr merke pr måned, eller ennå bedre helt ned på modellnivå. Nettavisene skriver at Tesla mister markedsandeler samtidig som salget av elbiler generelt vokser. Skulle gjerne lastet ned et regneark over solge modeller pr måned så jeg kunne sortert og grafet ut dette på en fin måte.

Skrevet
4 hours ago, Trestein said:

Over 50%av amerikanerne  ville ha Trump som president. 

Faktisk ikke:  (Husk, det var ikke bare to kandidater på valg, selv om de to fikk all oppmerksomheten.)

Trump won 77,284,118 votes, or 49.8 percent of the votes cast for president. That is the second highest vote total in U.S. history, trailing only the 81,284,666 votes that Joe Biden won in 2020.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
nebrewfoz skrev (5 minutter siden):

Faktisk ikke:  (Husk, det var ikke bare to kandidater på valg, selv om de to fikk all oppmerksomheten.)

Trump won 77,284,118 votes, or 49.8 percent of the votes cast for president. That is the second highest vote total in U.S. history, trailing only the 81,284,666 votes that Joe Biden won in 2020.

Uansett et overveldende flertall ville ha han. 49,8 rundes til 50% eller grovt sagt  halvparten

Skrevet
Gouldfan skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke X eller Twitter.

Men jeg leser gjerne link på hat-rasisme om Musk har sagt dette?

Jeg venter både på link om amerikanske uskyldige statsborgere som er sendt til fengsel i El Salvador.

Og hat-rasisme skrevet av Musk på Twitter eller X.

Det er nok av det i Trump tråden, du kan jo starte der?

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 minutes ago, Trestein said:

Uansett et overveldende flertall ville ha han. 49,8 rundes til 50% eller grovt sagt  halvparten

Det stemmer heller ikke. Over en tredjedel stemte ikke. Det var faktisk flere som ikke stemte enn som stemte på Trump. Så det riktige er at under en tredjedel stemte på Trump og ville ha han som president.

Endret av rabler
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Trestein said:

Jeg får ikke "grovt sagt halvparten" og "overveldende flertall" til å stemme overens.

edit: Dette dreier seg selvsagt om presidentvalget i USA i 2024.

Endret av nebrewfoz
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

En sak som har gått meg hus forbi om hvor elskverdig Musk er.

Citing free speech, the world's richest man seems to be helping jailed British right-wing extremist Tommy Robinson financially. What's behind Musk's apparent support?

Robinson, whose real name is Stephen Yaxley-Lennon, has been in a British jail cell since October for contempt of court as well as spreading false claims about an underage Syrian refugee in a video titled, "Silenced."

He was also convicted of several prior crimes, including assault and fraud. He was formerly a member of the British National Party, a fascist UKpolitical party; as well as the leader of the far-right, anti-Islamist, English Defense League. 

https://amp.dw.com/en/is-elon-musk-aiding-a-british-right-wing-extremist/a-71440001

Kjekt å kunne bidra med penger til Musk så han får støttet sånne fine typer som Tommy Robinson tenker jeg 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (1 time siden):
nebrewfoz skrev (1 time siden):
Trestein skrev (6 timer siden):

Over 50%av amerikanerne  ville ha Trump som president. 

Vel, skal vi ordkløyve ennå mer så er ikke 77 millioner i nærheten av "over 50% av amerikanere" som du skrev først. 77 av 347 millioner amerikanere er faktisk bare litt over 22%. Riktig ordvalg er altså velgerne og ikke amerikanere.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Skrevet
nebrewfoz skrev (36 minutter siden):

Jeg får ikke "grovt sagt halvparten" og "overveldende flertall" til å stemme overens.

Er det noe parti i norge som har hatt 50% oppslutning? Ville man kalt det overveldene flertall?

• Liker 2
Skrevet
rabler skrev (42 minutter siden):

Det stemmer heller ikke. Over en tredjedel stemte ikke. Det var faktisk flere som ikke stemte enn som stemte på Trump. Så det riktige er at under en tredjedel stemte på Trump og ville ha han som president.

Den som tier samtykker!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
5 minutes ago, Trestein said:

Er det noe parti i norge som har hatt 50% oppslutning? Ville man kalt det overveldene flertall?

Ikke sammenlignbart. Norge har en annen valgordning og dermed mange flere partier. Så i Norge ville 50% faktisk vært et overveldende flertall. Når man bare har to å velge mellom, derimot…

• Liker 2
Skrevet
3 minutes ago, Trestein said:

1) AP fikk 48,3% av de avgitte stemmene i 1957. Nest størst var H med 16,8%.

2) Kamala Harris fikk i 2024 48,3% av de avgitte stemmene, mot Trumps 49,8%

Jeg ville ha kalt APs valgresultat i 1957 for et overveldene flertall, men ikke Trumps i 2024.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (19 timer siden):

vil si at de fengsler eller henretter meningsmotstandere eller folk med feil farge eller legning.

...og hvis du brukte noen minutter på å undersøke om Trump har forsøkt å feilaktig fengsle politiske motstandere og fremskaffe og tatt ut tiltale basert på falske anklager, og forsøker å få produsert falske beviser mot dem, hva hadde du funnet da..?

At han ikke lykkes skyldes inkompetanse, ikke fravær av gjennomkorrupt, ond, ideologi.

Det er litt som å le av mannen som forsøker å plage ned alle i rommet med en helautomatisk rifle med trommel magasin, fordi han ikke har skrudd av sikringen, satt magasinet inn feil vei og aldri tok ladegrep.

Det er intensjonen som avgjør alvoret iven situasjon.

Nå har han folk som hjelper ham.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

For en debatt. Flertall betyr "over 50%", end of discussion. Du har en FLERtallsregjering når du har OVER HALVPARTEN av representantene, og en MINDREtallsregjering når du har UNDER HALVPARTEN. Det har ikke en tøddel å si om motparten har 1% eller 49% om du har 50,1%. At noe er et "overveldende flertall" når det ikke engang er halvparten er ikke korrekt på noe som helst plan.

Det går selvsagt an å si at en koalisjon til sammen har et overveldende flertall, men det er en helt annen debatt.

• Liker 4
Skrevet
4 minutes ago, knopflerbruce said:

Flertall betyr "over 50%", end of discussion. Du har en FLERtallsregjering når du har OVER HALVPARTEN av representantene, og en MINDREtallsregjering når du har UNDER HALVPARTEN.

Men du kan ha over halvparten av representantene uten å ha over halvparten av stemmene ...

• Liker 2
Skrevet
Krig og fred skrev (1 time siden):

Jeg dømmer ikke folk som kjøpte tesla for x antall år siden. Men, de som står for økningen på 11% i april er, vel. 

Politisk korrekthet når vel bare så langt og det bekrefter tallene. Når det kommer til lommeboka så ser en jo at den teller mer. 

Skrevet
22 hours ago, Gouldfan said:

Dette Boikott Usa pga en tullete president i Usa synes jeg er barnslig og teit.

Trump er bare en mann, som vant valget i et skakkjørt land delt i to med grusomme ulikheter.

Han er mer ett symptom på noe som er feil enn en mann.

Jeg synes heller ikke noe om å boikotte Tesla. Tesla er bra produkt og jeg tror ikke Musk egentlig mente å sende en Heil Hitler, det var mer en hilsen ut i gledesrus.

Og jeg er veldig antifa og anti nazi.

Men vi må se på problemstillingen i de samfunn det gjelder enten det er Usa eller Tyskland eller Frankrike.

Jeg mener at symptomene er klare på at ting går feil, og at de svakeste i samfunnet må betale for det grønne skiftet som eliten vil ha igjennom.

Dette er årsaken til at ytre høyre og ytre venstre vinner velgere.

Det sagt så vant venstresiden i Canada valget pga Trump frykten. Jeg tror samme Trump frykt kommer til å gi Ap flertall i Norge med Stoltenberg på laget...

Enig I at å kalle dem for nazi blir feil sålangt, men hvis de faktisk går så langt det er riktig å si nazi eller sammenligne med de, så er det jo allerede forsent. Når skal man liksom begynne å boikotte de som beveger mot ekstreme ytterpunkter, før det blir forsent?  Er så mye rart med Trump og Musk at jeg synes ikke det blir feil å boikott Tesla og så mye av USA som mulig nå. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...