Maabren Skrevet tirsdag kl 23:18 Skrevet tirsdag kl 23:18 On 10/24/2025 at 4:51 PM, jjkoggan said: Nei, en er kriminelle når man blir dømt skyldig, ikke før. Så man er ikkje kriminell i det man gjere noko ulovlig, bare når man blir dømt? Mulig jorda er flat... 2
Rune_says Skrevet tirsdag kl 23:24 Skrevet tirsdag kl 23:24 (endret) Trump er en dyktig demagog som har utnyttet polariseringen til sin fordel. Polarisering dels pga frislipp av høyrevridd radio og TV over flere tiår - med finansiering fra milliardærene. Han lover velgerne bedre tider og de tror på ham, men han er egentlig bare ute etter å berike seg selv og om mulig bli en diktator i USA. 1ste November blir muligens en stress-test pga shutdown så får ikke 42 millioner amerikanere mat via SNAP-programmet. Trump nekter så langt å bruke av en $5 milliarder reserve til dette. SNAP=matkuponger til de fattigste. De gamle romerske keiserne mente at det var brød og sirkus som skulle til for å holde folket fornøyd. Virker som om Trump mener det holder med sirkus... Sitat In the United States, the Supplemental Nutrition Assistance Program (SNAP), formerly and colloquially still known as the Food Stamp Program, or simply food stamps, is a federal government program that provides food-purchasing assistance for low- and no-income persons to help them maintain adequate nutrition and health. Ad en 3dje presidenperiode som ikke er tillatt iflg grunnloven, så jeg ham nevne i en kommentar at om USA er i krig så er det en metode å unngå nyvalg på... Om det er kommende krig mot Venezuela vites ikke. Selvfølgelig er det ikke narko som er det egentlige målet - der er jo Colombia en mye større produsent. Det er oljen som lokker Trump - Venezuela har verdens største oljereserver - 303 milliarder fat mot Saudi-Arabia's 267. For er det noe som kan felle en sittende president så er det bensinpumpe-prisene i USA. Det haster å sikre dette. Hvor er Norge på info-grafikken? Her kommer en aldri så liten realitets-sjekk - vi er for små... bare rundt 5-6 milliarder fat olje igjen. Det som tross alt gjør at vi føler oss rike er at inntektene deles på en så liten befolkning... https://www.visualcapitalist.com/countries-with-the-largest-proven-oil-reserves/ Endret i går, 09:41 av Rune_says korrektur 3 1
sedsberg Skrevet tirsdag kl 23:27 Skrevet tirsdag kl 23:27 Jaggu bra at Trump er en fredens mann som avslutter kriger og ikke starter dem. Han er jo den eneste presidenten i historien som ikke starter kriger. Ikke sant?`Det var jo en av grunnene til at så mange stemte på ham. De var lei av alle krigene. 2 1
Maabren Skrevet tirsdag kl 23:29 Skrevet tirsdag kl 23:29 On 10/24/2025 at 8:55 PM, obygda said: Donald overlever ikke en periode til...Alderen kommer og tar tak i den mannen også...Disse galningene vi har i verden nå - Putin og Donald - de har vel maks 5 år igjen før det er over. Ikke sikkert det blir noe bedre med oppfølgeren..men jeg bekymrer meg lite for en ny periode med Donald...Derimot er jeg bekymret for verden slik det er nå og hvor den er på vei...... Har du ikkje fått med deg at Putin og Xi skal leve lenge ved hjelp av nye organ. Trur målet var noko slikt som 120-150 år og like rasjonelle og ekstraordinære som di er i dag. Trump henger seg nok på og vil være med på ei ekstra runde i manesjen. Nesten alle andre havner i panelet før desse dør ut. Vi har mange fleire galninger i verden enn di du nevner. Vi har maktgalninger, kaksegalninger, terrorgalninger + alle di galninger som ikkje får hjelp til sine psykotiske utfordringer. Er ikkje spørsmål om kor verden er på vei, bare når farten utfor stupet går så fort unna at vi knapt får det med oss... 1
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 00:13 Skrevet onsdag kl 00:13 (endret) Jeg tror ikke Russland og Kina har teknologi til å la mennesker leve i 150 år. Det er noe de sier for å trekke oppmerksomheten bort fra at all makt er samlet hos èn gammel mann med uavklart arverekkefølge. Oligarker trenger Putin for å beholde sine privilegier. Heldigvis er han knapt middelaldrende. Ingen grunn til engstelse. Endret onsdag kl 00:28 av Mannen med ljåen 2 1
jjkoggan Skrevet onsdag kl 02:23 Skrevet onsdag kl 02:23 Maabren skrev (3 timer siden): Så man er ikkje kriminell i det man gjere noko ulovlig, bare når man blir dømt? Mulig jorda er flat... I usa er folk uskyldige før de blir dømt skyldige av en dommer/jury og ikke kan fengsles før en dommer sier det er nødvendig, ellers kan politiet gjør hva de vil uten bevis at vedkommende har begått noe kriminelt 3 1
Atib Azzad Skrevet onsdag kl 11:12 Skrevet onsdag kl 11:12 (endret) 12 hours ago, Tussi said: Dette er faktisk ganske ekkelt https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/det-ser-ut-som-noe-tatt-rett-ut-av-tyskland-pa-30-tallet/18230725/ Ja, faktisk. Ikke veldig overraskende, dog. Dessverre... Noe som forbauser meg mer, uten at det er like viktig, er hvordan politisk kommentator og USA-ekspert Eirik Bergesen forklarer at: USA aldri har hatt noe annet enn demokrati. Amerikanerne har aldri opplevd fascisme slik Europa har og mangler nok de instinktene vi har her i Europa. Hvis du er USA-ekspert vet du vel at mange av menneskene i USA har opplevd fascisme i en skala tilsvarende Europa, og at landet ikke er et demokrati dersom ikke folket, altså landets voksne innbyggere ikke har stemmerett. Hvorfor skulle nazi-tyskland studere USA hvis det ikke var noe fascisme å studere? Endret onsdag kl 11:13 av Atib Azzad formatering 3
sjamanen Skrevet onsdag kl 11:30 Skrevet onsdag kl 11:30 LuxFerre skrev (På 28.10.2025 den 9.10): Dette stemmer 100% Kriminalitet vokser med fattigdom og middelklassen er i ferd med å forsvinne å bli fattig i USA. De superrike blir aldri rike nok noe man kan se på Elon Musk som nå krever opptil 10.000 milliarder kr for å ikke slutte i Tesla. Dette er en lønn som ikke er langt unna fem Norske statbudsjett. Forbes hadde en artikkel i 2017 om at de tre rikeste Amerikanerne hadde større formue enn hele den nederste 50% av den Amerikanske befolkningen på 320 millioner mennesker. USA fører en Politikk der nesten alle pengene havner hos de superrike mens de andre blir fattigere. The 3 Richest Americans Hold More Wealth Than Bottom 50% Of The Country, Study Finds Trump har forverret denne politikken til de grader ved å kutte eller fjerne alle sosiale goder og innføre høy skatt på middelklassen i form av toll. Pengene fra alt dette blir hovedsaklig brukt til skattelette for store firmaer og de aller rikeste. Trump har en politikk som er sosialisme for de rike og kapitalisme for alle andre, bare synd at hans velgere ikke ser dette. US Nasjonal gjeld har nå passert $38 Trillioner som er en økning på $1 trillion siden August. Det er planlagt å låne flere trillioner i One Big Beautiful Bill Act for å gi i skattelette hovedsaklig til de aller rikest. Det er hovedsaklig den allerede pressede middelklassen som må betale rentene på denne gjelden. Likevel så sitter det folk den dag i dag i toppolitikken og her inne og overalt som driver og forsvarer elendigheten. Trickle down my ass. 3 1
Tussi Skrevet onsdag kl 11:34 Skrevet onsdag kl 11:34 Atib Azzad skrev (21 minutter siden): Ja, faktisk. Ikke veldig overraskende, dog. Dessverre Kunne kuttet ut det ordet,men det er ord som sniker seg inn når jeg snakker. Det er ekkelt
Atib Azzad Skrevet onsdag kl 11:40 Skrevet onsdag kl 11:40 1 minute ago, Tussi said: Kunne kuttet ut det ordet,men det er ord som sniker seg inn når jeg snakker. Det er ekkelt Det var ikke forsøk på en kritikk av din formulering*, det er faktisk ekkelt. Jeg er mer kritisk til hvordan noen som kaller seg USA-ekspert tilsynelatende kun inkluderer hvite europeiske invandrere fra middelklassen og over, når han beskriver USA's historie med demokrati og fascisme. *selv om jeg synes det er frustrerende hvordan du tilsynelatende halveis støtter disse folka, frem til de beviser for deg hvor drøye de faktisk ér. 2
Tussi Skrevet onsdag kl 11:48 Skrevet onsdag kl 11:48 Atib Azzad skrev (6 minutter siden): Det var ikke forsøk på en kritikk av din formulering*, det er faktisk ekkelt. Jeg er mer kritisk til hvordan noen som kaller seg USA-ekspert tilsynelatende kun inkluderer hvite europeiske invandrere fra middelklassen og over, når han beskriver USA's historie med demokrati og fascisme. *selv om jeg synes det er frustrerende hvordan du tilsynelatende halveis støtter disse folka, frem til de beviser for deg hvor drøye de faktisk ér. Jeg har aldri lagt skjul på at jeg verdimesisg åpenbart historisk ville vært republikaner. Jeg la heller aldri skjul på at jeg ikke ville stemt på noen i det amerikanske valget Men ja, jeg er overrasket, jeg trodde oppriktig det republikanske partiet stod for reell fargeblindhet, selv om det er åpenbart at sterke deler av partiet absolutt ikke gjør det. Og det skuffer og skremmer meg
Atib Azzad Skrevet onsdag kl 11:58 Skrevet onsdag kl 11:58 1 minute ago, Tussi said: Jeg har aldri lagt skjul på at jeg verdimesisg åpenbart historisk ville vært republikaner. Jeg la heller aldri skjul på at jeg ikke ville stemt på noen i det amerikanske valget Men ja, jeg er overrasket, jeg trodde oppriktig det republikanske partiet stod for reell fargeblindhet, selv om det er åpenbart at sterke deler av partiet absolutt ikke gjør det. Og det skuffer og skremmer meg Jeg vet, jeg har forsøkt å vise deg hvorfor de får kritikk for det de kaller fargeblindhet også, og jeg kan jo ikke forvente at du gir meg masse gravitas, jeg bare synes det er trist at du naivt dilter etter dem til tross for det jeg oppfatter som bedre viten og oppriktig velmening fra deg som person. Jeg mener det er sent å være skuffet over dette, de har spilt med så åpne kort, så lenge. 2
Rune_says Skrevet torsdag kl 00:01 Skrevet torsdag kl 00:01 (endret) Nei nå står ikke væla tel Påske... Fem Republikanere/Grand Old Party/GOP i Senatet skiftet side for å stemme imot Brasil-tollen, eller rettere sagt avslutte at det er en "national emergency" som grunn for tollen. Det kan åpne for votering om flere tollsatser som i bunn og grunn bare gjør produkter dyrere for amerikanerne (det er de personene/firmaene som importerer til USA som betaler tollen, selv om Trump daglig sier det motsatte...) https://www.reuters.com/world/us/us-senate-passes-bill-terminate-trump-tariffs-against-brazil-2025-10-28/ Ellers ser det ikke bra ut for Air Traffic Controllers (flygeledere) som ikke lenger mottar lønn pga nedstengningen (men det gjør politikerene i Kongressen). Det er ikke så mye tradisjon for å streike i USA, så flygelederne tar ekstrajobber i Doordash osv for å få nok penger til mat og husleie ! 😲 Trump legger m.a.o. opp til et skikkelig bingolotto for hva som treffer først ift epidemier (CDC nede for telling), naturkatastrofer (FEMA nede for telling), flyulykker (ATC-situasjonen), radioaktivt materiale på avveie (NNSA ansatte permitterte pga nedstengningen). Viktig infrastruktur og samfunnssikkerhet svekkes... nesten så man skulle tro Trump agerte på oppdrag fra Putin for å skade USA. Ellers overraskende mange oppsigelser som Kyle snakker om i sin video Endret torsdag kl 00:03 av Rune_says 2 2
JK22 Skrevet torsdag kl 00:35 Forfatter Skrevet torsdag kl 00:35 Rune_says skrev (På 29.10.2025 den 0.24): Trump er en dyktig demagog som har utnyttet polariseringen til sin fordel. Polarisering dels pga frislipp av høyrevridd radio og TV over flere tiår - med finansiering fra milliardærene. Han lover velgerne bedre tider og de tror på ham, men han er egentlig bare ute etter å berike seg selv og om mulig bli en diktator i USA. 1ste November blir muligens en stress-test pga shutdown så får ikke 1 av 80 amerikanere mat via SNAP-programmet. Trump nekter så langt å bruke av en $5 milliarder reserve til dette. SNAP=matkuponger til de fattigste. De gamle romerske keiserne mente at det var brød og sirkus som skulle til for å holde folket fornøyd. Virker som om Trump mener det holder med sirkus... Fra MSN.news er det fremdeles massevis av Bad News - Men det sees at folkeopinionen har skiftet, og i senatet ble det med flertall vedtatt å fjerne tollsatsene mot Canada og Brasil. Samtidig er Mike Johnson blitt meget dypt foraktet fordi han nekte å tillate huset åpnes på nytt, ikke minst for å hindre en nyvalgt demokrat fra å komme til for å ha flertall for offentliggjøring av Epstein-dokumentene og deretter mer eller mindre gir Trump hele kontrollen på statsfinansene, på spørsmålet om støtten til Argentina var han ekstraordinært anti-konstitusjonelt. Det gjærer sterkt i kongressen, i militæret og overalt - nå er effektene kommet for det amerikanske folket. Oligarkene hadde til allmenn sjokk - muligens fordi de vil beskytte Trump - betalt av egne lomme for tollsatsene slik at det var først i oktober det får brutal virkning! Nedstengningen av staten skaper frustrasjon, ikke minst når folk ser at Trump vil ikke forhandle og nekte å stoppe hans bruk av statsfinansene og innkreving av toll og skatt samt slå av den ene etter den andre vitale funksjonen. Mange reagere i sinne da Trump nekte å bruke nødfinansene for SNAP og sosialytelser vitalt for en femtedel av befolkningen! Demokratene får mer støtte enn republikanerne fordi kuttplanene fra "den vakre skatteplanen" som er dypt upopulært, skulle utsettes hvis budsjettet skal vedtas. Stadig flere og flere begynner å bli sint. Mens demokratene og selvstendig skrek hele tiden om hva som foregår, har det blitt latt merke til en republikansk fortielseskampanje omkring Trumps sinnstilstand, ICEs krenkende oppførsel, tollsatsene og så mangt annet at selv moderate republikanerne har begynte å føle vemmelse. Da et lokalvalg var vunnet av en republikaner, vekte det et voldsomt sjokk; bare 3,5 % avlagt deres stemmer. Som i alle andre land vil lede til kansellering. Mange er blitt dypt frustrert over at det ikke gjøres motstand mot Trump, fordi Roberts beskytter ham med immunitetsdommen og fordi oligarkene er raskt med å angripe enhver som tre fram. Rivningen av østfløyen av det hvite huset hadde kommet som et stort sjokk på mange, og det har fulgt til allmenn kritikk og vrede - det meldes at flere i Trumps egne familie, inkludert hans kone, hadde reagert sterkt på å ha blitt ført bak lyset av ham. Stadig flere og flere innser at Trump er ukontrollert, og at han utsettes for manipulering av farlige krefter - som Trump selv dels innrømt under en pressekonferanse, “Am I watching things on television that are different from what’s happening? … My people tell me different.” Mange innser at noe er veldig galt med MAGA. Det har fulgt til at mange som verdsetter kristne verdier i det stille trakk seg vekk, en "Leaving MAGA"-bevegelse er i full gang. Mange gjør det i det skjulte fordi de er blitt redd. Redd for sine slektninger, venner og fremmede som bli mer og mer rabiat. Det minner om tilstandene i 1960-tallets Kina hvor rødegardistene skapt terror rundt seg med sin fanatisme som nå er i ferd med å oppstå omkring en stadig krympende mengde av republikanere og MAGA. Nå viser de meste kjente politikerne fra republikanerne sitt sanne ansikt, og dette fulgt til at mange som hadde stemt på dem, forsto de aldri hadde kjente dem. Det er en ting å ha rasistiske holdninger i det skjulte, det er noe annet å se det utbasunere i det åpne. Det bli skammelig for dem. Økonomisk sett er det nå ille; 22 delstater - halvparten av den kontinentale USA - er i resesjonstilstand. Bare California og Texas hindret USA fra å gli inn i rødesonen bokstavelig talt. Arbeidsmarkedet kollapser raskere enn ventet. Matprisene er på vei oppover; mange senatorer og kongressmedlemmer som omsider innså at de er i ferd med å miste velgerne i Midtvesten og den rurale USA, har reagert voldsomt på Trumps planer om å hjelpe ut Argentina og åpne for ukontrollerte import av kjøttvarer - de ser at det som Bessant sier om kinesiske "innrømmelser" begynner å minne om en vond drøm. America is now plagued by twin calamities — but there are two ways to fight back | Opinion Confronted with this wreckage, most legal scholars now believe we have crossed the Rubicon. “We are in the midst of a constitutional crisis right now,” Berkeley Law School Dean Erwin Chemerinsky told The New York Times last February after Trump’s initial spate of executive orders. “There have been so many unconstitutional and illegal actions in the first 18 days of the Trump presidency. We never have seen anything like this.” Although there is no universally accepted definition of a constitutional crisis, Princeton University professor of politics Keith Whittington has written that constitutional crises fall into two general categories: operational crises, which occur when vital political disputes can’t be resolved within the existing constitutional framework; and crises of fidelity, which happen when a major political actor no longer feels bound by constitutional norms. The United States is beset by both calamities at once. As Harvard Law School professor Noah Feldman explained on the eve of Trump’s first impeachment, Trump’s abiding lawlessness means that “we no longer have just a crisis of the presidency. We also have a breakdown in the fundamental structure of government under the Constitution. That counts as a constitutional crisis.” “We also have a breakdown in the fundamental structure of government under the Constitution.” In Trump 2.0, the dangers have multiplied, extending from the executive branch to the supine Republican majority in Congress and the Supreme Court. The Republican Party has been completely captured by Trump and the MAGA movement, both at the state and national levels. The Supreme Court has similarly surrendered the last vestiges of actual judicial independence. All claims to the contrary evaporated last July with the court’s 6-3 decision on presidential immunity (Trump v. United States), authored by Chief Justice John Roberts. The decision not only killed special counsel Jack Smith’s election subversion case against Trump, but it also altered the landscape of constitutional law, endowing presidents with absolute immunity from prosecution for actions taken pursuant to their enumerated constitutional powers, such as pardoning federal offenses, and presumptive immunity for all other “official acts” undertaken within the “outer perimeter” of their official duties. In a scathing dissent, Justice Sonia Sotomayor blasted her Republican colleagues for inventing “an atextual, ahistorical, and unjustifiable” concept of immunity. “The Constitution’s text contains no provision for immunity from criminal prosecution for former Presidents,” she wrote, citing the famous Watergate tapes decision of United States v. Nixon. She concluded in a sad and angry lament, “The relationship between the President and the people he serves has shifted irrevocably. In every use of official power, the President is now a king above the law.” Trump’s ascent has exposed the inherent weaknesses, loopholes and limitations that have always existed in the imperfect system created by the venerated Founding Fathers, who for all of their failings (slaveholding chief among them), tried to erect formal structures to protect the republican form of government they established. Many realized the frailties of the project they undertook. Den konstitusjonelle USA har opphørt å eksistere. Dessuten meldes det at Roberts har meget seriøse planer om å ødelegge hele basisfunksjonen for konstitusjonen, som skal være "levende" - istedenfor skal man returnere til selve basisen, det vil si det veldige øyeblikket 1789-konstitusjonen trå i kraft for samtidige delstater den gang, "originalisme" - og som mange "konservative" ivret etter, selv om det vil da betyr at demokratiet vil helt opphøre å eksistere, og at alle tilleggsprotokollene vil ikke lenge ha sterk gyldighet - dvs. at disse kan kanselleres. Hvis " - a departure from 'living Constitutionalism' to an interpretation focused on the Constitution's original meaning - " skjer, er det slutten på den konstitusjonelle USA. Roberts og såkalte "originalistene" klarer ikke å innse at hvis man returnere til tiden før 1800 - da USA hadde et antidemokratisk styre basert på et oligarki valgt av de velstående, vil det får hele det amerikanske folket til å eksplodere. De vil aldri akseptere en slik " - a simple return to original meaning in principle - " Republikanerne viser nå sitt sanne ansiktet, de vil ikke ha demokrati eller folkestyre. De vil ha et oligarkirepublikk. Maddow Blog | ‘We don’t need anything more from Congress’: Trump has no legislative agenda Men Trump og MAGA bak ham er ikke heller med disse antidemokratiske republikanerne, da de aktet å ta det mye lengre - i Japan kom det tydelig fram at han vil ikke lenge la seg begrenses av de konstitusjonelle bestemmelsene; For generations, presidents have turned to Capitol Hill to press members of Congress to pass their legislative agendas. The reasoning is obvious: In our Madisonian system, there’s a separation of powers. The White House can’t pass its own laws, so administrations have worked diligently to advance their priorities in the House and Senate. It’s American Politics 101. Or at least it was. In 2025, Donald Trump has effectively given up on such that process, apparently under the impression that he already has everything he wants. Delivering remarks in Japan, the incumbent president reflected on the GOP domestic policy megabill he signed into law in July. “It really covers everything, the Great Big Beautiful Bill,” Trump said, apparently forgetting the name he insisted on (it was the “One Big Beautiful Bill,” not the “Great Big Beautiful Bill”). “We got everything done,” he added, “I said, ‘Put it all into one bill and if we get it done, we’re done for four years.’ We don’t need anything more from Congress.” The president has emphasized this point quite a bit lately. Earlier this month at a White House event with a college baseball team, Trump again said, in reference to his party’s megabill, “We took care of everything. ... We didn’t know where we’d stand in a year or two years from now, so we put every single thing that we wanted in that bill for four years. So we don’t need any more votes.” A month earlier at a press event in England alongside British Prime Minister Keir Starmer, the Republican boasted that the GOP megabill is “so big that we really don’t have to pass too much anymore.” He added, “We can just do this for four years — implement.” In other words, as far as Trump is concerned, his legislative agenda, for all intents and purposes, no longer exists. Most modern presidents from both parties have a laundry list of bills they’d love to see congressional lawmakers take up, but the current president is apparently under the impression that he signed one large bill into law, and he can now coast until January 2029. Part of this reflects Trump’s ongoing indifference toward governing and policymaking, but it also reflects something equally nefarious: Part of the reason the president is indifferent toward Congress is that he’s already seized many of the responsibilities that are supposed to rest with lawmakers, including the power of the purse. Trump’s impression of Congress as an irrelevant institution is an extension of his authoritarian worldview: He’s already acquiring power as GOP leaders on the Hill render themselves irrelevant, voluntarily ceding ground to the executive. It’s emblematic of a governing crisis that’s likely to get worse before it gets better. Vi nærmere oss Eksplosjonen, som hadde blitt forsinket av oligarkenes betaling av tollsatsene og demokratenes manglende kampvilje. USA er nå ikke lenge en republikk eller et demokrati. Hvis demokratene gir etter, vil Trump ta all makt; hvis ikke, vil han ødelegge USA. 4 3
JK22 Skrevet torsdag kl 06:19 Forfatter Skrevet torsdag kl 06:19 Et av de meste uformelle toppmøtene fant sted på Sør-Korea, hvor Trump og Xi stoppet opp "helt tilfeldig" og snakket med hverandre i en og en halv time i et konferanserom i Busan flyplass. Måten dette hendt på er ikke akkurat til stor ære for amerikaneren sett med kinesiske øyne hvor man verdsette formalitet helt ut i fingerspissene. Og mens Xi som vanlig er diplomatisk behersket og taus, hoppet Trump fram som et ivrig barn og babler i vei om Xi, om møtet, om hva de kan ha blitt enig om - men - selve handelsemnet mellom de to landene løses ikke. Dette merket markedene som først reagert med lettelse, deretter med betydelig skepsis. Trump mente de hadde blitt enig om soyabønner, fentanyl og sjeldne metaller. Når det gjelder soyabønnene, har kineserne et "vindu" på åtte mill. tonn for den første halvdelen av det neste året - og de har fått skikkelig smak på latinamerikansk soyabønn som er av bedre kvalitet enn det som kom fra USA. Tollen på soyabønnene senkes ikke. Det minner om politiske "tørstekjøp" fremfor en lettelse. Kina vil ikke fjerne eksportkontrollen, helt klart i strid med det Trump påstår, istedenfor vil det bli "ett års pause" hvor USA må avfinne seg med at det er kineserne som bestemmer. Trump får ikke Xi til å slutte med å produsere og eksportere fentanyl, og bare kutte tollen fra 57 til 47 %. Det begynner å minne om at kineserne gikk fra møtet bedre enn ventet, mens amerikanerne er svekket. Handelskrigen fortsetter, de kinesiske virkemidlene kanselleres ikke, til tross for amerikanske lettelser. I selve USA har mange fått svekket tro, spesielt da de innså at kineserne hadde meget dyktig manipulert "magnetavtalen" slik at eksport av magneter til USA forbli sterkt svekket - man regelrett får sulterasjoner fremfor full utbytte. De tror det samme vil skje med enhver "avtale" så lenge Trump nekte å oppgi handelskrigen. Det var ikke dette markedene ønsker. TACO nok en gang - og kineserne slipper unna etter å ha satt verdenen i skrekk - nok en gang. 2 2
JK22 Skrevet torsdag kl 06:28 Forfatter Skrevet torsdag kl 06:28 Og nok en gang forbrøt Trump seg mot internasjonale forpliktelser; han aktet å gjennomføre atomvåpentest til alles overraskelse - som i seg selv er et brudd på atomteststoppavtalen fra 1996. Ettersom republikanerne hadde nektet å ratifisere avtalen, kan presidenter fritt trekke seg fra denne etter egne valg. Bare Nord-Korea hadde gjennomført atomvåpentest siden 1996 - og Russland hadde i 2023 trukket seg fra avtalen pga. Putins atomtrusselstrategi mot Vesten. Men de hadde ikke gjennomført atomvåpentest fordi det vil bli dyrt. Trolig hadde Trump valgt å trekke seg fra avtalen fordi Putin brøt en avtale omkring armert nukleære materiale på 34 tonn som skulle elimineres fremfor gjenbrukes for produksjon. Trump og Putin har slettet tretti års historie i løpet av få dager. 4
JK22 Skrevet torsdag kl 06:36 Forfatter Skrevet torsdag kl 06:36 (endret) Ex-GOP speechwriter highlights the one thing protecting Trump from total collapse Dette må leses. Republikanerne er så sneversynt at de har mistet synet, ved å bare ha fokus på sine velgerne. Dermed fatter de ikke at de fører USA rett mot katastrofe. President Donald Trump's polling has fallen into the 30s amid a series of government crises and unpopular decisions, hitting a new low for his second term — but there is still a key factor he has that many other presidents with similar popularity crashes did not, former GOP speechwriter Tim Miller told MSNBC's Chris Hayes on Wednesday. This comes despite constant GOP taunts of Trump possibly running for an illegal third term, something that Miller argued is far from a sign of strength. "Part of the kind of Jedi mind trick about a third term is a kind of projection, so that that never enters anyone's head," said Hayes. "Like, oh, there might be a day after this kind of political thing. There might be a battle for who succeeds him. It does seem to me they've been successful so far, but I do wonder how long they can stave that off." "I do think that this whole third-term talk is a sign of his utter weakness, right?" said Miller. "This idea that, like, even that it would be plausible that they would think that their best option would be an 83-year-old king in four years, it just shows a lack of confidence about who might replace him and whether they can keep the coalition together." "I think the thing that protects him from lame-duckism, and the thing that protects him from these Republicans abandoning him ... is that unlike other presidents at 39 percent, like, his poll numbers are not dropping equally across the board," Miller continued. "You know, when George W. Bush's numbers dropped, you know, after Katrina and the Iraq War started to go bad. Republicans, independents, Democrats ... were kind of going down on him equally. That is not the case now, right? Like, Trump is still at 90 percent with Republicans. And it's just his Democratic approval rating is two, and the independent rating is dropping to 40, to 30, right?" "And so as long as the Republican number is 90, these Republicans aren't going to move, right?" he added. "And that number is not going to change. And the lame-duckism won't come into play unless there's real material harm done to them. And we're seeing some of that in farm country and elsewhere. But I just think that that's — I think that's the one thing that's protecting him from just total weakness at this point." På dette punktet risikere de republikanske velgerne, om disse ikke oppgi Trump og republikanernes antidemokratiske politikk, å bli gjort til mål for allmenn vrede om USA skulle bryte sammen, ettersom disse i virkeligheten bare utgjør en fjerdedel av hele den samlede befolkningen. Det er dette som de republikanske politikerne nekte å innse, de har bare øyne mot sine velgere fremfor mot nasjonen og hele det amerikanske folket. Så når folk gjør opprør og når USA bryter sammen, kan det få katastrofale følger. Endret torsdag kl 06:38 av JK22 2
sedsberg Skrevet torsdag kl 07:14 Skrevet torsdag kl 07:14 43 minutes ago, JK22 said: Og nok en gang forbrøt Trump seg mot internasjonale forpliktelser; han aktet å gjennomføre atomvåpentest til alles overraskelse - som i seg selv er et brudd på atomteststoppavtalen fra 1996. Ettersom republikanerne hadde nektet å ratifisere avtalen, kan presidenter fritt trekke seg fra denne etter egne valg. Bare Nord-Korea hadde gjennomført atomvåpentest siden 1996 - og Russland hadde i 2023 trukket seg fra avtalen pga. Putins atomtrusselstrategi mot Vesten. Men de hadde ikke gjennomført atomvåpentest fordi det vil bli dyrt. Trolig hadde Trump valgt å trekke seg fra avtalen fordi Putin brøt en avtale omkring armert nukleære materiale på 34 tonn som skulle elimineres fremfor gjenbrukes for produksjon. Trump og Putin har slettet tretti års historie i løpet av få dager. Så.... Trump vil ikke selge Tomahawk til Ukraina fordi han er redd for å eskalere. Men å begynne med atomprøvesprengninger igjen er helt greit? Jeg begynner å lure på om Trump virkelig gjorde det så bra på IQ-testen* som han påstår. Spoiler * En IQ-test som egentlig var en kognitiv test/demens-test. Men det er en liten teknikalitet vi ikke trenger å bry oss om. 2 1
Subara Skrevet torsdag kl 08:37 Skrevet torsdag kl 08:37 Tråden om Charlie Kirk er stengt, så jeg prøver her. Hans tilknytning til Trump. https://subjekt.no/2025/10/29/dette-handlar-ikkje-om-ein-debattant-som-motte-folk-i-augenhogde-eller-som-blei-ein-martyr-for-det-frie-ord/ (Denne artikkelen skal være åpen for lesning.) Hilde Sandvik - Norsk journalist og tidligere kultur- og debattredaktør i Bergens Tidende. I dag er hun podkastvert for «Norsken, svensken og dansken» (NRK). I går blei eg rett og slett litt sjokkert over det eg høyrte Spoiler Etter at Charlie Kirk blei brutalt drepen, har eg venta på at nokon skulle setje han inn i den samanhengen han høyrer heime i, dei nettverka han inngjekk i og den misjonen han var ute på. Det har ikkje skjedd så langt eg har sett. Etter å ha lidd meg gjennom Debatten denne veka, og høyrt underlege påstandar frå både høgre og venstre side av Fredrik Solvang, tenkte eg at eg må få dette ut av kroppen. For dette handlar ikkje om ein debattant som møtte folk i augnehøgde eller som blei ein martyr for det frie ord, som Selbekk hevda. Kirk var ein politisk aktivist i eit stort maskineri skapt for å omdanne USA til eit teokrati der Trump kun er ei brikke. Dette var noko av drivstoffet mitt då eg skreiv om samanblandinga av religion og politikk i sommar. Eg tenkte andre kunne ta over stafettpinnen. Men det har undra meg at Vebjørn Selbekk, som på fortenestefullt vis har advart kristne mot å drikke Trump-gift, så utan å nøle har omfamna Charlie Kirk som «god kristen». I går blei eg rett og slett litt sjokkert over det eg høyrte. Det kunne også virke som om han antyda at det var fleire bak drapet. Eg mistenker imidlertid at Dagen-redaktøren ikkje har tatt seg tid til å setje seg inn i kva rolle Kirk spelte i kampanjen for å omdanne USA til ein teokratisk republikk kontrollert av Maga-kristne... ---- Kirk og maktnettverket --- «Seven Mountains Mandate» --- Forholdet til Trump og Maga-familien Kirk var ikkje berre alliert med Trump, han var del av familien. I 2016 blei han personleg rådgjevar for Donald Trump Jr., og både far og son gjesta Turning Point-konferansar fleire gongar. Han bygde sitt heile prosjekt på Trumps språk og med Trumps fiendebilete. Kirk var også den første som kopla Trump til «Seven Mountains»-ideologien. Trump-familien såg i han ein slags yngre prest for MAGA-religionen. Erika Kirk har hatt kontakt med Trump-familien sidan ho som tenåring vant missekonkurranse i Trump-regi. --- Kirk diskuterte ikkje i augnehøgde --- Pengenettverket --- Den moral-økonomiske økologien --- Etterspel ---- Trump-gift 3 2
AtterEnBruker Skrevet torsdag kl 09:04 Skrevet torsdag kl 09:04 Vet ikke om dette har blitt tatt opp tidligere, men... https://www.theguardian.com/us-news/2025/sep/02/trump-immigration-ice-israeli-spyware https://cyberscoop.com/house-dems-seek-info-about-ice-spyware-contract-wary-of-potential-abuses https://www.hrw.org/news/2024/10/17/us-immigration-agency-contract-spyware-company-poses-risk-rights Verdenssamfunnet må legge mer press på flere organisasjoner rundt i verden til å motsette seg dette. Vi kan ikke bare la EU være de eneste som vil motarbeide dette. Spesielt ikke med all den misnøyen med EU som rår. Og vi må bli mer komfortable med å snakke om dette i dagligtalen, selv om man er redd for hvordan man blir oppfattet. For hvordan kan man prate om dette uten å bli oppfattet som en alluminiums-hattemaker, liksom? For det virker jo helt uvirkelig det som skjer. Men det skjer, desverre. Og utrolig nok er det fremdeles folk som forsvarer ICE. "Hvorfor er folk så kjipe mot ICE? Hvorfor kaller dere dem kjipe ting? De gjør jo bare jobben sin". Gestapo gjorde også "bare jobben sin". Forskjellen er at Gestapo ikke hadde teknologi som Pegasus og Palantir til sin disposisjon. Vi vet hvor mørk de klarte å gjøre verden uten den teknologien. 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå