Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snikpellik skrev (46 minutter siden):

Europa er på god vei mot å kjøpe null olje og gass fra Russland.

Unntakene er Trump-allierte Orban og Fico, som både er de største kundene, de som ønsker å fortsette med dette, og de eneste i EU som er mot å sanksjonere Russland. Det er disse pro-russerne han bør legge press på, ikke de som har vedtatt full stopp og snart har nådd det målet.

Forøvrig kjøper USA uran fra Russland for milliarder årlig, selv om de har redusert en del siden 2023.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Neptun1 skrev (2 timer siden):

"USA er forberedt på å innføre nye sanksjoner mot Russland, dersom Putin ikke er interessert i forhandlinger. 

Presidenten rettet i den forbindelse pekefingeren mot Europa. 

- De kjøper olje og gass fra Russland, samtidig som de kjemper mot Russland. Det er flaut for dem, og det var veldig flaut for dem da jeg fant ut av det. Det kan jeg si dere. De må umiddelbart stanse all energihandel med Russland, sa Trump, og la til at han skulle ha møter om dette seinere i dag. 

Trump kom også med kraftig kritikk til andre lands innvandringspolitikk, og anklaget FN for å «finansiere et angrep på vestlige land» gjennom migranter.

I Europa er det vel Orbans Ungarn og Ficos Slovakia som i hovedsak importerer olje og gass fra Russland. Disse er jo pro-russiske og ønsker ikke hjelpe Ukraina.

Regner med Trump vet dette og bruker det som en beleilig unnskyldning for å slippe å gjøre noe selv. Skjønt han løgnaktig påstår at han har gjort 'tremendous efforts' for å skape fred i Ukraina.

Ikke bare det, men han sa at av de 7 krigene han har stanset trodde han Ukraina-krigen skulle bli den enkleste på grunn av hans gode forhold til Putin. 

Høres ut som han alt har forskuttert at han har skapt fred i Ukraina. Ikke vet jeg om de 6 eller 7 andre krigene han har stoppet heller.

Sitat

- Det er på tide å avslutte det mislykkede eksperimentet med åpne grenser. Dere må avslutte det nå. Jeg er virkelig god på dette. Landene deres er på vei til helvete."

Selv om jeg ikke liker Trump og i hvert fall ikke retorikken hans er vel dette noe av de tingene jeg faktisk er enig med Trump i. Europa er og blir ødelagt av innvandring. 

At en suveren stat skal ha kontroll på sine grenser burde ikke være et kontroversielt tema.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
DukeRichelieu skrev (4 minutter siden):

I Europa er det vel Orbans Ungarn og Ficos Slovakia som i hovedsak importerer olje og gass fra Russland. Disse er jo pro-russiske og ønsker ikke hjelpe Ukraina.

Regner med Trump vet dette og bruker det som en beleilig unnskyldning for å slippe å gjøre noe selv. Skjønt han løgnaktig påstår at han har gjort 'tremendous efforts' for å skape fred i Ukraina.

Ikke bare det, men han sa at av de 7 krigene han har stanset trodde han Ukraina-krigen skulle bli den enkleste på grunn av hans gode forhold til Putin. 

Høres ut som han alt har forskuttert at han har skapt fred i Ukraina. Ikke vet jeg om de 6 eller 7 andre krigene han har stoppet heller.

Selv om jeg ikke liker Trump og i hvert fall ikke retorikken hans er vel dette noe av de tingene jeg faktisk er enig med Trump i. Europa er og blir ødelagt av innvandring. 

At en suveren stat skal ha kontroll på sine grenser burde ikke være et kontroversielt tema.

Det er utfordringen med Trump.

For ni løgner han spytter ut, serverer han gjerne én sannhet som "ingen" vil snakke om, og dermed fremstår han for en del som autentisk. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
WiiBoy skrev (56 minutter siden):

Tja.. "dersom" Russland ikke er interessert i å forhandle. Er ikke det ekstremt opplagt at de ikke er det, og sanksjonene er bare tomt prat.

"flaut for dem da jeg fant ut av det". Altså handel mellom Europa og Russland har aldri vært holdt hemmelig. Det at han "fant ut av" noe alle vet er ikke imponerende. Dessuten så er strategien om samarbeid med Russland langt bedre enn isolasjon. Isolasjon er en diktator sin drøm. Det underbygger fortellingen om "alle er mot oss". Europa gjorde rett i å inkludere Russland så lenge det gikk, og bryte når det går over streken. Og det tar tid å bytte ut all energiforsyning for et kontinent.

Strategien om samarbeid med Russland er den største feilen som er blitt gjort og den skal aldri gjentas så lenge fascistregimet i Kreml styrer. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 minutes ago, DukeRichelieu said:

Trumps tale til FN var som å høre en gal mann rable i vei. 

Jepp... Ikke bare "som å" men akkurat det det var. Tynn linje mellom narsissisme og psykose.

• Liker 4
Skrevet (endret)
DukeRichelieu skrev (1 time siden):

Det er i alle fall de landene den vestlige pressen ynder å fremstille som de eneste landene, snart 3 år etter at Russland startet sitt folkemord i Ukraina.

Spania, Frankrike, Belgia, Slovakia og Ungarn kjøper alle gass fra Russland til milliarder.
Milliarder som går med til å holde den russiske krigsmaskinen i gang.
Mange EU-land støttet Russland økonomisk - lenge ved å kjøpe gass og olje. EU sanksjonerer fremdeles ikke kjøp av russisk gass og olje. Sa noen dobbeltmoral?

Trump advarte Tyskland og Europa lenge før invasjonen av Ukraina mot å gjøre seg avhengig av russisk gass og olje. 
Hånflirene og uforstanden var like tydelig som i denne tråden.
https://www.aftenposten.no/verden/i/zE57z1/tyskland-er-hardt-rammet-av-energikrisen-aarsakene-gaar-mange-tiaar-tilbake

Endret av Neptun1
Skrevet
Neptun1 skrev (5 minutter siden):

Det er i alle fall de landene den vestlige pressen ynder å fremstille som de eneste landene, snart 3 år etter at Russland startet sitt folkemord i Ukraina.

Spania, Frankrike, Belgia, Slovakia og Ungarn kjøper alle gass fra Russland til milliarder.
Milliarder som går med til å holde den russiske krigsmaskinen i gang.
Mange EU-land støttet Russland økonomisk - lenge ved å kjøpe gass og olje. 

Får håpe vi ender på null snart.

US and Europe do billions in trade with Russia despite sanctions | Reuters

OIL

Four years ago, Russia was the largest supplier of petroleum products to the EU, but the EU ban on maritime imports of Russian crude oil reduced its share to 2.01% in 2025 so far from 28.74% in 2021.
The share of petroleum oil imports from Russia fell from 29% in the first quarter of 2021 to just 2% in the second quarter of 2025.

NATURAL GAS

Russia's share in EU imports of natural gas dropped to 12% in the second quarter of 2025 from 48% in the first quarter of 2021.
In this period the share for Norway (+10%) increased by the sharpest amount, but Algeria (+2%) became the EU's largest partner, accounting for 27% of the bloc's natural gas imports.
Russia still supplies some EU countries such as Hungary and Bulgaria via the TurkStream undersea gas pipeline from Turkey.

LNG

The value of EU imports of liquefied natural gas from Russia increased considerably between the first quarter of 2021 and the second quarter of 2022 as prices increased sharply.

However, Russia's share in EU imports of LNG had decreased to 14% in the second quarter of 2025 from 22% in the first quarter of 2021.
The United States was the biggest supplier of the frozen gas to Europe in the second quarter of this year, with its share reaching 54%.

Sitat

Trump advarte Tyskland og Europa lenge før invasjonen av Ukraina mot å gjøre seg avhengig av russisk gass og olje. 
Hånflirene og uforstanden var like tydelig som i denne tråden.
https://www.aftenposten.no/verden/i/zE57z1/tyskland-er-hardt-rammet-av-energikrisen-aarsakene-gaar-mange-tiaar-tilbake

Korrekt.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 hour ago, DukeRichelieu said:

..Regner med Trump vet dette..

Det er jeg  veldig, veldig usikker på om han vet. 

1 hour ago, Mbappe09 said:

Strategien om samarbeid med Russland er den største feilen som er blitt gjort..

Hvordan vet du det? Med isolasjon av Russland fra Sovjetunionens fall tror jeg vi hadde vært godt inne i tredje verdenskrig for lenge siden.

Isolasjon gjøre at diktatorer kan styre med en jernhånd. Diktatoren har full kontroll over folket og full kontroll over hva folket blir fortalt. Det nører opp under DEM/OSS tankegang, og det er farlig.
Dersom russere jobber i vestlige selskaper og har vestlige kollegaer som de treffer og kjenner, så er det ingen som tror på fortellinger om "at de er nazister", "at de er onde", "at de vil utslette oss". osv..

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

det statsbesøket Trump nylig var invitert til av UK og kong Charles, var vel tenkt delvis som en oppdragelse-reise på bredt plan, men det går ikke å korrigere Trump på noe som helst måte. Han har brukt snart 80 år på de-evolusjon slik at han er mer nek nå enn han var som barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...